REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy motocyklem?

Anna Matelska
dłuższa podróż motocyklem Fot. Fotolia
dłuższa podróż motocyklem Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa jest jednym z najprzyjemniejszych aspektów jazdy jednośladami. Wiele osób nie wyobraża sobie motocyklizmu bez dalekich wypraw. Przed wyjazdem w trasę należy jednak dokonać przeglądu sprzętu i odpowiednio przygotować motocykl do podróży.

Pewnych niespodzianek nie da się uniknąć i może się zdarzyć, że nawet motocykl w idealnym stanie technicznym znienacka odmówi posłuszeństwa na trasie. Każdy, kto dużo podróżuje na moto, nauczył się podchodzić do takich sytuacji na spokojnie, bo jak wiadomo – złość piękności szkodzi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmienia to jednak faktu, że awarie w podróży są uciążliwe, mogą też być wręcz niebezpieczne. Dlatego ze swojej strony powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by wyprawa przebiegła możliwie jak najbardziej bezproblemowo. Nie bez znaczenia jest również poprawa komfortu wielodniowej jazdy poprzez dostosowanie naszej maszyny do potrzeb turystyki motocyklowej.

Zobacz też: Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

REKLAMA

Przegląd techniczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacznijmy od podstawowych czynności – sprawdźmy  stan oleju i filtrów oraz płynu hamulcowego. Jeśli zbliża się termin wymiany, nie zwlekajmy, bo podstawowa czynność, która jest łatwizną we własnym garażu, może okazać się w warunkach polowych operacją mocno skomplikowaną.

Pamiętajmy, że hamulce to podstawa i od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze, sprawdźmy więc stan klocków i tarcz hamulcowych. Minimalna grubość okładzin klocków wynosi 1,5 mm, w przypadku tarcz jest to w zależności od wskazań producenta 4-4,5 mm.

Kolejna sprawa to ogumienie – według polskich przepisów wielkość bieżnika musi wynosić co najmniej 1,5 mm, zdrowy rozsądek nakazuje jednak traktować tą liczbę jako absolutne minimum, do którego raczej nie warto się zbliżać. Nie mniej ważną kwestią jest poziom ciśnienia w oponach – od  tego zależą ich właściwości jezdne.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Regulacja zaworów i naciąg łańcucha to kolejne etapy nie do pominięcia. Sprawdźmy, czy łańcuch jest odpowiednio nasmarowany – jeśli mamy wątpliwości, najprostsze będzie użycie smaru w aerozolu.

Nie zapomnijmy o elektryce, zwłaszcza o oświetleniu. Tylko odpowiednio dobrana żarówka zapewni nam dobrą widoczność na drodze i umożliwi szybkie reagowanie.

Akcesoria i bajery

Producenci oferują cały szereg akcesoriów motocyklowych przydatnych przy dłuższych wyprawach. Część z nich jest oczywiście bardzo droga, jeśli jednak mamy do przejechania kilkaset kilometrów (albo i więcej), warto zastanowić się nad wyborem tych gadżetów, które mogą się okazać rzeczywiście nie do przecenienia.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Jednymi z najczęściej stosowanych akcesoriów są turystyczne, podwyższone szyby, chroniące kierowcę przed pędem powietrza, hałasem i warunkami atmosferycznymi. Kolejny bajer to podgrzewane manetki, doceniane nie tylko przy wyprawach na koło podbiegunowe. Sprawdzają się również w kapryśnym polskim klimacie, zwłaszcza że zgrabiałymi z zimna dłoniom trudno operować precyzyjnie sprzęgłem czy hamulcem.

Jeśli nasz motocykl nie posiada seryjnie centralnej podstawki, warto pomyśleć o jej zakupie, gdyż  obładowany sprzęt jest mało stabilny. Dla wygody motocykliści decydują się również niekiedy na wymianę fabrycznego siodła na lepiej przystosowane do długich tras. Wersja bardziej ekonomiczna to różnego rodzaju nakładki na siedzenie.

Na sam koniec, kwestia nie do pominięcia – bagaże, które należy w coś zapakować. Opcji mamy kilka, począwszy od reklamówek spiętych pająkiem, poprzez różnego rodzaju sakwy, aż po profesjonalne kufry centralne i boczne. W zależności od potrzeb i funduszy, musimy na coś się zdecydować. Najbardziej uciążliwym w długiej podróży wyborem będzie plecak załadowany do granic możliwości, obciążający plecy kierowcy czy też pasażera.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Sakwy skórzane oczywiście pasować będą przede wszystkim do cruiserów i chopperów. Sakwy tekstylne są rozwiązaniem tańszym niż kufry, ale dają zdecydowanie gorsze zabezpieczenie zawartości przed warunkami atmosferycznymi i kradzieżą. Jeśli więc planujemy częste podróżowanie, inwestycja w kufry może szybko się zwrócić. Przydatnym dodatkiem jest też tankbag na drobiazgi.

Zajmijmy się przygotowaniami odpowiednio wcześnie, by niczego nie przeoczyć. Postarajmy się, by problemy techniczne i niedogodności wynikające z wielogodzinnej jazdy nie przysłoniły nam radości podróżowania!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA