REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak najmniejszym kosztem zwiększyć moc silnika?

Jakubowski Ryszard
Przegląd
Przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Uważa się, że zwiększanie mocy silnika jest zabiegiem kosztownym, pracochłonnym, wymagającym sporej wiedzy teoretycznej oraz dostępu do wielu narzędzi i urządzeń warsztatowych. Tymczasem na zwiększeniu mocy silnika można  oszczędzić sporo pieniędzy.

Zwiększanie mocy silnika

Jak to zrobić? Przyjęło się wśród kierowców przekonanie, że paliwo silnikowe jest tym lepsze, im wyższa jest jego liczba oktanowa. Jest to, w przypadku paliw popularnych przekonanie nieprawdziwe. Liczba oktanowa świadczy jedynie o ich odporności na samoistne zapalanie się w wyniku gwałtownego wzrostu ciśnienia w rozgrzanych cylindrach silnika.

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

Nazwa ta pochodzi od nazwy węglowodoru o ośmiu węglach w łańcuchu, czyli od oktanu. Jest on niezwykle odporny na samozapłon. Umówiono się, że gdy znajduje się on w stanie czystym, jego liczba oktanowa wynosi dokładnie 100. Wysoka liczba oktanowa wynika z zawartości w benzynie różnego rodzaju domieszek uszlachetniających, które utrudniają zapalenie się jej par w inny sposób, niż od iskry świecy zapłonowej.

Zobacz również: Montaż sportowego układu dolotowego

Domieszki te spowalniają jednocześnie proces ich spalania się. Oznacza to, że silnik, zasilany taką benzyną, gdy jest dostosowany do paliwa o niższej liczbie oktanowej, nie osiąga nigdy swojej pełnej mocy. Różnice mogą dochodzić nawet do kilkunastu i więcej procent. Można je wykryć jedynie na hamowni silnikowej lub podwoziowej. Tak więc używanie benzyn o zbyt wysokiej liczbie oktanowej ma tylko jeden pozytywny rezultat: wyraźnie cichszą pracę silnika, spowodowaną wolniejszym spalaniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w jego cylindrach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie

REKLAMA

Są jednak paliwa o bardzo wysokiej liczbie oktanowej, przekraczającej 110, które używa się do zasilania silników pojazdów rajdowych, wyścigowych oraz samolotowych. Paliwa te posiadają jednak specjalne dodatki uszlachetniające, które zawierają dużo tlenu, uwalnianego z nich podczas spalania paliwa. Dzięki temu spalają się szybciej, niż paliwa popularne, przy jednocześnie bardzo mocno zredukowanej tendencji do samozapłonu, co pozwala na zwiększenie stopnia sprężania silnika, a tym samym na istotne powiększenie jego mocy.

Reasumując: aby wykorzystać całą moc silnika bez żadnych przeróbek i ulepszeń, należy spalać w nim paliwo o najniższej liczbie oktanowej, dopuszczalnej przez producenta samochodu. Jest to najtańszy ze znanych sposobów rozsądnego zwiększania mocy silnika – daje oszczędność rzędu 5 złotych na każdych 100 km, bez zmniejszenia się nawet o ułamek promila trwałości silnika.

W niektórych przypadkach – dotyczy to TYLKO starszych modeli silników – popularna bezołowiowa benzyna 95 będzie miała zbyt wysoką liczbę oktanową i wówczas, gdy zależy na wykorzystaniu maksymalnej mocy silnika, należy mieszać ją z benzyną ekstrakcyjną. Dla uzyskania paliwa, idealnego np. dla silników poloneza, fiata 125 p itp. stosunek benzyny 95 do benzyny ekstrakcyjnej, której liczba oktanowa jest ok. 70, może wynosić nawet 3:2. Dla bezpieczeństwa lepiej jednak zmieszać 20 litrów benzyny 95 z 5 litrami benzyny ekstrakcyjnej. Jest ona w sprzedaży detalicznej w małych opakowaniach dwukrotnie droższa od benzyny silnikowej, więc warto przemyśleć, czy ten sposób zwiększania osiągów silnika jest opłacalny.

Zobacz również: Modyfikacje układu wydechowego: porady

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA