REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Niektóre autanie mogą mieć zakładanych łańcuchów; fot. Mototarget
Niektóre autanie mogą mieć zakładanych łańcuchów; fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Są auta, w których nie można stosować łańcuchów śnieżnych. Chodzi przede wszystkim o rozmiar felg, profil opony i wielkość przestrzeni między kołem a nadkolem. Jeśli jest ona za mała, łańcuchów nie założymy. A nawet jeśli się to uda, ich zerwanie może zdewastować drogie części zawieszenia. Jaka jest alternatywa?

Aluminium i niski profil

Generalnie nie montujemy łańcuchów na koła z aluminiowymi felgami. Szczególnie, jeśli profil opony jest niższy niż 45 (to wartość graniczna).

REKLAMA

REKLAMA

Łańcuchy naciąga się wystarczająco mocno, tak żeby się nie obijały o felgę. Metalowe ogniwa potrafią wyrządzić dużo zniszczeń, najmniej dotkliwe zniszczenie to porysowany lakier, a łańcuchy mogą też wyszlifować rant felgi, w najgorszym wypadku połamać delikatne „szprychy”.

Zobacz również: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Wielkość ma znaczenie

Łańcuchów nie montuje się również w samochodach osobowych powyżej pewnych rozmiarów koła. I profil jest tu bez znaczenia. Po prostu łańcuch nie może być cięższy od samego koła. Wartością graniczną jest tu felga 17 cali z oponą o profilu 55 (takie koła mają najczęściej vany i terenówki). Już przy tym rozmiarze łańcuch śniegowy na jedno koło może ważyć nawet 6,5 kilograma i będzie powodował tak duże bicie na kierownicy, że trudno ją utrzymać nawet oburącz.

REKLAMA

 Łańcuchów nie można montować również w niektórych autach z plastikowymi elementami nadwozi, a dokładnie z plastikowymi błotnikami. W tym przypadku chodzi o to, że zerwany łańcuch nie zostanie utrzymany wewnątrz nadkola. Może wystrzelić, błotnik, część zderzaka a nawet reflektor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nie łańcuch to skarpetki i plastikowe nakładki

Najtańszą alternatywą dla metalowych łańcuchów są tzw. skarpetki. To płócienne pokrowce, w które ubiera się całe koło. Powierzchnia toczna takiego pokrowca pokryta jest porowatą gumą lub mocną siatką. Pokrowce nie są tak skuteczne jak łańcuchy, ale są bezpieczne dla felg, a ich zerwanie podczas jazdy nie zniszczy nadwozia lub zawieszenia. Wady pokrowców śniegowych? Mała trwałość i cena – około 350 – 400 złotych.

Zobacz również: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

Jeszcze droższe i niestety bardziej problematyczne są specjalne nakładki na koła, tzw. pająki. Montowane są one na specjalnych tarczach przykręcanych do felgi śrubami do kół. I właśnie to jest ich wada. Taką tarczę montażową trzeba przykręcić wcześniej – przed wyjazdem i doważyć koło na samochodzie. Jeśli tego nie zrobimy może się okazać, że koło dość mocno bije.

Co do skuteczności „pająków” nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Są bardzo skuteczne w sytuacjach awaryjnych, z łatwością pomogą wyjechać z zaspy śnieżnej i można je zamontować i zdjąć dosłownie w ciągu kilku minut. Pozostaje jeszcze tylko ich cena, ponad tysiąc złotych to dużo, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że mogą się one nigdy nie przydać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA