REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze?

Jakubowski Ryszard
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W starszych modelach samochodów, takich jak polonez czy fiat 125 p, za wartość napięcia, ładującego akumulator i zasilającego całą instalację pojazdu odpowiadał regulator elektromagnetyczny.

Była to puszka, przytwierdzona do karoserii, z dochodzącymi do niej dwoma przewodami i napisem na czerwonej etykiecie, aby tych przewodów nie zamieniać miejscami. Podobne regulatory pracowały w wielu innych samochodach, do dziś jeżdżących po naszych drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej panował pogląd, że akumulator powinien być ładowany napięciem około 15 V, czyli 2,5 – 2,7 V na jedną celę. Takie napięcie jest dla współczesnych akumulatorów za wysokie. Należy więc je nieco obniżyć, aby nie przekroczyło 14,5 V.

Po ostrożnym zdjęciu pokrywy regulatora przy WYŁĄCZONEJ stacyjce, należy do klem akumulatora podłączyć woltomierz cyfrowy, ustawiony na zakres 20 lub 50 V. Następnie uruchomić silnik i pozwolić mu pracować z obrotami wyższymi, niż normalne wolne. Może to być np. 2000 obrotów na minutę lub więcej. Po kilku minutach odczytać napięcie na akumulatorze. Jeżeli będzie ono wyższe, niż 15,5 V, należy bardzo delikatnie, leciutko uderzając, dogiąć górną blaszkę, do której jest przypięta sprężynka kotwicy elektromagnesu. Napięcie na akumulatorze po chwili spadnie.

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

REKLAMA

Gdy blaszkę dognie się za bardzo, może ono spaść nawet do 12V, czyli nie będzie żadnego ładowania. Wówczas trzeba, podkładając pod nią mały, płaski wkrętak, bardzo delikatnie ją odgiąć i ponownie odczytać wskazania woltomierza. Gdy napięcie wzrośnie do 14,5 V, można regulację uznać za poprawną. Zwykle po nałożeniu pokrywy na regulator, spada ono dodatkowo o około 0,5 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doginając i odginając blaszkę napinającą sprężynę kotwicy regulatora należy ograniczyć zakres tych czynności do 0,1 – 0,2 mm. Zbyt silne odgięcie blaszki, czyli zbyt mocne napięcie sprężynki kotwicy elektromagnesu spowoduje wzrost napięcia na akumulatorze nawet do 20 V i spalenie się wielu odbiorników prądu, a nawet – uszkodzenie akumulatora. W praktyce do doginania blaszki, czyli do obniżania napięcia akumulatora wystarczą uderzenia zwykłym plastikowym długopisem – tak niewielkie zmiany naprężenia sprężynki powodują spore zmiany napięcia, rzędu nawet 0,3 – 0,5 V.

Zobacz również:Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Po wyregulowaniu napięcia na mniej więcej 14,5 V, przy pracującym cały czas silniku bardzo ostrożnie, aby nie spowodować zwarcia, pokrywę regulatora i odczytać wartość napięcia na woltomierzu. Jeżeli będzie ono w granicach 13,6 – 14 V, można jeszcze minimalnie odgiąć blaszkę regulacyjną. Nie należy się przy tym przejmować, ze ustawienie regulatora wymaga wielu prób i kolejnych przybliżeń. Nawet osobie posiadającej w tym spore doświadczenie, udaje się ustawić poprawnie napięcie dopiero po ponad 5 próbach. Gdy po nałożeniu pokrywy na regulator woltomierz pokaże 14,0 – 14,3 V, regulację można zakończyć. Przykręcić starannie pokrywę regulatora, i na wszelki wypadek sprawdzić napięcie na akumulatorze przy 4000 obrotów silnika na minutę i włączonych światłach. Odczytana na woltomierzu wartość napięcia powinna znaleźć się pomiędzy 13,8 a 14,5V. Ideałem byłoby, gdyby wynosiła 14,0 – 14,2 V.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA