REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W co się ubrać na motocykl?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
ubranie na motocykl Fot. Fotolia
ubranie na motocykl Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Strój motocyklowy nie jest tylko kwestią wizualną. Przede wszystkim zapewnia jeźdźcowi bezpieczeństwo, chroni też go przed warunkami atmosferycznymi, a odpowiednio dobrany poprawia komfort jazdy. Jaką kurtkę, spodnie, buty i dodatki wybrać na motocykl?

Przede wszystkim musimy podjąć ważną decyzję – skóry czy teksty? Zwolennicy skórzanej odzieży motocyklowej podkreślają jej klasyczny charakter, trwałość i wysoki poziom gwarantowanego przez nią bezpieczeństwa. Skórzany kombinezon to zdecydowanie najlepszy wybór do jazdy sportowej, a  kurtki w typie ramoneski wyjątkowo pasują właścicielom chopperów.

REKLAMA

Zobacz też: Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

REKLAMA

Jednak strój skórzany nie ochroni motocyklisty przed rzęsistym deszczem, za to w upał przyprawić go może o zawroty głowy z przegrzania. Dlatego miłośnicy turystyki motocyklowej, jeżdżący na dłuższe trasy w różnych warunkach atmosferycznych często wybierają jednak tekstylia, dodatkowo charakteryzujące się niższym cenami.

Co więc wybrać? Wszystko zależy jak zwykle od indywidualnych upodobań i tego, w jaki sposób planujemy użytkować nasza maszynę. Ideałem byłoby posiadać oba rodzaje strojów na różne okazje, jednak nie każdy może sobie na taki podwójny wydatek pozwolić.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kask

Kask to absolutna podstawa dla każdego motocyklisty – jego noszenia wymaga nie tylko polskie prawo, ale również zdrowy rozsądek. O tym, jak dobrać odpowiedni kask, możemy przeczytać tutaj. .

Kurtka

Każda porządna kurtka winna mieć grube rękawy i być wyposażona w ochraniacze łokci, barków oraz kręgosłupa. Bardziej „wypasione” modele są jak prawdziwe zbroje i posiadają nawet ochroniarze klatki piersiowej i obojczyków.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Nieprzemakalne są kurtki tekstylne wyposażone w membranę. Jeśli myślimy również o podróżach w niższych temperaturach, przydatny może się okazać wypinany ocieplacz. Fason kurtki zależy już od naszego gustu, jednak pamiętajmy, że największy komfort przy dużych prędkościach zapewni strój jak najbardziej obcisły.

Spodnie motocyklowe

Spodnie motocyklowe powinny mieć ochraniacze kolan i miednicy. Podobnie jak kurtki, w wersji przeciwdeszczowej wyposażone są w membranę. Mierząc spodnie, zwróćmy uwagę, by nogawki nie okazały się zbyt krótkie w pozycji siedzącej.

Na bardziej ekstremalne wojaże dobrym pomysłem będą wysokie spodnie, z szelkami i ocieplaczem lędźwi. Częstym rozwiązaniem jest też możliwość spięcia spodni z kurtką, czyli stworzenia kombinezonu. O ile nie ścigamy się na torze, taka opcja będzie dużo wygodniejsza od kombinezonu jednoczęściowego.

Buty motocyklowe

Buty powinny sięgać powyżej kostki. Ich główną funkcją jest ochrona stopy, ścięgna Achillesa i stawu skokowego w razie wypadku. Dlatego nowoczesne obuwie motocyklowe jest zwykle bardzo sztywne i nie nadaje się do chodzenia na co dzień.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Wzmocnione podeszwy, pięty, palce oraz okolice kostki mają zapobiec zmiażdżeniu bądź skręceniu stopy. Podobnie jak inne elementy stroju motocyklowego, również buty mogą być wyposażone w nieprzemakalną membranę.

Oczywiście, nie ma co się łudzić – wielu motocyklistów nie posiada profesjonalnego obuwia, zwłaszcza że jest ono bardzo drogie. Ostatecznie można próbować wykorzystywać do jazdy buty turystyczne lub wojskowe – byle nie trampki czy adidasy!

Rękawice motocyklowe

Ten z pozoru błahy dodatek do stroju w rzeczywistości jest niezbędny. Nie tylko zapobiega urazom dłoni w razie gleby, ale również ich marznięciu w czasie jazdy. Skostniałym z zimna palcom naprawdę trudno jest operować sprzęgłem czy hamulcem. Z drugiej strony w upalne dni rękawice chronią dłonie przed oparzeniami słonecznymi.

Rękawice również wyposażone są w ochraniacze, które powinny znaleźć się na palcach, kostkach i wewnętrznej części dłoni.

Dodatki motocyklowe

W zależności od potrzeb motocykliści mają do wyboru bardzo wiele elementów uzupełniających podstawowy strój motocyklowy. Jednym z najpopularniejszych jest pas nerkowy – przydatny, jeśli spodni nie możemy spiąć z kurtką.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

REKLAMA

Cała seria ochraniaczy i ocieplaczy pomoże nam zapobiec przewianiu kolan albo urazom pleców. Rozbudowany ochraniacz nakładany na kręgosłup potocznie zwany jest żółwiem. Bezpieczeństwo od zupełnie innej strony zapewnią zaś takie gadżety jak kolorowe kamizelki i różnego rodzaju odblaski.

Z pewnością warto się poważnie zastanowić, co dokładnie może nam się przydać w trakcie jazdy, zwłaszcza że bardzo często strój ratuje motocykliście życie. Kupując też wszystkie elementy naszej motocyklowej kreacji zwracajmy uwagę na markę, odpowiednie atesty i certyfikaty bezpieczeństwa. Warto zainwestować w którąś z bardziej znanych firm, takich jak Alpinestars, Dainese, FLM, Spyke, IXS, Berik itp.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA