REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Elektryczny hamulec postojowy coraz częściej trafia do seryjnego wyposażenia aut, nawet w klasie pojazdów kompaktowych.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej nowym samochodów wyposażanych jest w elektryczny hamulec postojowy. Mimo komfortu jaki zapewnia w codziennym użytkowaniu, coraz intensywniej rośnie grono osób, które są wyraźnymi przeciwnikami tego rozwiązania. Dlaczego?

Zalety elektrycznego hamulca postojowego

Gdy na rynku pojawiły się pierwsze auta z elektrycznym hamulcem postojowym, klienci byli zachwyceni możliwościami jakimi układ ten dysponuje. W połączeniu z innymi systemami bezpieczeństwa montowanymi w samochodach osobowych, stał się on lekarstwem na liczne braki w umiejętnościach kierowców. Ruszanie pod górkę na suchej bądź mokrej nawierzchni stało się dziecinną igraszką, a możliwość zwolnienia kierowcy z konieczności pamiętania o zaciąganiu hamulca postojowego przy każdorazowym opuszczaniu opuszczaniu pojazdu jest wręcz jego rozpieszczaniem. Poza tym, elektryczny hamulec postojowy jest idealnym rozwiązaniem dla osób nagminnie poruszających się autem z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Wspomaga także samochodowe systemy Start&Stop.

REKLAMA

REKLAMA

Usterki elektrycznego hamulca ręcznego

Wraz z rosnącą liczbą samochodów wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy zaczęło przybywać też skarg na ten innowacyjny, choć bardzo prosty w konstrukcji podzespół. Okazało się, że w wielu modelach aut cześć ta jest niedopracowana i awaryjna. Posiadacze takich samochodów jak Renault Scenic II, Toyota Avensis III (T27) czy Ford C-Max zgłaszają problemy z tym układem. Problem polega na tym, że hamulec najczęściej nie chce odpuścić co uniemożliwia jazdę. Próba jej kontynuowania może spowodować, że przegrzaniu ulegnie piasta koła bądź łożysko (wiązać się to może z koniecznością jego wymiany).

Zobacz też: Przewody hamulcowe w stalowym oplocie - warto?

Znacznie większe problemy niesie za sobą awaria elektrycznego hamulca postojowego. Wymiana mechanizmu to wydatek bardzo często przekraczający 1000 zł. W porównaniu z tradycyjnym hamulcem postojowym koszty naprawy są zatem znacznie większe.

REKLAMA

Wady elektrycznego hamulca ręcznego

Zwolennicy klasycznego, manualnego hamulca ręcznego upatrują niedoskonałości jego elektrycznego następcy w kilku kwestiach. Po pierwsze, manualny hamulec postojowy, często określany mianem awaryjnego (choć nazwa ta jest nieprawidłowa) wykorzystywany jest w niebezpiecznych sytuacjach jako narzędzie do gwałtownego korygowania toru jazdy pojazdu (hamulcem ręcznym można skorygować nadmierną podsterowność pojazdu i zmusić go do zmiany kierunku poruszania się). W przypadku jego elektrycznego odpowiednika w większości aut nie można zaciągnąć hamulca postojowego w trakcie jazdy. Poza tym uruchamiany jest on małym przyciskiem, co praktycznie przekreśla szanse na odnalezienie go przez kierowcę, gdy na drodze dojdzie do gwałtownej i niebezpiecznej sytuacji. Co więcej, siłowniki potrzebują czasu na naciągnięcie linki, którego może zabraknąć aby bezpiecznie wybrnąć z zagrożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym różni się „ręczny” od elektrycznego hamulca postojowego?

Podsumowanie

Elektryczny hamulec ręczny jest przejawem dążenia konstruktorów samochodów do stworzenia jak najbardziej komfortowego pojazdu, w którym rola kierowcy będzie ograniczona do niezbędnego minimum. Choć  nie każdemu taka motoryzacja będzie odpowiadać to raczej nie ma szans aby rozwiązanie to szybko zniknęło z rynku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA