REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Anna Matelska
Przygotowanie motocykla do sezonu
Przygotowanie motocykla do sezonu

REKLAMA

REKLAMA

Zadbaliśmy o motocykl przed zimą i wraz z ociepleniem planujemy w końcu wyjechać z garażu. Co jeszcze nas czeka po wykonaniu podstawowych czynności serwisowych?

Jeśli nasz motocykl odpala, jest to już połowa sukcesu. Zanim jednak ruszymy w drogę, należy całą maszynę solidnie do sezonu przygotować, sprawdzić działanie poszczególnych podzespołów i dokonać niezbędnych wymian. Pozwoli to uniknąć zarówno niebezpiecznych sytuacji w trasie, jak i niepotrzebnych kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Kółka to podstawa

REKLAMA

Od stanu ogumienia zależy na dobrą sprawę nasze bezpieczeństwo, dlatego solidnie podejdźmy do tematu opon. Według polskich przepisów minimalny stan bieżnika wynosi 1,5 mm, przy czym liczbę tą powinniśmy i tak traktować  jako absolutne minimum. W rzeczywistości jeśli bieżnik zbliża się do tej wartości, lepiej od razu zdecydować się na wymianę, by być gotowym do bezproblemowego przejechania całego sezonu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Niezależnie od stanu bieżnika, zbyt stare opony nie będą zachowywały swoich właściwości. Datę produkcji możemy odczytać z numeru DOT umieszczonego z boku opony. Cztery ostatnie cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji – np. opona o numerze XXXXX2508 została wyprodukowana w dwudziestym piątym tygodniu 2008 roku. Generalnie przyjmuje się, że opony zachowują swoje właściwości przez około pięć lat i po tym okresie należałoby je wymienić.

Przed pierwszą jazdą nie zapomnijmy też o skontrolowaniu ciśnienia w oponach, nawet jeśli dokonaliśmy tego przed zimą. Czynność taka powinna być wykonywana na nie rozgrzanych oponach przynajmniej raz na miesiąc i przed każdą dłuższą trasą.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Hamulce i zawieszenie

Uważna kontrola klocków i tarcz hamulcowych jest przed rozpoczęciem sezonu absolutnie niezbędna. Minimalna grubość okładzin klocków hamulcowych wynosi 1,5 mm, natomiast tarcze w zależności od zaleceń producenta powinny mieć co najmniej 4-4,5 mm. Jeśli nasze klocki lub tarcze mają mniej lub niewiele więcej, musimy jak najszybciej je wymienić, gdyż ich stan ma ogromny wpływ na skuteczność hamowania.

Sprawdzenie stanu zawieszenia będzie łatwiejsze z pomocą drugiej osoby. Gdy postawimy motocykl na centralnej podstawce, możemy poprosić znajomego, by usiadł w tylnej części siodła, co sprawi, że przód się podniesie.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

W takiej pozycji możemy sprawdzić stan łożyska główki ramy, poruszając kierownica na boki. Jeśli kierownica się nie zacina, wszystko powinno być w porządku. Możemy również siadając na motocyklu, nacisnąć przedni hamulec i lekko pobujać sprzęt do przodu i do tyłu – luzy powinny wówczas być wyczuwalne. Pamiętajmy też o sprawdzeniu luzów na rurach widelca – możemy to zrobić chwytając rury u dołu i poruszając nimi do przodu i do tyłu. Podobnie poruszamy kołem na boki, by sprawdzić jego łożyska.

Poza luzem na widelcu, który jest określony przez producenta, generalnie nie powinniśmy wyczuwać żadnych luzów. W przeciwnym razie prawdopodobnie należy pomyśleć o wymianie łożysk. Może się też okazać, że ocenę pracy zawieszenia umożliwi dopiero odbycie próbnej przejażdżki.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Napęd do kontroli!

O ile nie mamy szczęścia posiadać motocykla napędzanego bezobsługowym wałem Cardana, napęd jest dość newralgicznym elementem naszej maszyny. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie łańcucha i zębatek.

Przede wszystkim kontrolujemy stan łańcucha, odciągając go od tylnej zębatki. Następnie stawiamy motocykl na centralnej podstawce i kręcimy kołem, sprawdzając jednocześnie, czy łańcuch nie faluje. Nie zapomnijmy też o dokładnym obejrzeniu całego łańcucha w poszukiwaniu pękniętych ogniw. Jeśli zauważymy jakąś wadę, należy wymienić łańcuch wraz z zębatkami. Stare zębatki mogą nowy łańcuch bardzo łatwo zniszczyć, dlatego zatrzymywanie ich to tylko pozorna oszczędność.

Jeśli łańcuch jest ok, pozostaje nam go wyczyścić i nasmarować. Zanieczyszczenia możemy usunąć za pomocą kilku szmatek, przydatna będzie też stara szczoteczka do zębów. Preparatów do smarowania łańcucha mamy wiele na rynku, najprostszy w użyciu będzie spray w puszce.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Ustawiamy maszynę na centralnej podstawce, lub – jeśli jej nie posiada – tak, by dotykała ziemi tylko przednim kołem i boczną stopką. Przydatna może się okazać pomoc drugiej osoby. Strumień aerozolu kierujemy na wewnętrzną stronę łańcucha, jednocześnie kręcąc kołem. Po nasmarowaniu powinniśmy zostawić łańcuch przynajmniej na kwadrans, żeby smar spełnił swoje zadanie.

Płyny, linki, elektryka

Na koniec kilka drobiazgów, absolutnie nie do pominięcia. Płyny hamulcowy i chłodzący należy wymieniać nie rzadziej niż co dwa lata. Przy okazji warto sprawdzić, czy wszystkie zawory są szczelne.

Linki, cięgła i inne metalowe elementy wymagają nasmarowania. Szczególnie linka gazu może być dość podatna na zerwania. Kontrola elektryki, czyli wszelkich świateł i urządzeń pokładowych powinna zakończyć wiosenne porządki.

Pozostanie nam jeszcze jazda próbna, którą warto wykonać zanim na dobre zaczniemy szaleć po mieście. Przejażdżka musi być na tyle długa, by silnik zdążył się porządnie rozgrzać. W jej trakcie staramy się skontrolować wszystkie podzespoły, słuchamy jak pracuje silnik i skupiamy się na stanie zawieszenia. Po jeździe dokładnie oglądamy maszynę w poszukiwaniu śladów ewentualnych wycieków.

Jeśli nie zauważamy niczego niepokojącego, pozostaje cieszyć się upragnioną wiosną. Nie zapomnijmy o zdobyciu aktualnego przeglądu technicznego!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA