REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o hamule w motocyklu?

Subskrybuj nas na Youtube
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Tarcza hamulcowa w motocyklu
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa obsługa hamulców w motocyklu czy skuterze zapewnia ich pełną skuteczność działania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Jak zatem dbać o hamulce?

Wymiana płynu hamulcowego w motocyklu

Jedna z ważniejszych czynności obsługowych to wymiana płynu hamulcowego. Powinniśmy wymieniać płyn co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli chłonie wilgoć z powietrza. Powiecie, że przecież zbiorniczek jest szczelnie zamknięty. To prawda, ale nie do końca. Nie może być całkowicie szczelny bo w pewnym momencie  jeśli poziom płynu spadnie wraz ze zużyciem okładzin ciernych nad lustrem płynu powstanie obszar obniżonego ciśnienia i hamulce nie będę prawidłowo pracowały. Dlatego zbiorniczki nie są w 100% szczelne. Poza tym powietrze ma możliwość styku z płynem w zaciskach hamulcowych. Również przewody hamulcowe pozwalają na przenikanie wilgoci. Może to brzmieć jak bajka, ale faktycznie tak jest. W związku z tym zawartość wody w płynie rośnie a co za tym idzie spada jego temperatura wrzenia. Jest to niebezpieczne bo podczas forsownej jazdy może dojść do wrzenia płynu i tworzenia się korków parowych. W takiej sytuacji skuteczność układu spada praktycznie do zera. Para jest ściśliwa. Wilgoć w układzie hamulcowym prowadzi również do pojawiania się ognisk korozji. To wszystko wpływa bardzo negatywnie na trwałość i skuteczność hamulców.

REKLAMA

Zobacz też: Przyczyny przedwczesnego zużycia się tarcz hamulcowych

Czyszczenie tłoczków hamulcowych

Drugim ważnym elementem obsługi hamulców jest konieczność mycia tłoczków hamulcowych podczas wymiany klocków. Wynika to z konstrukcji zacisku. Uszczelnieniem układu tłoczek-zacisk są dwa pierścienie gumowe. Patrząc od wewnątrz, pierwszy zapobiega nieszczelnościom i wyciekom płynu a drugi zapobiega wnikaniu zanieczyszczeń. Tłoczek z czasem wysuwa się z zacisku coraz bardziej a jego powierzchnia pokrywa się brudem. Jeśli wciśniemy go bez mycia to najpewniej wciągnie on w głąb zacisku gumkę przeciw kurzową a w najgorszym wypadku może też dojść do wycieku płynu. Poza tym jeśli gumka przeciw kurzowa dostanie się między tłoczek z zacisk to będzie ograniczała możliwość cofania się tłoczka po zmniejszeniu ciśnienia w układzie czyli jak puścimy klamkę hamulca. To może doprowadzić do ocierania tłoczka o tarczę. Hamulce będą się grzały i nastąpi ich przyśpieszone zużycie. W związku z tym przy każdej wymianie klocków, należy przed wciśnięciem tłoczka umyć go dokładnie. Jeśli jest to niemożliwe ze względu na duże zabrudzenia lub specyficzną budowę korpusu należy tłoczki wyjąć. Jest to w miarę proste zadanie, ale nie mając doświadczenia lepiej się za to nie brać samemu. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych.

Naprawa zacisków hamulcowych

Trzecim elementem są prowadnice zacisku. Powinny być one zabezpieczone gumowymi osłonami i smarowane specjalnym smarem. Jeśli zauważycie, że osłony są uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić. Warto raz na dwa sezony zdjąć zaciski, wyczyścić prowadnice i nałożyć nowy smar. Jak wspomniałem wcześniej nie jest to zwykły smar. Najczęściej jest to preparat silikonowy, który przez bardzo długi czas jest płynny i nie twardnieje. To zapewnia swobodny ruch zacisku w prawo i w lewo.

Zobacz też: Czujniki zużycia klocków hamulcowych -potrafią zawieść

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie bez wpływu na układ hamulcowy jest nasz styl jazdy. Bardzo agresywna jazda z częstym użyciem hamulca powoduje szybsze zużycie elementów układu i konieczność częstszej wymiany płynu hamulcowego.  Jeśli będziecie stosować się do powyższych zaleceń możecie być pewni, że hamulce będą przez długi czas sprawne a poziom waszego bezpieczeństwa na drodze będzie wysoki.

Źródło: Antymoto.com

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA