REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awaryjny rozruch samochodu kablami, krok po kroku.

Hubert Krawczyk
Awaryjny rozruch samochodu kablami, krok po kroku.
Awaryjny rozruch samochodu kablami, krok po kroku.

REKLAMA

REKLAMA

Ujemne temperatury panujące zimą nie służą akumulatorowi. Nawet stosunkowo nowe baterie mogą się rozładować, a to się wiąże z unieruchomieniem naszego samochodu. Odpalenie samochodu za pomocą kabli rozruchowych to nic trudnego, należy jednak zastosować się do kilku zasad aby cała operacja przebiegła pomyślnie.

Przed nadejściem zimy warto jest się lepiej zawczasu odpowiednio przygotować aby warunki związane z tą porą roku nie zaskoczyły nas niemiło. Spadek temperatury, obficie padający śnieg czy wszechobecny lód to tylko część warunków pogodowych występujących w tym okresie. Dlatego warto pamiętać nie tylko o oponach zimowych, skrobaczce do szyb, szczotce do usuwania śniegu czy wymianie płynu do spryskiwaczy na zimowy, ale też o zakupie kabli rozruchowych. Ta ostania pozycja jest niezwykle ważna bo ujemna temperatura może spowodować, że nasz samochód może nagle odmówić współpracy, co świadczy zwykle o nie najlepszej kondycji akumulatora. Gdy samochód został zaparkowany poza miejscem naszego zamieszkania pozostaje wezwanie lawety co wiąże się zazwyczaj z dużymi kosztami lub próba odpalenia samochodu na własną rękę np. za pomocą kabli rozruchowych od innego samochodu. Na taką okoliczność lepiej jest jednak wyposażyć się w przewody do rozruchu bo nie każdy wozi je przy sobie i jest chętny do ich użyczenia. Wyjątek stanowią jedynie taksówkarze, którzy za opłatą bez problemu pomogą pożyczając prąd ze swojego samochodu wraz z kablami.

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie kabli

Zakup kabli nie powinien zrujnować naszego portfela i lepiej jest wyznać zasadę „kto z sobą wozi to się nie prosi” i nabyć przewody rozruchowe. Ich zakup jest możliwy niemal wszędzie w każdym sklepie motoryzacyjnym lub większym markecie wielobranżowym lub budowlanym. Sam wybór kabli może okazać się niezwykle kłopotliwym zajęciem gdy na półce sklepowej dostępny będzie zbyt duży wybór. Wtedy można poprosić o pomoc pracownika sklepu i zdać się na jego wiedzę. A jeśli jesteśmy z natury nie ufni czy sprzedawca oby na pewno ma rację, należy zwrócić uwagę na takie parametry jak przekrój kabli, długość, natężenie prądu oraz cenę.. Należy wybierać takie, które będą jak najgrubsze,(im grubsze tym lepsze). Na opakowaniach z reguły podane jest dopuszczalne natężenie prądu. Przewody niskiej jakości wytrzymują natężenie do 100 A - i to najczęściej będzie za mało. Dobre przewody powinny być w stanie przewodzić prąd o natężeniu od 400 do 600 A. Wszystko zależy jednak od akumulatora. To na nim znajdziemy naklejkę, która poinformuje nas o natężeniu prądu rozruchowego - i do tej wartości powinniśmy też dopasować kable. Tanie kable firmy „no name” będą słabej jakości, wykonane  z twardej i sztywnej izolacji, a same klamry zaciskowe gorzej izolowane, co w przypadku nie ostrożnego posługiwania może doprowadzić do zwarcia i poważnej usterki instalacji elektrycznej naszego samochodu. Niestety zakup porządnych kabli może wiązać się to z wyższą ceną ale przynajmniej będzie pewność, że nie będą wykonane z „papieru” i posłużą nam wiele lat. Przy wyborze przewodów warto jest także zwrócić uwagę na ich długość. Dobrze aby kable miały minimum 3m. Zbyt krótkie mogą utrudnić lub uniemożliwić połączenie dwóch akumulatorów  (dawcy i biorcy).

Rozruch samochodu za pomocą kabli

Operacje awaryjnego rozruchu samochodu należy rozpocząć od znalezienia miejsca w jakim zamontowany jest akumulator w naszym samochodzie. W zależności od rodzaju samochodu akumulator najczęściej znajduje się w komorze silnika z przodu lub przy podszybiu. Bywa również tak że bateria może być usytuowana w bagażniku. Następnie należy przygotować przewody rozruchowe i przygotować swobodny dostęp do akumulatora, tak aby można było bez problemu podpiąć klamry od kabli rozruchowych (zdarza się że akumulator może być zakryty plastikową osłoną, jeżeli nie ma dostępu do plusa i minusa akumulatora należy ją zdemontować).

Teraz nadszedł czas na znalezienie dawcy prądu, dzięki któremu rozruch naszego samochodu będzie możliwy. Gdy już znajdziemy życzliwą osobę z samochodem, należy zlokalizować w nim akumulator i sprawdzić czy jest miejsce przy klemach do podłączenia przewodów rozruchowych.  Należy  wiedzieć, że akumulatory dostępne w samochodach mogą różnić się pojemnością w zależności od modelu pojazdu, jego pojemności silnika i rodzaju . Informacja o pojemności baterii zazwyczaj widnieje na naklejce, która umieszczona jest na płaszczyźnie jego boku. Warto również wiedzieć, że akumulator dawcy nie powinien być mniejszy od akumulatora biorcy, ponieważ ta różnica może spowodować rozładowanie akumulatora dawcy. Należy o tym pamiętać aby nie okazało się że obydwa samochody zostaną unieruchomione z rozładowanymi akumulatorami.

REKLAMA

Po czynnościach związanych ze znalezieniem akumulatora i sprawdzenia czy nadaje się na dawcę, należy przystąpić do ustawienia samochodów możliwie jak najbliżej siebie, tak aby kable bez problemu starczyły z akumulatora dawcy do biorcy. Po bezpiecznym zaparkowaniu, lepiej wyłączyć silnik, wrzucić luz i zaciągnąć hamulec ręczny tak aby samochód się nie stoczył podczas rozruchu. Następnie otworzyć maskę w obydwu samochodach i podłączyć przewody rozruchowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Całą procedurę podłączania przeprowadzamy na wyłączonym silniku. Jednak należy zrobić to w odpowiedniej kolejności aby nie spowodować zwarcia. Ważne jest żeby w pierwszej kolejności podłączyć klemę z przewodem o barwie czerwonej do plusa sprawnego akumulatora czyli dawcy, a następnie analogicznie jej drugi koniec podłączyć do wyładowanego akumulatora w miejscu gdzie również widnieje znaczek plusa . Warto tutaj zachować pełną ostrożność aby nie pomylić plusa z minusem i podczas podłączania przewodu nie dotknąć jakiegoś metalowego elementu bo mogło by to spowodować zwarcie i uszkodzić układ elektryczny. Kolejnym krokiem jest podłączenia czarnego kabla. Pierwszy koniec kabla podpinamy do minusa sprawnego akumulatora czyli  dawcy, natomiast drugi jego koniec najlepiej byłoby podpiąć do masy (niepolakierowanego metalowego elementu samochodu) w komorze silnika samochodu biorcy. Po prawidłowym podłączeniu kabli, z powodzeniem można przystąpić do rozruchu samochodów. Próba rozruchu nie powinna być dłuższa niż okolice 10 sekund. Należy jednak pamiętać, że powinno się zachować odstęp kilku minutowy pomiędzy każdą próbą rozruchu. Na czas kolejnych prób warto jest zwiększyć obroty silnika w samochodzie dawcy, żeby alternator miał możliwość ładowania akumulatora. Dzięki temu ryzyko wyładowania akumulatora zostanie zminimalizowane. Jeżeli po około pięciu próbach nasz samochód dalej nie chce odpalić, to pozostaje tylko zakup i wymiana akumulatora na nowy lub wezwanie lawety i scholowanie samochodu do warsztatu.

Jak prawidłowo odłączyć przewody?

W przypadku gdy rozruch naszego samochodu przebiegł pomyślnie, pozostało tylko odłączyć kable. Czynność tą należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności niż jak to miało miejsce w czasie podłączenia. W pierwszej kolejności należy odpiąć masę, następnie minus w samochodzie dawcy, później plus z akumulatora biorcy (tego, który był rozładowany), i na końcu plus z akumulatora dawcy (sprawnego akumulatora).

Ważne jest aby po całej operacji nie wyłączać silnika naszego samochodu przez dłuższy czas, ponieważ nasz samochód prawdopodobnie ponownie bez pomocy nie odpali. Nawet dłuższa trasa może nie wystarczyć na jego naładowanie. W takim przypadku najlepiej byłoby jednak bez przystanków udać się do naszego miejsca zamieszkania i wymontować akumulator w celu jego podłączenia do prostownika i naładowania do pełna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA