REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Matelska
kaski motocyklowe Fot. Fotolia
kaski motocyklowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór kasku na motocykl to decyzja równie ważna, jak kupno samego jednośladu. Jak dobrać kask tak, by leżał idealnie? Jak znaleźć kompromis pomiędzy oszczędnością a bezpieczeństwem?

Przede wszystkim we własny kask powinniśmy zaopatrzyć się jak najszybciej, najlepiej już idąc na kurs. Wiele szkół jazdy może oferować kaski kursantom, jednak powiedzmy sobie uczciwie – jest to mało higieniczne, a poza tym na każdą głowę garnek należy jednak odpowiednio dobrać.

REKLAMA

REKLAMA

Już na wstępie warto zdecydować się, jakiego typu kasku poszukujemy – o poszczególnych rodzajach kasków możemy przeczytać TUTAJ [link do tekstu „Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?”]. Raczej nie kupujmy kasku przez internet, chyba że będzie to konkretny model mierzony wcześniej w sklepie.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Odpadają też kaski używane – niestety w trakcie zewnętrznych oględzin możemy nie wykryć wewnętrznych uszkodzeń sprzętu. Zaś kask powypadkowy, nawet jeśli jest cały, może przy kolejnej kolizji po prostu rozpaść się na kawałki niczym gliniana skorupa.

REKLAMA

Za co płacimy?

Ceny kasków wahają się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Oczywiście, najprościej byłoby powiedzieć, że na ochronie zdrowia i życia nie ma co oszczędzać, wiadomo jednak, że mało kto dysponuje portfelem bez dna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Na pewno trzymajmy się z daleka od najtańszych tandet prosto z Chin, pozbawionych jakichkolwiek atestów i certyfikatów. Lepiej już wybrać produkt znanej marki, choćby z niższej półki. Uznanych firm jest wiele: Airoh, HJC, KBC, Nitro, Shoei itd.

Cena kasku zależy głównie od tego, z jakiego materiału zostały wykonane poszczególne jego elementy. Jeśli chodzi o skorupę, może być ona polimerowa lub kompozytowa, przy czym ta druga kategoria jest zdecydowanie droższa i bardziej wytrzymała.

Tak naprawdę jednak ważniejsza od trwałości skorupy jest jakość pianki znajdującej się wewnątrz niej, gdyż to ona pochłania energię w razie uderzenia. O jej skuteczności świadczyć mają rozmaite certyfikaty dostarczane przez producenta, tak naprawdę najlepiej jednak poszukać wśród znajomych bądź w internecie opinii dotyczących konkretnych modeli.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Wizjery również produkowane są z różnych materiałów. Od Plexi dużo bardziej odporny na zadrapania jest Lexan. Parowaniu zapobiegają różne patenty – począwszy od najtańszego antifoga, który jednak z biegiem czasu i przy niższych temperaturach traci na skuteczności poprzez naklejki FogCity aż po Pinlock, czyli specjalną wewnętrzną szybkę, którą można wmontować w niektórych modelach.

Najtańsza jest standardowa szybka przezroczysta, za przyciemnianą zapłacimy już więcej, przy czym najbardziej optymalne wydaje się przyciemnienie około 40%. Jednym z najbardziej kosztownych rozwiązań jest tzw. lustro fenickie. Niezłym wyjściem jest dodatkowa blenda przeciwsłoneczna, którą można opuszczać lub podnosić wedle potrzeby.

Jeśli chodzi o zapięcie, najtańszy ale i najmniej wygodny będzie tradycyjny zatrzask. Z bardziej wysublimowanych rozwiązań mamy do wyboru microlock bądź zapięcie typu Double D, którego nie musimy całkowicie odpinać, by zdjąć kask. Jest ono również najbezpieczniejsze.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Zwróćmy również uwagę na wyściółkę naszego kasku – najlepiej, by była ona odpinana, co ułatwia czyszczenie. Droższa i lepsza jet wyściółka termoaktywna, dzięki której pot nie zaleje nam oczu w trakcie jazdy.

Kłopotliwe przymiarki

Co z tego, że znajdziemy świetny kask w okazyjnej cenie, jeśli nie będzie on leżał dobrze na naszej głowie? Kask źle dobrany nie spełni swojego zadania, dlatego solidnie podejdźmy do problemu przymiarek.

Kask powinien przy pierwszym założeniu ciasno leżeć na głowie i nie powinien w żadnym wypadku obracać się na niej – poduszki winny przylegać do skóry. Z czasem wyściółka się wyrobi i dopasuje do indywidualnych kształtów głowy, dlatego zbyt luźny garnek już po kilku miesiącach zacznie po prostu latać i nie zapewni żadnej ochrony.

Oczywiście, bez przesady – kask może uciskać czoło i policzki, ale nie może powodować bólu. Dlatego spróbujmy pochodzić w przymierzanym kasku przez dziesięć minut, nie zapominając o tym, że docelowo możemy być zmuszeni nosić go nawet przez kilka godzin. Idealny garnek w chwili zakupu powinien być bardzo ciasny, ale wygodny.

Nie spieszmy się – idąc do sklepu musimy uzbroić się w cierpliwość i przygotować na długie mierzenie. Sprawdźmy co najmniej kilka modeli. Jeśli najlepsza dostępna opcja wciąż wydaje się daleka od ideału, poczekajmy na dostawę albo wybierzmy się do innego sklepu. Pamiętajmy, że kask to nie tylko element stroju motocyklowego, ale przede wszystkim sprzęt, który może nam uratować życie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA