Jak zwiększyć zasięg elektrycznego samochodu?

REKLAMA
REKLAMA
Zwiększyć zasięg elektrycznych samochodów
Zasięg samochodów elektrycznych to częsty temat dyskusji, szczególnie podczas chłodnych zimowych miesięcy. Przy włączonym ogrzewaniu zasięg takiego pojazdu może dodatkowo ulec skróceniu. – Inteligentny system kontroli temperatury to kolejny krok w stronę zwiększenia zasięgu samochodów elektrycznych – powiedział dr Rolf Bulander, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH i prezes sektora Mobility Solutions. Umożliwia on zwiększenie zasięgu pojazdu o 25% w trybie jazdy miejskiej w okresie zimowym, i to bez modyfikacji akumulatora. Swój system kontroli temperatury firma Bosch zaprezentuje na targach IAA 2015, które odbędą się we Frankfurcie.
REKLAMA
Zobacz też: Elektryczny Solaris nowej generacji przechodzi testy w Paryżu!
W ramach subwencjonowanego projektu o nazwie „Kompleksowa kontrola temperatury w pojazdach elektrycznych” (Ganzheitliches Thermomanagement im E-Fahrzeug; GaTE) Bosch, Mahle, Behr oraz inne firmy opracowały podstawy optymalnego sterowania temperaturą. W układach napędowych zasilanych akumulatorowo ogrzewanie i chłodzenie odgrywają znacznie większą rolę niż w przypadku samochodów z silnikami benzynowymi lub Diesla. Nie posiadają one bowiem silnika spalinowego, który oddaje nadmiar ciepła. Kabina pojazdu musi być zatem ogrzewana z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, a potrzebny do tego prąd pochodzi z akumulatora. To dodatkowe zużycie prądu ma z kolei wpływ na obniżenie zasięgu: około połowa energii zgromadzonej w akumulatorze jest przeznaczana zimą na ogrzewanie, a latem na klimatyzowanie kabiny.
Zobacz też: VW Passat ładowany z gniazdka elektrycznego - wersja GTE!
Ponadto akumulator potrzebuje stałej temperatury wynoszącej około 35 stopni Celsjusza, aby w optymalny sposób zasilać podłączone do niego elektryczne odbiorniki prądu. Tak więc także on korzysta z elektrycznej klimatyzacji lub ogrzewania.
Zasada działania pompy ciepła
REKLAMA
Nowy system kontroli temperatury dystrybuuje ciepło i zimno za pośrednictwem cieczy chłodzącej. Jest to możliwe dzięki połączeniu pompy ciepła z pompami cieczy chłodzącej i zaworami. Taka zasada działania pompy ciepła jest wykorzystywana także w lodówkach - urządzenia te wytwarzają zimno, a powstające w tym procesie ciepło jest odprowadzane na zewnątrz. W nowym systemie kontroli temperatury dla samochodów elektrycznych pompa ma moc elektryczną 1 000 W, co odpowiada mocy grzewczej od 2 000 do 3 000 W. Konwencjonalne nagrzewnice w samochodach hybrydowych lub elektrycznych, osiągają zaledwie połowę tej sprawności.
System Bosch składa się z precyzyjnie sterowanych pomp i zaworów, które gromadzą ciepło i zimno, a następnie przekazują je tam, gdzie jest potrzebne. Dzięki innowacyjnej koncepcji wykorzystania ciepła odpadowego silnika elektrycznego, energoelektroniki oraz kontrolowanemu obiegowi i osuszaniu powietrza, dodatkowo obniżane jest zapotrzebowanie na ciepło i zimno.
Rozwiązanie na bazie istniejących komponentów
Pompa wykorzystuje niewielką ilość ciepła, jaka powstaje w samochodzie elektrycznym. Uwalniane jest ono między innymi podczas zasilania silnika elektrycznego prądem. Ciepło, które można wykorzystać, powstaje także podczas przekształcania energii hamowania w prąd i odprowadzania jej do akumulatora. Równocześnie w sytuacji takiej akumulator wymaga chłodzenia, co pozwala utrzymać go w optymalnej temperaturze. Poszczególne komponenty systemu pochodzą w większości z istniejących już zastosowań seryjnych -umożliwi to ulepszenie technologii samochodów elektrycznych w krótkim czasie. Inteligentne rozwiązanie firmy Bosch w istotny sposób wpływające na przyszłość elektromobilności, ponieważ kolejne generacje pojazdów elektrycznych będą wymagać efektywnego systemu kontroli temperatury.
Źródło: materiały prasowe Bosch
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA