REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkcja baterii do samochodów elektrycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Produkcja baterii do samochodów elektrycznych
Produkcja baterii do samochodów elektrycznych
SEAT

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja baterii do samochodów elektrycznych. Na czym polega? Jakich składników wymaga? I jak przebiega? O tym w dzisiejszym materiale.
rozwiń >

Bateria w samochodzie elektrycznym to serce konstrukcji

Energia jest słowem kluczem w przypadku każdego pojazdu. Jeżeli jednak mówimy o energii elektrycznej, nabiera ona szczególnego znaczenia w autach zeroemisyjnych. To ona zasila bowiem nie tylko klimatyzację czy radio, ale przede wszystkim układ napędowy. Bez niej auto nie ruszyłoby z miejsca. Gdzie jest przetrzymywana? Oczywiście w pokładowych bateriach. A to nic innego jak pogrupowane moduły, które zapewniają efektywny przepływ energii.

REKLAMA

Surowce do produkcji baterii. To podstawa.

Podstawą do produkcji baterii do samochodów elektrycznych są cztery minerały. Mowa o licie, niklu, manganie i kobalcie. Ich uzyskanie to jednak dopiero pierwszy z kroków na drodze do produkcji akumulatora. "Po ekstrakcji są poddawane obróbce chemicznej, by uzyskać aktywny materiał, który gdy wchodzi w reakcje, umożliwia magazynowanie i dostarczanie energii" – tłumaczy Francesc Sabaté, szef centrum badawczo-rozwojowego ds. akumulatorów Seat.

Produkcja baterii do samochodów elektrycznych. Na początek elektrody

Od uzyskania aktywnego materiału, konstruktorów dzieli już tylko krok od stworzenia elektrod. Te dzieli się na dodatnie (anody) i ujemne (katody). Następnie grupuje się je i oddziela separatorem. W ten sposób powstają pojedyncze komórki. Każda z nich ma napięcie wynoszące 3,5 V. Tyle że taka wartość wystarczy do zasilania latarki LED, a nie samochodu. W przypadku auta ilość takich komórek musi być zatem zwielokrotniona. Zwielokrotniona do momentu, w którym nie uda się uzyskać co najmniej 400 V.

Jak powstają baterie do samochodu elektrycznego?

Produkcja baterii do samochodów elektrycznych wymaga zastosowania prawie 300 ogniw. Te są łączone szeregowo. Oczywiście ogniwa nie są łączone w jednym module, a dzielone na mniejsze moduły. W ten sposób uzyskiwanych jest kilka korzyści. Inżynierowie tworzą ekosystem o stałym i płynnym przepływie energii, a do tego mogą łatwiej monitorować stan poszczególnych elementów baterii oraz w razie potrzeby wymieniać poszczególne moduły, a nie cały akumulator.

Budowa baterii samochodu elektrycznego

Zbudowanie modułów i połączenie ich oznacza, że 90 proc. prac produkcyjnych zostało wykonanych. Finalnym etapem jest zamontowanie obudowy, a jeszcze wcześniej układu chłodzenia. Ten jest niezwykle ważny! Bateria w samochodzie elektrycznym mocno nagrzewa się zarówno w czasie ładowania, jak i oddawania energii. Poza tym może wymagać np. dogrzewania w czasie jazdy w niskich warunkach temperaturowych. Dołożenie tych dwóch elementów sprawia, że akumulator może być zamontowany w pojeździe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe akumulatory do samochodów elektrycznych są testowane!

Pójście w kierunku elektryfikacji oznacza oczywiście nie tylko stworzenie technologii, ale również jej sprawdzenie! Dzięki temu kierowcy będą mieli pewność, że wybór samochodu elektrycznego nie jest zakupem kota w worku. Seat sprawdza swoje baterie w Centrum Testów Energii. Obiekt ma 1500 m2 powierzchni, a do tego działa 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Każdego roku w centrum przeprowadzane jest do 6000 kompletnych testów systemu wysokiego napięcia, a akumulatory i baterie poddawane są średnio 17 500 godzinom testów oraz symulacji. Wśród nich można wymienić np. testy klimatyczne z różnicą temperatur na poziomie 80 stopni Celsjusza.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA