REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?
Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?
Motointegrator.com

REKLAMA

REKLAMA

Klimatyzacja nie tylko musi być „nabita”, ale by poprawnie funkcjonować, musi być także, a może i przede wszystkim, czysta i odgrzybiona. Jak zadbać o układ klimatyzacji i jakie skutki niesie za sobą jazda z brudną instalacją?

Jesteśmy pewni, że znaczna większość kierowców mających auta z klimatyzacją nie chciałoby z niej zrezygnować w ciepłe dni — nie okłamujmy się, jest to jedno z najważniejszych urządzeń poprawiających komfort w samochodzie. Czym jest tak w ogóle układ klimatyzacji?

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo ponad 80 lat rozwoju tego urządzenia klimatyzacją ciągle jest skomplikowana w budowie, a dochodzące do tego także trudne warunki w jakich przychodzi jej pracować, sprawiają że klimatyzacja wymaga poprawnej eksploatacji. Warto przed schłodzeniem wnętrza dobrze je przewietrzyć, bo wtedy układ będzie musiał chłodzić wnętrze z temperaturą np. 25 stopni, nie 60 stopni. Dzięki temu klimatyzacja znacznie łatwiej poradzi siebie z tym zadaniem, co szybciej poprawi komfort jazdy kierowcy i nieco odciąży pracę układu. Warto także przynajmniej raz w tygodniu uruchomić klimatyzację na kilka minut, po to aby pracował kompresor — nieużywany zwyczajnie się psuje.

Zobacz też: Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Jak kontrolować i serwisować klimę?

Wielu poleca, żeby sprawdzać zapach wydobywający się z układu, jeżeli będzie nieprzyjemny wtedy należy zając się dezynfekcją. Jednak eksperci są zgodni — dla zdrowia swojego innych pasażerów należy serwis układu robić co roku.

REKLAMA

Dlaczego powinniśmy to robić? Układ klimatyzacji jest układem bardzo wilgotnym, szczególnie w tzw. parowniku, gdzie zbiera się woda. To idealne miejsce na rozwój wszelkiego rodzaju grzybów, bakterii i wirusów. Należy więc przeczyścić cały układ, ale jest ryzyko że to nie pomoże, dlatego zarazem powinniśmy wymienić także filtr (osuszacz). Jego koszt w zależności od marki auta to około 120-450 zł, a koszt usługi między 60-200 zł. Filtr jest zapakowany próżniowo i po upływie około trzydziestu godzin w pełni traci swoje właściwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Po czym poznać, że klimatyzację trzeba wyczyścić?

Jakie czynności wykonają w serwisie w ramach corocznego przeglądu?

Standardowe czynności polegają na wymianie filtra kabinowego i oczyszczeniu kanałów powietrza, a także na odgrzybieniu parownika, oczyszczeniu wlotów powietrza  i sprawdzeniu drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika. Raz na dwa lata przydałoby się wymienić także czynnik chłodniczy — ale jego stan powinniśmy kontrolować na bieżąco.

Ile kosztuje serwis klimatyzacji?

Coroczna inspekcja i dezynfekcja układu to koszt 80-150 złotych. I co ciekawe często zdarza się, że autoryzowane stacje obsługi mają w czasie sezonowych promocji niższe ceny niż teoretycznie tańsze warsztaty.

Jeżeli chcemy być dodatkowo pewni, że wewnątrz naszego samochodu nic nam nie grozi, możemy dokupić opcję ozonowania wnętrza, co pozwoli pozbyć się wszelkich drobnoustrojów, które mogą powodować katar oraz zapalanie górnych dróg oddechowych. Taka usługa to dodatkowy koszt około 50-80 złotych.

Bardzo często mówi się, że klimatyzacja może być przyczyną chorób lub alergii. Szczególnie latem, gdy wsiadając do samochodu różnica temperatur na dworze i w kabinie wynosi kilkanaście stopni Celsjusza, a my od razu po uruchomieniu silnika ustawiamy pokrętło klimatyzacji na najniższą temperaturę. To najszybsza droga do zafundowania sobie bólu głowy, zatok lub przeziębienia. Osoby o obniżonej odporności mogą odczuć dużo poważniejsze konsekwencje.

Ze względu na warunki panujące w układzie klimatyzacji jedną z chorób, którą może nam zaserwować układ chłodzenia w samochodzie jest Legionelloza. Objawy w tym przypadku są niemal identyczne jak podczas grypy, ale w skrajnym przypadku bakterie mogą doprowadzić do zapalenia płuc.

Brak dbałości może również spowodować pojawienie się bakterii lub grzybów w układzie, które swoją obecność potwierdzają poprzez nieprzyjemny, duszący zapach, wydobywający się z kratek wentylacyjnych. Zaniedbanie tego może spowodować bóle gardła, katar, łzawienie oczu oraz reakcje alergiczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA