Jak najmniejszym kosztem zwiększyć moc silnika?
REKLAMA
REKLAMA
Zwiększanie mocy silnika
Jak to zrobić? Przyjęło się wśród kierowców przekonanie, że paliwo silnikowe jest tym lepsze, im wyższa jest jego liczba oktanowa. Jest to, w przypadku paliw popularnych przekonanie nieprawdziwe. Liczba oktanowa świadczy jedynie o ich odporności na samoistne zapalanie się w wyniku gwałtownego wzrostu ciśnienia w rozgrzanych cylindrach silnika.
REKLAMA
Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF
Nazwa ta pochodzi od nazwy węglowodoru o ośmiu węglach w łańcuchu, czyli od oktanu. Jest on niezwykle odporny na samozapłon. Umówiono się, że gdy znajduje się on w stanie czystym, jego liczba oktanowa wynosi dokładnie 100. Wysoka liczba oktanowa wynika z zawartości w benzynie różnego rodzaju domieszek uszlachetniających, które utrudniają zapalenie się jej par w inny sposób, niż od iskry świecy zapłonowej.
Zobacz również: Montaż sportowego układu dolotowego
Domieszki te spowalniają jednocześnie proces ich spalania się. Oznacza to, że silnik, zasilany taką benzyną, gdy jest dostosowany do paliwa o niższej liczbie oktanowej, nie osiąga nigdy swojej pełnej mocy. Różnice mogą dochodzić nawet do kilkunastu i więcej procent. Można je wykryć jedynie na hamowni silnikowej lub podwoziowej. Tak więc używanie benzyn o zbyt wysokiej liczbie oktanowej ma tylko jeden pozytywny rezultat: wyraźnie cichszą pracę silnika, spowodowaną wolniejszym spalaniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w jego cylindrach.
REKLAMA
Są jednak paliwa o bardzo wysokiej liczbie oktanowej, przekraczającej 110, które używa się do zasilania silników pojazdów rajdowych, wyścigowych oraz samolotowych. Paliwa te posiadają jednak specjalne dodatki uszlachetniające, które zawierają dużo tlenu, uwalnianego z nich podczas spalania paliwa. Dzięki temu spalają się szybciej, niż paliwa popularne, przy jednocześnie bardzo mocno zredukowanej tendencji do samozapłonu, co pozwala na zwiększenie stopnia sprężania silnika, a tym samym na istotne powiększenie jego mocy.
Reasumując: aby wykorzystać całą moc silnika bez żadnych przeróbek i ulepszeń, należy spalać w nim paliwo o najniższej liczbie oktanowej, dopuszczalnej przez producenta samochodu. Jest to najtańszy ze znanych sposobów rozsądnego zwiększania mocy silnika – daje oszczędność rzędu 5 złotych na każdych 100 km, bez zmniejszenia się nawet o ułamek promila trwałości silnika.
W niektórych przypadkach – dotyczy to TYLKO starszych modeli silników – popularna bezołowiowa benzyna 95 będzie miała zbyt wysoką liczbę oktanową i wówczas, gdy zależy na wykorzystaniu maksymalnej mocy silnika, należy mieszać ją z benzyną ekstrakcyjną. Dla uzyskania paliwa, idealnego np. dla silników poloneza, fiata 125 p itp. stosunek benzyny 95 do benzyny ekstrakcyjnej, której liczba oktanowa jest ok. 70, może wynosić nawet 3:2. Dla bezpieczeństwa lepiej jednak zmieszać 20 litrów benzyny 95 z 5 litrami benzyny ekstrakcyjnej. Jest ona w sprzedaży detalicznej w małych opakowaniach dwukrotnie droższa od benzyny silnikowej, więc warto przemyśleć, czy ten sposób zwiększania osiągów silnika jest opłacalny.
Zobacz również: Modyfikacje układu wydechowego: porady
REKLAMA
REKLAMA