REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze?

Jakubowski Ryszard
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W starszych modelach samochodów, takich jak polonez czy fiat 125 p, za wartość napięcia, ładującego akumulator i zasilającego całą instalację pojazdu odpowiadał regulator elektromagnetyczny.

Była to puszka, przytwierdzona do karoserii, z dochodzącymi do niej dwoma przewodami i napisem na czerwonej etykiecie, aby tych przewodów nie zamieniać miejscami. Podobne regulatory pracowały w wielu innych samochodach, do dziś jeżdżących po naszych drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej panował pogląd, że akumulator powinien być ładowany napięciem około 15 V, czyli 2,5 – 2,7 V na jedną celę. Takie napięcie jest dla współczesnych akumulatorów za wysokie. Należy więc je nieco obniżyć, aby nie przekroczyło 14,5 V.

Po ostrożnym zdjęciu pokrywy regulatora przy WYŁĄCZONEJ stacyjce, należy do klem akumulatora podłączyć woltomierz cyfrowy, ustawiony na zakres 20 lub 50 V. Następnie uruchomić silnik i pozwolić mu pracować z obrotami wyższymi, niż normalne wolne. Może to być np. 2000 obrotów na minutę lub więcej. Po kilku minutach odczytać napięcie na akumulatorze. Jeżeli będzie ono wyższe, niż 15,5 V, należy bardzo delikatnie, leciutko uderzając, dogiąć górną blaszkę, do której jest przypięta sprężynka kotwicy elektromagnesu. Napięcie na akumulatorze po chwili spadnie.

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

REKLAMA

Gdy blaszkę dognie się za bardzo, może ono spaść nawet do 12V, czyli nie będzie żadnego ładowania. Wówczas trzeba, podkładając pod nią mały, płaski wkrętak, bardzo delikatnie ją odgiąć i ponownie odczytać wskazania woltomierza. Gdy napięcie wzrośnie do 14,5 V, można regulację uznać za poprawną. Zwykle po nałożeniu pokrywy na regulator, spada ono dodatkowo o około 0,5 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doginając i odginając blaszkę napinającą sprężynę kotwicy regulatora należy ograniczyć zakres tych czynności do 0,1 – 0,2 mm. Zbyt silne odgięcie blaszki, czyli zbyt mocne napięcie sprężynki kotwicy elektromagnesu spowoduje wzrost napięcia na akumulatorze nawet do 20 V i spalenie się wielu odbiorników prądu, a nawet – uszkodzenie akumulatora. W praktyce do doginania blaszki, czyli do obniżania napięcia akumulatora wystarczą uderzenia zwykłym plastikowym długopisem – tak niewielkie zmiany naprężenia sprężynki powodują spore zmiany napięcia, rzędu nawet 0,3 – 0,5 V.

Zobacz również:Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Po wyregulowaniu napięcia na mniej więcej 14,5 V, przy pracującym cały czas silniku bardzo ostrożnie, aby nie spowodować zwarcia, pokrywę regulatora i odczytać wartość napięcia na woltomierzu. Jeżeli będzie ono w granicach 13,6 – 14 V, można jeszcze minimalnie odgiąć blaszkę regulacyjną. Nie należy się przy tym przejmować, ze ustawienie regulatora wymaga wielu prób i kolejnych przybliżeń. Nawet osobie posiadającej w tym spore doświadczenie, udaje się ustawić poprawnie napięcie dopiero po ponad 5 próbach. Gdy po nałożeniu pokrywy na regulator woltomierz pokaże 14,0 – 14,3 V, regulację można zakończyć. Przykręcić starannie pokrywę regulatora, i na wszelki wypadek sprawdzić napięcie na akumulatorze przy 4000 obrotów silnika na minutę i włączonych światłach. Odczytana na woltomierzu wartość napięcia powinna znaleźć się pomiędzy 13,8 a 14,5V. Ideałem byłoby, gdyby wynosiła 14,0 – 14,2 V.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA