REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można myć samochód podczas mrozu? Ekspert radzi

Zimą wato częściej myć auto, m.in. ze względu na oblepiającą podwozie i nadwozie sól drogową.
Zimą wato częściej myć auto, m.in. ze względu na oblepiającą podwozie i nadwozie sól drogową.
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Czy można myć samochód podczas mrozu? Wielu kierowców nie myje samochodu w zimie, bo mogą przymarznąć uszczelki lub zamki. Trzeba jednak pamiętać, że sól którą posypywane są drogi ma negatywny wpływ na podwozie i karoserię auta. Dlatego paradoksalnie w zimie auto powinno się myć częściej niż latem. Radzimy gdzie i jak właściwie umyć auto w czasie mrozu.

Czy można myć samochód podczas mrozu?

Można, tylko gdzie myć samochód w zimie? Na myjni automatycznej, ręcznej, a może samoobsługowej?

REKLAMA

REKLAMA

Myjnia automatyczna: Najczęściej spotkamy te „szczotkowe”: tunelowe, bramkowe. Auto jest namaczane, duże szczotki zdzierają bród z auta, płuczą je, a następnie suszarka zdmuchuje wodę z auta. Wady? Szczotki niestety nie są delikatne dla lakieru. Szczególnie, gdy nie jest on już nowy mogą powstać rysy lub zmatowienia. Z pewnością nie jest to zatem rozwiązanie dla pedantycznych właścicieli. Ale są i zalety. Po pierwsze dysze z wodą pod ciśnieniem umyją podwozie, po drugie, strumień ciepłego powietrza dość skutecznie usuwa wilgoć. Myjnie szczotkowe są też najtańsze, najprostszy program myjący kosztuje około 15 złotych. Mycie podwozia i natryskowe woskowanie podniesie cenę do 25 złotych.

Zobacz także: Czym różni się paliwo zimowe od letniego? Poradnik eksperta

Nieco bardziej delikatne są automatyczne myjnie gąbkowe. Zamiast szczotek mamy tu wirujące gąbki. Takie mycie jest mniej inwazyjne, ale wcale niełatwo jest znaleźć taką myjnie. Dla przykładu, w Warszawie jest ich tylko kilka. Ceny są o około 15 procent wyższe niż w przypadku zwykłych automatów.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Myjnia samoobsługowa: wysokociśnieniowa myjka dobrze usuwa bród i sól, ale nie ma możliwości wysuszenia auta, a to bardzo duży minus. Wytarcie karoserii może nie wystarczyć, szczególnie, gdy temperatura spada poniżej minus 5 stopni Celsjusza. Wtedy zanim weźmiemy szmatkę do ręki może się okazać, że na samochodzie jest już pokaźna warstwa lodu. Wysokociśnieniowa myjka znakomicie nadaje się natomiast do usuwania śniegu i lodu z nadkoli. Zamiast mechanicznie odłupywać błotne sople wystarczy 2-3 minuty mycia i po sprawie. Dużą zaletą jest cena – minuta mycia kosztuje około złotówki.

Myjnia ręczna: mycie ręczne w ciepłym pomieszczeniu, następnie wytarcie auta, wydmuchanie wody ze szczelin i zamków, to rozwiązanie optymalne. Wada? Tylko jedna – cena. Wizyta w myjni ręcznej uszczupli nasz portfel o minimum 35 złotych. Położenie warstwy zabezpieczającego wosku będzie kosztować nawet 50 złotych.

Zobacz też: Alternatywa dla opon zimowych i „łańcuchów”

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Samodzielne mycie samochodu w zimie - na co zwrócić szczególną uwagę?

Oczyszczenie dachu, maski, tylnej klapy i boków auta nie wystarczy. Trzeba wypłukać brud (często właśnie pomieszany z solą) spod spodu pojazdu, przede wszystkim z wnęk kół. Tam zanieczyszczeń jest najwięcej i nie zawsze całą przestrzeń chronią nadkola.

Uderzając w powierzchnię blachy, potrafią zniszczyć jej warstwę ochronną, obnażając wrażliwy na wilgoć metal. Innym miejscem, gdzie nigdy nie brakuje brudu czy "zwisów" zamarzniętego błota pośniegowego, są dolne partie progów, do których dostęp bywa zwykle nieco utrudniony z powodu małego prześwitu w osobowych samochodach.

Zobacz również: Czy samochodowa elektronika jest odporna na mróz?

Oprócz wnęk dokładnie trzeba wymyć także felgi. Pomijając względy estetyczne, eliminujemy w ten sposób dwa groźne zjawiska. Po pierwsze zapobiegamy niszczeniu felg przez sól – to szczególnie ważne przy obręczach aluminiowych. Po drugie eliminujemy ryzyko chwilowego niewyważenia koła.

Mycie samochodu podczas mrozu - zabezpieczenie uszczelek i zamków

Umyty samochód wymaga od nas jeszcze pewnej pracy. Wszystkie uszczelki otworów drzwiowych wycieramy do sucha. Następnie smarujemy je specjalnym preparatem (np. olejem silikonowym). Tak zabezpieczone uszczelki nie przykleją się do nadwozia na mrozie. Z kolei w każdy bębenek zamka wstrzykujemy porcję środka wypierającego wilgoć i jednocześnie smarującego precyzyjne elementy poszczególnych zapadek. Zamki będą wtedy działać poprawnie nawet podczas silnego mrozu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA