REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Niektóre autanie mogą mieć zakładanych łańcuchów; fot. Mototarget
Niektóre autanie mogą mieć zakładanych łańcuchów; fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Są auta, w których nie można stosować łańcuchów śnieżnych. Chodzi przede wszystkim o rozmiar felg, profil opony i wielkość przestrzeni między kołem a nadkolem. Jeśli jest ona za mała, łańcuchów nie założymy. A nawet jeśli się to uda, ich zerwanie może zdewastować drogie części zawieszenia. Jaka jest alternatywa?

Aluminium i niski profil

Generalnie nie montujemy łańcuchów na koła z aluminiowymi felgami. Szczególnie, jeśli profil opony jest niższy niż 45 (to wartość graniczna).

REKLAMA

Łańcuchy naciąga się wystarczająco mocno, tak żeby się nie obijały o felgę. Metalowe ogniwa potrafią wyrządzić dużo zniszczeń, najmniej dotkliwe zniszczenie to porysowany lakier, a łańcuchy mogą też wyszlifować rant felgi, w najgorszym wypadku połamać delikatne „szprychy”.

Zobacz również: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Wielkość ma znaczenie

REKLAMA

Łańcuchów nie montuje się również w samochodach osobowych powyżej pewnych rozmiarów koła. I profil jest tu bez znaczenia. Po prostu łańcuch nie może być cięższy od samego koła. Wartością graniczną jest tu felga 17 cali z oponą o profilu 55 (takie koła mają najczęściej vany i terenówki). Już przy tym rozmiarze łańcuch śniegowy na jedno koło może ważyć nawet 6,5 kilograma i będzie powodował tak duże bicie na kierownicy, że trudno ją utrzymać nawet oburącz.

 Łańcuchów nie można montować również w niektórych autach z plastikowymi elementami nadwozi, a dokładnie z plastikowymi błotnikami. W tym przypadku chodzi o to, że zerwany łańcuch nie zostanie utrzymany wewnątrz nadkola. Może wystrzelić, błotnik, część zderzaka a nawet reflektor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nie łańcuch to skarpetki i plastikowe nakładki

Najtańszą alternatywą dla metalowych łańcuchów są tzw. skarpetki. To płócienne pokrowce, w które ubiera się całe koło. Powierzchnia toczna takiego pokrowca pokryta jest porowatą gumą lub mocną siatką. Pokrowce nie są tak skuteczne jak łańcuchy, ale są bezpieczne dla felg, a ich zerwanie podczas jazdy nie zniszczy nadwozia lub zawieszenia. Wady pokrowców śniegowych? Mała trwałość i cena – około 350 – 400 złotych.

Zobacz również: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

REKLAMA

Jeszcze droższe i niestety bardziej problematyczne są specjalne nakładki na koła, tzw. pająki. Montowane są one na specjalnych tarczach przykręcanych do felgi śrubami do kół. I właśnie to jest ich wada. Taką tarczę montażową trzeba przykręcić wcześniej – przed wyjazdem i doważyć koło na samochodzie. Jeśli tego nie zrobimy może się okazać, że koło dość mocno bije.

Co do skuteczności „pająków” nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Są bardzo skuteczne w sytuacjach awaryjnych, z łatwością pomogą wyjechać z zaspy śnieżnej i można je zamontować i zdjąć dosłownie w ciągu kilku minut. Pozostaje jeszcze tylko ich cena, ponad tysiąc złotych to dużo, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że mogą się one nigdy nie przydać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA