REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Anna Matelska
Przygotowanie motocykla do sezonu
Przygotowanie motocykla do sezonu

REKLAMA

REKLAMA

Zadbaliśmy o motocykl przed zimą i wraz z ociepleniem planujemy w końcu wyjechać z garażu. Co jeszcze nas czeka po wykonaniu podstawowych czynności serwisowych?

Jeśli nasz motocykl odpala, jest to już połowa sukcesu. Zanim jednak ruszymy w drogę, należy całą maszynę solidnie do sezonu przygotować, sprawdzić działanie poszczególnych podzespołów i dokonać niezbędnych wymian. Pozwoli to uniknąć zarówno niebezpiecznych sytuacji w trasie, jak i niepotrzebnych kosztów.

REKLAMA

Kółka to podstawa

Od stanu ogumienia zależy na dobrą sprawę nasze bezpieczeństwo, dlatego solidnie podejdźmy do tematu opon. Według polskich przepisów minimalny stan bieżnika wynosi 1,5 mm, przy czym liczbę tą powinniśmy i tak traktować  jako absolutne minimum. W rzeczywistości jeśli bieżnik zbliża się do tej wartości, lepiej od razu zdecydować się na wymianę, by być gotowym do bezproblemowego przejechania całego sezonu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Niezależnie od stanu bieżnika, zbyt stare opony nie będą zachowywały swoich właściwości. Datę produkcji możemy odczytać z numeru DOT umieszczonego z boku opony. Cztery ostatnie cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji – np. opona o numerze XXXXX2508 została wyprodukowana w dwudziestym piątym tygodniu 2008 roku. Generalnie przyjmuje się, że opony zachowują swoje właściwości przez około pięć lat i po tym okresie należałoby je wymienić.

Przed pierwszą jazdą nie zapomnijmy też o skontrolowaniu ciśnienia w oponach, nawet jeśli dokonaliśmy tego przed zimą. Czynność taka powinna być wykonywana na nie rozgrzanych oponach przynajmniej raz na miesiąc i przed każdą dłuższą trasą.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Hamulce i zawieszenie

Uważna kontrola klocków i tarcz hamulcowych jest przed rozpoczęciem sezonu absolutnie niezbędna. Minimalna grubość okładzin klocków hamulcowych wynosi 1,5 mm, natomiast tarcze w zależności od zaleceń producenta powinny mieć co najmniej 4-4,5 mm. Jeśli nasze klocki lub tarcze mają mniej lub niewiele więcej, musimy jak najszybciej je wymienić, gdyż ich stan ma ogromny wpływ na skuteczność hamowania.

Sprawdzenie stanu zawieszenia będzie łatwiejsze z pomocą drugiej osoby. Gdy postawimy motocykl na centralnej podstawce, możemy poprosić znajomego, by usiadł w tylnej części siodła, co sprawi, że przód się podniesie.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

W takiej pozycji możemy sprawdzić stan łożyska główki ramy, poruszając kierownica na boki. Jeśli kierownica się nie zacina, wszystko powinno być w porządku. Możemy również siadając na motocyklu, nacisnąć przedni hamulec i lekko pobujać sprzęt do przodu i do tyłu – luzy powinny wówczas być wyczuwalne. Pamiętajmy też o sprawdzeniu luzów na rurach widelca – możemy to zrobić chwytając rury u dołu i poruszając nimi do przodu i do tyłu. Podobnie poruszamy kołem na boki, by sprawdzić jego łożyska.

Poza luzem na widelcu, który jest określony przez producenta, generalnie nie powinniśmy wyczuwać żadnych luzów. W przeciwnym razie prawdopodobnie należy pomyśleć o wymianie łożysk. Może się też okazać, że ocenę pracy zawieszenia umożliwi dopiero odbycie próbnej przejażdżki.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Napęd do kontroli!

O ile nie mamy szczęścia posiadać motocykla napędzanego bezobsługowym wałem Cardana, napęd jest dość newralgicznym elementem naszej maszyny. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie łańcucha i zębatek.

Przede wszystkim kontrolujemy stan łańcucha, odciągając go od tylnej zębatki. Następnie stawiamy motocykl na centralnej podstawce i kręcimy kołem, sprawdzając jednocześnie, czy łańcuch nie faluje. Nie zapomnijmy też o dokładnym obejrzeniu całego łańcucha w poszukiwaniu pękniętych ogniw. Jeśli zauważymy jakąś wadę, należy wymienić łańcuch wraz z zębatkami. Stare zębatki mogą nowy łańcuch bardzo łatwo zniszczyć, dlatego zatrzymywanie ich to tylko pozorna oszczędność.

Jeśli łańcuch jest ok, pozostaje nam go wyczyścić i nasmarować. Zanieczyszczenia możemy usunąć za pomocą kilku szmatek, przydatna będzie też stara szczoteczka do zębów. Preparatów do smarowania łańcucha mamy wiele na rynku, najprostszy w użyciu będzie spray w puszce.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Ustawiamy maszynę na centralnej podstawce, lub – jeśli jej nie posiada – tak, by dotykała ziemi tylko przednim kołem i boczną stopką. Przydatna może się okazać pomoc drugiej osoby. Strumień aerozolu kierujemy na wewnętrzną stronę łańcucha, jednocześnie kręcąc kołem. Po nasmarowaniu powinniśmy zostawić łańcuch przynajmniej na kwadrans, żeby smar spełnił swoje zadanie.

Płyny, linki, elektryka

Na koniec kilka drobiazgów, absolutnie nie do pominięcia. Płyny hamulcowy i chłodzący należy wymieniać nie rzadziej niż co dwa lata. Przy okazji warto sprawdzić, czy wszystkie zawory są szczelne.

Linki, cięgła i inne metalowe elementy wymagają nasmarowania. Szczególnie linka gazu może być dość podatna na zerwania. Kontrola elektryki, czyli wszelkich świateł i urządzeń pokładowych powinna zakończyć wiosenne porządki.

Pozostanie nam jeszcze jazda próbna, którą warto wykonać zanim na dobre zaczniemy szaleć po mieście. Przejażdżka musi być na tyle długa, by silnik zdążył się porządnie rozgrzać. W jej trakcie staramy się skontrolować wszystkie podzespoły, słuchamy jak pracuje silnik i skupiamy się na stanie zawieszenia. Po jeździe dokładnie oglądamy maszynę w poszukiwaniu śladów ewentualnych wycieków.

Jeśli nie zauważamy niczego niepokojącego, pozostaje cieszyć się upragnioną wiosną. Nie zapomnijmy o zdobyciu aktualnego przeglądu technicznego!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA