REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy jest alternatywa dla łańcuchów na koła? Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Niektóre autanie mogą mieć zakładanych łańcuchów; fot. Mototarget
Niektóre autanie mogą mieć zakładanych łańcuchów; fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

Są auta, w których nie można stosować łańcuchów śnieżnych. Chodzi przede wszystkim o rozmiar felg, profil opony i wielkość przestrzeni między kołem a nadkolem. Jeśli jest ona za mała, łańcuchów nie założymy. A nawet jeśli się to uda, ich zerwanie może zdewastować drogie części zawieszenia. Jaka jest alternatywa?

Aluminium i niski profil

Generalnie nie montujemy łańcuchów na koła z aluminiowymi felgami. Szczególnie, jeśli profil opony jest niższy niż 45 (to wartość graniczna).

REKLAMA

Łańcuchy naciąga się wystarczająco mocno, tak żeby się nie obijały o felgę. Metalowe ogniwa potrafią wyrządzić dużo zniszczeń, najmniej dotkliwe zniszczenie to porysowany lakier, a łańcuchy mogą też wyszlifować rant felgi, w najgorszym wypadku połamać delikatne „szprychy”.

Zobacz również: Jak rozwiązać problem przymarzniętych drzwi?

Wielkość ma znaczenie

REKLAMA

Łańcuchów nie montuje się również w samochodach osobowych powyżej pewnych rozmiarów koła. I profil jest tu bez znaczenia. Po prostu łańcuch nie może być cięższy od samego koła. Wartością graniczną jest tu felga 17 cali z oponą o profilu 55 (takie koła mają najczęściej vany i terenówki). Już przy tym rozmiarze łańcuch śniegowy na jedno koło może ważyć nawet 6,5 kilograma i będzie powodował tak duże bicie na kierownicy, że trudno ją utrzymać nawet oburącz.

 Łańcuchów nie można montować również w niektórych autach z plastikowymi elementami nadwozi, a dokładnie z plastikowymi błotnikami. W tym przypadku chodzi o to, że zerwany łańcuch nie zostanie utrzymany wewnątrz nadkola. Może wystrzelić, błotnik, część zderzaka a nawet reflektor.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli nie łańcuch to skarpetki i plastikowe nakładki

Najtańszą alternatywą dla metalowych łańcuchów są tzw. skarpetki. To płócienne pokrowce, w które ubiera się całe koło. Powierzchnia toczna takiego pokrowca pokryta jest porowatą gumą lub mocną siatką. Pokrowce nie są tak skuteczne jak łańcuchy, ale są bezpieczne dla felg, a ich zerwanie podczas jazdy nie zniszczy nadwozia lub zawieszenia. Wady pokrowców śniegowych? Mała trwałość i cena – około 350 – 400 złotych.

Zobacz również: Jak stosować środki przeciw parowaniu szyb?

REKLAMA

Jeszcze droższe i niestety bardziej problematyczne są specjalne nakładki na koła, tzw. pająki. Montowane są one na specjalnych tarczach przykręcanych do felgi śrubami do kół. I właśnie to jest ich wada. Taką tarczę montażową trzeba przykręcić wcześniej – przed wyjazdem i doważyć koło na samochodzie. Jeśli tego nie zrobimy może się okazać, że koło dość mocno bije.

Co do skuteczności „pająków” nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Są bardzo skuteczne w sytuacjach awaryjnych, z łatwością pomogą wyjechać z zaspy śnieżnej i można je zamontować i zdjąć dosłownie w ciągu kilku minut. Pozostaje jeszcze tylko ich cena, ponad tysiąc złotych to dużo, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że mogą się one nigdy nie przydać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA