REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 5: Jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
klimatyzacja, przycisk Fot. Fotolia
klimatyzacja, przycisk Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Za sprawą klimatyzacji upały stają się mniej dotkliwe dla pasażerów aut. Klima to jednak też konieczność znajomości pewnych zasad. Zatem jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem?

Gdy na zewnątrz pogoda bije rekordy ciepła, w samochodzie może panować przyjemny chłód. Ten jest kluczowy dla warunków podróży. Sprawia że kierowca pod wpływem upału nie staje się nerwowy, a pasażerowie mogą w komfortowych warunkach podróżować. Z drugiej strony klimatyzacja niesie ze sobą też pewne ograniczenia. Dlatego każdy z właścicieli samochodów powinien wiedzieć o tym, jak dbać i prawidłowo eksploatować schładzacz. A więc jak? Sposobów na bezpieczne używanie klimatyzacji w samochodzie latem jest kilka.

REKLAMA

Najpierw przewietrz wnętrze. Dopiero wsiądź.

REKLAMA

Nie zawsze istnieje możliwość zaparkowania samochodu w cieniu. A to oznacza, że jego wnętrze może się nagrzać nawet do 50 - 60 stopni Celsjusza. Klimatyzacja odpalona w takich warunkach będzie potrzebowała dużej ilości czasu do schłodzenia kabiny. A to oznacza, że przez pierwsze kilkanaście minut jazdy nie będzie mowy o komforcie jazdy. Co zatem zrobić? Kierowca powinien solidnie przewietrzyć wnętrze. Może w tym celu otworzyć wszystkie drzwi, włącznie z klapą bagażnika.

Przewietrzenie sprawia, że z kabiny wydobędzie się gorące powietrze - dużo cieplejsze niż na zewnątrz. Dzięki temu klimatyzacja szybciej poradzi sobie z obniżeniem temperatury podczas jazdy, a pasażerowie narażą się na mniejszą różnicę temperatur. O wentylowaniu wnętrza samochodu zapomnieć może przede wszystkim ten kierowca, który ma w swoim pojeździe zamontowane webasto. W takim przypadku urządzenie podczas postoju może automatycznie wentylować kabinę pasażerską.

Zobacz również: Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji

Niech wnętrze chłodzi się stopniowo!

Jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem? Jedna z ważniejszych odpowiedzi dotyczy sposobu ustawienia klimy. Mianowicie kierowca nie powinien od razu po odpaleniu silnika w pojeździe ustawiać schładzacza na najniższą z możliwych temperatur. To sprawia, że różnica temperatur między kabiną pasażerską a otoczeniem jest zbyt duża. A od tego już tylko krok od poważnego przeziębienia, ewentualnie zainfekowania dróg oddechowych czy zatok. Dużo lepszym pomysłem jest stopniowe zwiększanie pracy klimatyzacji. W takim przypadku spadek temperatury będzie stopniowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skieruj nawiew na… szybę!

Specjaliści zalecają, aby chłodne powietrze wydobywające się z kanałów wentylacyjnych pod żadnym pozorem nie wiało na ciało pasażerów. Czemu? Kluczem do znalezienia odpowiedzi znowu stają się zbyt duże różnice temperatur. W tym jednak przypadku powodują one nie przeziębienie, a np. stan zapalny stawów czy mięśni. Jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem? Lepiej ustawić nawiew w taki sposób, aby zimne powietrze wiało na szybę, ewentualnie w górną część kabiny pasażerskiej.

Zobacz również: Jak dbać o klimatyzację?

Dobierz temperaturę optymalnie!

W kabinie pasażerskiej podczas jazdy latem wcale nie musi być przejmująco zimno. Szczególnie że nie każdy kierowca czy pasażer będzie w takich warunkach czuł się dobrze. Jakie są zatem warunki komfortowe? Optymalną temperaturą do funkcjonowania ludzkiego organizmu jest 19 - 21 stopni Celsjusza. Kierowcy posiadający klimatyzację automatyczną taką właśnie wartość powinni ustawić w panelu sterującym pracą nawiewów. Co z klimą manualną? W jej przypadku warto ostrożnie wachlować zarówno ustawieniem pokrętła ciepło-zimno, jak i prędkości pracy nawiewu.

Zobacz również: Klimatyzacja samochodowa nie działa. I co teraz?

Serwisowanie to prawdziwa świętość!

REKLAMA

Klimatyzacja jest jednym z tych układów, które wymagają od kierowcy szczególnej uwagi. A uwaga ta odnosi się przede wszystkim do dwóch procedur serwisowych. Pierwszą jest regularna wymiana filtra przeciwpyłkowego połączona z odgrzybianiem kanałów wentylacyjnych. Jak często trzeba to powtarzać? Co najmniej raz w roku. Jeżeli kierowca często używa klimatyzacji, ewentualnie eksploatuje auto w szczególnie zapylonym środowisku, wymiana samego osadnika może być konieczna nawet dwa razy do roku.

Drugą z procedur jest uzupełnianie odczynnika chłodzącego. W zależności od częstotliwości użytkowania klimatyzacji, wizyta u mechanika może być konieczna nawet raz na kilka lat. Ma jednak kluczową rolę. Bez odczynnika klima nie będzie mogła schłodzić wnętrza pojazdu. Będzie wiała ciepłym powietrzem. Poza tym użytkowanie schładzacza bez wystarczającej ilości odczynnika jest groźne dla kompresora. To on zawiera olej smarujący jego mechanizm.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA