Top 5: Jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem?
REKLAMA
REKLAMA
Gdy na zewnątrz pogoda bije rekordy ciepła, w samochodzie może panować przyjemny chłód. Ten jest kluczowy dla warunków podróży. Sprawia że kierowca pod wpływem upału nie staje się nerwowy, a pasażerowie mogą w komfortowych warunkach podróżować. Z drugiej strony klimatyzacja niesie ze sobą też pewne ograniczenia. Dlatego każdy z właścicieli samochodów powinien wiedzieć o tym, jak dbać i prawidłowo eksploatować schładzacz. A więc jak? Sposobów na bezpieczne używanie klimatyzacji w samochodzie latem jest kilka.
REKLAMA
Najpierw przewietrz wnętrze. Dopiero wsiądź.
REKLAMA
Nie zawsze istnieje możliwość zaparkowania samochodu w cieniu. A to oznacza, że jego wnętrze może się nagrzać nawet do 50 - 60 stopni Celsjusza. Klimatyzacja odpalona w takich warunkach będzie potrzebowała dużej ilości czasu do schłodzenia kabiny. A to oznacza, że przez pierwsze kilkanaście minut jazdy nie będzie mowy o komforcie jazdy. Co zatem zrobić? Kierowca powinien solidnie przewietrzyć wnętrze. Może w tym celu otworzyć wszystkie drzwi, włącznie z klapą bagażnika.
Przewietrzenie sprawia, że z kabiny wydobędzie się gorące powietrze - dużo cieplejsze niż na zewnątrz. Dzięki temu klimatyzacja szybciej poradzi sobie z obniżeniem temperatury podczas jazdy, a pasażerowie narażą się na mniejszą różnicę temperatur. O wentylowaniu wnętrza samochodu zapomnieć może przede wszystkim ten kierowca, który ma w swoim pojeździe zamontowane webasto. W takim przypadku urządzenie podczas postoju może automatycznie wentylować kabinę pasażerską.
Zobacz również: Typowe błędy popełniane przy korzystaniu z klimatyzacji
Niech wnętrze chłodzi się stopniowo!
Jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem? Jedna z ważniejszych odpowiedzi dotyczy sposobu ustawienia klimy. Mianowicie kierowca nie powinien od razu po odpaleniu silnika w pojeździe ustawiać schładzacza na najniższą z możliwych temperatur. To sprawia, że różnica temperatur między kabiną pasażerską a otoczeniem jest zbyt duża. A od tego już tylko krok od poważnego przeziębienia, ewentualnie zainfekowania dróg oddechowych czy zatok. Dużo lepszym pomysłem jest stopniowe zwiększanie pracy klimatyzacji. W takim przypadku spadek temperatury będzie stopniowy.
Skieruj nawiew na… szybę!
Specjaliści zalecają, aby chłodne powietrze wydobywające się z kanałów wentylacyjnych pod żadnym pozorem nie wiało na ciało pasażerów. Czemu? Kluczem do znalezienia odpowiedzi znowu stają się zbyt duże różnice temperatur. W tym jednak przypadku powodują one nie przeziębienie, a np. stan zapalny stawów czy mięśni. Jak bezpiecznie używać klimatyzacji w samochodzie latem? Lepiej ustawić nawiew w taki sposób, aby zimne powietrze wiało na szybę, ewentualnie w górną część kabiny pasażerskiej.
Zobacz również: Jak dbać o klimatyzację?
Dobierz temperaturę optymalnie!
W kabinie pasażerskiej podczas jazdy latem wcale nie musi być przejmująco zimno. Szczególnie że nie każdy kierowca czy pasażer będzie w takich warunkach czuł się dobrze. Jakie są zatem warunki komfortowe? Optymalną temperaturą do funkcjonowania ludzkiego organizmu jest 19 - 21 stopni Celsjusza. Kierowcy posiadający klimatyzację automatyczną taką właśnie wartość powinni ustawić w panelu sterującym pracą nawiewów. Co z klimą manualną? W jej przypadku warto ostrożnie wachlować zarówno ustawieniem pokrętła ciepło-zimno, jak i prędkości pracy nawiewu.
Zobacz również: Klimatyzacja samochodowa nie działa. I co teraz?
Serwisowanie to prawdziwa świętość!
REKLAMA
Klimatyzacja jest jednym z tych układów, które wymagają od kierowcy szczególnej uwagi. A uwaga ta odnosi się przede wszystkim do dwóch procedur serwisowych. Pierwszą jest regularna wymiana filtra przeciwpyłkowego połączona z odgrzybianiem kanałów wentylacyjnych. Jak często trzeba to powtarzać? Co najmniej raz w roku. Jeżeli kierowca często używa klimatyzacji, ewentualnie eksploatuje auto w szczególnie zapylonym środowisku, wymiana samego osadnika może być konieczna nawet dwa razy do roku.
Drugą z procedur jest uzupełnianie odczynnika chłodzącego. W zależności od częstotliwości użytkowania klimatyzacji, wizyta u mechanika może być konieczna nawet raz na kilka lat. Ma jednak kluczową rolę. Bez odczynnika klima nie będzie mogła schłodzić wnętrza pojazdu. Będzie wiała ciepłym powietrzem. Poza tym użytkowanie schładzacza bez wystarczającej ilości odczynnika jest groźne dla kompresora. To on zawiera olej smarujący jego mechanizm.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.