Jak działa system DNA w autach Alfa Romeo?
![Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD Distintctive Fot. Moto.wieszjak.pl](https://webp-konwerter.incdn.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nOS5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8xMTQwMDAvYW1fODQyNl8xM/zE0MzguanBnIiwidyI6NzcxfQ.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
System DNA w aucie seryjnym zastosowano po raz pierwszy w modelu MiTo. Nazwa pochodzi od pierwszych liter nazw trybów w jakich ustawić można samochód: Dynamic, Normal oraz All Wheater. DNA ma wpływ na pracę mechanizmów takich jak siła wspomagania układu kierowniczego, hamulce, elektroniczne systemy wspomagające kontrolę nad pojazdem oraz charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów.
REKLAMA
W trybie Normal auta zachowują się spokojnie. Układ kierowniczy pracuje lekko, a maksymalny moment obrotowy silnika jest dostępny dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu. Systemy VDC i DST zapobiegają nadsterowności auta. Tryb ten najlepiej sprawdzi się w ruchu miejskim lub w czasie spokojnej podróży.
Zobacz też: Używana Alfa Romeo 147: styl, szyk i naprawy
Jeśli kierowca będzie miał ochotę na ostrzejszą jazdę, powinien przełączyć system DNA w tryb Dynamic. Maksymalny moment obrotowy wzrasta i jest dostępny w nieco wyższym zakresie. Pedał gazu jest bardziej czuły podobnie jak układ kierowniczy. Zawieszenie także ma sztywniejsze nastawy. Obniża się także ingerencja systemów VDC i ASR.
W trybie Dynamic działa także inna nowinka technologiczna przygotowana przez inżynierów Alfa Romeo: układ Q2.
Zobacz też: Test Alfa Romeo MiTo: cieszy nie tylko oko
Tryb All Wheater przewidziany jest do jazdy w trudnych warunkach. Ułatwia panowanie nad pojazdem na śliskiej nawierzchni, maksymalnie łagodząc reakcje na wciskanie pedałów przyspieszenia i hamulca, zwiększając siłę wspomagania układu kierowniczego, oraz czułość systemów stabilizacji jazdy.
Jak działa system DNA na poszczególne mechanizmy samochodu?
Panel przyrządów: Wyświetlacz komputera pokładowego pokazuje wybrane parametry silnika, takie jak np. ciśnienie w turbosprężarce w trybie Dynamic.
Układ kierowniczy: Siła wspomagania kierownicy zmienia się zależnie od wybranego trybu DNA, w opcji Dynamic układ ma mniejszą siłę wspomagania niż w trybie Normal.
Zawieszenie: Aktywne zawieszenie dostosowuje się do wybranego trybu pracy systemu DNA. W trybie Dynamic zawieszenie jest sztywniejsze niż w trybie Normal.
Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje
Komputer silnika: Reakcja na naciśnięcie pedału gazu zależy od wybranego trybu systemu DNA. W trybie Dynamic rekcja na gaz jest szybsza.
System VDC: System VDC dysponuje trzeba ustawieniami współpracującymi z trybami systemu DNA. Np. w trybie Dynamic VDC umożliwia bardziej agresywny styl jazdy.
Skrzynia biegów: W przypadku skrzyni biegów TCT, która charakteryzuje się podwójnych suchym sprzęgłem, zmiany biegów w trybie Dynamic są szybsze i mają miejsce przy większej prędkości silnika.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.