Volkswagen Golf MK2: kontrola rozdzielacza zapłonu
REKLAMA
REKLAMA
Funkcją rozdzielacza zapłonu w Volkswagenie Golfie Mk2 jest doprowadzanie do świec wysokiego napięcia. Musi on zachowywać przy tym odpowiednią kolejność 1-3-4-2. Oczywiście musi to nastąpić w odpowiedniej chwili, czyli z prawidłowym wyprzedzeniem. Znajduje się on przy głowicy – silnik 16V oraz w kadłubie silnika – pozostałe.
REKLAMA
Zaczynamy od kopułki rozdzielacza. Wymaga ona regularnego czyszczenia z pyłów elektrody węglowej, wilgoci oraz kurzu. Najlepszym środkiem jest benzyna. Bierzemy czystą szmatkę i nasączamy ją w niej. Czyścimy dokładnie całą powierzchnie i kontrolujemy jej stan. Nie może być nigdzie popękana. W podobny sposób postępujemy z palcem rozdzielacza. Jeżeli widzimy, że styk palca jest wytarty to wymieniamy na nowy. Pamiętajmy, żeby nowe oznaczenia pokrywały się ze starymi.
Zobacz też: Volkswagen Golf MK2: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Utrzymywanie w czystości przewodów zapłonowych biegnących od rozdzielacza zapłonu do świec i od rozdzielacza zapłonu do cewki zapłonowej to podstawa. Co jakiś czas warto je wyjąć i oczyścić ich końce. Nie dopuszcza się skracania przewodów. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę, najlepiej wybrać te oryginalne. Poniżej przedstawimy sposób na wymontowanie rozdzielacza zapłonu.
Zaczynamy od odłączenia przewodów zapłonowych lub zdejmujemy kopułkę. Teraz przyglądamy się dokładnie rozdzielaczowi. Na jego boku znajduje się czujnik Halla (czujnik prędkości obrotowej silnika. Za pomocą klucza nasadowego obracamy koło pasowe tak, żeby tłok pierwszego cylindra ustawił się w zwrocie zewnętrznym suwu sprężania (zwane również górnym położeniem zwrotnym, górnym martwym punkt. Tłok znajduje się najdalej od wału korbowego a najbliżej głowicy cylindra). Teraz zaznaczamy na obudowie rozdzielacza położenie ostrego końca palca.
W silniku 16-zaworowym odkręcamy dwie śruby i usuwamy podłożoną blaszkę. Następnie wysuwamy (poziomo) rozdzielacz zapłonu z głowicy. W silniku 8 zaworowym odkręcamy jedną śrubę i zdejmujemy płytkę mocującą. Rozdzielacz wyjmujemy prosto, ruchem ku górze. W obydwu wersjach pamiętamy o zdjęciu uszczelki. Przy montażu warto użyć nowej.
Zobacz też: Volkswagen Golf MK2: kontrola układu chłodzenia
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Jeżeli podczas wszystkich prac wał korbowy nie był obracany i nie wykonywaliśmy żadnych napraw rozdzielacza to montujemy go w początkowym położeniu. Po skończonej pracy odpalamy samochód i oceniamy jego pracę. Powinna być równomierna i bez zakłóceń. Jeżeli nie mamy żadnych wątpliwości to pozostało nam wykonać jazdę próbną. Pamiętajmy również o regularnej wymianie świec.
REKLAMA
REKLAMA