REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego To realny problem!

Nie ma co zakłamywać rzeczywistości. Sytuacja na rynku energetycznym nie przedstawia się w różowych barwach. Na razie nie ma co liczyć na spadki cen benzyny do poziomu znanego chociażby z roku 2020. A decyduje o tym w dużej mierze agresja Rosji na Ukrainie i spowodowany w ten sposób kryzys energetyczny związany z ropą naftową czy gazem. A to nie jedyny problem. Coraz częściej i coraz realniej mówi się o tym, że możliwym scenariuszem już tej zimy są tzw. blackouty, czyli po prostu okresowe wyłączenia prądu. Zapowiedziała je m.in. Wielka Brytania.

REKLAMA

REKLAMA

Nie naładujesz elektryka w domu...

Brak prądu w XXI wieku jest – delikatnie mówiąc – dość upierdliwy. Tyle że to eufemizm zastosowany do granic możliwości. I fakt ten dotyczy nie tylko sfery prywatnej czy zawodowej. Jest też nowe pole do działania dla wizji blackoutów. A polem tym jest motoryzacja, a konkretnie narzucana właśnie Europie motoryzacja w wersji elektrycznej. Bo brak prądu oznacza brak możliwości ładowania elektryka. A elektryk bez prądu oznacza zerową mobilność.

Fotowoltaika pomyślicie pewnie. Tak, ta może być rozwiązaniem, ale częściowym. Raz że nie produkuje ona prądu przez całą dobę, a dwa że właściciel auta może staną przed wyborem. Ładować samochód czy urządzenia w domu...

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

REKLAMA

Bez ładowania w domu. Problem z ładowaniem "na mieście"

W sytuacji, gdyby wystąpiły okresowe przerwy w dostępności energii elektrycznej, mogą tworzyć się spore kolejki do ogólnodostępnych ładowarek. Wielu kierowców ładowałoby też samochody na zapas, co mogłoby tylko zwiększyć czas oczekiwania. Podobny problem wystąpiłby w trasie – gdyby podczas podróży na autostradzie okazało się, że musimy poczekać godzinę na włączenie prądu, a potem następną w kolejce do ładowarki, bylibyśmy w niekomfortowej sytuacji. Podróż wydłuża się w takim przypadku o kilka godzin – prognozuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryków jest mało? To więcej może nie być...

Oczywiście możecie powiedzieć o tym, że obecnie samochodów elektrycznych w Polsce jest mało. Na dzień dzisiejszy zarejestrowanych jest tylko 14 256 czystych elektryków osobowych. To promil całego parku samochodowego. Mała liczba oznacza mały problem? Nie do końca. Bo wszystkie wskaźniki mówią o rosnącym zainteresowaniu tego typu pojazdami. Rosnącym aż do dziś. Wizje blacoutów nie zachęcą jednak Polaków do dalszych zakupów.

I w tej całej układance nie można jeszcze zapomnieć o galopujących cenach prądu. Analitycy Biura Maklerskiego Pekao prognozują wzrost cen prądu w Polsce nawet o 115 proc. w 2023 r. A to bez wątpienia musi też wpłynąć na opłacalność zakupu droższego auta elektrycznego oraz koszty jego eksploatacji.

Ceny prądu i blackout. Samochodów elektrycznych problemów ciąg dalszy...

Na możliwych blackoutach problemy elektryków nie kończą się. Kolejne zmartwienie dotyczy cen, które tak naprawdę już dziś nie są specjalnie atrakcyjne. W dobie kryzysu geopolitycznego może zabraknąć półprzewodników, co podniesie cenę kluczowych surowców (m.in. lit, grafit, kobalt, miedź). A droższe surowce to droższe baterie. Baterie, które stanowią zdecydowaną część ceny samochodu elektrycznego. W skrócie samochody elektryczne zamiast mieć przed sobą czasy rynkowego prosperity, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji. Szybciej niż się spodziewano może się okazać, że ich technologia jest jednak ślepą uliczką...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA