REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej nowym samochodów wyposażanych jest w elektryczny hamulec postojowy. Mimo komfortu jaki zapewnia w codziennym użytkowaniu, coraz intensywniej rośnie grono osób, które są wyraźnymi przeciwnikami tego rozwiązania. Dlaczego?

Zalety elektrycznego hamulca postojowego

Gdy na rynku pojawiły się pierwsze auta z elektrycznym hamulcem postojowym, klienci byli zachwyceni możliwościami jakimi układ ten dysponuje. W połączeniu z innymi systemami bezpieczeństwa montowanymi w samochodach osobowych, stał się on lekarstwem na liczne braki w umiejętnościach kierowców. Ruszanie pod górkę na suchej bądź mokrej nawierzchni stało się dziecinną igraszką, a możliwość zwolnienia kierowcy z konieczności pamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu opuszczaniu pojazdu jest wręcz jego rozpieszczaniem. Poza tym, elektryczny hamulec postojowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób nagminnie poruszających się autem z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Wspomaga także samochodowe systemy Start&Stop.

REKLAMA

Usterki elektrycznego hamulca ręcznego

Wraz z rosnącą liczbą samochodów wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy zaczęło przybywać też skarg na ten innowacyjny, choć bardzo prosty w konstrukcji podzespół. Okazało się, że w wielu modelach aut cześć ta jest niedopracowana i awaryjna. Posiadacze takich samochodów jak Renault Scenic II, Toyota Avensis III (T27) czy Ford C-Max zgłaszają problemy z tym układem. Problem polega na tym, że hamulec najczęściej nie chce odpuścić co uniemożliwia jazdę. Próba jej kontynuowania może spowodować, że przegrzaniu ulegnie piasta koła bądź łożysko (wiązać się to może z koniecznością jego wymiany).

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Znacznie większe problemy niesie za sobą awaria elektrycznego hamulca postojowego. Wymiana mechanizmu to wydatek bardzo często przekraczający 1000 zł. W porównaniu z tradycyjnym hamulcem postojowym koszty naprawy są zatem znacznie większe.

Wady elektrycznego hamulca ręcznego

Zwolennicy klasycznego, manualnego hamulca ręcznego upatrują niedoskonałości jego elektrycznego następcy w kilku kwestiach. Po pierwsze, manualny hamulec postojowy, często określany mianem awaryjnego (choć nazwa ta jest nieprawidłowa) wykorzystywany jest w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do gwałtownego korygowania toru jazdy pojazdu (hamulcem ręcznym można skorygować nadmierną podsterowność pojazdu i zmusić go do zmiany kierunku poruszania się). W przypadku jego elektrycznego odpowiednika w większości aut nie można zaciągnąć hamulca postojowego w trakcie jazdy. Poza tym uruchamiany jest on małym przyciskiem, co praktycznie przekreśla szanse na odnalezienie go przez kierowcę, gdy na drodze dojdzie do gwałtownej i niebezpiecznej sytuacji. Co więcej, siłowniki potrzebują czasu na naciągnięcie linki, którego może zabraknąć aby bezpiecznie wybrnąć z zagrożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym różni się „ręczny” od elektrycznego hamulca postojowego?

Podsumowanie

Elektryczny hamulec ręczny jest przejawem dążenia konstruktorów samochodów do stworzenia jak najbardziej komfortowego pojazdu, w którym rola kierowcy będzie ograniczona do niezbędnego minimum. Choć  nie każdemu taka motoryzacja będzie odpowiadać to raczej nie ma szans aby rozwiązanie to szybko zniknęło z rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA