REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy
Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy

REKLAMA

REKLAMA

Olej napędowy, temperatura zamarzania, a mrozy. To temat, który dziś nabiera szczególnego znaczenia. Czy w taką pogodę diesel może zamarznąć?

Olej napędowy i temperatura zamarzania. Ile wynosi?

Olej napędowy występuje na rynku polskim w trzech odmianach. Te różnią się od siebie temperaturą zamarzania. Odmiana letnia reaguje już w sytuacji, w której temperatura otoczenia spada w okolice 0 stopni Celsjusza. Całe szczęście ta została wycofana już na przełomie września i października. 1 października na stacjach pojawia się przejściowa odmiana oleju napędowego. Jej temperatura zamarzania wynosi -10 stopni Celsjusza. 16 listopada z dystrybutorów płynie natomiast zimowy olej napędowy. Temperatura zamarzania w jego przypadku to aż -20 stopni Celsjusza. W warunkach polskim zim to wystarczy i to z zapasem.

REKLAMA

REKLAMA

Temperatura zamarzania benzyny jest zdecydowanie niższa!

Dużo mniejszy problem z zamarzaniem paliwa mają właściciele samochodów napędzanym silnikiem benzynowym. Bezołowiowa zamarza bowiem dopiero przy mrozach rzędu -45 stopni Celsjusza. Czy istnieje możliwość zamarznięcia paliwa przy niższym mrozie? Oczywiście. Tyle że pojawia się ona w jednym przypadku. Głównie wtedy, gdy auto jest rzadko tankowane do pełna i eksploatowane na krótkich dystansach. W takim przypadku i w baku, i w układzie paliwowym może pojawić się duża ilość wilgoci. Ta rozwadnia paliwo i zwiększa jego podatność na zamarzanie.

Temperatura zamarzania ropy kluczowa dla rozruchu silnika

Temperatura zamarzania oleju napędowego to jedna kwestia. Drugą jest fizyka samego zamarzania. Bo napęd diesla nie zamienia się w sopel. Niska temperatura powoduje, że w paliwie zebranym w przewodach poprowadzonych między bakiem a silnikiem z oleju napędowego wytrąca się parafina. Co gorsze, ta twardnieje! W efekcie zatyka przepływ paliwa. Skutek? Podczas porannego rozruchu rozrusznik pracuje z pełną siłą. Diesel mimo wszystko nie odpala. I nie odpali. Do tego potrzebna jest bowiem... plusowa temperatura.

Czy ropa zamarza? Nie do końca. Wytrąca się z niej parafina

Odpalenie diesla w sytuacji, w której olej napędowy zamarzł wymaga ogrzania pojazdu. Najlepiej wstawić go do ogrzewanego garażu. Tyle że to połowa sukcesu. Bo choć olej napędowy odzyska pierwotne właściwości, przy ponownym kontakcie z mrozem, znowu wtrąci się z niego parafina. Co zrobić? Konieczna jest spuszczenie paliwa, czyszczenie układu i wymiana filtra paliwa. Po takim zabiegu do baku należy wlać olej napędowy zimowy. Tylko wtedy napęd stanie się odporny na działanie mrozów.

REKLAMA

Co dolać do oleju napędowego żeby nie zamarzał?

Zimowy olej napędowy pojawił się na polskich stacjach benzynowych już 16 listopada. To równy miesiąc temu. Na zamarzanie diesla podatne są przede wszystkim zatem te auta, które jeżdżą rzadko i rzadko są tankowane. W ich przypadku dolewka zimowego paliwa mogła być zbyt mała. Może się okazać, że nie wystarczy do zapewnienia olejowi napędowemu wystarczającej odporności temperaturowej. To oznacza problem? Nie do końca. Kierowca, który wie o takiej sytuacji, może dolać do paliwa np. depresator. Środek kosztuje od kilkunastu do nieco ponad 30 zł i sprawia, że olej napędowy staje się odporny na działanie mrozu. Tyle że depresator działa przed zamarznięciem. Gdy z oleju napędowego zdąży wytrącić się parafina, będzie całkowicie bezużyteczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA