REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektryczne ogrzewania postojowe - jak działa i jakie są jego funkcje?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Ogrzewania postojowe pozwala wsiąść zimą do przyjemnie nagrzanego wnętrza pojazdu.
Ogrzewania postojowe pozwala wsiąść zimą do przyjemnie nagrzanego wnętrza pojazdu.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ogrzewanie postojowe jest urządzeniem przydatnym szczególnie zimą. Może ono służyć zarówno dla poprawienia komfortu użytkownikowi, jak również dla dłuższej żywotności silnika. Jakie są rodzaje tego typu urządzeń oraz które okażą się dla nas najlepsze?

Na rynku dostępne są różne rodzaje urządzeń, których zadaniem jest ogrzanie pojazdu.  Różnią się one pod względem wykorzystywanego do ich działania zasilania a także budową. Wybór zależy od zakładanego budżetu oraz celu montażu takiego urządzenia.

REKLAMA

Ogrzewanie elektryczne auta na postoju

Urządzenie to czerpie energię z zewnętrznej sieci prądu zmiennego, podgrzewając silnik samochodu, jak również jego wnętrze. Ogrzewanie wnętrza następuje dzięki dmuchawie, której moc sięga 2KW. W zależności od silnika, grzałki przepływowe montowane są w układzie chłodzenia, w bloku silnika, przyklejane lub przykręcane do misji olejowej oraz wkręcane w miejsce korka spustowego oleju. Na miejsce montażu nie mamy wpływu, gdyż jest ono przypisane do danego silnika.

Zobacz też: Płyny chłodnicze – które można ze sobą mieszać?

Różne konfiguracje ogrzewania postojowego

Ogrzewanie elektryczne, dzięki swojej modułowej konstrukcji może być konfigurowane w trzech pakietach:

Pakiet podstawowy: Ogrzewanie silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprostsze i najtańsze urządzenia na rynku służą jedynie do ogrzania silnika naszego samochodu. Urządzenie to ma sprawić, aby nasza jednostka napędowa posiadała temperaturę wyższą o 20-30% w stosunku do temperatury panującej na zewnątrz. Sprawi to, że nasz silnik będzie uruchamiany w takich warunkach, jakie mniej więcej panują w lecie. Dzięki temu nie powinno być problemów z rozruchem. Przyczyni się to również do zwiększenia żywotności naszej jednostki napędowej, ponieważ każdorazowe uruchamianie bardzo zimnego silnika odpowiada przejechaniu kilkuset kilometrów. Zasada działania jest bardzo prosta: ogrzewanie działa, kiedy podłączymy je do zasilania. Nie mamy możliwości zaprogramowania, kiedy ma się włączyć ogrzewanie, chyba że dokupimy niedrogi załącznik czasowy, dzięki któremu będziemy mogli zaprogramować włączenie ogrzewania odpowiednio wcześniej. Ceny takiego pakietu zaczynają się od 280 zł.

Pakiet z ogrzewaniem wnętrza

Droższe urządzenia oprócz podgrzewania silnika posiadają również funkcję ogrzewania wnętrza. Takie rozwiązanie sprawi, że wnętrze naszego samochodu będzie na tyle rozgrzane aby roztopić śnieg oraz lód zalegający na szybach. Niestety, taki układ również nie posiada sterowania, więc jeśli chcemy wcześniej uruchomić system, musimy, tak jak w powyższym przypadku, zakupić załącznik czasowy.  Rozwiązanie to jest w pełni bezpieczne, ponieważ nagrzewnica wnętrza posiada termostat, który zabezpiecza przed niepożądaną pracą. Takie urządzenia oczywiście muszą spełniać normy bezpieczeństwa, dlatego każde urządzenie posiada odpowiednie certyfikaty, dopuszczające je zgodnie z przepisami do ruchu drogowego. Nagrzewnica, która służy do ogrzewania naszego wnętrza, zamontowana musi być w miejscu, gdzie będzie posiadała swobodny wlot i wylot powietrza. Najczęściej miejscem wybieranym do montażu jest prawa strona w miejscu pasażera. Ceny takiego pakietu zaczynają się od 680 zł.

Pakiet: Pełna opcja

W pełnym pakiecie montowane są dwa dodatkowe urządzenia, które zwiększają funkcjonalność oraz komfort ich użytkowania. Pierwszym z nich jest zautomatyzowany panel sterujący. Pozwala on na ustawienie godziny, kiedy nasz samochód ma być gotowy do jazdy. Moduł, aby mógł poprawnie przygotować nasze auto, musi znać różne parametry zewnętrzne takie jak temperatura powietrza. Urządzenie samo zdecyduje kiedy uruchomić ogrzewanie, aby samochód był gotowy na ustawioną przez nas godzinę. Za pomocą tego panelu możemy zaprogramować jego działanie nawet na cały tydzień. Drugim urządzeniem jest układ monitoringu stanu technicznego akumulatora oraz automatycznego jego doładowywania, jeśli zaistnieje taka konieczność. Kompletny pakiet można nabyć już za około 1200 złotych.

Zobacz też: Klimatyzacja samochodowa - wady i problemy

Zalety i wady ogrzewania postojowego

Zaletą ogrzewania elektrycznego jest jego cena, ponieważ jest ono dużo tańsze od ogrzewania spalinowego. Takie urządzenie jest łatwe w montażu, ponieważ najczęściej wykorzystuje się fabryczne nawiercenia montażowe. Wyeliminowana jest również konieczność lutowania przewodów, ponieważ wiązki elektryczne posiadają złącza „plug and play”. Jednak istotną wadą takiego rozwiązania jest konieczność podłączenia do gniazdka sieciowego 230 V, a przecież nie każdy posiada taką możliwość.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA