Kontrola układu hamulcowego w samochodzie
REKLAMA
REKLAMA
Objawy niesprawności układu hamulcowego
REKLAMA
Stan techniczny kolonijnych autobusów to zagadnienie pojawiające się w mediach co roku, na początku wakacyjnego sezonu. Rodzice mają prawo poprosić odpowiednie służby o wcześniejszą kontrolę pojazdu, jakim jadą na wakacje ich dzieci i często korzystają z tej możliwości. Równie odpowiedzialnie powinni także traktować własne samochody. Przedwakacyjna kontrola m.in. tarcz i klocków hamulcowych – jak podkreślają eksperci motoryzacyjni ProfiAuto – jest wskazana w każdym pojeździe, którym wyruszyć chcemy bezpiecznie na rodzinny wypoczynek.
REKLAMA
Co roku Komendy Policji oraz Inspektoraty Transportu Drogowego w całej Polsce informują rodziców, a także organizatorów wakacyjnych wyjazdów dla dzieci o możliwości kontroli stanu technicznego autokarów przez odpowiednich funkcjonariuszy. Akcje te przyczyniają się w znacznej mierze do poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak wskazują eksperci ProfiAuto, pieczołowita kontrola powinna dotyczyć nie tylko autokarów, ale także wszystkich innych pojazdów, które będą przewoziły dzieci na wakacje. Szczególną uwagę warto zwrócić na stan układu hamulcowego. W 2015 roku jego usterki stały się przyczyną aż 13,8 proc. wypadków z powodu niesprawności technicznej pojazdów*.
– Przedwakacyjna kontrola stanu technicznego samochodu powinna być standardem. Nie ma tutaj znaczenia, czy trasa podróży jest krótka, czy też długa, czy chodzi o autokar, czy samochód osobowy. Nigdy nie wiadomo, z jakimi warunkami będziemy się musieli zmierzyć na drodze. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na układ hamulcowy, a to niestety element często ignorowany podczas kontroli. Nie wszyscy kierowcy są świadomi np. tego, że przednie hamulce zapewniają w większości samochodów nawet 70 procent siły hamowania. Tymczasem nasze pojazdy mogą wysyłać wcześniej szereg sygnałów pozwalających stwierdzić, że układ hamulcowy jest nie w pełni sprawny. Warto mieć ich świadomość i zwrócić się w takim przypadku do zaufanego warsztatu – mówi Łukasz Ryś, ekspert motoryzacyjny ProfiAuto.
Zobacz też: Z czego zrobione są klocki hamulcowe?
REKLAMA
Do pierwszych objawów niesprawności układu hamulcowego można zaliczyć m.in. zapalenie się jednej z wielu kontrolek układu hamulcowego. W zależności od modelu samochodu, uaktywnienie się tego elementu może oznaczać konieczność dolania płynu hamulcowego, wymiany klocków i/lub tarcz, czy też nieszczelność tego układu. Za niepokojące zjawisko należy także uznać ewentualne metaliczne dźwięki, pojawiające się podczas hamowania, wszelkie zgrzyt czy piski. Niepokoić powinny również objawy takie jak drżenia i wibracje podczas hamowania. Do wizyty w warsztacie powinna także skłaniać dłuższa niż dotychczas droga hamowania pojazdu, czy też charakterystyczne „ściąganie” pojazdu w jedną stronę podczas procesu hamowania. Brak, lub mniejszy niż dotychczas opór pedału hamulca przy jego naciskaniu stanowi kolejny sygnał, że układ hamulcowy samochodu nie jest w pełni sprawny. Specjaliści podkreślają, że ewentualne interwencje związane z układem hamulcowym – powinny odbywać się w porozumieniu z wykwalifikowanymi mechanikami.
– Kierowcom bardzo często wydaje się, że niektóre naprawy nie są trudne i nie wymagają pomocy wykwalifikowanych specjalistów. Należy jednak pamiętać, że nawet „zwykła” i „prosta” wymiana klocków hamulcowych to nie tylko działanie ograniczające się do jednej czynności. Podczas takiego serwisu koniecznie trzeba zweryfikować bowiem pozostałe elementy układy hamulcowego, takie, jak tarcza hamulcowa, zacisk, piasta, przewody i inne. Tylko taki całościowy serwis może nam zapewnić bezpieczeństwo tego układu w warunkach drogowych – podkreśla Łukasz Ryś.
Zobacz też: Problemy z homologacjami układów hamulcowych
* Źródło: Wypadki Drogowe 2015 – Raport Roczny Komendy Głównej Policji
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.