REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyjmować akumulator?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak wyjąć akumulator w celu wymiany?
Jak wyjąć akumulator w celu wymiany?

REKLAMA

REKLAMA

Akumulator jest ciężki, niewygodny i bardzo zamontowany w miejscu, z którego trudno go wyjąć. A czasem trzeba to zrobić, choćby podczas wymiany na nowy.

W akumulatorze znajduje się bardzo żrący elektrolit – kwas siarkowy. Oblanie nim skóry kończy się poważnymi poparzeniami. Oblanie ubrania to kilka wypalonych w nim dziur i poparzenie ciała nieostrożnego użytkownika samochodu. Skropienie karoserii samochodu, nawet niewielkie, kończy się zniszczeniem lakieru, szybką korozją w spryskanym miejscu, uszkodzeniem gumowych elementów itp. Dlatego akumulator należy wyjmować z samochodu bardzo ostrożnie.

REKLAMA

Jeżeli znajduje się on w trudno dostępnym miejscu, a nieostrożne wyjmowanie go może się skończyć rozlaniem elektrolitu, trzeba wcześniej osłonić folią polietylenową (np. workiem na śmieci) wszystkie te miejsca, na które może się rozlać żrąca ciecz. Nawet dobrze wciśnięte lub dokręcone korki nie zapewniają całkowitej szczelności – w każdym są otwory odpowietrzające przez które może się sączyć elektrolit, gdy akumulator zostanie mocno przechylony.

Zobacz również: Jak przygotować się do dalekiej podróży?

REKLAMA

Wyjmowanie akumulatora należy zacząć od zdjęcia klem z jego biegunów. Zwykle ujemna klema schodzi bardzo łatwo. Z dodatnią są pewne problemy. Po zluzowaniu ściskającej ją śruby należy przez poruszanie klemą w lewo i w prawo nieco ją zluzować. Ruchy te nie mogą być silne, aby nie ułamać klub uszkodzić bieguna akumulatora oraz aby nie zerwać przewodów, podłączonych do klemy. Można ją lekko, ostrożnie rozgiąć przy pomocy płaskiego dość szerokiego wkrętaka. Nie wolno podważać klemy, opierając narzędzie o obudowę akumulatora, która może pod jego naciskiem pęknąć,

Ostatnią czynnością przed wyjęciem akumulatora jest odkręcenie i zdjęcie jego zamocowań. Potem można już przystąpić do wyjmowania go. Chwytać należy za specjalne rączki, w które jest wyposażony każdy współczesny akumulator. Po uniesieniu go należy ostrożnie wyjąć go oburącz i postawić poza samochodem, np. na mocnym taborecie, stole warsztatowym, na jezdni lub podłodze garażu. Pamiętać, aby go przy tym nie przechylać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak działa ABS?

Wszystkie prace przy akumulatorze należy wykonywać w ochronnych rękawicach gumowych, które po ich zakończeniu umyć dokładnie wodą z mydłem i starannie spłukać. Na ubranie założyć fartuch ochronny. Zwrócić uwagę, aby nie pochlapać elektrolitem spodni i butów. Wszystkie miejsca, które miały kontakt z elektrolitem, dokładnie spłukać dużą ilością bieżącej wody, a resztki kwasu, które mimo to mogły pozostać, zneutralizować mydłem albo kredą szkolną lub ogrodniczą.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA