REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Anna Matelska
Przygotowanie motocykla do sezonu
Przygotowanie motocykla do sezonu

REKLAMA

REKLAMA

Zadbaliśmy o motocykl przed zimą i wraz z ociepleniem planujemy w końcu wyjechać z garażu. Co jeszcze nas czeka po wykonaniu podstawowych czynności serwisowych?

Jeśli nasz motocykl odpala, jest to już połowa sukcesu. Zanim jednak ruszymy w drogę, należy całą maszynę solidnie do sezonu przygotować, sprawdzić działanie poszczególnych podzespołów i dokonać niezbędnych wymian. Pozwoli to uniknąć zarówno niebezpiecznych sytuacji w trasie, jak i niepotrzebnych kosztów.

REKLAMA

Kółka to podstawa

Od stanu ogumienia zależy na dobrą sprawę nasze bezpieczeństwo, dlatego solidnie podejdźmy do tematu opon. Według polskich przepisów minimalny stan bieżnika wynosi 1,5 mm, przy czym liczbę tą powinniśmy i tak traktować  jako absolutne minimum. W rzeczywistości jeśli bieżnik zbliża się do tej wartości, lepiej od razu zdecydować się na wymianę, by być gotowym do bezproblemowego przejechania całego sezonu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Niezależnie od stanu bieżnika, zbyt stare opony nie będą zachowywały swoich właściwości. Datę produkcji możemy odczytać z numeru DOT umieszczonego z boku opony. Cztery ostatnie cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji – np. opona o numerze XXXXX2508 została wyprodukowana w dwudziestym piątym tygodniu 2008 roku. Generalnie przyjmuje się, że opony zachowują swoje właściwości przez około pięć lat i po tym okresie należałoby je wymienić.

Przed pierwszą jazdą nie zapomnijmy też o skontrolowaniu ciśnienia w oponach, nawet jeśli dokonaliśmy tego przed zimą. Czynność taka powinna być wykonywana na nie rozgrzanych oponach przynajmniej raz na miesiąc i przed każdą dłuższą trasą.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Hamulce i zawieszenie

Uważna kontrola klocków i tarcz hamulcowych jest przed rozpoczęciem sezonu absolutnie niezbędna. Minimalna grubość okładzin klocków hamulcowych wynosi 1,5 mm, natomiast tarcze w zależności od zaleceń producenta powinny mieć co najmniej 4-4,5 mm. Jeśli nasze klocki lub tarcze mają mniej lub niewiele więcej, musimy jak najszybciej je wymienić, gdyż ich stan ma ogromny wpływ na skuteczność hamowania.

Sprawdzenie stanu zawieszenia będzie łatwiejsze z pomocą drugiej osoby. Gdy postawimy motocykl na centralnej podstawce, możemy poprosić znajomego, by usiadł w tylnej części siodła, co sprawi, że przód się podniesie.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

W takiej pozycji możemy sprawdzić stan łożyska główki ramy, poruszając kierownica na boki. Jeśli kierownica się nie zacina, wszystko powinno być w porządku. Możemy również siadając na motocyklu, nacisnąć przedni hamulec i lekko pobujać sprzęt do przodu i do tyłu – luzy powinny wówczas być wyczuwalne. Pamiętajmy też o sprawdzeniu luzów na rurach widelca – możemy to zrobić chwytając rury u dołu i poruszając nimi do przodu i do tyłu. Podobnie poruszamy kołem na boki, by sprawdzić jego łożyska.

Poza luzem na widelcu, który jest określony przez producenta, generalnie nie powinniśmy wyczuwać żadnych luzów. W przeciwnym razie prawdopodobnie należy pomyśleć o wymianie łożysk. Może się też okazać, że ocenę pracy zawieszenia umożliwi dopiero odbycie próbnej przejażdżki.

Zobacz też: Rodzaje silników motocyklowych

Napęd do kontroli!

O ile nie mamy szczęścia posiadać motocykla napędzanego bezobsługowym wałem Cardana, napęd jest dość newralgicznym elementem naszej maszyny. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie łańcucha i zębatek.

Przede wszystkim kontrolujemy stan łańcucha, odciągając go od tylnej zębatki. Następnie stawiamy motocykl na centralnej podstawce i kręcimy kołem, sprawdzając jednocześnie, czy łańcuch nie faluje. Nie zapomnijmy też o dokładnym obejrzeniu całego łańcucha w poszukiwaniu pękniętych ogniw. Jeśli zauważymy jakąś wadę, należy wymienić łańcuch wraz z zębatkami. Stare zębatki mogą nowy łańcuch bardzo łatwo zniszczyć, dlatego zatrzymywanie ich to tylko pozorna oszczędność.

Jeśli łańcuch jest ok, pozostaje nam go wyczyścić i nasmarować. Zanieczyszczenia możemy usunąć za pomocą kilku szmatek, przydatna będzie też stara szczoteczka do zębów. Preparatów do smarowania łańcucha mamy wiele na rynku, najprostszy w użyciu będzie spray w puszce.

Zobacz też: Jakie są rodzaje motocykli?

Ustawiamy maszynę na centralnej podstawce, lub – jeśli jej nie posiada – tak, by dotykała ziemi tylko przednim kołem i boczną stopką. Przydatna może się okazać pomoc drugiej osoby. Strumień aerozolu kierujemy na wewnętrzną stronę łańcucha, jednocześnie kręcąc kołem. Po nasmarowaniu powinniśmy zostawić łańcuch przynajmniej na kwadrans, żeby smar spełnił swoje zadanie.

Płyny, linki, elektryka

Na koniec kilka drobiazgów, absolutnie nie do pominięcia. Płyny hamulcowy i chłodzący należy wymieniać nie rzadziej niż co dwa lata. Przy okazji warto sprawdzić, czy wszystkie zawory są szczelne.

Linki, cięgła i inne metalowe elementy wymagają nasmarowania. Szczególnie linka gazu może być dość podatna na zerwania. Kontrola elektryki, czyli wszelkich świateł i urządzeń pokładowych powinna zakończyć wiosenne porządki.

Pozostanie nam jeszcze jazda próbna, którą warto wykonać zanim na dobre zaczniemy szaleć po mieście. Przejażdżka musi być na tyle długa, by silnik zdążył się porządnie rozgrzać. W jej trakcie staramy się skontrolować wszystkie podzespoły, słuchamy jak pracuje silnik i skupiamy się na stanie zawieszenia. Po jeździe dokładnie oglądamy maszynę w poszukiwaniu śladów ewentualnych wycieków.

Jeśli nie zauważamy niczego niepokojącego, pozostaje cieszyć się upragnioną wiosną. Nie zapomnijmy o zdobyciu aktualnego przeglądu technicznego!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    REKLAMA

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    Badania techniczne także poza stacjami kontroli pojazdów. Przepisy wykonawcze są w drodze

    Dziś właściciel traktora musi jechać na przegląd do okręgowej stacji. To oznacza wydatek na paliwo i torowanie dróg. To może się jednak zmienić już 1 czerwca 2024 r. W drodze jest akt wykonawczy do przepisów, które pozwolą na wykonanie przeglądu poza SKP.

    REKLAMA

    Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Pytanie absurdalne. Odpowiedź jeszcze bardziej!

    Pojęcie danych osobowych stanowi gorący kartofel prawny. Bo jest mało precyzyjne i wymaga interpretacji. Czy numer VIN pojazdu oznacza dane osobowe? Na ten temat wypowiedziało się TSUE. Część rynku motoryzacyjnego nie będzie zadowolona z odpowiedzi.

    Karta parkingowa niepełnosprawnego straciła ważność. Ile kierowca dostanie mandatu za parkowanie na niebieskiej kopercie?

    Karty parkingowe osób niepełnosprawnych wkrótce tracą ważność. To wynik działania przepisów i sytuacja, która oznacza poważny problem. Ile wynosi mandat za parkowanie na niebieskiej kopercie bez ważnej karty? To jedna z wyższych kar w taryfikatorze.

    REKLAMA