REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest drifting?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

 W driftingu chodzi głównie o show, o pokaz umiejętności – podobnie jak w motocyklowym stuncie. Jednak i tu są elementy, które poddaje się surowej ocenie.

Ojczyzną driftu jest Japonia i to z nią ta dyscyplina jest jednoznacznie kojarzona. Z kilku powodów. Pierwszy: właśnie w Kraju Kwitnącej Wiśni kierowcy wpadli na pomysł ścigania się bokiem. Drift narodził się podczas nocnych, nielegalnych wyścigów, w których chodziło już niekoniecznie o czas przejazdu a o jego atrakcyjność. Po drugie to japońskie auta królują w drifcie. Po trzecie to właśnie Japończycy są w tej dyscyplinie najlepsi, choć uczciwie trzeba przyznać, że nie królują ani w rajdach, ani wyścigach.

REKLAMA

Jak przygotować się do driftu?

Najpierw musisz zapałać silną miłością do tego stylu jazdy. W rajdach czy wyścigach torowych raczej unika się wprowadzania auta w poślizg, z wyjątkiem sytuacji kiedy nie spowoduje to straty czasowej. W drifcie wręcz przeciwnie – im dłużej auto jedzie bokiem, tym lepiej.

Zobacz również: Jak wymieniać opony?

REKLAMA

Potem przychodzi czas na wybór i zakup samochodu. Japończycy wybierają auta rodzimej produkcji – Nissany Silvia, Skyline, 200 SX czy Toyoty Supra. W Europie popularne są również auta BMW. Najważniejsze, by auto miało mocny silnik, wytrzymałą skrzynię i układ przeniesienia napędu i przede wszystkim – tylny napęd. Choć jazda bokiem jest też możliwa w przednionapędówkach, choć to trudniejsze. Ale to nie marka samochodu jest najważniejsza, a styl jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chcesz zacząć przygodę z driftingiem, najlepiej zainwestuj w samochód tylko do tej dyscypliny. Zakres zmian i spora awaryjność raczej wykluczą odwożenie dzieci do szkoły, czy wycieczki na zakupy z listy rzeczy, które chcesz robić tym samochodem. Skoro masz już mocną tylnonapędówkę, maksymalnie utwardź jej zawieszenie. Obniżenie też nie zaszkodzi. Auto nie może się przechylać na boki w zakrętach, bo to utrudni kontrolę nad nim. A przecież zamierzasz jeździć głównie w zakrętach!

Następnie wyrzuć z auta wszystko, co zbędne. Im lżejszy samochód, tym chętniej będzie zrywał przyczepność. Warto jeszcze odpowiednio wyregulować przednie koła, w ten sposób, by dolna krawędź była bardziej odsunięta od auta, niż górna. W skrócie – auto ma wyglądać, jakby przysiadło a kółka się rozjechały. W ten sposób otrzymasz dobrą przyczepność przedniej osi, używanej do nadawania jeździe kierunku. Na dobrej przyczepności osi tylnej raczej Ci nie zależy, więc załóż na nią opony dość zużyte – będą trzymać słabiej, pozwalając na wykonywanie karkołomnych ewolucji.

Zobacz również: Oklejanie aut folia - porady.

Silnik – jego przeróbki będą sporo kosztować, ale dadzą niezły efekt. Im więcej mocy, tym lepiej. Im moc jest bardziej harmonijnie rozwijana, szczególnie w niskim paśmie obrotów, tym równiej będzie Ci się jeździć. Warto postawić na maksymalne zwiększenie momentu obrotowego. Odpowiada on za dobre przyspieszenie a to sprawa w drifcie kluczowa – im szybciej osiągniesz prędkość pozwalającą na przejście bokiem całego zakrętu, tym lepiej.

Gdzie trenować?

REKLAMA

Teraz masz auto, którym możesz zacząć się ślizgać. Tylko gdzie? W tym największy problem. Najlepiej wbić się na forum drifterów, w polskim internecie jest ich kilka i wybrać się z chłopakami na jakiś zamknięty tor. Tak jest najlepiej, bo można ćwiczyć i doskonalić umiejętności na niezłym, równym asfalcie. I bezpieczniej, bo jeśli przesadzisz, wylądujesz na trawie, a nie na krawężniku, klombie czy innym aucie.

I ćwicz, ćwicz, przerabiając kolejne opony na granulat. A kiedy już będziesz gotów pokazać swoje umiejętności publicznie, zrób to podczas oficjalnych zawodów, np. na Driftingowych Mistrzostwach Polski organizowanych przez Polską Federację Driftingu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA