REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo eksploatować akumulator na krótkich dystansach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Pamiętajmy by w zimie, przynajmniej raz w miesiącu, naładować auto z prostownika.
Pamiętajmy by w zimie, przynajmniej raz w miesiącu, naładować auto z prostownika.

REKLAMA

REKLAMA

Zimowy rozruch silnika wymaga bardzo często sporej dawki energii elektrycznej, czerpanej z akumulatora. Nie zawsze jej starcza, ponieważ podczas jazdy na krótkich dystansach akumulator nie zdąży się doładować. Jak prawidłowo eksploatować akumulator na krótkich dystansach?

Eksploatacja akumulatora - na krótkie dystanse nie ma rady

Większość kierowców nie jest w stanie uniknąć sytuacji, w której eksploatuje akumulator na krótkich dystansach. Uniknięcie stałego, choć na szczęście powolnego zmniejszania się ilości energii w akumulatorze jest zimą bardzo trudne. Samochody zwykle nie są wyposażane w woltomierze, dzięki którym łatwo można by ocenić aktualny stan akumulatora oraz to czy jest on ładowany, czy wręcz przeciwnie. Sama kontrolka ładowania najczęściej informuje jedynie o tym, że prądnica pracuje, natomiast nie dostarcza żadnych informacji o tym, czy wytwarzany przez nią prąd pokrywa z naddatkiem aktualne zapotrzebowanie, co jest warunkiem koniecznym do doładowywania akumulatora.

REKLAMA

Zobacz również: Jak uniknąć zimowych niespodzianek?

Niedoborom energii zmagazynowanej w akumulatorze można w pewnym stopniu zaradzić. Jeżdżąc na krótkich odcinkach o długości rzędu kilku kilometrów należy przede wszystkim włączać jedynie te światła, które są wymagane przepisami. Nie uruchamiać bez potrzeby prądożerczych świateł przeciwmgielnych. Jeżeli nie jest to konieczne, nie włączać ani radia, ani odtwarzacza, ani nawet CB. Głośno grające radio stereofoniczne lub kwadrofoniczne pobiera nawet kilkanaście amperów.

Eksploatacja akumulatora - zwróć uwagę jakie urządzenia włączasz

Dla porównania: jedna żarówka halogenowa w reflektorze pobiera około 5 amperów. Użycie elektrycznej zapalniczki to kolejne spore obciążenie dla akumulatora. Silnik wycieraczek razem z elektryczną pompką pobiera ponad 2 ampery.

Po zsumowaniu tych mocy (wydawałoby się mało ważnych odbiorników prądu) okazuje się, że pobierają one z instalacji dużo więcej prądu niż 2 reflektory dalekiego zasięgu. Zatem, jeżdżąc na krótkich dystansach należy korzystać z nich jedynie wtedy, gdy jest to konieczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak efektywnie zarządzać energią elektryczną w samochodzie?

REKLAMA

Na dodatek, po dojechaniu na miejsce wyłączyć całkowicie oświetlenie zewnętrzne pojazdu i przez dłuższą chwilę pozwolić silnikowi pracować na obrotach nieco wyższych niż wolne, dzięki czemu do akumulatora zostanie dostarczona pewna dodatkowa dawka energii. To samo dotyczy ruszania po uruchomieniu silnika. Wystarczy minuta, aby przy wyłączonych wszystkich odbiornikach do akumulatora dopłynęła dawka około 1 amperogodziny.

Mimo takich zabiegów, akumulator może stopniowo się rozładować, dlatego zimą warto przynajmniej raz na miesiąc doładować go ze zwykłego, nawet mało wydajnego prostownika. Ale przede wszystkim w pojeździe, którego silnik jest bardzo często uruchamiany i wyłączany, warto zainstalować światła do jazdy dziennej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA