REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie kasku?

Anna Matelska
kaski motocyklowe Fot. Fotolia
kaski motocyklowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wybór kasku na motocykl to decyzja równie ważna, jak kupno samego jednośladu. Jak dobrać kask tak, by leżał idealnie? Jak znaleźć kompromis pomiędzy oszczędnością a bezpieczeństwem?

Przede wszystkim we własny kask powinniśmy zaopatrzyć się jak najszybciej, najlepiej już idąc na kurs. Wiele szkół jazdy może oferować kaski kursantom, jednak powiedzmy sobie uczciwie – jest to mało higieniczne, a poza tym na każdą głowę garnek należy jednak odpowiednio dobrać.

REKLAMA

REKLAMA

Już na wstępie warto zdecydować się, jakiego typu kasku poszukujemy – o poszczególnych rodzajach kasków możemy przeczytać TUTAJ [link do tekstu „Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?”]. Raczej nie kupujmy kasku przez internet, chyba że będzie to konkretny model mierzony wcześniej w sklepie.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Odpadają też kaski używane – niestety w trakcie zewnętrznych oględzin możemy nie wykryć wewnętrznych uszkodzeń sprzętu. Zaś kask powypadkowy, nawet jeśli jest cały, może przy kolejnej kolizji po prostu rozpaść się na kawałki niczym gliniana skorupa.

REKLAMA

Za co płacimy?

Ceny kasków wahają się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Oczywiście, najprościej byłoby powiedzieć, że na ochronie zdrowia i życia nie ma co oszczędzać, wiadomo jednak, że mało kto dysponuje portfelem bez dna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Na pewno trzymajmy się z daleka od najtańszych tandet prosto z Chin, pozbawionych jakichkolwiek atestów i certyfikatów. Lepiej już wybrać produkt znanej marki, choćby z niższej półki. Uznanych firm jest wiele: Airoh, HJC, KBC, Nitro, Shoei itd.

Cena kasku zależy głównie od tego, z jakiego materiału zostały wykonane poszczególne jego elementy. Jeśli chodzi o skorupę, może być ona polimerowa lub kompozytowa, przy czym ta druga kategoria jest zdecydowanie droższa i bardziej wytrzymała.

Tak naprawdę jednak ważniejsza od trwałości skorupy jest jakość pianki znajdującej się wewnątrz niej, gdyż to ona pochłania energię w razie uderzenia. O jej skuteczności świadczyć mają rozmaite certyfikaty dostarczane przez producenta, tak naprawdę najlepiej jednak poszukać wśród znajomych bądź w internecie opinii dotyczących konkretnych modeli.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Wizjery również produkowane są z różnych materiałów. Od Plexi dużo bardziej odporny na zadrapania jest Lexan. Parowaniu zapobiegają różne patenty – począwszy od najtańszego antifoga, który jednak z biegiem czasu i przy niższych temperaturach traci na skuteczności poprzez naklejki FogCity aż po Pinlock, czyli specjalną wewnętrzną szybkę, którą można wmontować w niektórych modelach.

Najtańsza jest standardowa szybka przezroczysta, za przyciemnianą zapłacimy już więcej, przy czym najbardziej optymalne wydaje się przyciemnienie około 40%. Jednym z najbardziej kosztownych rozwiązań jest tzw. lustro fenickie. Niezłym wyjściem jest dodatkowa blenda przeciwsłoneczna, którą można opuszczać lub podnosić wedle potrzeby.

Jeśli chodzi o zapięcie, najtańszy ale i najmniej wygodny będzie tradycyjny zatrzask. Z bardziej wysublimowanych rozwiązań mamy do wyboru microlock bądź zapięcie typu Double D, którego nie musimy całkowicie odpinać, by zdjąć kask. Jest ono również najbezpieczniejsze.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Zwróćmy również uwagę na wyściółkę naszego kasku – najlepiej, by była ona odpinana, co ułatwia czyszczenie. Droższa i lepsza jet wyściółka termoaktywna, dzięki której pot nie zaleje nam oczu w trakcie jazdy.

Kłopotliwe przymiarki

Co z tego, że znajdziemy świetny kask w okazyjnej cenie, jeśli nie będzie on leżał dobrze na naszej głowie? Kask źle dobrany nie spełni swojego zadania, dlatego solidnie podejdźmy do problemu przymiarek.

Kask powinien przy pierwszym założeniu ciasno leżeć na głowie i nie powinien w żadnym wypadku obracać się na niej – poduszki winny przylegać do skóry. Z czasem wyściółka się wyrobi i dopasuje do indywidualnych kształtów głowy, dlatego zbyt luźny garnek już po kilku miesiącach zacznie po prostu latać i nie zapewni żadnej ochrony.

Oczywiście, bez przesady – kask może uciskać czoło i policzki, ale nie może powodować bólu. Dlatego spróbujmy pochodzić w przymierzanym kasku przez dziesięć minut, nie zapominając o tym, że docelowo możemy być zmuszeni nosić go nawet przez kilka godzin. Idealny garnek w chwili zakupu powinien być bardzo ciasny, ale wygodny.

Nie spieszmy się – idąc do sklepu musimy uzbroić się w cierpliwość i przygotować na długie mierzenie. Sprawdźmy co najmniej kilka modeli. Jeśli najlepsza dostępna opcja wciąż wydaje się daleka od ideału, poczekajmy na dostawę albo wybierzmy się do innego sklepu. Pamiętajmy, że kask to nie tylko element stroju motocyklowego, ale przede wszystkim sprzęt, który może nam uratować życie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA