REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
kaski motocyklowe Fot. Fotolia
kaski motocyklowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór kasku na motocykl to decyzja równie ważna, jak kupno samego jednośladu. Jak dobrać kask tak, by leżał idealnie? Jak znaleźć kompromis pomiędzy oszczędnością a bezpieczeństwem?

Przede wszystkim we własny kask powinniśmy zaopatrzyć się jak najszybciej, najlepiej już idąc na kurs. Wiele szkół jazdy może oferować kaski kursantom, jednak powiedzmy sobie uczciwie – jest to mało higieniczne, a poza tym na każdą głowę garnek należy jednak odpowiednio dobrać.

REKLAMA

Już na wstępie warto zdecydować się, jakiego typu kasku poszukujemy – o poszczególnych rodzajach kasków możemy przeczytać TUTAJ [link do tekstu „Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?”]. Raczej nie kupujmy kasku przez internet, chyba że będzie to konkretny model mierzony wcześniej w sklepie.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Odpadają też kaski używane – niestety w trakcie zewnętrznych oględzin możemy nie wykryć wewnętrznych uszkodzeń sprzętu. Zaś kask powypadkowy, nawet jeśli jest cały, może przy kolejnej kolizji po prostu rozpaść się na kawałki niczym gliniana skorupa.

Za co płacimy?

Ceny kasków wahają się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Oczywiście, najprościej byłoby powiedzieć, że na ochronie zdrowia i życia nie ma co oszczędzać, wiadomo jednak, że mało kto dysponuje portfelem bez dna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

REKLAMA

Na pewno trzymajmy się z daleka od najtańszych tandet prosto z Chin, pozbawionych jakichkolwiek atestów i certyfikatów. Lepiej już wybrać produkt znanej marki, choćby z niższej półki. Uznanych firm jest wiele: Airoh, HJC, KBC, Nitro, Shoei itd.

Cena kasku zależy głównie od tego, z jakiego materiału zostały wykonane poszczególne jego elementy. Jeśli chodzi o skorupę, może być ona polimerowa lub kompozytowa, przy czym ta druga kategoria jest zdecydowanie droższa i bardziej wytrzymała.

Tak naprawdę jednak ważniejsza od trwałości skorupy jest jakość pianki znajdującej się wewnątrz niej, gdyż to ona pochłania energię w razie uderzenia. O jej skuteczności świadczyć mają rozmaite certyfikaty dostarczane przez producenta, tak naprawdę najlepiej jednak poszukać wśród znajomych bądź w internecie opinii dotyczących konkretnych modeli.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

REKLAMA

Wizjery również produkowane są z różnych materiałów. Od Plexi dużo bardziej odporny na zadrapania jest Lexan. Parowaniu zapobiegają różne patenty – począwszy od najtańszego antifoga, który jednak z biegiem czasu i przy niższych temperaturach traci na skuteczności poprzez naklejki FogCity aż po Pinlock, czyli specjalną wewnętrzną szybkę, którą można wmontować w niektórych modelach.

Najtańsza jest standardowa szybka przezroczysta, za przyciemnianą zapłacimy już więcej, przy czym najbardziej optymalne wydaje się przyciemnienie około 40%. Jednym z najbardziej kosztownych rozwiązań jest tzw. lustro fenickie. Niezłym wyjściem jest dodatkowa blenda przeciwsłoneczna, którą można opuszczać lub podnosić wedle potrzeby.

Jeśli chodzi o zapięcie, najtańszy ale i najmniej wygodny będzie tradycyjny zatrzask. Z bardziej wysublimowanych rozwiązań mamy do wyboru microlock bądź zapięcie typu Double D, którego nie musimy całkowicie odpinać, by zdjąć kask. Jest ono również najbezpieczniejsze.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Zwróćmy również uwagę na wyściółkę naszego kasku – najlepiej, by była ona odpinana, co ułatwia czyszczenie. Droższa i lepsza jet wyściółka termoaktywna, dzięki której pot nie zaleje nam oczu w trakcie jazdy.

Kłopotliwe przymiarki

Co z tego, że znajdziemy świetny kask w okazyjnej cenie, jeśli nie będzie on leżał dobrze na naszej głowie? Kask źle dobrany nie spełni swojego zadania, dlatego solidnie podejdźmy do problemu przymiarek.

Kask powinien przy pierwszym założeniu ciasno leżeć na głowie i nie powinien w żadnym wypadku obracać się na niej – poduszki winny przylegać do skóry. Z czasem wyściółka się wyrobi i dopasuje do indywidualnych kształtów głowy, dlatego zbyt luźny garnek już po kilku miesiącach zacznie po prostu latać i nie zapewni żadnej ochrony.

Oczywiście, bez przesady – kask może uciskać czoło i policzki, ale nie może powodować bólu. Dlatego spróbujmy pochodzić w przymierzanym kasku przez dziesięć minut, nie zapominając o tym, że docelowo możemy być zmuszeni nosić go nawet przez kilka godzin. Idealny garnek w chwili zakupu powinien być bardzo ciasny, ale wygodny.

Nie spieszmy się – idąc do sklepu musimy uzbroić się w cierpliwość i przygotować na długie mierzenie. Sprawdźmy co najmniej kilka modeli. Jeśli najlepsza dostępna opcja wciąż wydaje się daleka od ideału, poczekajmy na dostawę albo wybierzmy się do innego sklepu. Pamiętajmy, że kask to nie tylko element stroju motocyklowego, ale przede wszystkim sprzęt, który może nam uratować życie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA