Mercedes A klasa W168: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Płyn hamulcowy poprzez wchłanianie wilgoci traci swoje właściwości. Producent przewiduje wymianę płynu hamulcowego co 2 lata. Cała operacja nie jest trudna i bez problemu wykonamy ją we własnym zakresie. Pierwszy krok to zebranie wszystkich potrzebnych narzędzi. Będzie nam potrzebny klucz oczkowy do odpowietrzników oraz przezroczysty przewód elastyczny o średnicy wewnętrznej 6mm. Dodatkowo potrzebujemy pustego naczynia oraz około 1 litra płynu hamulcowego. Pamiętajmy, żeby by to płyn rekomendowany przez Mercedesa.
REKLAMA
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: wymiana alternatora
Oznaczamy na zbiorniku poziom płynu hamulcowego. Wszystko po to, żeby po wymianie uzupełnić stan do odpowiedniego poziomu, który uwzględnia zużycie klocków hamulcowych. Odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego i owijamy wlew za pomocą czystej szmatki. Za pomocą strzykawki odciągamy nadmiar płynu hamulcowego i zlewamy go do pustego naczynia. Czynność tą kontynuujemy aż poziom płynu osiągnie około 10mm.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego
REKLAMA
Teraz dolewamy świeżego płynu hamulcowego aż do oznaczenia MAX. Podczas całej operacji należy kontrolować poziom płynu hamulcowego. Nie można dopuścić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli tak się stanie, zajdzie potrzeba odpowietrzenia całego układu hamulcowego. Podnosimy samochód za pomocą lewarka i podpieramy go na podstawkach.
Przystępujemy do odkręcania zaworów odpowietrzających. Zaczynamy od hamulca tylnego prawego koła. Następny z kolei jest hamulec tylnego lewego koła, po czym zajmujemy się zaciskiem przedniego prawego hamulca, zaciskiem przedniego lewego hamulca oraz wysprzęglikiem sprzęgła. Zakładamy klucz oczkowy na odpowietrznik tylnego prawego zacisku hamulca i zakładamy na zawór czysty przewód elastyczny.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego
Drugi koniec przewodu wkładamy do naczynia z niewielką ilością płynu hamulcowego. Pamiętajmy, że naczynie powinno znajdować się minimum 30 cm powyżej zaworu odpowietrzającego. W ten sposób utrzymamy odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym. W tym momencie przyda nam się pomoc drugiej osoby. Musi ona wolno pompować pedałem hamulca do momentu aż będzie wyczuwalny opór.
Osoba ta trzyma wciśnięty pedał, a my odkręcamy odpowietrznik za pomocą klucza. Zakręcamy odpowietrznik w momencie kiedy pedał dojdzie do ogranicznika. Operację tą powtarzamy do momentu aż zacznie wypływać płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza. W taki sam sposób odpowietrzamy hamulce pozostałych kół. Na koniec sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i dolewamy brakującą ilość.
REKLAMA
REKLAMA