Mercedes A klasa W168: sprawdzenie i regulacja hamulca ręcznego
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok to wykonanie krótkiego testu, który ma na celu weryfikowanie działania hamulca ręcznego. Udajemy się na jazdę próbną i ustawiamy samochód na górce. Zaciągamy dźwignię hamulca ręcznego na 3 ząbek i puszczamy pedał hamulca. Ręczny działa bez zarzutów, jeśli samochód nie poruszy się z miejsca. W przypadku kiedy zaczyna się powoli lub gwałtownie staczać, czeka nas regulacja hamulca ręcznego.
REKLAMA
Całą operację najlepiej wykonywać z pozycji kanału najazdowego. Pierwszy krok to wymontowanie przedniej dolnej osłony podwozia. Następnie luzujemy nakrętkę blokującą przy prawym tylnym kole i wkręcamy nastawnik do momentu, aż okładzina hamulca przylgnie do bębna hamulca i nie będzie możliwości obrócenia kołem. Teraz luzujemy go tak, żeby koła zaczęły się swobodnie obracać.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: przegląd układu hamulcowego
REKLAMA
Dokręcamy nakrętkę mocującą i udajemy się na jazdę próbną. Hamulec działa prawidłowo, jeśli jest w stanie utrzymać pojazd. Rozpędzamy samochód do 50km/h i zaczynamy hamować samochód. Wciskamy pedał sprzęgła i zaciągamy dwukrotnie pedał hamulca ręcznego. W taki sposób samochód powinien się zatrzymać. Podczas tej próby nie blokujemy hamulca poprzez wciskanie przycisku na dźwigni.
Druga próba przebiega w podobny sposób. Rozpędzamy samochód do około 50km/h i zaciągamy hamulec ręczny na około 10 sekund. W przypadku kiedy hamulec nie zadziała to czekamy aż ostygnie i ponownie wykonujemy próbę. W przypadku kiedy hamulce nie działają równomiernie na obydwa koła to należy sprawdzić szczęki i bębny hamulcowe. Pamiętajmy, że na spuszczonym hamulcu ręcznym koła powinny się swobodnie obracać.
Zobacz też: Mercedes A klasa W168: kontrola zawieszenia i układu kierowniczego
Nie można doprowadzić do takiej sytuacji, że koła obracają się z wyczuwalnym oporem. Takie tarcie podczas jazdy spowoduje rozgrzanie hamulca bębnowego do bardzo wysokiej temperatury. Efektem tego będzie przegrzanie szczęk hamulcowych, a nawet uszkodzenie bębna hamulcowego.
Podczas wykonywania tej próby należy uważać na samochody jadące z tyłu. Zaciągnięcie hamulca ręcznego nie powoduje zaświecenia się świateł hamowania. Przegląd i regulację hamulca ręcznego należy przeprowadzać przy każdym corocznym przeglądzie. Jak widać nie jest to skomplikowana czynność.
REKLAMA
REKLAMA