REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego To realny problem!

Nie ma co zakłamywać rzeczywistości. Sytuacja na rynku energetycznym nie przedstawia się w różowych barwach. Na razie nie ma co liczyć na spadki cen benzyny do poziomu znanego chociażby z roku 2020. A decyduje o tym w dużej mierze agresja Rosji na Ukrainie i spowodowany w ten sposób kryzys energetyczny związany z ropą naftową czy gazem. A to nie jedyny problem. Coraz częściej i coraz realniej mówi się o tym, że możliwym scenariuszem już tej zimy są tzw. blackouty, czyli po prostu okresowe wyłączenia prądu. Zapowiedziała je m.in. Wielka Brytania.

REKLAMA

REKLAMA

Nie naładujesz elektryka w domu...

Brak prądu w XXI wieku jest – delikatnie mówiąc – dość upierdliwy. Tyle że to eufemizm zastosowany do granic możliwości. I fakt ten dotyczy nie tylko sfery prywatnej czy zawodowej. Jest też nowe pole do działania dla wizji blackoutów. A polem tym jest motoryzacja, a konkretnie narzucana właśnie Europie motoryzacja w wersji elektrycznej. Bo brak prądu oznacza brak możliwości ładowania elektryka. A elektryk bez prądu oznacza zerową mobilność.

Fotowoltaika pomyślicie pewnie. Tak, ta może być rozwiązaniem, ale częściowym. Raz że nie produkuje ona prądu przez całą dobę, a dwa że właściciel auta może staną przed wyborem. Ładować samochód czy urządzenia w domu...

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

REKLAMA

Bez ładowania w domu. Problem z ładowaniem "na mieście"

W sytuacji, gdyby wystąpiły okresowe przerwy w dostępności energii elektrycznej, mogą tworzyć się spore kolejki do ogólnodostępnych ładowarek. Wielu kierowców ładowałoby też samochody na zapas, co mogłoby tylko zwiększyć czas oczekiwania. Podobny problem wystąpiłby w trasie – gdyby podczas podróży na autostradzie okazało się, że musimy poczekać godzinę na włączenie prądu, a potem następną w kolejce do ładowarki, bylibyśmy w niekomfortowej sytuacji. Podróż wydłuża się w takim przypadku o kilka godzin – prognozuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryków jest mało? To więcej może nie być...

Oczywiście możecie powiedzieć o tym, że obecnie samochodów elektrycznych w Polsce jest mało. Na dzień dzisiejszy zarejestrowanych jest tylko 14 256 czystych elektryków osobowych. To promil całego parku samochodowego. Mała liczba oznacza mały problem? Nie do końca. Bo wszystkie wskaźniki mówią o rosnącym zainteresowaniu tego typu pojazdami. Rosnącym aż do dziś. Wizje blacoutów nie zachęcą jednak Polaków do dalszych zakupów.

I w tej całej układance nie można jeszcze zapomnieć o galopujących cenach prądu. Analitycy Biura Maklerskiego Pekao prognozują wzrost cen prądu w Polsce nawet o 115 proc. w 2023 r. A to bez wątpienia musi też wpłynąć na opłacalność zakupu droższego auta elektrycznego oraz koszty jego eksploatacji.

Ceny prądu i blackout. Samochodów elektrycznych problemów ciąg dalszy...

Na możliwych blackoutach problemy elektryków nie kończą się. Kolejne zmartwienie dotyczy cen, które tak naprawdę już dziś nie są specjalnie atrakcyjne. W dobie kryzysu geopolitycznego może zabraknąć półprzewodników, co podniesie cenę kluczowych surowców (m.in. lit, grafit, kobalt, miedź). A droższe surowce to droższe baterie. Baterie, które stanowią zdecydowaną część ceny samochodu elektrycznego. W skrócie samochody elektryczne zamiast mieć przed sobą czasy rynkowego prosperity, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji. Szybciej niż się spodziewano może się okazać, że ich technologia jest jednak ślepą uliczką...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA