REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ekologiczne linie aut oferują nam producenci?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Czerniakowski
Volskwagen Polo Bluemotion
Volskwagen Polo Bluemotion

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut wszelkimi sposobami starają się wyjść naprzeciw wymaganiom klientów i ekologów. Dwoją się i troją by zużycie paliwo spadło, a emisja szkodliwych związków do atmosfery sukcesywnie malała. Co oferują nam producenci w zakresie ekologicznych aut?

Volkswagen

Najliczniejszą „ekologiczną” rodziną jest BlueMotion Volkswagena. Trzeba przyznać, że producent z Wolfsburga ma na tym polu dość spore osiągnięcia. Polo 1.2 TDI BlueMotion o mocy 75 KM według danych producenta spala średnio jedynie 3.3 l na 100 km. Przy 45-litrowym zbiorniku paliwa równa się to z teoretycznym zasięgiem równym 1363 km. Absolutny rekordzistą jest natomiast Passat 1.6 TDI CR, którym angielski dziennikarz Gavin Conway pokonał trasę z Maidstone w Anglii na południe Francji i z powrotem..na jednym zbiorniku paliwa. Dystans, jaki udało się pokonać to 2463,91 km. Pojemność zbiornika paliwa tego modelu wynosiła 77,25 l. Po obliczeniach staje się jasne, ze Passat spalił średnio jedynie 3,15 l na 100 km. Ciekawostką jest fakt, że już u schyłku XX wieku Volkswagen zaprezentował auto spalające średnio 3l/100 km – był to VW Lupo 3L. Samochód został wykonany w dużej części z aluminium, posiadał też cieńsze szyby. Niemiecki mikrus posiadał także wszelkie inne dobrodziejstwa Eko-samochodów czyli specjalne opony, pakiet aerodynamiczny oraz prosty system start&stop.

REKLAMA

Zobacz też: Co czyni auta bardziej ekologicznymi?

Mercedes

Mercedes i ekologia? A Mercedes i ekonomia? Takie zestawienie jeszcze kilkanaście lat temu mało komu wydawało się prawdopodobne. Kwestia oszczędności zawitała jednak także do klasy premium. Nie oznacza to jednak, że klienci Mercedesa, kupujący modele z rodziny BlueEfficiency (bo tak nazywa się „zielona” linia u niemieckiego producenta) muszą godzić się ze słabymi osiągami swoich aut. Jedną z najciekawszych propozycji jest Mercedes C250 CDI BlueEfficiency. Auto posiada 2,2-litrowy silnik diesla o mocy 204 KM i momencie obrotowym na poziomie 500 Nm. Dzięki takiemu motorowi, Mercedes przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 240 km/h. Przy takich parametrach średnie spalanie na 100 km, wynoszące 5,2 l, jest wręcz fenomenalne.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

Skoda

Skoda również posiada rodzinę ekologicznych aut o nazwie GreenLine. Zalicza się do nich każdy model, który posiada w swojej ofercie czeski producent. Mistrzem oszczędności w gamie jest oczywiście miejska Skoda Fabia. Gerhard Plattner, który co jakiś czas podejmuje próby pokonywania długich dystansów, przy jak najmniejszym zużyciu paliwa, przejechał autem Skoda Fabia GreenLine trasę liczącą ponad 2 000 kilometrów bez tankowania. Średnie zużycie paliwa wyniosło 2,2 litra na 100 kilometrów. Nieprzypadkowym wyborem była wersja GreenLine, która jest przystosowana do oszczędnej jazdy poprzez m.in. trzycylindrowy silnik diesla o pojemności 1,2 litra, który generuje moc 75 KM, opony o obniżonych oporach toczenia a także dodatkowe spojlery, które mają obniżać opór powietrza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo

Z kolei Volvo może się pochwalić oszczędnością w klasie wyższej. Volvo S80 1.6D DRIVe o mocy 109 km według producenta pali średnio zaledwie 5l/100 km. Trzeba jednak dobrze zastanowić się przed kupnem takiego auta. Wydając przynajmniej 140 tysięcy złotych na reprezentacyjną limuzynę oczekujemy czegoś więcej niż marna dynamika i klekot 4-cylindrowego diesla pod maską.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

BMW

O tym jak efektywnie można łączyć oszczędność z dynamiką, świadczy najnowsze BMW 320d Effecient Dynamics. BMW serii 3 z dwulitrowym turbodieslem osiąga moc 163 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 390 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h trwa tutaj jedyne 8 sekund. Średnie spalanie? 4,1 l na 100 km. To nie pomyłka – cztery i jedna dziesiąta litra na 100 km.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Podsumowanie

Wszystko to wygląda dość atrakcyjnie. Wprawdzie na początku płacimy za ekologiczną i ekonomiczną wersję auta nieco więcej, jednak przez następne lata cieszymy się bardziej ekonomiczną jazdą. Jednak czy wszystko to się w rozsądny sposób kalkuluje? Załóżmy, że wersja Eko jest w stanie spalić 0,5 litra mniej od standardowej (a obniżyć średnie spalanie o pół litra nie jest wcale tak łatwą sztuką, jakby się mogło wydawać). Jest to oszczędność rzędu 3 złotych na 100 km. Odpowiednio – 30 zł/1000 km, 300 zł/10 000 km, 3000 zł/100 000 km. Jak widać, w większości przypadków będziemy musieli przejechać grubo ponad 100 000 kilometrów, zanim zwróci się nam inwestycja w pojazd ekologiczny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA