REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej nowym samochodów wyposażanych jest w elektryczny hamulec postojowy. Mimo komfortu jaki zapewnia w codziennym użytkowaniu, coraz intensywniej rośnie grono osób, które są wyraźnymi przeciwnikami tego rozwiązania. Dlaczego?

Zalety elektrycznego hamulca postojowego

Gdy na rynku pojawiły się pierwsze auta z elektrycznym hamulcem postojowym, klienci byli zachwyceni możliwościami jakimi układ ten dysponuje. W połączeniu z innymi systemami bezpieczeństwa montowanymi w samochodach osobowych, stał się on lekarstwem na liczne braki w umiejętnościach kierowców. Ruszanie pod górkę na suchej bądź mokrej nawierzchni stało się dziecinną igraszką, a możliwość zwolnienia kierowcy z konieczności pamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu opuszczaniu pojazdu jest wręcz jego rozpieszczaniem. Poza tym, elektryczny hamulec postojowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób nagminnie poruszających się autem z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Wspomaga także samochodowe systemy Start&Stop.

REKLAMA

Usterki elektrycznego hamulca ręcznego

Wraz z rosnącą liczbą samochodów wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy zaczęło przybywać też skarg na ten innowacyjny, choć bardzo prosty w konstrukcji podzespół. Okazało się, że w wielu modelach aut cześć ta jest niedopracowana i awaryjna. Posiadacze takich samochodów jak Renault Scenic II, Toyota Avensis III (T27) czy Ford C-Max zgłaszają problemy z tym układem. Problem polega na tym, że hamulec najczęściej nie chce odpuścić co uniemożliwia jazdę. Próba jej kontynuowania może spowodować, że przegrzaniu ulegnie piasta koła bądź łożysko (wiązać się to może z koniecznością jego wymiany).

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Znacznie większe problemy niesie za sobą awaria elektrycznego hamulca postojowego. Wymiana mechanizmu to wydatek bardzo często przekraczający 1000 zł. W porównaniu z tradycyjnym hamulcem postojowym koszty naprawy są zatem znacznie większe.

Wady elektrycznego hamulca ręcznego

Zwolennicy klasycznego, manualnego hamulca ręcznego upatrują niedoskonałości jego elektrycznego następcy w kilku kwestiach. Po pierwsze, manualny hamulec postojowy, często określany mianem awaryjnego (choć nazwa ta jest nieprawidłowa) wykorzystywany jest w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do gwałtownego korygowania toru jazdy pojazdu (hamulcem ręcznym można skorygować nadmierną podsterowność pojazdu i zmusić go do zmiany kierunku poruszania się). W przypadku jego elektrycznego odpowiednika w większości aut nie można zaciągnąć hamulca postojowego w trakcie jazdy. Poza tym uruchamiany jest on małym przyciskiem, co praktycznie przekreśla szanse na odnalezienie go przez kierowcę, gdy na drodze dojdzie do gwałtownej i niebezpiecznej sytuacji. Co więcej, siłowniki potrzebują czasu na naciągnięcie linki, którego może zabraknąć aby bezpiecznie wybrnąć z zagrożenia.

Zobacz też: Czym różni się „ręczny” od elektrycznego hamulca postojowego?

Podsumowanie

Elektryczny hamulec ręczny jest przejawem dążenia konstruktorów samochodów do stworzenia jak najbardziej komfortowego pojazdu, w którym rola kierowcy będzie ograniczona do niezbędnego minimum. Choć  nie każdemu taka motoryzacja będzie odpowiadać to raczej nie ma szans aby rozwiązanie to szybko zniknęło z rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA