REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy motocyklem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
dłuższa podróż motocyklem Fot. Fotolia
dłuższa podróż motocyklem Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa jest jednym z najprzyjemniejszych aspektów jazdy jednośladami. Wiele osób nie wyobraża sobie motocyklizmu bez dalekich wypraw. Przed wyjazdem w trasę należy jednak dokonać przeglądu sprzętu i odpowiednio przygotować motocykl do podróży.

Pewnych niespodzianek nie da się uniknąć i może się zdarzyć, że nawet motocykl w idealnym stanie technicznym znienacka odmówi posłuszeństwa na trasie. Każdy, kto dużo podróżuje na moto, nauczył się podchodzić do takich sytuacji na spokojnie, bo jak wiadomo – złość piękności szkodzi.

REKLAMA

Nie zmienia to jednak faktu, że awarie w podróży są uciążliwe, mogą też być wręcz niebezpieczne. Dlatego ze swojej strony powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by wyprawa przebiegła możliwie jak najbardziej bezproblemowo. Nie bez znaczenia jest również poprawa komfortu wielodniowej jazdy poprzez dostosowanie naszej maszyny do potrzeb turystyki motocyklowej.

Zobacz też: Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

Przegląd techniczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacznijmy od podstawowych czynności – sprawdźmy  stan oleju i filtrów oraz płynu hamulcowego. Jeśli zbliża się termin wymiany, nie zwlekajmy, bo podstawowa czynność, która jest łatwizną we własnym garażu, może okazać się w warunkach polowych operacją mocno skomplikowaną.

Pamiętajmy, że hamulce to podstawa i od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze, sprawdźmy więc stan klocków i tarcz hamulcowych. Minimalna grubość okładzin klocków wynosi 1,5 mm, w przypadku tarcz jest to w zależności od wskazań producenta 4-4,5 mm.

Kolejna sprawa to ogumienie – według polskich przepisów wielkość bieżnika musi wynosić co najmniej 1,5 mm, zdrowy rozsądek nakazuje jednak traktować tą liczbę jako absolutne minimum, do którego raczej nie warto się zbliżać. Nie mniej ważną kwestią jest poziom ciśnienia w oponach – od  tego zależą ich właściwości jezdne.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Regulacja zaworów i naciąg łańcucha to kolejne etapy nie do pominięcia. Sprawdźmy, czy łańcuch jest odpowiednio nasmarowany – jeśli mamy wątpliwości, najprostsze będzie użycie smaru w aerozolu.

Nie zapomnijmy o elektryce, zwłaszcza o oświetleniu. Tylko odpowiednio dobrana żarówka zapewni nam dobrą widoczność na drodze i umożliwi szybkie reagowanie.

Akcesoria i bajery

Producenci oferują cały szereg akcesoriów motocyklowych przydatnych przy dłuższych wyprawach. Część z nich jest oczywiście bardzo droga, jeśli jednak mamy do przejechania kilkaset kilometrów (albo i więcej), warto zastanowić się nad wyborem tych gadżetów, które mogą się okazać rzeczywiście nie do przecenienia.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Jednymi z najczęściej stosowanych akcesoriów są turystyczne, podwyższone szyby, chroniące kierowcę przed pędem powietrza, hałasem i warunkami atmosferycznymi. Kolejny bajer to podgrzewane manetki, doceniane nie tylko przy wyprawach na koło podbiegunowe. Sprawdzają się również w kapryśnym polskim klimacie, zwłaszcza że zgrabiałymi z zimna dłoniom trudno operować precyzyjnie sprzęgłem czy hamulcem.

Jeśli nasz motocykl nie posiada seryjnie centralnej podstawki, warto pomyśleć o jej zakupie, gdyż  obładowany sprzęt jest mało stabilny. Dla wygody motocykliści decydują się również niekiedy na wymianę fabrycznego siodła na lepiej przystosowane do długich tras. Wersja bardziej ekonomiczna to różnego rodzaju nakładki na siedzenie.

Na sam koniec, kwestia nie do pominięcia – bagaże, które należy w coś zapakować. Opcji mamy kilka, począwszy od reklamówek spiętych pająkiem, poprzez różnego rodzaju sakwy, aż po profesjonalne kufry centralne i boczne. W zależności od potrzeb i funduszy, musimy na coś się zdecydować. Najbardziej uciążliwym w długiej podróży wyborem będzie plecak załadowany do granic możliwości, obciążający plecy kierowcy czy też pasażera.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Sakwy skórzane oczywiście pasować będą przede wszystkim do cruiserów i chopperów. Sakwy tekstylne są rozwiązaniem tańszym niż kufry, ale dają zdecydowanie gorsze zabezpieczenie zawartości przed warunkami atmosferycznymi i kradzieżą. Jeśli więc planujemy częste podróżowanie, inwestycja w kufry może szybko się zwrócić. Przydatnym dodatkiem jest też tankbag na drobiazgi.

Zajmijmy się przygotowaniami odpowiednio wcześnie, by niczego nie przeoczyć. Postarajmy się, by problemy techniczne i niedogodności wynikające z wielogodzinnej jazdy nie przysłoniły nam radości podróżowania!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA