REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do trudnych zimowych rozruchów silnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przy odpalaniu auta zimą, niespodzianek da się uniknąć-trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o swój pojazd.
Przy odpalaniu auta zimą, niespodzianek da się uniknąć-trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o swój pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Zima to trudny okres dla naszych pojazdów. Zwłaszcza dla zamontowanych w nich urządzeń elektrycznych. Trzeba o nie zawczasu troskliwie zadbać. Podpowiadamy, jak uniknąć trudnych zimowych rozruchów silnika.

Najwięcej problemów dostarcza zazwyczaj obwód rozruchowy silnika, złożony z akumulatora, przewodów rozruchowych i rozrusznika. Silnik w ujemnych temperaturach stawia rozrusznikowi znacznie większy opór, niż latem. Spowodowane jest to, między innymi, gęstnieniem olejów i smarów we wszystkich punktach, a więc nie tylko w silniku i skrzyni biegów, ale także w ułożyskowaniu wirnika rozrusznika oraz w łożyskach alternatora, pompy wodnej i innych urządzeń, napędzanych stale lub czasowo (w stanie zimnym) przez silnik za pośrednictwem paska klinowego lub wieloklinowego.

REKLAMA

Jeżeli samochód jest w miarę nowy, wszystkie te punkty mają w procesie produkcyjnym i podczas przeglądów odpowiednie smarowanie. Po kilku latach eksploatacji, kiedy samochód pokona ponad 100 000 km i nie były w tym czasie wymieniane żadne łożyska lub tuleje rozrusznikowe, warto sprawdzić, czy wszystkie pracują bez zbędnych oporów i ewentualnie je wymienić lub uzupełnić w nich smar.

Stan instalacji

Największy wpływ na powodzenie zimowego rozruchu ma stan instalacji rozruchowej, a ściślej – jej rezystancja, mierzona pomiędzy akumulatorem i szczotkami rozrusznika. Im większa, tym większy spadek napięcia na niej i tym trudniejszy rozruch. Rezystancję tę można łatwo zmierzyć przy pomocy nawet bardzo prostego cyfrowego miernika uniwersalnego. Po ustawieniu go w pozycji omomierza na najniższym możliwym zakresie należy zewrzeć na chwilę jego przewody pomiarowe i po ustabilizowaniu się odczytu, zapisać wyświetloną liczbę. Zwykle jest ona mniejsza o kilka dziesiątych od jednego oma.

Zobacz też: Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Następnie należy podłączyć jeden z przewodów pomiarowych przyrządu bezpośrednio do ołowianego bieguna akumulatora. Najwłaściwszy będzie ten o szpiczastym zakończeniu, które należy lekko wbić w biegun akumulatora. Drugi przewód omomierza podłączyć do śruby na elektromagnesie rozrusznika, do której podłączony jest przewód rozruchowy. Od odczytanej wartości odjąć zmierzoną wcześniej rezystancję kabli pomiarowych przyrządu. Wynik będzie sumą rezystancji styku klemy z biegunem dodatnim akumulatora, przewodu rozruchowego i jego styku z elektromagnesem rozrusznika. Jeżeli rezystancja będzie większa od 0,1 oma, rozruch silnika w zimowych warunkach nie będzie możliwy. Staranne oczyszczenie wszystkich styków i spryskanie ich „Elektrosolem” przez ponownym połączeniem powinno rozwiązać problem. Ważny jest zwłaszcza styk między biegunem akumulatora i klemą.

Bardzo rzadko zdarza się, aby uszkodzeniu uległ któryś z przewodów rozruchowych. Można to sprawdzić, próbując uruchomić silnik przy odłączonym od zasilania module albo aparacie zapłonowym lub poluzowanych odpowietrznikach w silniku wysokoprężnym. Gdy po 10 – 15 sekundach pracy rozrusznika jeden przewodów będzie wyraźnie cieplejszy od drugiego, należy go wymienić na nowy bez dociekania przyczyny tego zjawiska.

Styki

Istotnym elementem, mającym wpływ na rozruch silnika zimą jest oporność styków w elektromagnesie, sterującym rozrusznikiem, w połączeniu z opornością styku szczotek rozrusznika z jego komutatorem. Powinna ona być bliska zeru. Sprawdzenie oporności styku szczotek rozrusznika z komutatorem nie jest możliwe bez rozbierania rozrusznika.

W domowych warunkach, bez wymontowywania elektromagnesu z samochodu można zmierzyć oporność jego styków metodą pośrednią, czyli mierząc spadek napięcia na nich podczas pracy rozrusznika. Można to zrobić, próbując uruchomić silnik przy odłączonym od zasilania module albo aparacie zapłonowym lub poluzowanych odpowietrznikach w silniku wysokoprężnym. Spadek napięcia mierzy się pomiędzy dwiema śrubami, z których do jednej podłączona jest zazwyczaj gruba, miedziana taśma, niknąca we wnętrzu rozrusznika, do drugiej przewód rozruchowy, podłączony do akumulatora.

Zobacz też: Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

REKLAMA

Po podłączeniu do obu śrub przewodów woltomierza i ustawieniu go na zakres co najmniej 10 V należy uruchomić rozrusznik (przyda się pomoc drugiej osoby) i po mniej więcej 5 sekundach odczytać wartość napięcia z woltomierza. Im odczytana wartość jest mniejsza, tym wyższe napięcie dopływa do rozrusznika i tym łatwiej będzie uruchomić silnik podczas mrozów. Jeżeli wartość ta przekroczy 4 V, elektromagnes kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. W dobrym, nowym elektromagnesie spadek napięcia na jego stykach nie przekracza najczęściej 1 wolta.

W niektórych typach samochodów ujemny biegun akumulatora nie jest podłączony bezpośrednio do masy silnika, lecz do karoserii. W takim przypadku należy odszukać przewód, którym silnik jest połączony z karoserią i sprawdzić jego jakość oraz jakość styków na obu jego końcach. Dawniej była to często szeroka, pleciona taśma miedziana bez żadnego zabezpieczenia przed korozją, co znacznie skracało jej okres eksploatacji, często do jednej zimy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA