REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
motocykl Fot. Fotolia
motocykl Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kursu nie powinno się podchodzić jak do przykrego obowiązku, który należy „odbębnić” zanim legalnie będzie można wsiąść na motocykl. W trakcie odpowiednio przeprowadzonego szkolenia kursant może się naprawdę dużo nauczyć.

By ubiegać się o prawo jazdy kat. A1 należy mieć skończone 16 lat, w przypadku kat. A jeszcze do stycznia 2013 jest to 18 lat – po zmianie przepisów będą to 24 lata. Kurs można rozpocząć najwcześniej trzy miesiące przed osiągnięciem wymaganego wieku.

REKLAMA

Jeśli posiadamy już prawo jazdy kat. A1 i ubiegamy się o kat. A nie musimy uczęszczać na zajęcia teoretyczne. Nie ominą nas one jednak jeśli jesteśmy posiadaczami prawa jazdy którejkolwiek innej kategorii, np. B.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Zajęcia teoretyczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tzw. „teoria” powinna trwać minimum 30 godzin. W trakcie zajęć zapoznajemy się z zasadami ruchu drogowego, specyfiką jazdy na motocyklu i elementami pierwszej pomocy przedmedycznej. Wykłady zwykle odbywają się w godzinach popołudniowych, wieczornych lub w weekendy, by umożliwić udział w nich osobom pracującym.

Zwykle kursanci, zwłaszcza jeżdżący już samochodem, niechętnie uczestniczą w zajęciach teoretycznych. Jednak nawet kierowcom, którzy twierdzą że znają przepisy o ruchu drogowym, przyda się niekiedy małe powtórzenie. Ponadto w trakcie szkolenia poruszane są również aspekty związane bezpośrednio z jazdą jednośladem,

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

W trakcie trwania kursu teoretycznego większość ośrodków szkolenia kierowców zapewnia  obowiązkowe badania medyczne. Lekarz zwykle przychodzi do ośrodka i bada kursantów, po czym wystawia im niezbędne orzeczenia. Najczęściej orzeczenie lekarskie jest bezterminowe, czasem ze względu np. na wadę wzroku może być ograniczone do 5 czy 10 lat.

Badania możemy również załatwiać na własną rękę np. w przychodni pracy. Pamiętajmy jednak, że lekarz wystawiający orzeczenie musi mieć uprawnienia do badania kierowców.

Zajęcia praktyczne

W ramach kursu musimy mieć zapewnione minimum 20 godzin zajęć praktycznych. Składają się one z jazd na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Dobrze, jeśli w trakcie kursu mamy możliwość jazdy nie tylko na motocyklach egzaminacyjnych używanych w danym mieście, ale także na takich o rożnej pojemności skokowej silnika, np.  500 ccm.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Na początku instruktor powinien omówić z nami budowę techniczną motocykla, najważniejsze mechanizmy (gaz, sprzęgło, hamulec), a także  elementy serwisowania - np. smarowanie łańcucha.

Jeżdżąc na placu, przede wszystkim ćwiczymy utrzymywanie równowagi w trakcie podstawowych czynności, takich jak ruszanie, zatrzymywanie się czy wykonywanie coraz ciaśniejszych zakrętów. Uczymy się prawidłowego dosiadu np. podczas jazdy „bez trzymanki”.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Kolejnymi etapami będzie zmiana biegów, zawracanie i hamowanie awaryjne. Na placu musimy również nauczyć się wykonywać zadania egzaminacyjne – slalom, „ósemkę” i jeśli jest taka możliwość – ruszanie do przodu na wzniesieniu.

Gdy już oswoimy się trochę z motocyklem, możemy zacząć jeździć po mieście. Różne szkoły praktykują różne zasady – instruktor może siedzieć na siedzeniu pasażera, jechać osobnym motocyklem, albo samochodem – tak, jak ma to miejsce na egzaminie.

Pamiętajmy, by oprócz jazdy po wyznaczonej trasie egzaminacyjnej przeznaczyć również część godzin na praktyczną naukę poruszania się w ruchu miejskim. Motocykl wymaga ogromnej podzielności uwagi, namówmy więc instruktora by pojeździł z nami po najróżniejszych trasach i skrzyżowaniach.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Poćwiczmy jazdę po gruncie miękkim czy na mokrej nawierzchni. Spróbujmy wprowadzić tylne koło w lekki kontrolowany poślizg i nauczyć się wyjść z niego. Jeśli istnieją ku temu sprzyjające warunki, niech instruktor pozwoli nam odkręcić manetkę na prostej i „wyszaleć się”. Warto wcześniej zbadać granice możliwości swoich i motocykla, by później po otrzymaniu wymarzonego „prawka” mieć już podstawy do dalszej nauki i nie zabić się na samym początku swojej przygody z motocyklami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie znowu uszkodzony. Okoliczności zdarzenia bada Policja

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało, że po raz kolejny został uszkodzony fotoradar na Al. Jerozolimskich w Warszawie. Przed kolejnym zamontowaniem fotoradaru podjęte zostaną działania, które zmniejszą ryzyko jego ponownego uszkodzenia.

KGP: 123 383 interwencji, 488 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 383 interwencji. Byli wzywani do 488 wypadków drogowych.

BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

REKLAMA

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA