REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze?

Jakubowski Ryszard
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W starszych modelach samochodów, takich jak polonez czy fiat 125 p, za wartość napięcia, ładującego akumulator i zasilającego całą instalację pojazdu odpowiadał regulator elektromagnetyczny.

Była to puszka, przytwierdzona do karoserii, z dochodzącymi do niej dwoma przewodami i napisem na czerwonej etykiecie, aby tych przewodów nie zamieniać miejscami. Podobne regulatory pracowały w wielu innych samochodach, do dziś jeżdżących po naszych drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej panował pogląd, że akumulator powinien być ładowany napięciem około 15 V, czyli 2,5 – 2,7 V na jedną celę. Takie napięcie jest dla współczesnych akumulatorów za wysokie. Należy więc je nieco obniżyć, aby nie przekroczyło 14,5 V.

Po ostrożnym zdjęciu pokrywy regulatora przy WYŁĄCZONEJ stacyjce, należy do klem akumulatora podłączyć woltomierz cyfrowy, ustawiony na zakres 20 lub 50 V. Następnie uruchomić silnik i pozwolić mu pracować z obrotami wyższymi, niż normalne wolne. Może to być np. 2000 obrotów na minutę lub więcej. Po kilku minutach odczytać napięcie na akumulatorze. Jeżeli będzie ono wyższe, niż 15,5 V, należy bardzo delikatnie, leciutko uderzając, dogiąć górną blaszkę, do której jest przypięta sprężynka kotwicy elektromagnesu. Napięcie na akumulatorze po chwili spadnie.

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

REKLAMA

Gdy blaszkę dognie się za bardzo, może ono spaść nawet do 12V, czyli nie będzie żadnego ładowania. Wówczas trzeba, podkładając pod nią mały, płaski wkrętak, bardzo delikatnie ją odgiąć i ponownie odczytać wskazania woltomierza. Gdy napięcie wzrośnie do 14,5 V, można regulację uznać za poprawną. Zwykle po nałożeniu pokrywy na regulator, spada ono dodatkowo o około 0,5 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doginając i odginając blaszkę napinającą sprężynę kotwicy regulatora należy ograniczyć zakres tych czynności do 0,1 – 0,2 mm. Zbyt silne odgięcie blaszki, czyli zbyt mocne napięcie sprężynki kotwicy elektromagnesu spowoduje wzrost napięcia na akumulatorze nawet do 20 V i spalenie się wielu odbiorników prądu, a nawet – uszkodzenie akumulatora. W praktyce do doginania blaszki, czyli do obniżania napięcia akumulatora wystarczą uderzenia zwykłym plastikowym długopisem – tak niewielkie zmiany naprężenia sprężynki powodują spore zmiany napięcia, rzędu nawet 0,3 – 0,5 V.

Zobacz również:Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Po wyregulowaniu napięcia na mniej więcej 14,5 V, przy pracującym cały czas silniku bardzo ostrożnie, aby nie spowodować zwarcia, pokrywę regulatora i odczytać wartość napięcia na woltomierzu. Jeżeli będzie ono w granicach 13,6 – 14 V, można jeszcze minimalnie odgiąć blaszkę regulacyjną. Nie należy się przy tym przejmować, ze ustawienie regulatora wymaga wielu prób i kolejnych przybliżeń. Nawet osobie posiadającej w tym spore doświadczenie, udaje się ustawić poprawnie napięcie dopiero po ponad 5 próbach. Gdy po nałożeniu pokrywy na regulator woltomierz pokaże 14,0 – 14,3 V, regulację można zakończyć. Przykręcić starannie pokrywę regulatora, i na wszelki wypadek sprawdzić napięcie na akumulatorze przy 4000 obrotów silnika na minutę i włączonych światłach. Odczytana na woltomierzu wartość napięcia powinna znaleźć się pomiędzy 13,8 a 14,5V. Ideałem byłoby, gdyby wynosiła 14,0 – 14,2 V.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA