REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o hamule w motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa obsługa hamulców w motocyklu czy skuterze zapewnia ich pełną skuteczność działania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Jak zatem dbać o hamulce?

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu

Jedna z ważniejszych czynności obsługowych to wymiana płynu hamulcowego. Powinniśmy wymieniać płyn co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli chłonie wilgoć z powietrza. Powiecie, że przecież zbiorniczek jest szczelnie zamknięty. To prawda, ale nie do końca. Nie może być całkowicie szczelny bo w pewnym momencie  jeśli poziom płynu spadnie wraz ze zużyciem okładzin ciernych nad lustrem płynu powstanie obszar obniżonego ciśnienia i hamulce nie będę prawidłowo pracowały. Dlatego zbiorniczki nie są w 100% szczelne. Poza tym powietrze ma możliwość styku z płynem w zaciskach hamulcowych. Również przewody hamulcowe pozwalają na przenikanie wilgoci. Może to brzmieć jak bajka, ale faktycznie tak jest. W związku z tym zawartość wody w płynie rośnie a co za tym idzie spada jego temperatura wrzenia. Jest to niebezpieczne bo podczas forsownej jazdy może dojść do wrzenia płynu i tworzenia się korków parowych. W takiej sytuacji skuteczność układu spada praktycznie do zera. Para jest ściśliwa. Wilgoć w układzie hamulcowym prowadzi również do pojawiania się ognisk korozji. To wszystko wpływa bardzo negatywnie na trwałość i skuteczność hamulców.

REKLAMA

Zobacz też: Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Czyszczenie tłoczków hamulcowych

Drugim ważnym elementem obsługi hamulców jest konieczność mycia tłoczków hamulcowych podczas wymiany klocków. Wynika to z konstrukcji zacisku. Uszczelnieniem układu tłoczek-zacisk są dwa pierścienie gumowe. Patrząc od wewnątrz, pierwszy zapobiega nieszczelnościom i wyciekom płynu a drugi zapobiega wnikaniu zanieczyszczeń. Tłoczek z czasem wysuwa się z zacisku coraz bardziej a jego powierzchnia pokrywa się brudem. Jeśli wciśniemy go bez mycia to najpewniej wciągnie on w głąb zacisku gumkę przeciw kurzową a w najgorszym wypadku może też dojść do wycieku płynu. Poza tym jeśli gumka przeciw kurzowa dostanie się między tłoczek z zacisk to będzie ograniczała możliwość cofania się tłoczka po zmniejszeniu ciśnienia w układzie czyli jak puścimy klamkę hamulca. To może doprowadzić do ocierania tłoczka o tarczę. Hamulce będą się grzały i nastąpi ich przyśpieszone zużycie. W związku z tym przy każdej wymianie klocków, należy przed wciśnięciem tłoczka umyć go dokładnie. Jeśli jest to niemożliwe ze względu na duże zabrudzenia lub specyficzną budowę korpusu należy tłoczki wyjąć. Jest to w miarę proste zadanie, ale nie mając doświadczenia lepiej się za to nie brać samemu. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych.

Naprawa zacisków hamulcowych

Trzecim elementem są prowadnice zacisku. Powinny być one zabezpieczone gumowymi osłonami i smarowane specjalnym smarem. Jeśli zauważycie, że osłony są uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić. Warto raz na dwa sezony zdjąć zaciski, wyczyścić prowadnice i nałożyć nowy smar. Jak wspomniałem wcześniej nie jest to zwykły smar. Najczęściej jest to preparat silikonowy, który przez bardzo długi czas jest płynny i nie twardnieje. To zapewnia swobodny ruch zacisku w prawo i w lewo.

Zobacz też: Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie bez wpływu na układ hamulcowy jest nasz styl jazdy. Bardzo agresywna jazda z częstym użyciem hamulca powoduje szybsze zużycie elementów układu i konieczność częstszej wymiany płynu hamulcowego.  Jeśli będziecie stosować się do powyższych zaleceń możecie być pewni, że hamulce będą przez długi czas sprawne a poziom waszego bezpieczeństwa na drodze będzie wysoki.

Źródło: Antymoto.com

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA