REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest drifting?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

 W driftingu chodzi głównie o show, o pokaz umiejętności – podobnie jak w motocyklowym stuncie. Jednak i tu są elementy, które poddaje się surowej ocenie.

Ojczyzną driftu jest Japonia i to z nią ta dyscyplina jest jednoznacznie kojarzona. Z kilku powodów. Pierwszy: właśnie w Kraju Kwitnącej Wiśni kierowcy wpadli na pomysł ścigania się bokiem. Drift narodził się podczas nocnych, nielegalnych wyścigów, w których chodziło już niekoniecznie o czas przejazdu a o jego atrakcyjność. Po drugie to japońskie auta królują w drifcie. Po trzecie to właśnie Japończycy są w tej dyscyplinie najlepsi, choć uczciwie trzeba przyznać, że nie królują ani w rajdach, ani wyścigach.

REKLAMA

Jak przygotować się do driftu?

Najpierw musisz zapałać silną miłością do tego stylu jazdy. W rajdach czy wyścigach torowych raczej unika się wprowadzania auta w poślizg, z wyjątkiem sytuacji kiedy nie spowoduje to straty czasowej. W drifcie wręcz przeciwnie – im dłużej auto jedzie bokiem, tym lepiej.

Zobacz również: Jak wymieniać opony?

REKLAMA

Potem przychodzi czas na wybór i zakup samochodu. Japończycy wybierają auta rodzimej produkcji – Nissany Silvia, Skyline, 200 SX czy Toyoty Supra. W Europie popularne są również auta BMW. Najważniejsze, by auto miało mocny silnik, wytrzymałą skrzynię i układ przeniesienia napędu i przede wszystkim – tylny napęd. Choć jazda bokiem jest też możliwa w przednionapędówkach, choć to trudniejsze. Ale to nie marka samochodu jest najważniejsza, a styl jazdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chcesz zacząć przygodę z driftingiem, najlepiej zainwestuj w samochód tylko do tej dyscypliny. Zakres zmian i spora awaryjność raczej wykluczą odwożenie dzieci do szkoły, czy wycieczki na zakupy z listy rzeczy, które chcesz robić tym samochodem. Skoro masz już mocną tylnonapędówkę, maksymalnie utwardź jej zawieszenie. Obniżenie też nie zaszkodzi. Auto nie może się przechylać na boki w zakrętach, bo to utrudni kontrolę nad nim. A przecież zamierzasz jeździć głównie w zakrętach!

Następnie wyrzuć z auta wszystko, co zbędne. Im lżejszy samochód, tym chętniej będzie zrywał przyczepność. Warto jeszcze odpowiednio wyregulować przednie koła, w ten sposób, by dolna krawędź była bardziej odsunięta od auta, niż górna. W skrócie – auto ma wyglądać, jakby przysiadło a kółka się rozjechały. W ten sposób otrzymasz dobrą przyczepność przedniej osi, używanej do nadawania jeździe kierunku. Na dobrej przyczepności osi tylnej raczej Ci nie zależy, więc załóż na nią opony dość zużyte – będą trzymać słabiej, pozwalając na wykonywanie karkołomnych ewolucji.

Zobacz również: Oklejanie aut folia - porady.

Silnik – jego przeróbki będą sporo kosztować, ale dadzą niezły efekt. Im więcej mocy, tym lepiej. Im moc jest bardziej harmonijnie rozwijana, szczególnie w niskim paśmie obrotów, tym równiej będzie Ci się jeździć. Warto postawić na maksymalne zwiększenie momentu obrotowego. Odpowiada on za dobre przyspieszenie a to sprawa w drifcie kluczowa – im szybciej osiągniesz prędkość pozwalającą na przejście bokiem całego zakrętu, tym lepiej.

Gdzie trenować?

REKLAMA

Teraz masz auto, którym możesz zacząć się ślizgać. Tylko gdzie? W tym największy problem. Najlepiej wbić się na forum drifterów, w polskim internecie jest ich kilka i wybrać się z chłopakami na jakiś zamknięty tor. Tak jest najlepiej, bo można ćwiczyć i doskonalić umiejętności na niezłym, równym asfalcie. I bezpieczniej, bo jeśli przesadzisz, wylądujesz na trawie, a nie na krawężniku, klombie czy innym aucie.

I ćwicz, ćwicz, przerabiając kolejne opony na granulat. A kiedy już będziesz gotów pokazać swoje umiejętności publicznie, zrób to podczas oficjalnych zawodów, np. na Driftingowych Mistrzostwach Polski organizowanych przez Polską Federację Driftingu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA