REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyregulować napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze?

Jakubowski Ryszard
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress
Regulowanie napięcie ładowania w elektromagnetycznym regulatorze. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W starszych modelach samochodów, takich jak polonez czy fiat 125 p, za wartość napięcia, ładującego akumulator i zasilającego całą instalację pojazdu odpowiadał regulator elektromagnetyczny.

Była to puszka, przytwierdzona do karoserii, z dochodzącymi do niej dwoma przewodami i napisem na czerwonej etykiecie, aby tych przewodów nie zamieniać miejscami. Podobne regulatory pracowały w wielu innych samochodach, do dziś jeżdżących po naszych drogach.

REKLAMA

REKLAMA

Dawniej panował pogląd, że akumulator powinien być ładowany napięciem około 15 V, czyli 2,5 – 2,7 V na jedną celę. Takie napięcie jest dla współczesnych akumulatorów za wysokie. Należy więc je nieco obniżyć, aby nie przekroczyło 14,5 V.

Po ostrożnym zdjęciu pokrywy regulatora przy WYŁĄCZONEJ stacyjce, należy do klem akumulatora podłączyć woltomierz cyfrowy, ustawiony na zakres 20 lub 50 V. Następnie uruchomić silnik i pozwolić mu pracować z obrotami wyższymi, niż normalne wolne. Może to być np. 2000 obrotów na minutę lub więcej. Po kilku minutach odczytać napięcie na akumulatorze. Jeżeli będzie ono wyższe, niż 15,5 V, należy bardzo delikatnie, leciutko uderzając, dogiąć górną blaszkę, do której jest przypięta sprężynka kotwicy elektromagnesu. Napięcie na akumulatorze po chwili spadnie.

Zobacz również: Rozrusznik zbyt wolno obraca wałem silnika – co zrobić?

REKLAMA

Gdy blaszkę dognie się za bardzo, może ono spaść nawet do 12V, czyli nie będzie żadnego ładowania. Wówczas trzeba, podkładając pod nią mały, płaski wkrętak, bardzo delikatnie ją odgiąć i ponownie odczytać wskazania woltomierza. Gdy napięcie wzrośnie do 14,5 V, można regulację uznać za poprawną. Zwykle po nałożeniu pokrywy na regulator, spada ono dodatkowo o około 0,5 V.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doginając i odginając blaszkę napinającą sprężynę kotwicy regulatora należy ograniczyć zakres tych czynności do 0,1 – 0,2 mm. Zbyt silne odgięcie blaszki, czyli zbyt mocne napięcie sprężynki kotwicy elektromagnesu spowoduje wzrost napięcia na akumulatorze nawet do 20 V i spalenie się wielu odbiorników prądu, a nawet – uszkodzenie akumulatora. W praktyce do doginania blaszki, czyli do obniżania napięcia akumulatora wystarczą uderzenia zwykłym plastikowym długopisem – tak niewielkie zmiany naprężenia sprężynki powodują spore zmiany napięcia, rzędu nawet 0,3 – 0,5 V.

Zobacz również:Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Po wyregulowaniu napięcia na mniej więcej 14,5 V, przy pracującym cały czas silniku bardzo ostrożnie, aby nie spowodować zwarcia, pokrywę regulatora i odczytać wartość napięcia na woltomierzu. Jeżeli będzie ono w granicach 13,6 – 14 V, można jeszcze minimalnie odgiąć blaszkę regulacyjną. Nie należy się przy tym przejmować, ze ustawienie regulatora wymaga wielu prób i kolejnych przybliżeń. Nawet osobie posiadającej w tym spore doświadczenie, udaje się ustawić poprawnie napięcie dopiero po ponad 5 próbach. Gdy po nałożeniu pokrywy na regulator woltomierz pokaże 14,0 – 14,3 V, regulację można zakończyć. Przykręcić starannie pokrywę regulatora, i na wszelki wypadek sprawdzić napięcie na akumulatorze przy 4000 obrotów silnika na minutę i włączonych światłach. Odczytana na woltomierzu wartość napięcia powinna znaleźć się pomiędzy 13,8 a 14,5V. Ideałem byłoby, gdyby wynosiła 14,0 – 14,2 V.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Teraz benzyna lada dzień po 7 zł za litr, koniec majówkowej promocji na paliwa, ile zapłacimy w wakacje

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

REKLAMA

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

REKLAMA

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA