REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rodzaje silników motocyklowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
silnik motocyklowy Fot. Fotolia
silnik motocyklowy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silnik to serce motocykla, od jego właściwości zależy charakterystyka całej maszyny. Konstruktorzy przez lata doskonalili jednostki napędowe i wykorzystywali w ich budowie różne patenty. Jakie są rodzaje silników motocyklowych?

Przede wszystkim wyróżniamy dwie podstawowe grupy silników motocyklowych: dwusuwowe i czterosuwowe. Silniki dwusuwowe, zwane też dwutaktami, spotykane są głównie w starszych motocyklach, skuterach i motorowerach. Wykonują one cztery fazy pracy (ssanie, sprężanie, praca i wydech)  w ciągu dwóch suwów tłoka. W silniku czterosuwowym, jak sama nazwa wskazuje, tłok wykonuje cztery ruchy posuwisto-zwrotne w jednym cyklu roboczym.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Dwusuwy charakteryzują się prostą budową, jednak wady takie jak wysokie zużycie paliwa, głośna praca i duża emisja spalin spowodowały, że zostały właściwie wyparte przez czterotakty.

Czterosuwy zdecydowanie dominują, jeśli chodzi o pojazdy napędzane silnikami spalinowymi. Również dla jednośladów powstało wiele ich odmian, różniących się przede wszystkim układem cylindrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Motocykl dla kobiety

Single

Silniki jednocylindrowe są na ogół niewielkie i lekkie, dzięki prostej konstrukcji mogą być też łatwo serwisowane. Ich cechą charakterystyczną są duże drgania i moc maksymalna uzyskiwana często przy niewielkiej liczbie obrotów. W przypadku dwusuwów są to konstrukcje o raczej krótkiej żywotności, jednak ich budowa umożliwia samodzielną naprawę.

Silniki jednocylindrowe są stosowane m.in. w motocyklach off-roadowych typu cross lub enduro, które z zasady muszą być jak najlżejsze. Zdarza się jednak również montowanie jednocylindrówek w maszynach zupełnie innego rodzaju, jak np. w Yamasze SZR660 o zacięciu sportowym.

Zobacz też: W co się ubrać na motocykl?

Silniki rzędowe

Gdy cylindry ułożone są w jednej linii i pracują obok siebie, mówimy o rzędówce. Są to najpopularniejsze jednostki napędowe, jeśli chodzi o motocykle.

Najczęściej spotykane silniki, montowane m.in. w ścigaczach to jednostki czterocylindrowe. Osiągają one dużą moc maksymalną i bardzo wysokie obroty, przez co wymagają stosowania dobrych olejów. Charakteryzują się też zwartą konstrukcją, dowolnością montowania (wzdłuż lub w poprzek) i przeciętną żywotnością.

Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Oprócz czterocylindrówek spotkamy też inne  układy rzędowe. Wśród nich są rzędówki dwucylindrowe, tzw. twiny, maszyny o trzech albo o aż sześciu cylindrach.

Silnik widlasty

Silnik typu V daje najlepszy gang, minimalne drgania  i  wysoki moment obrotowy osiągany przy niewielkiej liczbie obrotów. Cylindry ułożone pod kątem generują przyjemny, charakterystyczny dźwięk. Typ V-2 pozwala na uzyskanie wąskiej konstrukcji.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

V-ki mają wielu fanów, również ze względu na swą długowieczność. Spotykane są przede wszystkim w cruiserach, np. marki Harley-Davidson, ale także np. w pojazdach Ducati.

Boxer

Boksery,czyli silniki o przeciwległych cylindrach, to nietypowe konstrukcje stosowane głównie przez markę BMW. Cylindry położone są w nich naprzeciwko siebie, w linii prostej. Silniki są szerokie, o nisko położonym środku ciężkości.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Układ ten zapewnia niższy spadek mocy rozwijanej liniowo, wysoką trwałość oraz niższy poziom hałasu i minimalne drgania. Typowy bokser wydaje więc charakterystyczny, basowy pomruk.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA