REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ekologiczne linie aut oferują nam producenci?

Piotr Czerniakowski
Volskwagen Polo Bluemotion
Volskwagen Polo Bluemotion

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut wszelkimi sposobami starają się wyjść naprzeciw wymaganiom klientów i ekologów. Dwoją się i troją by zużycie paliwo spadło, a emisja szkodliwych związków do atmosfery sukcesywnie malała. Co oferują nam producenci w zakresie ekologicznych aut?

Volkswagen

Najliczniejszą „ekologiczną” rodziną jest BlueMotion Volkswagena. Trzeba przyznać, że producent z Wolfsburga ma na tym polu dość spore osiągnięcia. Polo 1.2 TDI BlueMotion o mocy 75 KM według danych producenta spala średnio jedynie 3.3 l na 100 km. Przy 45-litrowym zbiorniku paliwa równa się to z teoretycznym zasięgiem równym 1363 km. Absolutny rekordzistą jest natomiast Passat 1.6 TDI CR, którym angielski dziennikarz Gavin Conway pokonał trasę z Maidstone w Anglii na południe Francji i z powrotem..na jednym zbiorniku paliwa. Dystans, jaki udało się pokonać to 2463,91 km. Pojemność zbiornika paliwa tego modelu wynosiła 77,25 l. Po obliczeniach staje się jasne, ze Passat spalił średnio jedynie 3,15 l na 100 km. Ciekawostką jest fakt, że już u schyłku XX wieku Volkswagen zaprezentował auto spalające średnio 3l/100 km – był to VW Lupo 3L. Samochód został wykonany w dużej części z aluminium, posiadał też cieńsze szyby. Niemiecki mikrus posiadał także wszelkie inne dobrodziejstwa Eko-samochodów czyli specjalne opony, pakiet aerodynamiczny oraz prosty system start&stop.

REKLAMA

Zobacz też: Co czyni auta bardziej ekologicznymi?

Mercedes

Mercedes i ekologia? A Mercedes i ekonomia? Takie zestawienie jeszcze kilkanaście lat temu mało komu wydawało się prawdopodobne. Kwestia oszczędności zawitała jednak także do klasy premium. Nie oznacza to jednak, że klienci Mercedesa, kupujący modele z rodziny BlueEfficiency (bo tak nazywa się „zielona” linia u niemieckiego producenta) muszą godzić się ze słabymi osiągami swoich aut. Jedną z najciekawszych propozycji jest Mercedes C250 CDI BlueEfficiency. Auto posiada 2,2-litrowy silnik diesla o mocy 204 KM i momencie obrotowym na poziomie 500 Nm. Dzięki takiemu motorowi, Mercedes przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 240 km/h. Przy takich parametrach średnie spalanie na 100 km, wynoszące 5,2 l, jest wręcz fenomenalne.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

Skoda

Skoda również posiada rodzinę ekologicznych aut o nazwie GreenLine. Zalicza się do nich każdy model, który posiada w swojej ofercie czeski producent. Mistrzem oszczędności w gamie jest oczywiście miejska Skoda Fabia. Gerhard Plattner, który co jakiś czas podejmuje próby pokonywania długich dystansów, przy jak najmniejszym zużyciu paliwa, przejechał autem Skoda Fabia GreenLine trasę liczącą ponad 2 000 kilometrów bez tankowania. Średnie zużycie paliwa wyniosło 2,2 litra na 100 kilometrów. Nieprzypadkowym wyborem była wersja GreenLine, która jest przystosowana do oszczędnej jazdy poprzez m.in. trzycylindrowy silnik diesla o pojemności 1,2 litra, który generuje moc 75 KM, opony o obniżonych oporach toczenia a także dodatkowe spojlery, które mają obniżać opór powietrza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo

Z kolei Volvo może się pochwalić oszczędnością w klasie wyższej. Volvo S80 1.6D DRIVe o mocy 109 km według producenta pali średnio zaledwie 5l/100 km. Trzeba jednak dobrze zastanowić się przed kupnem takiego auta. Wydając przynajmniej 140 tysięcy złotych na reprezentacyjną limuzynę oczekujemy czegoś więcej niż marna dynamika i klekot 4-cylindrowego diesla pod maską.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

BMW

O tym jak efektywnie można łączyć oszczędność z dynamiką, świadczy najnowsze BMW 320d Effecient Dynamics. BMW serii 3 z dwulitrowym turbodieslem osiąga moc 163 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 390 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h trwa tutaj jedyne 8 sekund. Średnie spalanie? 4,1 l na 100 km. To nie pomyłka – cztery i jedna dziesiąta litra na 100 km.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Podsumowanie

Wszystko to wygląda dość atrakcyjnie. Wprawdzie na początku płacimy za ekologiczną i ekonomiczną wersję auta nieco więcej, jednak przez następne lata cieszymy się bardziej ekonomiczną jazdą. Jednak czy wszystko to się w rozsądny sposób kalkuluje? Załóżmy, że wersja Eko jest w stanie spalić 0,5 litra mniej od standardowej (a obniżyć średnie spalanie o pół litra nie jest wcale tak łatwą sztuką, jakby się mogło wydawać). Jest to oszczędność rzędu 3 złotych na 100 km. Odpowiednio – 30 zł/1000 km, 300 zł/10 000 km, 3000 zł/100 000 km. Jak widać, w większości przypadków będziemy musieli przejechać grubo ponad 100 000 kilometrów, zanim zwróci się nam inwestycja w pojazd ekologiczny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA