REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.

Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego To realny problem!

Nie ma co zakłamywać rzeczywistości. Sytuacja na rynku energetycznym nie przedstawia się w różowych barwach. Na razie nie ma co liczyć na spadki cen benzyny do poziomu znanego chociażby z roku 2020. A decyduje o tym w dużej mierze agresja Rosji na Ukrainie i spowodowany w ten sposób kryzys energetyczny związany z ropą naftową czy gazem. A to nie jedyny problem. Coraz częściej i coraz realniej mówi się o tym, że możliwym scenariuszem już tej zimy są tzw. blackouty, czyli po prostu okresowe wyłączenia prądu. Zapowiedziała je m.in. Wielka Brytania.

REKLAMA

Nie naładujesz elektryka w domu...

REKLAMA

Brak prądu w XXI wieku jest – delikatnie mówiąc – dość upierdliwy. Tyle że to eufemizm zastosowany do granic możliwości. I fakt ten dotyczy nie tylko sfery prywatnej czy zawodowej. Jest też nowe pole do działania dla wizji blackoutów. A polem tym jest motoryzacja, a konkretnie narzucana właśnie Europie motoryzacja w wersji elektrycznej. Bo brak prądu oznacza brak możliwości ładowania elektryka. A elektryk bez prądu oznacza zerową mobilność.

Fotowoltaika pomyślicie pewnie. Tak, ta może być rozwiązaniem, ale częściowym. Raz że nie produkuje ona prądu przez całą dobę, a dwa że właściciel auta może staną przed wyborem. Ładować samochód czy urządzenia w domu...

Zobacz również: Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To już pewne!

Bez ładowania w domu. Problem z ładowaniem "na mieście"

W sytuacji, gdyby wystąpiły okresowe przerwy w dostępności energii elektrycznej, mogą tworzyć się spore kolejki do ogólnodostępnych ładowarek. Wielu kierowców ładowałoby też samochody na zapas, co mogłoby tylko zwiększyć czas oczekiwania. Podobny problem wystąpiłby w trasie – gdyby podczas podróży na autostradzie okazało się, że musimy poczekać godzinę na włączenie prądu, a potem następną w kolejce do ładowarki, bylibyśmy w niekomfortowej sytuacji. Podróż wydłuża się w takim przypadku o kilka godzin – prognozuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elektryków jest mało? To więcej może nie być...

REKLAMA

Oczywiście możecie powiedzieć o tym, że obecnie samochodów elektrycznych w Polsce jest mało. Na dzień dzisiejszy zarejestrowanych jest tylko 14 256 czystych elektryków osobowych. To promil całego parku samochodowego. Mała liczba oznacza mały problem? Nie do końca. Bo wszystkie wskaźniki mówią o rosnącym zainteresowaniu tego typu pojazdami. Rosnącym aż do dziś. Wizje blacoutów nie zachęcą jednak Polaków do dalszych zakupów.

I w tej całej układance nie można jeszcze zapomnieć o galopujących cenach prądu. Analitycy Biura Maklerskiego Pekao prognozują wzrost cen prądu w Polsce nawet o 115 proc. w 2023 r. A to bez wątpienia musi też wpłynąć na opłacalność zakupu droższego auta elektrycznego oraz koszty jego eksploatacji.

Ceny prądu i blackout. Samochodów elektrycznych problemów ciąg dalszy...

Na możliwych blackoutach problemy elektryków nie kończą się. Kolejne zmartwienie dotyczy cen, które tak naprawdę już dziś nie są specjalnie atrakcyjne. W dobie kryzysu geopolitycznego może zabraknąć półprzewodników, co podniesie cenę kluczowych surowców (m.in. lit, grafit, kobalt, miedź). A droższe surowce to droższe baterie. Baterie, które stanowią zdecydowaną część ceny samochodu elektrycznego. W skrócie samochody elektryczne zamiast mieć przed sobą czasy rynkowego prosperity, mogą znaleźć się w trudnej sytuacji. Szybciej niż się spodziewano może się okazać, że ich technologia jest jednak ślepą uliczką...

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA