REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?
Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

Nie chcesz wydawać gotówki na zakup samochodu, ewentualnie nie masz pełnej kwoty potrzebnej do dokonania transakcji? Z pomocą może przyjść kredyt na auto. Kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki - który wybrać? O tym opowiemy w tym materiale.

REKLAMA

Kredyt samochodowy - podstawowe pojęcia

REKLAMA

Kredyt na samochód to rodzaj celowej formy finansowania. Jest udzielany na zakup pojazdu mechanicznego - przy czym nie ma znaczenia czy jest on nowy, czy używany. Co ważne, jego cechą charakterystyczną są atrakcyjne warunki, a w tym niższe oprocentowanie. Powód? Bank otrzymuje zabezpieczenie spłaty - w postaci zastawu na pojeździe. Poza tym wymaga wykupienia polisy AC i wykonania cesji jej wypłaty. Podobna sytuacja ma miejsce np. w przypadku kredytów hipotecznych. Wyższy poziom zabezpieczenia sprawia, że bank może wymagać zwrotu mniejszej ilości odsetek.

Zastaw rejestrowy mówiąc najprościej, to odpowiednik hipoteki. Póki kredyt nie zostanie spłacony, właścicielem samochodu zostaje bank (to na niego zarejestrowany jest pojazd), co zostaje w odpowiedni sposób odnotowane w dowodzie rejestracyjnym.

Kredyt na samochód standardowy. Na czym polega?

Tego typu kredyt na samochód nie różni się od kredytu gotówkowego. Spłacamy raty kapitałowo-odsetkowe zgodnie z wyznaczonym harmonogramem. Standardowy kredyt pozwala na zakup auta nowego i używanego - używanego, które na ogół nie jest starsze niż 15 lat. Okres spłaty w tym przypadku to nawet 10 lat. Wkład własny? Czasami jest wymagany, a czasami nie. Są produkty, które pozwalają na finansowanie nawet 100 proc. wartości pojazdu.

Kredyt samochodowy z ratą balonową

Kredyt samochodowy z ratą balonową przeważnie udzielany na okres do 5 lat. W tym przypadku banki wymagają wkładu własnego (który na ogół wynosi 20 proc.). na czym polega spłata? Przez okres kredytowania kupujący płaci niskie raty - dzięki temu spłaca mniej więcej 50 proc. wartości auta. Na koniec otrzymuje zatem dużą ratę wykupu - tzw. ratę balonową (ta wynosi na ogół 30 proc.). I w tym punkcie ma wybór - może ją wpłacić jednorazowo, rozłożyć na kolejne raty lub po prostu oddać auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt na samochód 50/50

W kredycie 50:50 okres kredytowania to rok. Na początek kierowca wpłaca 50 proc. wartości pojazdu, a kolejną połowę po roku. Na ogół druga rata nie jest oprocentowana - chyba że właściciel auta zdecyduje się na jej dalsze finansowanie i rozłożenie na mniejsze raty.

Kredyt na samochód. O czym pamiętać?

Przeglądają oferty dostępne na rynku, zawsze warto brać pod uwagę całkowite koszty kredytu (analizując RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania), do których należą: wysokość oprocentowania, prowizja dla banku, marża, opłaty związane z samą usługą (występujące np. w autobankach) i wszelkie koszty dodatkowe, takie jak np. wspomniane ubezpieczenie.

Kredyt na samochód a kredyt gotówkowy?

Kredyt na samochód jest zdecydowanie tańszy. Nie zawsze to musi mieć jednak dla kupującego znaczenie. Szczególnie że kredyty gotówkowe też mają swoje zalety. Jakie? Bank nie wymaga od kredytobiorcy zabezpieczenia - tym samym auto przed spłaceniem zadłużenia można np. sprzedać bez zgody banku. Poza tym środki możemy przeznaczyć nie tylko na zakup samochodu, ale również na rejestrację pojazdu.

A co z leasingiem konsumenckim?

Identycznie jak przy leasingu firmowym, do momentu wykupienia pojazdu jego formalnym właścicielem jest instytucja finansująca. Jakie koszty ponosi zatem kierowca? Na liście pojawia się kilka wydatków:

  • opłata wstępna - kwota wpłacana w momencie podpisania umowy,
  • ubezpieczenie pojazdu,
  • depozyt gwarancyjny - zabezpieczenie na wypadek, w którym kierowca korzystałby z auta niezgodnie z przeznaczeniem. Ta forma zabezpieczenia nie zawsze jest stosowana.

Zaletą leasingu konsumenckiego są ograniczone do minimum formalności. Umowę można podpisać tak naprawdę już na podstawie prostego badania zdolności kredytowej. Co jest potrzebne? Wniosek leasingowy, dokument tożsamości oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiąganych dochodów. Co więcej, po uzyskaniu leasingu w historii kredytowej danej osoby nie pojawia się adnotacja o zobowiązaniu z tytułu leasingu - nazwisko nie pojawi się zatem na liście kredytobiorców.

Kredyt na samochód: jak zatem kupić auto?

Podsumowując, na który rodzaj warto się zatem zdecydować? – To kwestia indywidualna, ale poznanie powyższych faktów pomoże nam podjąć tę decyzję, tak samo jak odpowiedź na kilka kluczowych pytań, zanim udamy się do banku: 1. Czy mamy środki na wkład własny? 2. Przez jaki okres chcę spłacać zobowiązanie? 3. Na jak wysoką miesięczną ratę mogę sobie pozwolić? 4. Czy planuję zakup nowego auta, czy używanego samochodu? To lista podstawowa – sugeruje Agnieszka Jonecko, ekspert Intrum.

Źródło: Materiały prasowe Intrum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(4)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • ricco
    2021-08-03 15:34:04
    Jak sie nie ma na samochod, to sie kupuje rower, a nie bierze kredytow.
    0
  • SKNERA
    2021-08-04 15:14:47
    Nie bierzcie na "blachy" zadnego kredytu. Nie dorabiajcie Banksterow.
    0
  • Marysia
    2021-08-08 12:16:15
    A wy macie albo mieliście doświadczenie z Toyotami? Bo mi się Nissan zupełnie nie sprawdza, za dużo problemów sprawia i myślę czy nie przedzwonić podpytać się o oferty do różnych dealerów, w tym Toyota Bank może też mi przedstawi jakiś dobry kredyt na samochód.
    0
  • gość
    2021-08-05 09:13:58
    Nie stać cię, nie kupuj. Tylko kretyn PRZEPŁACA kredytem!
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

REKLAMA

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA