REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o hamule w motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa obsługa hamulców w motocyklu czy skuterze zapewnia ich pełną skuteczność działania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Jak zatem dbać o hamulce?

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu

Jedna z ważniejszych czynności obsługowych to wymiana płynu hamulcowego. Powinniśmy wymieniać płyn co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli chłonie wilgoć z powietrza. Powiecie, że przecież zbiorniczek jest szczelnie zamknięty. To prawda, ale nie do końca. Nie może być całkowicie szczelny bo w pewnym momencie  jeśli poziom płynu spadnie wraz ze zużyciem okładzin ciernych nad lustrem płynu powstanie obszar obniżonego ciśnienia i hamulce nie będę prawidłowo pracowały. Dlatego zbiorniczki nie są w 100% szczelne. Poza tym powietrze ma możliwość styku z płynem w zaciskach hamulcowych. Również przewody hamulcowe pozwalają na przenikanie wilgoci. Może to brzmieć jak bajka, ale faktycznie tak jest. W związku z tym zawartość wody w płynie rośnie a co za tym idzie spada jego temperatura wrzenia. Jest to niebezpieczne bo podczas forsownej jazdy może dojść do wrzenia płynu i tworzenia się korków parowych. W takiej sytuacji skuteczność układu spada praktycznie do zera. Para jest ściśliwa. Wilgoć w układzie hamulcowym prowadzi również do pojawiania się ognisk korozji. To wszystko wpływa bardzo negatywnie na trwałość i skuteczność hamulców.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Czyszczenie tłoczków hamulcowych

Drugim ważnym elementem obsługi hamulców jest konieczność mycia tłoczków hamulcowych podczas wymiany klocków. Wynika to z konstrukcji zacisku. Uszczelnieniem układu tłoczek-zacisk są dwa pierścienie gumowe. Patrząc od wewnątrz, pierwszy zapobiega nieszczelnościom i wyciekom płynu a drugi zapobiega wnikaniu zanieczyszczeń. Tłoczek z czasem wysuwa się z zacisku coraz bardziej a jego powierzchnia pokrywa się brudem. Jeśli wciśniemy go bez mycia to najpewniej wciągnie on w głąb zacisku gumkę przeciw kurzową a w najgorszym wypadku może też dojść do wycieku płynu. Poza tym jeśli gumka przeciw kurzowa dostanie się między tłoczek z zacisk to będzie ograniczała możliwość cofania się tłoczka po zmniejszeniu ciśnienia w układzie czyli jak puścimy klamkę hamulca. To może doprowadzić do ocierania tłoczka o tarczę. Hamulce będą się grzały i nastąpi ich przyśpieszone zużycie. W związku z tym przy każdej wymianie klocków, należy przed wciśnięciem tłoczka umyć go dokładnie. Jeśli jest to niemożliwe ze względu na duże zabrudzenia lub specyficzną budowę korpusu należy tłoczki wyjąć. Jest to w miarę proste zadanie, ale nie mając doświadczenia lepiej się za to nie brać samemu. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych.

Naprawa zacisków hamulcowych

Trzecim elementem są prowadnice zacisku. Powinny być one zabezpieczone gumowymi osłonami i smarowane specjalnym smarem. Jeśli zauważycie, że osłony są uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić. Warto raz na dwa sezony zdjąć zaciski, wyczyścić prowadnice i nałożyć nowy smar. Jak wspomniałem wcześniej nie jest to zwykły smar. Najczęściej jest to preparat silikonowy, który przez bardzo długi czas jest płynny i nie twardnieje. To zapewnia swobodny ruch zacisku w prawo i w lewo.

REKLAMA

Zobacz też: Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie bez wpływu na układ hamulcowy jest nasz styl jazdy. Bardzo agresywna jazda z częstym użyciem hamulca powoduje szybsze zużycie elementów układu i konieczność częstszej wymiany płynu hamulcowego.  Jeśli będziecie stosować się do powyższych zaleceń możecie być pewni, że hamulce będą przez długi czas sprawne a poziom waszego bezpieczeństwa na drodze będzie wysoki.

Źródło: Antymoto.com

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA