Volkswagen Golf MK2: sprawdzanie ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
Przeprowadzając kontrolę ciśnienia sprężania w Volkswagenie Golfie Mk2 możemy ocenić czy zawory i tłoki naszego silnika są w dobrym stanie, czy uległy już nadmiernemu zużyciu i nie utrzymują właściwego ciśnienia w cylindrze. Taki test przedstawi nam konkretny wynik na podstawie, którego można podjąć kolejne działania, co do naprawy auta. Zazwyczaj są dwie drogi. Pierwsza to gruntowny remont silnika a druga to wymiana silnika.
REKLAMA
Kiedy dokonać takiej kontroli? Właściwie nie ma konkretnego przebiegu, przy którym przeprowadzamy taki test. Jeżeli odczuwamy, że nasz silnik nie pracuje prawidłowo lub pojawia się spadek mocy, to mogą być pierwsze przesłanki świadczące o konieczności przeprowadzania sprawdzenia ciśnienia sprężania. Do pracy będzie nam potrzebny specjalny manometr do silników wysokoprężnych. Koszt takiego urządzenia to ok. 80zł.
Zobacz też: Co to jest swap silnika?
REKLAMA
Silnik osiąga maksymalną moc w momencie kiedy tłoki i zawory są szczelne. Przed dokonaniem pomiarów należy zapewnić odpowiednie warunki. Podstawowym jest osiągnięcie odpowiedniej temperatury silnika. Spowoduje to, że pierścienie tłokowe będą miały lepszą szczelność w cylindrze. Wystarczy przeprowadzić jazdę próbną do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą.
Pierwszy krok to wykręcenie świec zapłonowych. Zanim to zrobimy warto wyczyścić ich okolice, żeby po wymontowaniu nie dostało się do cylindra przez otwór świecy żadne zanieczyszczenie. Teraz wciskamy lub przykładamy końcówkę urządzenia pomiarowego. Pamiętajmy o odłączeniu czujnika Halla. Znajduje się on przy rozdzielaczu zapłony. Mając zamontowany przyrząd pomiarowy prosimy drugą osobę, żeby zaczęła obracać rozrusznikiem aż osiągniemy najwyższe ciśnienie (około 7 sekund).
Zobacz też: Volkswagen Golf MK2: wymiana oleju silnikowego
Ogólne założenie jest takie, że ciśnienie sprężania nie może być niższe niż 80% nominalnej wartości. Pamiętajmy, że jeżeli jest zbyt niskie to oznacza to zbyt duże zużycie pierścieni tłokowych. Efektem tego będzie wzrost zużycia oleju silnikowego. W przypadku silnika benzynowego o pojemności 1.6 wartość ta nie powinna być niższa jak 0.7 MPa. Jeśli chodzi o 1.8 – 0.75MPa.
Próba olejowa
W przypadku uzyskania negatywnego wyniku polecamy wykonać próbę olejową.Aplikujemy niewielką ilość oleju przez otwór po świecy. W przypadku stwierdzenia poprawy wyników możemy być pewni, że są uszkodzone pierścienie tłokowe lub gładź cylindra posiada pewne uszkodzenia. Jeżeli wynik pozostanie bez zmian najprawdopodobniej są uszkodzone zawory lub mamy do wymiany uszczelkę pod głowicą.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.