REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do trudnych zimowych rozruchów silnika?

Jakubowski Ryszard
Przy odpalaniu auta zimą, niespodzianek da się uniknąć-trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o swój pojazd.
Przy odpalaniu auta zimą, niespodzianek da się uniknąć-trzeba jedynie wiedzieć jak zadbać o swój pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Zima to trudny okres dla naszych pojazdów. Zwłaszcza dla zamontowanych w nich urządzeń elektrycznych. Trzeba o nie zawczasu troskliwie zadbać. Podpowiadamy, jak uniknąć trudnych zimowych rozruchów silnika.

Najwięcej problemów dostarcza zazwyczaj obwód rozruchowy silnika, złożony z akumulatora, przewodów rozruchowych i rozrusznika. Silnik w ujemnych temperaturach stawia rozrusznikowi znacznie większy opór, niż latem. Spowodowane jest to, między innymi, gęstnieniem olejów i smarów we wszystkich punktach, a więc nie tylko w silniku i skrzyni biegów, ale także w ułożyskowaniu wirnika rozrusznika oraz w łożyskach alternatora, pompy wodnej i innych urządzeń, napędzanych stale lub czasowo (w stanie zimnym) przez silnik za pośrednictwem paska klinowego lub wieloklinowego.

REKLAMA

Jeżeli samochód jest w miarę nowy, wszystkie te punkty mają w procesie produkcyjnym i podczas przeglądów odpowiednie smarowanie. Po kilku latach eksploatacji, kiedy samochód pokona ponad 100 000 km i nie były w tym czasie wymieniane żadne łożyska lub tuleje rozrusznikowe, warto sprawdzić, czy wszystkie pracują bez zbędnych oporów i ewentualnie je wymienić lub uzupełnić w nich smar.

Stan instalacji

Największy wpływ na powodzenie zimowego rozruchu ma stan instalacji rozruchowej, a ściślej – jej rezystancja, mierzona pomiędzy akumulatorem i szczotkami rozrusznika. Im większa, tym większy spadek napięcia na niej i tym trudniejszy rozruch. Rezystancję tę można łatwo zmierzyć przy pomocy nawet bardzo prostego cyfrowego miernika uniwersalnego. Po ustawieniu go w pozycji omomierza na najniższym możliwym zakresie należy zewrzeć na chwilę jego przewody pomiarowe i po ustabilizowaniu się odczytu, zapisać wyświetloną liczbę. Zwykle jest ona mniejsza o kilka dziesiątych od jednego oma.

Zobacz też: Jak, krok po kroku przygotować auto do zimy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Następnie należy podłączyć jeden z przewodów pomiarowych przyrządu bezpośrednio do ołowianego bieguna akumulatora. Najwłaściwszy będzie ten o szpiczastym zakończeniu, które należy lekko wbić w biegun akumulatora. Drugi przewód omomierza podłączyć do śruby na elektromagnesie rozrusznika, do której podłączony jest przewód rozruchowy. Od odczytanej wartości odjąć zmierzoną wcześniej rezystancję kabli pomiarowych przyrządu. Wynik będzie sumą rezystancji styku klemy z biegunem dodatnim akumulatora, przewodu rozruchowego i jego styku z elektromagnesem rozrusznika. Jeżeli rezystancja będzie większa od 0,1 oma, rozruch silnika w zimowych warunkach nie będzie możliwy. Staranne oczyszczenie wszystkich styków i spryskanie ich „Elektrosolem” przez ponownym połączeniem powinno rozwiązać problem. Ważny jest zwłaszcza styk między biegunem akumulatora i klemą.

Bardzo rzadko zdarza się, aby uszkodzeniu uległ któryś z przewodów rozruchowych. Można to sprawdzić, próbując uruchomić silnik przy odłączonym od zasilania module albo aparacie zapłonowym lub poluzowanych odpowietrznikach w silniku wysokoprężnym. Gdy po 10 – 15 sekundach pracy rozrusznika jeden przewodów będzie wyraźnie cieplejszy od drugiego, należy go wymienić na nowy bez dociekania przyczyny tego zjawiska.

Styki

Istotnym elementem, mającym wpływ na rozruch silnika zimą jest oporność styków w elektromagnesie, sterującym rozrusznikiem, w połączeniu z opornością styku szczotek rozrusznika z jego komutatorem. Powinna ona być bliska zeru. Sprawdzenie oporności styku szczotek rozrusznika z komutatorem nie jest możliwe bez rozbierania rozrusznika.

W domowych warunkach, bez wymontowywania elektromagnesu z samochodu można zmierzyć oporność jego styków metodą pośrednią, czyli mierząc spadek napięcia na nich podczas pracy rozrusznika. Można to zrobić, próbując uruchomić silnik przy odłączonym od zasilania module albo aparacie zapłonowym lub poluzowanych odpowietrznikach w silniku wysokoprężnym. Spadek napięcia mierzy się pomiędzy dwiema śrubami, z których do jednej podłączona jest zazwyczaj gruba, miedziana taśma, niknąca we wnętrzu rozrusznika, do drugiej przewód rozruchowy, podłączony do akumulatora.

Zobacz też: Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

REKLAMA

Po podłączeniu do obu śrub przewodów woltomierza i ustawieniu go na zakres co najmniej 10 V należy uruchomić rozrusznik (przyda się pomoc drugiej osoby) i po mniej więcej 5 sekundach odczytać wartość napięcia z woltomierza. Im odczytana wartość jest mniejsza, tym wyższe napięcie dopływa do rozrusznika i tym łatwiej będzie uruchomić silnik podczas mrozów. Jeżeli wartość ta przekroczy 4 V, elektromagnes kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. W dobrym, nowym elektromagnesie spadek napięcia na jego stykach nie przekracza najczęściej 1 wolta.

W niektórych typach samochodów ujemny biegun akumulatora nie jest podłączony bezpośrednio do masy silnika, lecz do karoserii. W takim przypadku należy odszukać przewód, którym silnik jest połączony z karoserią i sprawdzić jego jakość oraz jakość styków na obu jego końcach. Dawniej była to często szeroka, pleciona taśma miedziana bez żadnego zabezpieczenia przed korozją, co znacznie skracało jej okres eksploatacji, często do jednej zimy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA