REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ekologiczne linie aut oferują nam producenci?

Piotr Czerniakowski
Volskwagen Polo Bluemotion
Volskwagen Polo Bluemotion

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut wszelkimi sposobami starają się wyjść naprzeciw wymaganiom klientów i ekologów. Dwoją się i troją by zużycie paliwo spadło, a emisja szkodliwych związków do atmosfery sukcesywnie malała. Co oferują nam producenci w zakresie ekologicznych aut?

Volkswagen

Najliczniejszą „ekologiczną” rodziną jest BlueMotion Volkswagena. Trzeba przyznać, że producent z Wolfsburga ma na tym polu dość spore osiągnięcia. Polo 1.2 TDI BlueMotion o mocy 75 KM według danych producenta spala średnio jedynie 3.3 l na 100 km. Przy 45-litrowym zbiorniku paliwa równa się to z teoretycznym zasięgiem równym 1363 km. Absolutny rekordzistą jest natomiast Passat 1.6 TDI CR, którym angielski dziennikarz Gavin Conway pokonał trasę z Maidstone w Anglii na południe Francji i z powrotem..na jednym zbiorniku paliwa. Dystans, jaki udało się pokonać to 2463,91 km. Pojemność zbiornika paliwa tego modelu wynosiła 77,25 l. Po obliczeniach staje się jasne, ze Passat spalił średnio jedynie 3,15 l na 100 km. Ciekawostką jest fakt, że już u schyłku XX wieku Volkswagen zaprezentował auto spalające średnio 3l/100 km – był to VW Lupo 3L. Samochód został wykonany w dużej części z aluminium, posiadał też cieńsze szyby. Niemiecki mikrus posiadał także wszelkie inne dobrodziejstwa Eko-samochodów czyli specjalne opony, pakiet aerodynamiczny oraz prosty system start&stop.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co czyni auta bardziej ekologicznymi?

Mercedes

Mercedes i ekologia? A Mercedes i ekonomia? Takie zestawienie jeszcze kilkanaście lat temu mało komu wydawało się prawdopodobne. Kwestia oszczędności zawitała jednak także do klasy premium. Nie oznacza to jednak, że klienci Mercedesa, kupujący modele z rodziny BlueEfficiency (bo tak nazywa się „zielona” linia u niemieckiego producenta) muszą godzić się ze słabymi osiągami swoich aut. Jedną z najciekawszych propozycji jest Mercedes C250 CDI BlueEfficiency. Auto posiada 2,2-litrowy silnik diesla o mocy 204 KM i momencie obrotowym na poziomie 500 Nm. Dzięki takiemu motorowi, Mercedes przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 240 km/h. Przy takich parametrach średnie spalanie na 100 km, wynoszące 5,2 l, jest wręcz fenomenalne.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

REKLAMA

Skoda

Skoda również posiada rodzinę ekologicznych aut o nazwie GreenLine. Zalicza się do nich każdy model, który posiada w swojej ofercie czeski producent. Mistrzem oszczędności w gamie jest oczywiście miejska Skoda Fabia. Gerhard Plattner, który co jakiś czas podejmuje próby pokonywania długich dystansów, przy jak najmniejszym zużyciu paliwa, przejechał autem Skoda Fabia GreenLine trasę liczącą ponad 2 000 kilometrów bez tankowania. Średnie zużycie paliwa wyniosło 2,2 litra na 100 kilometrów. Nieprzypadkowym wyborem była wersja GreenLine, która jest przystosowana do oszczędnej jazdy poprzez m.in. trzycylindrowy silnik diesla o pojemności 1,2 litra, który generuje moc 75 KM, opony o obniżonych oporach toczenia a także dodatkowe spojlery, które mają obniżać opór powietrza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo

Z kolei Volvo może się pochwalić oszczędnością w klasie wyższej. Volvo S80 1.6D DRIVe o mocy 109 km według producenta pali średnio zaledwie 5l/100 km. Trzeba jednak dobrze zastanowić się przed kupnem takiego auta. Wydając przynajmniej 140 tysięcy złotych na reprezentacyjną limuzynę oczekujemy czegoś więcej niż marna dynamika i klekot 4-cylindrowego diesla pod maską.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

BMW

O tym jak efektywnie można łączyć oszczędność z dynamiką, świadczy najnowsze BMW 320d Effecient Dynamics. BMW serii 3 z dwulitrowym turbodieslem osiąga moc 163 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 390 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h trwa tutaj jedyne 8 sekund. Średnie spalanie? 4,1 l na 100 km. To nie pomyłka – cztery i jedna dziesiąta litra na 100 km.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Podsumowanie

Wszystko to wygląda dość atrakcyjnie. Wprawdzie na początku płacimy za ekologiczną i ekonomiczną wersję auta nieco więcej, jednak przez następne lata cieszymy się bardziej ekonomiczną jazdą. Jednak czy wszystko to się w rozsądny sposób kalkuluje? Załóżmy, że wersja Eko jest w stanie spalić 0,5 litra mniej od standardowej (a obniżyć średnie spalanie o pół litra nie jest wcale tak łatwą sztuką, jakby się mogło wydawać). Jest to oszczędność rzędu 3 złotych na 100 km. Odpowiednio – 30 zł/1000 km, 300 zł/10 000 km, 3000 zł/100 000 km. Jak widać, w większości przypadków będziemy musieli przejechać grubo ponad 100 000 kilometrów, zanim zwróci się nam inwestycja w pojazd ekologiczny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA