REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie ekologiczne linie aut oferują nam producenci?

Piotr Czerniakowski
Volskwagen Polo Bluemotion
Volskwagen Polo Bluemotion

REKLAMA

REKLAMA

Producenci aut wszelkimi sposobami starają się wyjść naprzeciw wymaganiom klientów i ekologów. Dwoją się i troją by zużycie paliwo spadło, a emisja szkodliwych związków do atmosfery sukcesywnie malała. Co oferują nam producenci w zakresie ekologicznych aut?

Volkswagen

Najliczniejszą „ekologiczną” rodziną jest BlueMotion Volkswagena. Trzeba przyznać, że producent z Wolfsburga ma na tym polu dość spore osiągnięcia. Polo 1.2 TDI BlueMotion o mocy 75 KM według danych producenta spala średnio jedynie 3.3 l na 100 km. Przy 45-litrowym zbiorniku paliwa równa się to z teoretycznym zasięgiem równym 1363 km. Absolutny rekordzistą jest natomiast Passat 1.6 TDI CR, którym angielski dziennikarz Gavin Conway pokonał trasę z Maidstone w Anglii na południe Francji i z powrotem..na jednym zbiorniku paliwa. Dystans, jaki udało się pokonać to 2463,91 km. Pojemność zbiornika paliwa tego modelu wynosiła 77,25 l. Po obliczeniach staje się jasne, ze Passat spalił średnio jedynie 3,15 l na 100 km. Ciekawostką jest fakt, że już u schyłku XX wieku Volkswagen zaprezentował auto spalające średnio 3l/100 km – był to VW Lupo 3L. Samochód został wykonany w dużej części z aluminium, posiadał też cieńsze szyby. Niemiecki mikrus posiadał także wszelkie inne dobrodziejstwa Eko-samochodów czyli specjalne opony, pakiet aerodynamiczny oraz prosty system start&stop.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Co czyni auta bardziej ekologicznymi?

Mercedes

Mercedes i ekologia? A Mercedes i ekonomia? Takie zestawienie jeszcze kilkanaście lat temu mało komu wydawało się prawdopodobne. Kwestia oszczędności zawitała jednak także do klasy premium. Nie oznacza to jednak, że klienci Mercedesa, kupujący modele z rodziny BlueEfficiency (bo tak nazywa się „zielona” linia u niemieckiego producenta) muszą godzić się ze słabymi osiągami swoich aut. Jedną z najciekawszych propozycji jest Mercedes C250 CDI BlueEfficiency. Auto posiada 2,2-litrowy silnik diesla o mocy 204 KM i momencie obrotowym na poziomie 500 Nm. Dzięki takiemu motorowi, Mercedes przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i osiąga prędkość maksymalną 240 km/h. Przy takich parametrach średnie spalanie na 100 km, wynoszące 5,2 l, jest wręcz fenomenalne.

Zobacz też: Jak sprawdzić osiągi swojego samochodu?

REKLAMA

Skoda

Skoda również posiada rodzinę ekologicznych aut o nazwie GreenLine. Zalicza się do nich każdy model, który posiada w swojej ofercie czeski producent. Mistrzem oszczędności w gamie jest oczywiście miejska Skoda Fabia. Gerhard Plattner, który co jakiś czas podejmuje próby pokonywania długich dystansów, przy jak najmniejszym zużyciu paliwa, przejechał autem Skoda Fabia GreenLine trasę liczącą ponad 2 000 kilometrów bez tankowania. Średnie zużycie paliwa wyniosło 2,2 litra na 100 kilometrów. Nieprzypadkowym wyborem była wersja GreenLine, która jest przystosowana do oszczędnej jazdy poprzez m.in. trzycylindrowy silnik diesla o pojemności 1,2 litra, który generuje moc 75 KM, opony o obniżonych oporach toczenia a także dodatkowe spojlery, które mają obniżać opór powietrza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volvo

Z kolei Volvo może się pochwalić oszczędnością w klasie wyższej. Volvo S80 1.6D DRIVe o mocy 109 km według producenta pali średnio zaledwie 5l/100 km. Trzeba jednak dobrze zastanowić się przed kupnem takiego auta. Wydając przynajmniej 140 tysięcy złotych na reprezentacyjną limuzynę oczekujemy czegoś więcej niż marna dynamika i klekot 4-cylindrowego diesla pod maską.

Zobacz też: Przygotowanie auta do wiosny - poradnik

BMW

O tym jak efektywnie można łączyć oszczędność z dynamiką, świadczy najnowsze BMW 320d Effecient Dynamics. BMW serii 3 z dwulitrowym turbodieslem osiąga moc 163 KM przy 4000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 390 Nm w przedziale 1750-2750 obr./min. Przyspieszenie do 100 km/h trwa tutaj jedyne 8 sekund. Średnie spalanie? 4,1 l na 100 km. To nie pomyłka – cztery i jedna dziesiąta litra na 100 km.

Zobacz też: Jak działają układy kierownicze oraz ich wspomaganie?

Podsumowanie

Wszystko to wygląda dość atrakcyjnie. Wprawdzie na początku płacimy za ekologiczną i ekonomiczną wersję auta nieco więcej, jednak przez następne lata cieszymy się bardziej ekonomiczną jazdą. Jednak czy wszystko to się w rozsądny sposób kalkuluje? Załóżmy, że wersja Eko jest w stanie spalić 0,5 litra mniej od standardowej (a obniżyć średnie spalanie o pół litra nie jest wcale tak łatwą sztuką, jakby się mogło wydawać). Jest to oszczędność rzędu 3 złotych na 100 km. Odpowiednio – 30 zł/1000 km, 300 zł/10 000 km, 3000 zł/100 000 km. Jak widać, w większości przypadków będziemy musieli przejechać grubo ponad 100 000 kilometrów, zanim zwróci się nam inwestycja w pojazd ekologiczny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA