REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak najmniejszym kosztem zwiększyć moc silnika?

Jakubowski Ryszard
Przegląd
Przegląd

REKLAMA

REKLAMA

Uważa się, że zwiększanie mocy silnika jest zabiegiem kosztownym, pracochłonnym, wymagającym sporej wiedzy teoretycznej oraz dostępu do wielu narzędzi i urządzeń warsztatowych. Tymczasem na zwiększeniu mocy silnika można  oszczędzić sporo pieniędzy.

Zwiększanie mocy silnika

Jak to zrobić? Przyjęło się wśród kierowców przekonanie, że paliwo silnikowe jest tym lepsze, im wyższa jest jego liczba oktanowa. Jest to, w przypadku paliw popularnych przekonanie nieprawdziwe. Liczba oktanowa świadczy jedynie o ich odporności na samoistne zapalanie się w wyniku gwałtownego wzrostu ciśnienia w rozgrzanych cylindrach silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

Nazwa ta pochodzi od nazwy węglowodoru o ośmiu węglach w łańcuchu, czyli od oktanu. Jest on niezwykle odporny na samozapłon. Umówiono się, że gdy znajduje się on w stanie czystym, jego liczba oktanowa wynosi dokładnie 100. Wysoka liczba oktanowa wynika z zawartości w benzynie różnego rodzaju domieszek uszlachetniających, które utrudniają zapalenie się jej par w inny sposób, niż od iskry świecy zapłonowej.

Zobacz również: Montaż sportowego układu dolotowego

REKLAMA

Domieszki te spowalniają jednocześnie proces ich spalania się. Oznacza to, że silnik, zasilany taką benzyną, gdy jest dostosowany do paliwa o niższej liczbie oktanowej, nie osiąga nigdy swojej pełnej mocy. Różnice mogą dochodzić nawet do kilkunastu i więcej procent. Można je wykryć jedynie na hamowni silnikowej lub podwoziowej. Tak więc używanie benzyn o zbyt wysokiej liczbie oktanowej ma tylko jeden pozytywny rezultat: wyraźnie cichszą pracę silnika, spowodowaną wolniejszym spalaniem się mieszanki paliwowo-powietrznej w jego cylindrach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie

Są jednak paliwa o bardzo wysokiej liczbie oktanowej, przekraczającej 110, które używa się do zasilania silników pojazdów rajdowych, wyścigowych oraz samolotowych. Paliwa te posiadają jednak specjalne dodatki uszlachetniające, które zawierają dużo tlenu, uwalnianego z nich podczas spalania paliwa. Dzięki temu spalają się szybciej, niż paliwa popularne, przy jednocześnie bardzo mocno zredukowanej tendencji do samozapłonu, co pozwala na zwiększenie stopnia sprężania silnika, a tym samym na istotne powiększenie jego mocy.

Reasumując: aby wykorzystać całą moc silnika bez żadnych przeróbek i ulepszeń, należy spalać w nim paliwo o najniższej liczbie oktanowej, dopuszczalnej przez producenta samochodu. Jest to najtańszy ze znanych sposobów rozsądnego zwiększania mocy silnika – daje oszczędność rzędu 5 złotych na każdych 100 km, bez zmniejszenia się nawet o ułamek promila trwałości silnika.

W niektórych przypadkach – dotyczy to TYLKO starszych modeli silników – popularna bezołowiowa benzyna 95 będzie miała zbyt wysoką liczbę oktanową i wówczas, gdy zależy na wykorzystaniu maksymalnej mocy silnika, należy mieszać ją z benzyną ekstrakcyjną. Dla uzyskania paliwa, idealnego np. dla silników poloneza, fiata 125 p itp. stosunek benzyny 95 do benzyny ekstrakcyjnej, której liczba oktanowa jest ok. 70, może wynosić nawet 3:2. Dla bezpieczeństwa lepiej jednak zmieszać 20 litrów benzyny 95 z 5 litrami benzyny ekstrakcyjnej. Jest ona w sprzedaży detalicznej w małych opakowaniach dwukrotnie droższa od benzyny silnikowej, więc warto przemyśleć, czy ten sposób zwiększania osiągów silnika jest opłacalny.

Zobacz również: Modyfikacje układu wydechowego: porady

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA