REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto na postoju, czyli zimowa walka kierowców z przeciwnościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Auto na postoju, czyli zimowa walka kierowców z przeciwnościami
Auto na postoju, czyli zimowa walka kierowców z przeciwnościami

REKLAMA

REKLAMA

Auto na postoju, czyli czy silnik powinien być wyłączony? A jak tak, to jak ogrzewać samochód na postoju? I co z pojazdami elektrycznymi zimą?

Włączony silnik na postoju: policja może zareagować?

Na polskich osiedlach to popularny widok. Kierowca odświeża samochód, a silnik w jego aucie pracuje. I choć wielu kierowców działa w oparciu o takich schemat, jest on jednocześnie... wykroczeniem. Czemu nie może być włączony silnik na postoju? Policja może mieć dwa zastrzeżenia. Po pierwsze kierowcy nie można oddalać się od auta, gdy jednostka napędowa pracuje. Po drugie pracujący motor powoduje nadmierną emisję spalin i hałasu.

REKLAMA

Włączony silnik na postoju: policja wręczy kierowcy mandat?

Włączony silnik na postoju? Policja może pouczyć kierowcę lub ukarać go solidnym mandatem. Jego wysokość zależy od kwalifikacji czynu. Gdy funkcjonariusze uznają, że ogrzewanie samochodu na postoju oznacza oddalenie się od pracującego auta, wypiszą jego właścicielowi 100-złotową karę. Gdy powołają się na zapis o emisji spalin i hałasu, mandat wyniesie 300 złotych.

Ogrzewanie samochodu na postoju: grzać czy ruszać?

Mechanicy raczej nie mają większych wątpliwości. Ogrzewanie samochodu na postoju lepiej ograniczyć nawet zimą do absolutnego minimum. Powód? Na niskich obrotach jednostka będzie się ogrzewać długo i raczej nie osiągnie temperatury roboczej. A im dłużej będzie trwać ogrzewanie, tym więcej pali silnik, tym toksyczniejsze produkuje spaliny i tym większym obciążeniom są poddawane jego elementy.

Ogrzewanie samochodu na postoju: ile powinno trwać?

Ogrzewanie samochodu na postoju nie powinno trwać dłużej niż jakieś kilkadziesiąt sekund. Zimą może zająć trochę dłużej, bo czas ten kierowca wykorzysta aby np. zrzucić przy pomocy szczotki śnieg z dachu czy oskrobać szyby. Co potem? Prowadzący powinien ruszyć. Ale powinien pamiętać o tonowaniu swoich zapędów. Do czasu osiągnięcia przez silnik temperatury roboczej, nie należy zwiększać obrotów silnika - niech oscylują one w okolicy maksymalnie 2 tys. obr./min. W ten sposób motor będzie miał czas na rozpoczęcie pełnego smarowania chociażby turbosprężarki.

Ogrzewanie samochodu: jak przyspieszyć? Auto na akumulator ma pewne wymogi

REKLAMA

Ogrzewanie samochodu na postoju nabiera całkowicie nowego znaczenia w przypadku aut elektrycznych. Czemu? Bo ich silnik na postoju... nie pracuje! Oczywiście to nie oznacza, że kierowca nie otrzymuje od producenta żadnych narzędzi. Na czas odśnieżania nadwozia może skorzystać z elektrycznych udogodnień. Przykład? Idealnym jest ogrzewanie przedniej szyby - w ten sposób nie trzeba jej skrobać. Ogrzewanie samochodu elektrycznego jak przyspieszyć? Auto na akumulator nie potrzebuje dogrzewania silnika. Bo ciepło trafiające do kabiny jest produkowane w pompie ciepła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ogrzewanie przedniej szyby i foteli czy mocno włączone ogrzewanie w aucie elektrycznym dają wygodę. Warto jednak pamiętać o tym, że mocno windują zużycie energii elektrycznej - a to odbija się na zdecydowanie mniejszym zasięgu zimą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA