REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Jakub Tujaka
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD Distintctive Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD Distintctive Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Auta z logo Alfa Romeo od wielu lat charakteryzuje oryginalny wygląd i sportowy charakter. W najnowszych modelach takich jak Giulietta czy MiTo instalowany jest system DNA, który umożliwia zmianę trybu pracy głównych mechanizmów auta. Jak działa DNA?

System DNA w aucie seryjnym zastosowano po raz pierwszy w modelu MiTo. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazw trybów w jakich ustawić można samochód: Dynamic, Normal oraz All Wheater. DNA ma wpływ na pracę mechanizmów takich jak siła wspomagania układu kierowniczego, hamulce, elektroniczne systemy wspomagające kontrolę nad pojazdem oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów.

REKLAMA

REKLAMA

W trybie Normal auta zachowują się spokojnie. Układ kierowniczy pracuje lekko, a maksymalny moment obrotowy silnika jest dostępny dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu. Systemy VDC i DST zapobiegają nadsterowności auta. Tryb ten najlepiej sprawdzi się w ruchu miejskim lub w czasie spokojnej podróży.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Jeśli kierowca będzie miał ochotę na ostrzejszą jazdę, powinien przełączyć system DNA w tryb Dynamic. Maksymalny moment obrotowy wzrasta i jest dostępny w nieco wyższym zakresie. Pedał gazu jest bardziej czuły podobnie jak układ kierowniczy. Zawieszenie także ma sztywniejsze nastawy. Obniża się także ingerencja systemów VDC i ASR.

REKLAMA

W trybie Dynamic działa także inna nowinka technologiczna przygotowana przez inżynierów Alfa Romeo: układ Q2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Alfa Romeo MiTo: cieszy nie tylko oko

Tryb All Wheater przewidziany jest do jazdy w trudnych warunkach. Ułatwia panowanie nad pojazdem na śliskiej nawierzchni, maksymalnie łagodząc reakcje na wciskanie pedałów przyspieszenia i hamulca, zwiększając siłę wspomagania układu kierowniczego, oraz czułość systemów stabilizacji jazdy.

Jak działa system DNA na poszczególne mechanizmy samochodu?

Panel przyrządów: Wyświetlacz komputera pokładowego pokazuje wybrane parametry silnika, takie jak np. ciśnienie w turbosprężarce w trybie Dynamic. 

Układ kierowniczy: Siła wspomagania kierownicy zmienia się zależnie od wybranego trybu DNA, w opcji Dynamic układ ma mniejszą siłę wspomagania niż w trybie Normal.

Zawieszenie: Aktywne zawieszenie dostosowuje się do wybranego trybu pracy systemu DNA. W trybie Dynamic zawieszenie jest sztywniejsze niż w trybie Normal.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Komputer silnika: Reakcja na naciśnięcie pedału gazu zależy od wybranego trybu systemu DNA. W trybie Dynamic rekcja na gaz jest szybsza.

System VDC: System VDC dysponuje trzeba ustawieniami współpracującymi z trybami systemu DNA. Np. w trybie Dynamic VDC umożliwia bardziej agresywny styl jazdy.

Skrzynia biegów: W przypadku skrzyni biegów TCT, która charakteryzuje się podwójnych suchym sprzęgłem, zmiany biegów w trybie Dynamic są szybsze i mają miejsce przy większej prędkości silnika.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA