REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?
Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

Nie chcesz wydawać gotówki na zakup samochodu, ewentualnie nie masz pełnej kwoty potrzebnej do dokonania transakcji? Z pomocą może przyjść kredyt na auto. Kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki - który wybrać? O tym opowiemy w tym materiale.

REKLAMA

Kredyt samochodowy - podstawowe pojęcia

REKLAMA

Kredyt na samochód to rodzaj celowej formy finansowania. Jest udzielany na zakup pojazdu mechanicznego - przy czym nie ma znaczenia czy jest on nowy, czy używany. Co ważne, jego cechą charakterystyczną są atrakcyjne warunki, a w tym niższe oprocentowanie. Powód? Bank otrzymuje zabezpieczenie spłaty - w postaci zastawu na pojeździe. Poza tym wymaga wykupienia polisy AC i wykonania cesji jej wypłaty. Podobna sytuacja ma miejsce np. w przypadku kredytów hipotecznych. Wyższy poziom zabezpieczenia sprawia, że bank może wymagać zwrotu mniejszej ilości odsetek.

Zastaw rejestrowy mówiąc najprościej, to odpowiednik hipoteki. Póki kredyt nie zostanie spłacony, właścicielem samochodu zostaje bank (to na niego zarejestrowany jest pojazd), co zostaje w odpowiedni sposób odnotowane w dowodzie rejestracyjnym.

Kredyt na samochód standardowy. Na czym polega?

Tego typu kredyt na samochód nie różni się od kredytu gotówkowego. Spłacamy raty kapitałowo-odsetkowe zgodnie z wyznaczonym harmonogramem. Standardowy kredyt pozwala na zakup auta nowego i używanego - używanego, które na ogół nie jest starsze niż 15 lat. Okres spłaty w tym przypadku to nawet 10 lat. Wkład własny? Czasami jest wymagany, a czasami nie. Są produkty, które pozwalają na finansowanie nawet 100 proc. wartości pojazdu.

Kredyt samochodowy z ratą balonową

Kredyt samochodowy z ratą balonową przeważnie udzielany na okres do 5 lat. W tym przypadku banki wymagają wkładu własnego (który na ogół wynosi 20 proc.). na czym polega spłata? Przez okres kredytowania kupujący płaci niskie raty - dzięki temu spłaca mniej więcej 50 proc. wartości auta. Na koniec otrzymuje zatem dużą ratę wykupu - tzw. ratę balonową (ta wynosi na ogół 30 proc.). I w tym punkcie ma wybór - może ją wpłacić jednorazowo, rozłożyć na kolejne raty lub po prostu oddać auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kredyt na samochód 50/50

W kredycie 50:50 okres kredytowania to rok. Na początek kierowca wpłaca 50 proc. wartości pojazdu, a kolejną połowę po roku. Na ogół druga rata nie jest oprocentowana - chyba że właściciel auta zdecyduje się na jej dalsze finansowanie i rozłożenie na mniejsze raty.

Kredyt na samochód. O czym pamiętać?

Przeglądają oferty dostępne na rynku, zawsze warto brać pod uwagę całkowite koszty kredytu (analizując RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania), do których należą: wysokość oprocentowania, prowizja dla banku, marża, opłaty związane z samą usługą (występujące np. w autobankach) i wszelkie koszty dodatkowe, takie jak np. wspomniane ubezpieczenie.

Kredyt na samochód a kredyt gotówkowy?

Kredyt na samochód jest zdecydowanie tańszy. Nie zawsze to musi mieć jednak dla kupującego znaczenie. Szczególnie że kredyty gotówkowe też mają swoje zalety. Jakie? Bank nie wymaga od kredytobiorcy zabezpieczenia - tym samym auto przed spłaceniem zadłużenia można np. sprzedać bez zgody banku. Poza tym środki możemy przeznaczyć nie tylko na zakup samochodu, ale również na rejestrację pojazdu.

A co z leasingiem konsumenckim?

Identycznie jak przy leasingu firmowym, do momentu wykupienia pojazdu jego formalnym właścicielem jest instytucja finansująca. Jakie koszty ponosi zatem kierowca? Na liście pojawia się kilka wydatków:

  • opłata wstępna - kwota wpłacana w momencie podpisania umowy,
  • ubezpieczenie pojazdu,
  • depozyt gwarancyjny - zabezpieczenie na wypadek, w którym kierowca korzystałby z auta niezgodnie z przeznaczeniem. Ta forma zabezpieczenia nie zawsze jest stosowana.

Zaletą leasingu konsumenckiego są ograniczone do minimum formalności. Umowę można podpisać tak naprawdę już na podstawie prostego badania zdolności kredytowej. Co jest potrzebne? Wniosek leasingowy, dokument tożsamości oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiąganych dochodów. Co więcej, po uzyskaniu leasingu w historii kredytowej danej osoby nie pojawia się adnotacja o zobowiązaniu z tytułu leasingu - nazwisko nie pojawi się zatem na liście kredytobiorców.

Kredyt na samochód: jak zatem kupić auto?

Podsumowując, na który rodzaj warto się zatem zdecydować? – To kwestia indywidualna, ale poznanie powyższych faktów pomoże nam podjąć tę decyzję, tak samo jak odpowiedź na kilka kluczowych pytań, zanim udamy się do banku: 1. Czy mamy środki na wkład własny? 2. Przez jaki okres chcę spłacać zobowiązanie? 3. Na jak wysoką miesięczną ratę mogę sobie pozwolić? 4. Czy planuję zakup nowego auta, czy używanego samochodu? To lista podstawowa – sugeruje Agnieszka Jonecko, ekspert Intrum.

Źródło: Materiały prasowe Intrum

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA