REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczny hamulec postojowy - wady i zalety

Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej nowym samochodów wyposażanych jest w elektryczny hamulec postojowy. Mimo komfortu jaki zapewnia w codziennym użytkowaniu, coraz intensywniej rośnie grono osób, które są wyraźnymi przeciwnikami tego rozwiązania. Dlaczego?

Zalety elektrycznego hamulca postojowego

Gdy na rynku pojawiły się pierwsze auta z elektrycznym hamulcem postojowym, klienci byli zachwyceni możliwościami jakimi układ ten dysponuje. W połączeniu z innymi systemami bezpieczeństwa montowanymi w samochodach osobowych, stał się on lekarstwem na liczne braki w umiejętnościach kierowców. Ruszanie pod górkę na suchej bądź mokrej nawierzchni stało się dziecinną igraszką, a możliwość zwolnienia kierowcy z konieczności pamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu opuszczaniu pojazdu jest wręcz jego rozpieszczaniem. Poza tym, elektryczny hamulec postojowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób nagminnie poruszających się autem z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Wspomaga także samochodowe systemy Start&Stop.

REKLAMA

Usterki elektrycznego hamulca ręcznego

Wraz z rosnącą liczbą samochodów wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy zaczęło przybywać też skarg na ten innowacyjny, choć bardzo prosty w konstrukcji podzespół. Okazało się, że w wielu modelach aut cześć ta jest niedopracowana i awaryjna. Posiadacze takich samochodów jak Renault Scenic II, Toyota Avensis III (T27) czy Ford C-Max zgłaszają problemy z tym układem. Problem polega na tym, że hamulec najczęściej nie chce odpuścić co uniemożliwia jazdę. Próba jej kontynuowania może spowodować, że przegrzaniu ulegnie piasta koła bądź łożysko (wiązać się to może z koniecznością jego wymiany).

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Znacznie większe problemy niesie za sobą awaria elektrycznego hamulca postojowego. Wymiana mechanizmu to wydatek bardzo często przekraczający 1000 zł. W porównaniu z tradycyjnym hamulcem postojowym koszty naprawy są zatem znacznie większe.

Wady elektrycznego hamulca ręcznego

Zwolennicy klasycznego, manualnego hamulca ręcznego upatrują niedoskonałości jego elektrycznego następcy w kilku kwestiach. Po pierwsze, manualny hamulec postojowy, często określany mianem awaryjnego (choć nazwa ta jest nieprawidłowa) wykorzystywany jest w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do gwałtownego korygowania toru jazdy pojazdu (hamulcem ręcznym można skorygować nadmierną podsterowność pojazdu i zmusić go do zmiany kierunku poruszania się). W przypadku jego elektrycznego odpowiednika w większości aut nie można zaciągnąć hamulca postojowego w trakcie jazdy. Poza tym uruchamiany jest on małym przyciskiem, co praktycznie przekreśla szanse na odnalezienie go przez kierowcę, gdy na drodze dojdzie do gwałtownej i niebezpiecznej sytuacji. Co więcej, siłowniki potrzebują czasu na naciągnięcie linki, którego może zabraknąć aby bezpiecznie wybrnąć z zagrożenia.

Zobacz też: Czym różni się „ręczny” od elektrycznego hamulca postojowego?

Podsumowanie

Elektryczny hamulec ręczny jest przejawem dążenia konstruktorów samochodów do stworzenia jak najbardziej komfortowego pojazdu, w którym rola kierowcy będzie ograniczona do niezbędnego minimum. Choć  nie każdemu taka motoryzacja będzie odpowiadać to raczej nie ma szans aby rozwiązanie to szybko zniknęło z rynku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA