REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy motocyklem?

Anna Matelska
dłuższa podróż motocyklem Fot. Fotolia
dłuższa podróż motocyklem Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa jest jednym z najprzyjemniejszych aspektów jazdy jednośladami. Wiele osób nie wyobraża sobie motocyklizmu bez dalekich wypraw. Przed wyjazdem w trasę należy jednak dokonać przeglądu sprzętu i odpowiednio przygotować motocykl do podróży.

Pewnych niespodzianek nie da się uniknąć i może się zdarzyć, że nawet motocykl w idealnym stanie technicznym znienacka odmówi posłuszeństwa na trasie. Każdy, kto dużo podróżuje na moto, nauczył się podchodzić do takich sytuacji na spokojnie, bo jak wiadomo – złość piękności szkodzi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmienia to jednak faktu, że awarie w podróży są uciążliwe, mogą też być wręcz niebezpieczne. Dlatego ze swojej strony powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by wyprawa przebiegła możliwie jak najbardziej bezproblemowo. Nie bez znaczenia jest również poprawa komfortu wielodniowej jazdy poprzez dostosowanie naszej maszyny do potrzeb turystyki motocyklowej.

Zobacz też: Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

REKLAMA

Przegląd techniczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zacznijmy od podstawowych czynności – sprawdźmy  stan oleju i filtrów oraz płynu hamulcowego. Jeśli zbliża się termin wymiany, nie zwlekajmy, bo podstawowa czynność, która jest łatwizną we własnym garażu, może okazać się w warunkach polowych operacją mocno skomplikowaną.

Pamiętajmy, że hamulce to podstawa i od nich zależy nasze bezpieczeństwo na drodze, sprawdźmy więc stan klocków i tarcz hamulcowych. Minimalna grubość okładzin klocków wynosi 1,5 mm, w przypadku tarcz jest to w zależności od wskazań producenta 4-4,5 mm.

Kolejna sprawa to ogumienie – według polskich przepisów wielkość bieżnika musi wynosić co najmniej 1,5 mm, zdrowy rozsądek nakazuje jednak traktować tą liczbę jako absolutne minimum, do którego raczej nie warto się zbliżać. Nie mniej ważną kwestią jest poziom ciśnienia w oponach – od  tego zależą ich właściwości jezdne.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Regulacja zaworów i naciąg łańcucha to kolejne etapy nie do pominięcia. Sprawdźmy, czy łańcuch jest odpowiednio nasmarowany – jeśli mamy wątpliwości, najprostsze będzie użycie smaru w aerozolu.

Nie zapomnijmy o elektryce, zwłaszcza o oświetleniu. Tylko odpowiednio dobrana żarówka zapewni nam dobrą widoczność na drodze i umożliwi szybkie reagowanie.

Akcesoria i bajery

Producenci oferują cały szereg akcesoriów motocyklowych przydatnych przy dłuższych wyprawach. Część z nich jest oczywiście bardzo droga, jeśli jednak mamy do przejechania kilkaset kilometrów (albo i więcej), warto zastanowić się nad wyborem tych gadżetów, które mogą się okazać rzeczywiście nie do przecenienia.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Jednymi z najczęściej stosowanych akcesoriów są turystyczne, podwyższone szyby, chroniące kierowcę przed pędem powietrza, hałasem i warunkami atmosferycznymi. Kolejny bajer to podgrzewane manetki, doceniane nie tylko przy wyprawach na koło podbiegunowe. Sprawdzają się również w kapryśnym polskim klimacie, zwłaszcza że zgrabiałymi z zimna dłoniom trudno operować precyzyjnie sprzęgłem czy hamulcem.

Jeśli nasz motocykl nie posiada seryjnie centralnej podstawki, warto pomyśleć o jej zakupie, gdyż  obładowany sprzęt jest mało stabilny. Dla wygody motocykliści decydują się również niekiedy na wymianę fabrycznego siodła na lepiej przystosowane do długich tras. Wersja bardziej ekonomiczna to różnego rodzaju nakładki na siedzenie.

Na sam koniec, kwestia nie do pominięcia – bagaże, które należy w coś zapakować. Opcji mamy kilka, począwszy od reklamówek spiętych pająkiem, poprzez różnego rodzaju sakwy, aż po profesjonalne kufry centralne i boczne. W zależności od potrzeb i funduszy, musimy na coś się zdecydować. Najbardziej uciążliwym w długiej podróży wyborem będzie plecak załadowany do granic możliwości, obciążający plecy kierowcy czy też pasażera.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Sakwy skórzane oczywiście pasować będą przede wszystkim do cruiserów i chopperów. Sakwy tekstylne są rozwiązaniem tańszym niż kufry, ale dają zdecydowanie gorsze zabezpieczenie zawartości przed warunkami atmosferycznymi i kradzieżą. Jeśli więc planujemy częste podróżowanie, inwestycja w kufry może szybko się zwrócić. Przydatnym dodatkiem jest też tankbag na drobiazgi.

Zajmijmy się przygotowaniami odpowiednio wcześnie, by niczego nie przeoczyć. Postarajmy się, by problemy techniczne i niedogodności wynikające z wielogodzinnej jazdy nie przysłoniły nam radości podróżowania!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA