REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD Distintctive Fot. Moto.wieszjak.pl
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD Distintctive Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Auta z logo Alfa Romeo od wielu lat charakteryzuje oryginalny wygląd i sportowy charakter. W najnowszych modelach takich jak Giulietta czy MiTo instalowany jest system DNA, który umożliwia zmianę trybu pracy głównych mechanizmów auta. Jak działa DNA?

System DNA w aucie seryjnym zastosowano po raz pierwszy w modelu MiTo. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazw trybów w jakich ustawić można samochód: Dynamic, Normal oraz All Wheater. DNA ma wpływ na pracę mechanizmów takich jak siła wspomagania układu kierowniczego, hamulce, elektroniczne systemy wspomagające kontrolę nad pojazdem oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów.

REKLAMA

W trybie Normal auta zachowują się spokojnie. Układ kierowniczy pracuje lekko, a maksymalny moment obrotowy silnika jest dostępny dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu. Systemy VDC i DST zapobiegają nadsterowności auta. Tryb ten najlepiej sprawdzi się w ruchu miejskim lub w czasie spokojnej podróży.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy

Jeśli kierowca będzie miał ochotę na ostrzejszą jazdę, powinien przełączyć system DNA w tryb Dynamic. Maksymalny moment obrotowy wzrasta i jest dostępny w nieco wyższym zakresie. Pedał gazu jest bardziej czuły podobnie jak układ kierowniczy. Zawieszenie także ma sztywniejsze nastawy. Obniża się także ingerencja systemów VDC i ASR.

W trybie Dynamic działa także inna nowinka technologiczna przygotowana przez inżynierów Alfa Romeo: układ Q2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Alfa Romeo MiTo: cieszy nie tylko oko

Tryb All Wheater przewidziany jest do jazdy w trudnych warunkach. Ułatwia panowanie nad pojazdem na śliskiej nawierzchni, maksymalnie łagodząc reakcje na wciskanie pedałów przyspieszenia i hamulca, zwiększając siłę wspomagania układu kierowniczego, oraz czułość systemów stabilizacji jazdy.

Jak działa system DNA na poszczególne mechanizmy samochodu?

Panel przyrządów: Wyświetlacz komputera pokładowego pokazuje wybrane parametry silnika, takie jak np. ciśnienie w turbosprężarce w trybie Dynamic. 

Układ kierowniczy: Siła wspomagania kierownicy zmienia się zależnie od wybranego trybu DNA, w opcji Dynamic układ ma mniejszą siłę wspomagania niż w trybie Normal.

Zawieszenie: Aktywne zawieszenie dostosowuje się do wybranego trybu pracy systemu DNA. W trybie Dynamic zawieszenie jest sztywniejsze niż w trybie Normal.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Komputer silnika: Reakcja na naciśnięcie pedału gazu zależy od wybranego trybu systemu DNA. W trybie Dynamic rekcja na gaz jest szybsza.

System VDC: System VDC dysponuje trzeba ustawieniami współpracującymi z trybami systemu DNA. Np. w trybie Dynamic VDC umożliwia bardziej agresywny styl jazdy.

Skrzynia biegów: W przypadku skrzyni biegów TCT, która charakteryzuje się podwójnych suchym sprzęgłem, zmiany biegów w trybie Dynamic są szybsze i mają miejsce przy większej prędkości silnika.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA