REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?
Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

Nie chcesz wydawać gotówki na zakup samochodu, ewentualnie nie masz pełnej kwoty potrzebnej do dokonania transakcji? Z pomocą może przyjść kredyt na auto. Kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki - który wybrać? O tym opowiemy w tym materiale.

REKLAMA

Kredyt samochodowy - podstawowe pojęcia

REKLAMA

Kredyt na samochód to rodzaj celowej formy finansowania. Jest udzielany na zakup pojazdu mechanicznego - przy czym nie ma znaczenia czy jest on nowy, czy używany. Co ważne, jego cechą charakterystyczną są atrakcyjne warunki, a w tym niższe oprocentowanie. Powód? Bank otrzymuje zabezpieczenie spłaty - w postaci zastawu na pojeździe. Poza tym wymaga wykupienia polisy AC i wykonania cesji jej wypłaty. Podobna sytuacja ma miejsce np. w przypadku kredytów hipotecznych. Wyższy poziom zabezpieczenia sprawia, że bank może wymagać zwrotu mniejszej ilości odsetek.

Zastaw rejestrowy mówiąc najprościej, to odpowiednik hipoteki. Póki kredyt nie zostanie spłacony, właścicielem samochodu zostaje bank (to na niego zarejestrowany jest pojazd), co zostaje w odpowiedni sposób odnotowane w dowodzie rejestracyjnym.

Kredyt na samochód standardowy. Na czym polega?

Tego typu kredyt na samochód nie różni się od kredytu gotówkowego. Spłacamy raty kapitałowo-odsetkowe zgodnie z wyznaczonym harmonogramem. Standardowy kredyt pozwala na zakup auta nowego i używanego - używanego, które na ogół nie jest starsze niż 15 lat. Okres spłaty w tym przypadku to nawet 10 lat. Wkład własny? Czasami jest wymagany, a czasami nie. Są produkty, które pozwalają na finansowanie nawet 100 proc. wartości pojazdu.

Kredyt samochodowy z ratą balonową

Kredyt samochodowy z ratą balonową przeważnie udzielany na okres do 5 lat. W tym przypadku banki wymagają wkładu własnego (który na ogół wynosi 20 proc.). na czym polega spłata? Przez okres kredytowania kupujący płaci niskie raty - dzięki temu spłaca mniej więcej 50 proc. wartości auta. Na koniec otrzymuje zatem dużą ratę wykupu - tzw. ratę balonową (ta wynosi na ogół 30 proc.). I w tym punkcie ma wybór - może ją wpłacić jednorazowo, rozłożyć na kolejne raty lub po prostu oddać auto.

Kredyt na samochód 50/50

W kredycie 50:50 okres kredytowania to rok. Na początek kierowca wpłaca 50 proc. wartości pojazdu, a kolejną połowę po roku. Na ogół druga rata nie jest oprocentowana - chyba że właściciel auta zdecyduje się na jej dalsze finansowanie i rozłożenie na mniejsze raty.

Kredyt na samochód. O czym pamiętać?

Przeglądają oferty dostępne na rynku, zawsze warto brać pod uwagę całkowite koszty kredytu (analizując RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania), do których należą: wysokość oprocentowania, prowizja dla banku, marża, opłaty związane z samą usługą (występujące np. w autobankach) i wszelkie koszty dodatkowe, takie jak np. wspomniane ubezpieczenie.

Kredyt na samochód a kredyt gotówkowy?

Kredyt na samochód jest zdecydowanie tańszy. Nie zawsze to musi mieć jednak dla kupującego znaczenie. Szczególnie że kredyty gotówkowe też mają swoje zalety. Jakie? Bank nie wymaga od kredytobiorcy zabezpieczenia - tym samym auto przed spłaceniem zadłużenia można np. sprzedać bez zgody banku. Poza tym środki możemy przeznaczyć nie tylko na zakup samochodu, ale również na rejestrację pojazdu.

A co z leasingiem konsumenckim?

Identycznie jak przy leasingu firmowym, do momentu wykupienia pojazdu jego formalnym właścicielem jest instytucja finansująca. Jakie koszty ponosi zatem kierowca? Na liście pojawia się kilka wydatków:

  • opłata wstępna - kwota wpłacana w momencie podpisania umowy,
  • ubezpieczenie pojazdu,
  • depozyt gwarancyjny - zabezpieczenie na wypadek, w którym kierowca korzystałby z auta niezgodnie z przeznaczeniem. Ta forma zabezpieczenia nie zawsze jest stosowana.

Zaletą leasingu konsumenckiego są ograniczone do minimum formalności. Umowę można podpisać tak naprawdę już na podstawie prostego badania zdolności kredytowej. Co jest potrzebne? Wniosek leasingowy, dokument tożsamości oraz zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości osiąganych dochodów. Co więcej, po uzyskaniu leasingu w historii kredytowej danej osoby nie pojawia się adnotacja o zobowiązaniu z tytułu leasingu - nazwisko nie pojawi się zatem na liście kredytobiorców.

Kredyt na samochód: jak zatem kupić auto?

Podsumowując, na który rodzaj warto się zatem zdecydować? – To kwestia indywidualna, ale poznanie powyższych faktów pomoże nam podjąć tę decyzję, tak samo jak odpowiedź na kilka kluczowych pytań, zanim udamy się do banku: 1. Czy mamy środki na wkład własny? 2. Przez jaki okres chcę spłacać zobowiązanie? 3. Na jak wysoką miesięczną ratę mogę sobie pozwolić? 4. Czy planuję zakup nowego auta, czy używanego samochodu? To lista podstawowa – sugeruje Agnieszka Jonecko, ekspert Intrum.

Źródło: Materiały prasowe Intrum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(4)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • ricco
    2021-08-03 15:34:04
    Jak sie nie ma na samochod, to sie kupuje rower, a nie bierze kredytow.
    0
  • SKNERA
    2021-08-04 15:14:47
    Nie bierzcie na "blachy" zadnego kredytu. Nie dorabiajcie Banksterow.
    0
  • Marysia
    2021-08-08 12:16:15
    A wy macie albo mieliście doświadczenie z Toyotami? Bo mi się Nissan zupełnie nie sprawdza, za dużo problemów sprawia i myślę czy nie przedzwonić podpytać się o oferty do różnych dealerów, w tym Toyota Bank może też mi przedstawi jakiś dobry kredyt na samochód.
    0
  • gość
    2021-08-05 09:13:58
    Nie stać cię, nie kupuj. Tylko kretyn PRZEPŁACA kredytem!
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

REKLAMA

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

REKLAMA

Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

REKLAMA