REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy
Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy

REKLAMA

REKLAMA

Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy. To temat, który dziś nabiera szczególnego znaczenia. Czy w taką pogodę diesel może zamarznąć?

Olej napędowy i temperatura zamarzania. Ile wynosi?

Olej napędowy występuje na rynku polskim w trzech odmianach. Te różnią się od siebie temperaturą zamarzania. Odmiana letnia reaguje już w sytuacji, w której temperatura otoczenia spada w okolice 0 stopni Celsjusza. Całe szczęście ta została wycofana już na przełomie września i października. 1 października na stacjach pojawia się przejściowa odmiana oleju napędowego. Jej temperatura zamarzania wynosi -10 stopni Celsjusza. 16 listopada z dystrybutorów płynie natomiast zimowy olej napędowy. Temperatura zamarzania w jego przypadku to aż -20 stopni Celsjusza. W warunkach polskim zim to wystarczy i to z zapasem.

REKLAMA

REKLAMA

Temperatura zamarzania benzyny jest zdecydowanie niższa!

Dużo mniejszy problem z zamarzaniem paliwa mają właściciele samochodów napędzanym silnikiem benzynowym. Bezołowiowa zamarza bowiem dopiero przy mrozach rzędu -45 stopni Celsjusza. Czy istnieje możliwość zamarznięcia paliwa przy niższym mrozie? Oczywiście. Tyle że pojawia się ona w jednym przypadku. Głównie wtedy, gdy auto jest rzadko tankowane do pełna i eksploatowane na krótkich dystansach. W takim przypadku i w baku, i w układzie paliwowym może pojawić się duża ilość wilgoci. Ta rozwadnia paliwo i zwiększa jego podatność na zamarzanie.

Temperatura zamarzania ropy kluczowa dla rozruchu silnika

Temperatura zamarzania oleju napędowego to jedna kwestia. Drugą jest fizyka samego zamarzania. Bo napęd diesla nie zamienia się w sopel. Niska temperatura powoduje, że w paliwie zebranym w przewodach poprowadzonych między bakiem a silnikiem z oleju napędowego wytrąca się parafina. Co gorsze, ta twardnieje! W efekcie zatyka przepływ paliwa. Skutek? Podczas porannego rozruchu rozrusznik pracuje z pełną siłą. Diesel mimo wszystko nie odpala. I nie odpali. Do tego potrzebna jest bowiem... plusowa temperatura.

Czy ropa zamarza? Nie do końca. Wytrąca się z niej parafina

Odpalenie diesla w sytuacji, w której olej napędowy zamarzł wymaga ogrzania pojazdu. Najlepiej wstawić go do ogrzewanego garażu. Tyle że to połowa sukcesu. Bo choć olej napędowy odzyska pierwotne właściwości, przy ponownym kontakcie z mrozem, znowu wtrąci się z niego parafina. Co zrobić? Konieczna jest spuszczenie paliwa, czyszczenie układu i wymiana filtra paliwa. Po takim zabiegu do baku należy wlać olej napędowy zimowy. Tylko wtedy napęd stanie się odporny na działanie mrozów.

REKLAMA

Co dolać do oleju napędowego żeby nie zamarzał?

Zimowy olej napędowy pojawił się na polskich stacjach benzynowych już 16 listopada. To równy miesiąc temu. Na zamarzanie diesla podatne są przede wszystkim zatem te auta, które jeżdżą rzadko i rzadko są tankowane. W ich przypadku dolewka zimowego paliwa mogła być zbyt mała. Może się okazać, że nie wystarczy do zapewnienia olejowi napędowemu wystarczającej odporności temperaturowej. To oznacza problem? Nie do końca. Kierowca, który wie o takiej sytuacji, może dolać do paliwa np. depresator. Środek kosztuje od kilkunastu do nieco ponad 30 zł i sprawia, że olej napędowy staje się odporny na działanie mrozu. Tyle że depresator działa przed zamarznięciem. Gdy z oleju napędowego zdąży wytrącić się parafina, będzie całkowicie bezużyteczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA