REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do trudnych zimowych rozruchów silnika?

Jakubowski Ryszard
Przy odpalaniu auta zimą, niespodzianek da się uniknąć-trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o swój pojazd.
Przy odpalaniu auta zimą, niespodzianek da się uniknąć-trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o swój pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Zima to trudny okres dla naszych pojazdów. Zwłaszcza dla zamontowanych w nich urządzeń elektrycznych. Trzeba o nie zawczasu troskliwie zadbać. Podpowiadamy, jak uniknąć trudnych zimowych rozruchów silnika.

Najwięcej problemów dostarcza zazwyczaj obwód rozruchowy silnika, złożony z akumulatora, przewodów rozruchowych i rozrusznika. Silnik w ujemnych temperaturach stawia rozrusznikowi znacznie większy opór, niż latem. Spowodowane jest to, między innymi, gęstnieniem olejów i smarów we wszystkich punktach, a więc nie tylko w silniku i skrzyni biegów, ale także w ułożyskowaniu wirnika rozrusznika oraz w łożyskach alternatora, pompy wodnej i innych urządzeń, napędzanych stale lub czasowo (w stanie zimnym) przez silnik za pośrednictwem paska klinowego lub wieloklinowego.

REKLAMA

Jeżeli samochód jest w miarę nowy, wszystkie te punkty mają w procesie produkcyjnym i podczas przeglądów odpowiednie smarowanie. Po kilku latach eksploatacji, kiedy samochód pokona ponad 100 000 km i nie były w tym czasie wymieniane żadne łożyska lub tuleje rozrusznikowe, warto sprawdzić, czy wszystkie pracują bez zbędnych oporów i ewentualnie je wymienić lub uzupełnić w nich smar.

Stan instalacji

Największy wpływ na powodzenie zimowego rozruchu ma stan instalacji rozruchowej, a ściślej – jej rezystancja, mierzona pomiędzy akumulatorem i szczotkami rozrusznika. Im większa, tym większy spadek napięcia na niej i tym trudniejszy rozruch. Rezystancję tę można łatwo zmierzyć przy pomocy nawet bardzo prostego cyfrowego miernika uniwersalnego. Po ustawieniu go w pozycji omomierza na najniższym możliwym zakresie należy zewrzeć na chwilę jego przewody pomiarowe i po ustabilizowaniu się odczytu, zapisać wyświetloną liczbę. Zwykle jest ona mniejsza o kilka dziesiątych od jednego oma.

Zobacz też: Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Następnie należy podłączyć jeden z przewodów pomiarowych przyrządu bezpośrednio do ołowianego bieguna akumulatora. Najwłaściwszy będzie ten o szpiczastym zakończeniu, które należy lekko wbić w biegun akumulatora. Drugi przewód omomierza podłączyć do śruby na elektromagnesie rozrusznika, do której podłączony jest przewód rozruchowy. Od odczytanej wartości odjąć zmierzoną wcześniej rezystancję kabli pomiarowych przyrządu. Wynik będzie sumą rezystancji styku klemy z biegunem dodatnim akumulatora, przewodu rozruchowego i jego styku z elektromagnesem rozrusznika. Jeżeli rezystancja będzie większa od 0,1 oma, rozruch silnika w zimowych warunkach nie będzie możliwy. Staranne oczyszczenie wszystkich styków i spryskanie ich „Elektrosolem” przez ponownym połączeniem powinno rozwiązać problem. Ważny jest zwłaszcza styk między biegunem akumulatora i klemą.

Bardzo rzadko zdarza się, aby uszkodzeniu uległ któryś z przewodów rozruchowych. Można to sprawdzić, próbując uruchomić silnik przy odłączonym od zasilania module albo aparacie zapłonowym lub poluzowanych odpowietrznikach w silniku wysokoprężnym. Gdy po 10 – 15 sekundach pracy rozrusznika jeden przewodów będzie wyraźnie cieplejszy od drugiego, należy go wymienić na nowy bez dociekania przyczyny tego zjawiska.

Styki

Istotnym elementem, mającym wpływ na rozruch silnika zimą jest oporność styków w elektromagnesie, sterującym rozrusznikiem, w połączeniu z opornością styku szczotek rozrusznika z jego komutatorem. Powinna ona być bliska zeru. Sprawdzenie oporności styku szczotek rozrusznika z komutatorem nie jest możliwe bez rozbierania rozrusznika.

W domowych warunkach, bez wymontowywania elektromagnesu z samochodu można zmierzyć oporność jego styków metodą pośrednią, czyli mierząc spadek napięcia na nich podczas pracy rozrusznika. Można to zrobić, próbując uruchomić silnik przy odłączonym od zasilania module albo aparacie zapłonowym lub poluzowanych odpowietrznikach w silniku wysokoprężnym. Spadek napięcia mierzy się pomiędzy dwiema śrubami, z których do jednej podłączona jest zazwyczaj gruba, miedziana taśma, niknąca we wnętrzu rozrusznika, do drugiej przewód rozruchowy, podłączony do akumulatora.

Zobacz też: Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

REKLAMA

Po podłączeniu do obu śrub przewodów woltomierza i ustawieniu go na zakres co najmniej 10 V należy uruchomić rozrusznik (przyda się pomoc drugiej osoby) i po mniej więcej 5 sekundach odczytać wartość napięcia z woltomierza. Im odczytana wartość jest mniejsza, tym wyższe napięcie dopływa do rozrusznika i tym łatwiej będzie uruchomić silnik podczas mrozów. Jeżeli wartość ta przekroczy 4 V, elektromagnes kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. W dobrym, nowym elektromagnesie spadek napięcia na jego stykach nie przekracza najczęściej 1 wolta.

W niektórych typach samochodów ujemny biegun akumulatora nie jest podłączony bezpośrednio do masy silnika, lecz do karoserii. W takim przypadku należy odszukać przewód, którym silnik jest połączony z karoserią i sprawdzić jego jakość oraz jakość styków na obu jego końcach. Dawniej była to często szeroka, pleciona taśma miedziana bez żadnego zabezpieczenia przed korozją, co znacznie skracało jej okres eksploatacji, często do jednej zimy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA