REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola układu hamulcowego w samochodzie

 ProfiAuto
ProfiAuto to należąca do firmy Moto-Profil marka zrzeszająca ponad 150 hurtowni, sklepów i warsztatów, znajdujących się w miastach na terenie całej Polski. Pod szyldem ProfiAuto funkcjonują wyselekcjonowane, najlepsze na rynku motoryzacyjnym podmioty.
hamulce Fot. Fotolia
hamulce Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przed wyjazdem na wakacje warto sprawdzić stan układu hamulcowego. Jak to zrobić skutecznie? Na co zwrócić uwagę?

Objawy niesprawności układu hamulcowego

REKLAMA

Stan techniczny kolonijnych autobusów to zagadnienie pojawiające się w mediach co roku, na początku wakacyjnego sezonu. Rodzice mają prawo poprosić odpowiednie służby o wcześniejszą kontrolę pojazdu, jakim jadą na wakacje ich dzieci i często korzystają z tej możliwości. Równie odpowiedzialnie powinni także traktować własne samochody. Przedwakacyjna kontrola m.in. tarcz i klocków hamulcowych – jak podkreślają eksperci motoryzacyjni ProfiAuto – jest wskazana w każdym pojeździe, którym wyruszyć chcemy bezpiecznie na rodzinny wypoczynek.

REKLAMA

Co roku Komendy Policji oraz Inspektoraty Transportu Drogowego w całej Polsce informują rodziców, a także organizatorów wakacyjnych wyjazdów dla dzieci o możliwości kontroli stanu technicznego autokarów przez odpowiednich funkcjonariuszy. Akcje te przyczyniają się w znacznej mierze do poprawy poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak wskazują eksperci ProfiAuto, pieczołowita kontrola powinna dotyczyć nie tylko autokarów, ale także wszystkich innych pojazdów, które będą przewoziły dzieci na wakacje. Szczególną uwagę warto zwrócić na stan układu hamulcowego. W 2015 roku jego usterki stały się przyczyną aż 13,8 proc. wypadków z powodu niesprawności technicznej pojazdów*.

– Przedwakacyjna kontrola stanu technicznego samochodu powinna być standardem. Nie ma tutaj znaczenia, czy trasa podróży jest krótka, czy też długa, czy chodzi o autokar, czy samochód osobowy. Nigdy nie wiadomo, z jakimi warunkami będziemy się musieli zmierzyć na drodze. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na układ hamulcowy, a to niestety element często ignorowany podczas kontroli. Nie wszyscy kierowcy są świadomi np. tego, że przednie hamulce zapewniają w większości samochodów nawet 70 procent siły hamowania. Tymczasem nasze pojazdy mogą wysyłać wcześniej szereg sygnałów pozwalających stwierdzić, że układ hamulcowy jest nie w pełni sprawny. Warto mieć ich świadomość i zwrócić się w takim przypadku do zaufanego warsztatu – mówi Łukasz Ryś, ekspert motoryzacyjny ProfiAuto.

Zobacz też: Z czego zrobione są klocki hamulcowe?

REKLAMA

Do pierwszych objawów niesprawności układu hamulcowego można zaliczyć m.in. zapalenie się jednej z wielu kontrolek układu hamulcowego. W zależności od modelu samochodu, uaktywnienie się tego elementu może oznaczać konieczność dolania płynu hamulcowego, wymiany klocków i/lub tarcz, czy też nieszczelność tego układu. Za niepokojące zjawisko należy także uznać ewentualne metaliczne dźwięki, pojawiające się podczas hamowania, wszelkie zgrzyt czy piski. Niepokoić powinny również objawy takie jak drżenia i wibracje podczas hamowania. Do wizyty w warsztacie powinna także skłaniać dłuższa niż dotychczas droga hamowania pojazdu, czy też charakterystyczne „ściąganie” pojazdu w jedną stronę podczas procesu hamowania. Brak, lub mniejszy niż dotychczas opór pedału hamulca przy jego naciskaniu stanowi kolejny sygnał, że układ hamulcowy samochodu nie jest w pełni sprawny. Specjaliści podkreślają, że ewentualne interwencje związane z układem hamulcowym – powinny odbywać się w porozumieniu z wykwalifikowanymi mechanikami.

– Kierowcom bardzo często wydaje się, że niektóre naprawy nie są trudne i nie wymagają pomocy wykwalifikowanych specjalistów. Należy jednak pamiętać, że nawet „zwykła” i „prosta” wymiana klocków hamulcowych to nie tylko działanie ograniczające się do jednej czynności. Podczas takiego serwisu koniecznie trzeba zweryfikować bowiem pozostałe elementy układy hamulcowego, takie, jak tarcza hamulcowa, zacisk, piasta, przewody i inne. Tylko taki całościowy serwis może nam zapewnić bezpieczeństwo tego układu w warunkach drogowych – podkreśla Łukasz Ryś.

Zobacz też: Problemy z homologacjami układów hamulcowych

* Źródło: Wypadki Drogowe 2015 – Raport Roczny Komendy Głównej Policji

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA