REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?

iMoto portal zmotoryzowanych
iMoto to nowe rozwiązanie w sferze internetowej, które łączy w sobie szereg funkcji przydatnych dla właścicieli samochodów i motocykli.
Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?
Jak dbać o klimatyzację żeby nie chorować?
Motointegrator.com

REKLAMA

REKLAMA

Klimatyzacja nie tylko musi być „nabita”, ale by poprawnie funkcjonować, musi być także, a może i przede wszystkim, czysta i odgrzybiona. Jak zadbać o układ klimatyzacji i jakie skutki niesie za sobą jazda z brudną instalacją?

Jesteśmy pewni, że znaczna większość kierowców mających auta z klimatyzacją nie chciałoby z niej zrezygnować w ciepłe dni — nie okłamujmy się, jest to jedno z najważniejszych urządzeń poprawiających komfort w samochodzie. Czym jest tak w ogóle układ klimatyzacji?

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo ponad 80 lat rozwoju tego urządzenia klimatyzacją ciągle jest skomplikowana w budowie, a dochodzące do tego także trudne warunki w jakich przychodzi jej pracować, sprawiają że klimatyzacja wymaga poprawnej eksploatacji. Warto przed schłodzeniem wnętrza dobrze je przewietrzyć, bo wtedy układ będzie musiał chłodzić wnętrze z temperaturą np. 25 stopni, nie 60 stopni. Dzięki temu klimatyzacja znacznie łatwiej poradzi siebie z tym zadaniem, co szybciej poprawi komfort jazdy kierowcy i nieco odciąży pracę układu. Warto także przynajmniej raz w tygodniu uruchomić klimatyzację na kilka minut, po to aby pracował kompresor — nieużywany zwyczajnie się psuje.

Zobacz też: Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Jak kontrolować i serwisować klimę?

Wielu poleca, żeby sprawdzać zapach wydobywający się z układu, jeżeli będzie nieprzyjemny wtedy należy zając się dezynfekcją. Jednak eksperci są zgodni — dla zdrowia swojego innych pasażerów należy serwis układu robić co roku.

REKLAMA

Dlaczego powinniśmy to robić? Układ klimatyzacji jest układem bardzo wilgotnym, szczególnie w tzw. parowniku, gdzie zbiera się woda. To idealne miejsce na rozwój wszelkiego rodzaju grzybów, bakterii i wirusów. Należy więc przeczyścić cały układ, ale jest ryzyko że to nie pomoże, dlatego zarazem powinniśmy wymienić także filtr (osuszacz). Jego koszt w zależności od marki auta to około 120-450 zł, a koszt usługi między 60-200 zł. Filtr jest zapakowany próżniowo i po upływie około trzydziestu godzin w pełni traci swoje właściwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Po czym poznać, że klimatyzację trzeba wyczyścić?

Jakie czynności wykonają w serwisie w ramach corocznego przeglądu?

Standardowe czynności polegają na wymianie filtra kabinowego i oczyszczeniu kanałów powietrza, a także na odgrzybieniu parownika, oczyszczeniu wlotów powietrza  i sprawdzeniu drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika. Raz na dwa lata przydałoby się wymienić także czynnik chłodniczy — ale jego stan powinniśmy kontrolować na bieżąco.

Ile kosztuje serwis klimatyzacji?

Coroczna inspekcja i dezynfekcja układu to koszt 80-150 złotych. I co ciekawe często zdarza się, że autoryzowane stacje obsługi mają w czasie sezonowych promocji niższe ceny niż teoretycznie tańsze warsztaty.

Jeżeli chcemy być dodatkowo pewni, że wewnątrz naszego samochodu nic nam nie grozi, możemy dokupić opcję ozonowania wnętrza, co pozwoli pozbyć się wszelkich drobnoustrojów, które mogą powodować katar oraz zapalanie górnych dróg oddechowych. Taka usługa to dodatkowy koszt około 50-80 złotych.

Bardzo często mówi się, że klimatyzacja może być przyczyną chorób lub alergii. Szczególnie latem, gdy wsiadając do samochodu różnica temperatur na dworze i w kabinie wynosi kilkanaście stopni Celsjusza, a my od razu po uruchomieniu silnika ustawiamy pokrętło klimatyzacji na najniższą temperaturę. To najszybsza droga do zafundowania sobie bólu głowy, zatok lub przeziębienia. Osoby o obniżonej odporności mogą odczuć dużo poważniejsze konsekwencje.

Ze względu na warunki panujące w układzie klimatyzacji jedną z chorób, którą może nam zaserwować układ chłodzenia w samochodzie jest Legionelloza. Objawy w tym przypadku są niemal identyczne jak podczas grypy, ale w skrajnym przypadku bakterie mogą doprowadzić do zapalenia płuc.

Brak dbałości może również spowodować pojawienie się bakterii lub grzybów w układzie, które swoją obecność potwierdzają poprzez nieprzyjemny, duszący zapach, wydobywający się z kratek wentylacyjnych. Zaniedbanie tego może spowodować bóle gardła, katar, łzawienie oczu oraz reakcje alergiczne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

REKLAMA

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA