REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?
Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?

REKLAMA

REKLAMA

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych mogą uratować obecnie znane pojazdy? To pytanie, które zaczynają zadawać sobie koncerny.

Czym są paliwa syntetyczne?

Paliwa syntetyczne to nic innego jak środki chemiczne uzyskiwane na drodze procesu syntezy, które mogą stanowić alternatywę dla benzyny i oleju napędowego. Jakie przynoszą zalety? Pozwalają drastycznie ograniczyć poziom emisji szkodliwych związków powstałych w wyniku procesu spalania. A skutek takiej sytuacji może być jeden. Przemysł naftowy liczy na to, że e-paliwa pomogą wyłączyć samochody z silnikami spalinowymi z proponowanego przez UE zakazu sprzedaży ich w 2035 r. Tylko na ile ten plan jest realny?

REKLAMA

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Czy obniżą emisję?

REKLAMA

Pierwszy z problemów dotyczy bazy technologicznej. Bo o ile koncerny naftowe wiedzą już jak tworzyć paliwa syntetyczne, to nadal segment, który nie został w pełni zbadany. Ciężko zatem powiedzieć w jakim stopni e-paliwa są w stanie obniżyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. To wymaga badań, ale na te niestety... może nie być czasu. Do roku 2035 zostało 13 lat. Przez 13 lat producenci naftowi musieliby dokładnie sprawdzić wpływ paliw syntetycznych na skład spalin i przygotować na tyle przekonujące raporty, które pozwoliłyby UE na podjęcie działań.

Dodatkowo nie istnieją odpowiednie zakłady produkcyjne dostosowane do produkcji paliw syntetycznych, a do tego nie ma światowych standardów certyfikacji paliw syntetycznych. To wszystko trzeba byłoby wypracować do roku 2035.

Paliw syntetycznych może po prostu brakować!

Kolejny z problemów wyłania się z prognozy produkcji e-paliw opartej na scenariuszu opracowanym przez jednostkę badawczą przemysłu rafineryjnego Concawe. Ta wskazuje wyraźnie, że do roku 2035 paliwa syntetycznego wystarczy dla jedynie 2 proc. samochodów obecnych na europejskich drogach. Produkcji rafineryjnej nie da się bowiem przestawić w tym kierunku w tak krótkim czasie. W skrócie, paliwami tymi zasilanych będzie 5 milionów spośród 287 milionów pojazdów eksploatowanych w Unii Europejskiej.

Syntetyczne paliwa mają za mało czasu...

REKLAMA

Nietrudno jest orzec, że paliwa syntetyczne raczej nie przedłużą życia silnika spalinowego w nowych samochodach w Europie. Być może nie są w stanie wystarczająco obniżyć emisji, być może decydują o tym czynniki produkcyjne, a być może po prostu brak wystarczającej ilości czasu do wypracowania odpowiedniej technologii. Tyle że elektryfikacja też nie jest idealnym rozwiązaniem. Głównie z uwagi na swoje ograniczenia zasięgowe, jak i kwestię produkcji energii w Europie z udziałem paliw kopalnych. A przymus zakupu elektryków zbliża się coraz większymi krokami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak informuje Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, trwa finalizacja prac prawodawców unijnych nad przepisami dotyczącymi proponowanego wycofania silników spalinowych w 2035 r. Następna runda negocjacji odbędzie się 27 października.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA