REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ozonowanie klimatyzacji i wnętrza samochodu. Co musisz o nim wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ozonowanie klimatyzacji i wnętrza samochodu, na czym polega ozonowanie klimatyzacji i wnętrza samochodu
Ozonowanie klimatyzacji i wnętrza samochodu. Co musisz o nim wiedzieć?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Ozonowanie klimatyzacji i wnętrza samochodu dezynfekuje, ale też usuwa nieprzyjemne zapachy. To procedura, którą najlepiej wykonywać nawet dwa razy w roku. I która ma zdecydowanie więcej zalet od dezynfekowania chemicznego.

rozwiń >

Na czym polega ozonowanie klimatyzacji i wnętrza samochodu?

Procedura ma dość prosty przebieg. Wystarczy wstawić do pojazdu generator ozonu i zamknąć drzwi. Ozon roznoszący się po kabinie pasażerskiej auta i kanałach wentylacyjnych zrobi resztę. Ozonowanie kierujący na ogół zlecają wyspecjalizowanym warsztatom. Procedura jest realizowana często w ramach przeglądu klimatyzacji. Ozonowanie należy powtarzać co najmniej raz w roku. Choć optymalnie byłoby dezynfekować pojazd przy pomocy ozonu dwa razy w roku. Raz po sezonie zimowym i raz po lecie. Zarówno zimą, jak i latem układ wentylacyjny pojazdu jest szczególnie narażony na odkładanie się wilgoci, a więc też wirusów i bakterii.

REKLAMA

Czy ozonowanie klimatyzacji jest szkodliwe?

Ozon jest związkiem silnie trującym dla człowieka. Właśnie dlatego ozonowanie przeprowadza się przy zamkniętych drzwiach i szybach pojazdu. Z drugiej strony niezwykle szybko się rozkłada. W efekcie często już w kilka minut po zakończeniu procedury, z cząsteczek ozonu tworzy się tlen. Kierowca i pasażerowie bez obawy mogą zatem wsiąść do auta. Nie ulegną zatruciu.

Samodzielne ozonowanie samochodu. Możliwe czy nie?

Kierowca może samodzielnie wykonać ozonowanie. Na przeszkodzie stoi tak naprawdę tylko jedna rzecz. Konieczność zakupu ozonatora. Urządzenie o niskiej sprawności kosztuje około 200 zł. Jego działanie może jednak nie przynieść zamierzonego skutku. Profesjonalny generator ozonu stanowi już wydatek wynoszący od 600 do ponad 3000 zł. Tak wysoka kwota koniecznej inwestycji sprawia zatem, że samodzielne ozonowanie samochodu staje pod dużym znakiem zapytania. Po prostu nie opłaca się wydawać takiej sumy po to, aby kierowca – powiedzmy – raz w roku wyozonował wnętrze swojego prywatnego auta.

Ozonowanie samochodu krok po kroku. Pełna instrukcja

  1. Kierowca powinien sprawdzić, czy wszystkie szyby w pojeździe są zamknięte.
  2. Musi też zamknąć wszystkie drzwi, poza drzwiami pasażera. Przez nie wstawi bowiem ozonator.
  3. Generator ozonu powinien być ustawiony na podłodze przed fotelem pasażera. Stamtąd układ będzie bowiem "zaciągał" powietrze.
  4. Kierowca powinien odpalić silnik, ustawić niską temperaturę nawiewów, mocny tryb pracy dmuchawy oraz obieg zamknięty.
  5. Warto też wyciągnąć filtr kabinowy. Ten czasami znajduje się za schowkiem na rękawiczki, a czasami na podszybiu od strony maski.
  6. Ostatnim krokiem jest uruchomienie generatora ozonu i zamknięcie drzwi pasażera.
  7. Po zakończeniu ozonowania należy otworzyć na kilka minut wszystkie drzwi w pojeździe.

W tym punkcie warto dodać jeszcze trzy uwagi. Po pierwsze po ozonowaniu kierujący powinien pomyśleć o wymianie filtra przeciwpyłkowego na nowy. Osadnik kosztuje często zaledwie kilkanaście złotych. Po drugie warto pamiętać o tym, że w czasie ozonowania w aucie pracuje silnik. Nie należy go zatem zostawiać w zamkniętym garażu. To może oznaczać zatrucie czadem. Po trzecie kierowcy często pytają, czy ozonowanie należy przeprowadzić z włączoną klimatyzacją. To jednak nie ma większego sensu. Wystarczą uruchomione nawiewy. W takim przypadku ozon i tak będzie miał dostęp do całego układu kanałów wentylacyjnych.

Ile trwa ozonowanie auta?

REKLAMA

Przyjmuje się, że maszyna ozonująca powinna pracować w kabinie pojazdu przeciętnie od 20 do 30 minut. Tyle powinna trwać procedura dotycząca wyłącznie dezynfekcji kanałów wentylacyjnych. W sytuacji, w której ozonowanie ma na celu odświeżenie tapicerki lub pozbycie się przykrego zapachu z auta, generator ozonu powinien popracować nie dłużej niż godzinę. Czas pracy urządzenia ma wpływ na cenę usługi. Ozonowanie samochodu kosztuje od 50 do 150 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

30 minut na dezynfekcję kanałów wystarczy. Czy w godzinę ozonator poradzi sobie np. z zapachem palenia papierosów? Jeżeli nie, procedurę można śmiało powtórzyć. Czy ozonowanie może uszkodzić samochód? Prawidłowo wykonane nie jest groźne ani dla tapicerki, ani plastików wykończeniowych, ani tym bardziej pokładowej elektroniki. Nie ma żadnych skutków ubocznych.

Ozonowanie klimatyzacji. Czy warto się na nie zdecydować?

Oczywiście, że warto. I powodów jest kilka. Po pierwsze ozon jest bardzo silnym utleniaczem. Zabija 99 proc. bakterii i wirusów. Dlatego idealnie radzi sobie z dezynfekcją kanałów wentylacyjnych w pojeździe, ale i usuwaniem z jego wnętrza nieprzyjemnych zapachów. Dlatego też był tak chętnie wykorzystywany np. w wypożyczalniach samochodów w okresie pandemii. Po drugie bezpośrednio po ozonowaniu, samochodu prawie nie trzeba wietrzyć. Ozon rozkłada się niezwykle szybko. Po wykonaniu procedury wystarczy na kilka minut otworzyć drzwi auta. Po tym czasie pozostać może jedynie delikatnie wyczuwalny zapach przypominający powietrze po burzy. A ten też utrzyma się przez kilka minut.

Przykład

Przed upowszechnieniem się ozonowania, kanały wentylacyjne były dezynfekowane środkami chemicznymi. Te były silnie trujące, a ich gryzący swąd potrafił się utrzymywać w pojeździe nawet przez kilka dni. Ozonowanie jest zatem dużo lepszym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA