Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę płynu hamulcowego należy przeprowadzać co 2 lata. Nie należy przedłużać okresów serwisowych na wymianę tego płynu. Należy pamiętać, że płyn hamulcowy wchłania wilgoć z powietrza poprzez pory przewodów oraz otwór odpowietrzający w zbiorniczku płynu hamulcowego. Wpływa to na obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego. Jeżeli jest zbyt duże obciążenie układu hamulcowego to dochodzi do powstawania pęcherzyków powietrznych. Efekt jest taki, że skuteczność hamowania znacznie maleje.
REKLAMA
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana przednich klocków i tarcz
REKLAMA
Przechodzimy do procesu wymiany. Na początku musimy podnieść samochód. Najlepiej użyć do tego tradycyjnego podnośnika razem z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do podnośnika warsztatowego to zalecamy skorzystać z takiego rozwiązania. Kolejnym krokiem jest opróżnienie zbiorniczka płynu hamulcowego. Robimy to za pomocą strzykawki. Odsysamy płyn do momentu aż zostanie około 10mm.
Nie należy wymontowywać filtru siatkowego ze zbiornika. Podczas zlewania uważajmy żeby nie zabrudzić karoserii, płyn hamulcowy może uszkodzić lakier. Napełniamy zbiornik do poziomu MAX i zaczynamy zlewać płyn. Następnie podsuwamy puste naczynie i odkręcamy odpowietrznik. W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby.
Musi ona pompować pedałem hamulca ok. 10 razy. My zaraz po tym zakręcamy odpowietrznik. W identyczny sposób robimy z pozostałymi zaciskami. Wypływający płyn powinien być przezroczysty, wolny od zabrudzeń i pęcherzyków. Jeżeli wypływający płyn nadal nie jest odpowiedniej jakości to operację tą należy powtarzać do skutku.
Kolejność jest następująca
- Tylny prawy zacisk
- Tylny lewy zacisk
- Przedni prawy zacisk
- Przedni lewy zacisk
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana rozrusznika
REKLAMA
Pamiętajmy o regularnej kontroli poziomu płynu w zbiorniczku. Jeżeli jego stan się obniża dolewamy świeżego. 1,2 litra płynu to takie minimum. Warto zakupić 1,5 litra płynu lub 2 litry w zależności od tego, w jakich opakowaniach występuje. Nie jest to duży wydatek, jednak zaoszczędzimy sobie problemu jak zabraknie nam płynu podczas wymiany.
Nie powinniśmy dopuszczać do całkowitego opróżnienia zbiornika. Dojdzie wtedy do zapowietrzenia całego układu. W takim wypadku niezbędna będzie wizyta w serwisie w celu wykonania odpowietrzania. Jeśli chodzi o normalny proces odpowietrzania to praktycznie przebiega on tak samo.
REKLAMA
REKLAMA