REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Anna Matelska
motocykl Fot. Fotolia
motocykl Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Do kursu nie powinno się podchodzić jak do przykrego obowiązku, który należy „odbębnić” zanim legalnie będzie można wsiąść na motocykl. W trakcie odpowiednio przeprowadzonego szkolenia kursant może się naprawdę dużo nauczyć.

By ubiegać się o prawo jazdy kat. A1 należy mieć skończone 16 lat, w przypadku kat. A jeszcze do stycznia 2013 jest to 18 lat – po zmianie przepisów będą to 24 lata. Kurs można rozpocząć najwcześniej trzy miesiące przed osiągnięciem wymaganego wieku.

REKLAMA

Jeśli posiadamy już prawo jazdy kat. A1 i ubiegamy się o kat. A nie musimy uczęszczać na zajęcia teoretyczne. Nie ominą nas one jednak jeśli jesteśmy posiadaczami prawa jazdy którejkolwiek innej kategorii, np. B.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Zajęcia teoretyczne

Tzw. „teoria” powinna trwać minimum 30 godzin. W trakcie zajęć zapoznajemy się z zasadami ruchu drogowego, specyfiką jazdy na motocyklu i elementami pierwszej pomocy przedmedycznej. Wykłady zwykle odbywają się w godzinach popołudniowych, wieczornych lub w weekendy, by umożliwić udział w nich osobom pracującym.

Zwykle kursanci, zwłaszcza jeżdżący już samochodem, niechętnie uczestniczą w zajęciach teoretycznych. Jednak nawet kierowcom, którzy twierdzą że znają przepisy o ruchu drogowym, przyda się niekiedy małe powtórzenie. Ponadto w trakcie szkolenia poruszane są również aspekty związane bezpośrednio z jazdą jednośladem,

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

W trakcie trwania kursu teoretycznego większość ośrodków szkolenia kierowców zapewnia  obowiązkowe badania medyczne. Lekarz zwykle przychodzi do ośrodka i bada kursantów, po czym wystawia im niezbędne orzeczenia. Najczęściej orzeczenie lekarskie jest bezterminowe, czasem ze względu np. na wadę wzroku może być ograniczone do 5 czy 10 lat.

Badania możemy również załatwiać na własną rękę np. w przychodni pracy. Pamiętajmy jednak, że lekarz wystawiający orzeczenie musi mieć uprawnienia do badania kierowców.

Zajęcia praktyczne

W ramach kursu musimy mieć zapewnione minimum 20 godzin zajęć praktycznych. Składają się one z jazd na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Dobrze, jeśli w trakcie kursu mamy możliwość jazdy nie tylko na motocyklach egzaminacyjnych używanych w danym mieście, ale także na takich o rożnej pojemności skokowej silnika, np.  500 ccm.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Na początku instruktor powinien omówić z nami budowę techniczną motocykla, najważniejsze mechanizmy (gaz, sprzęgło, hamulec), a także  elementy serwisowania - np. smarowanie łańcucha.

Jeżdżąc na placu, przede wszystkim ćwiczymy utrzymywanie równowagi w trakcie podstawowych czynności, takich jak ruszanie, zatrzymywanie się czy wykonywanie coraz ciaśniejszych zakrętów. Uczymy się prawidłowego dosiadu np. podczas jazdy „bez trzymanki”.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Kolejnymi etapami będzie zmiana biegów, zawracanie i hamowanie awaryjne. Na placu musimy również nauczyć się wykonywać zadania egzaminacyjne – slalom, „ósemkę” i jeśli jest taka możliwość – ruszanie do przodu na wzniesieniu.

Gdy już oswoimy się trochę z motocyklem, możemy zacząć jeździć po mieście. Różne szkoły praktykują różne zasady – instruktor może siedzieć na siedzeniu pasażera, jechać osobnym motocyklem, albo samochodem – tak, jak ma to miejsce na egzaminie.

Pamiętajmy, by oprócz jazdy po wyznaczonej trasie egzaminacyjnej przeznaczyć również część godzin na praktyczną naukę poruszania się w ruchu miejskim. Motocykl wymaga ogromnej podzielności uwagi, namówmy więc instruktora by pojeździł z nami po najróżniejszych trasach i skrzyżowaniach.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Poćwiczmy jazdę po gruncie miękkim czy na mokrej nawierzchni. Spróbujmy wprowadzić tylne koło w lekki kontrolowany poślizg i nauczyć się wyjść z niego. Jeśli istnieją ku temu sprzyjające warunki, niech instruktor pozwoli nam odkręcić manetkę na prostej i „wyszaleć się”. Warto wcześniej zbadać granice możliwości swoich i motocykla, by później po otrzymaniu wymarzonego „prawka” mieć już podstawy do dalszej nauki i nie zabić się na samym początku swojej przygody z motocyklami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA