REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?
Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Etykieta opon w maju 2021 roku przejdzie... lifting. Co się zmieni, jak będzie wyglądać nowa etykieta opon i jak czytać nową etykietę opon?

Etykiety na oponach: co oznaczają?

Etykieta opon narodziła się 1 listopada 2012 roku. To od tego momentu wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być w nią wyposażone. Co daje? Przede wszystkim gwarantuje kierowcy pakiet podstawowych informacji o produkcie, a tym samym może zdecydowanie pomóc podczas zakupu kompletu ogumienia do samochodu.

REKLAMA

Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie 3 parametrów. - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Etykieta opon: pomaga w zakupie!

REKLAMA

Czemu etykieta opon jest tak ważna? Bo kierowcy nie muszą znać pełnej oferty rynku oponiarskiego czy nawet mieć większej wiedzy w temacie. Otrzymują najważniejsze informacje w postaci graficznych wskaźników - mogą zatem porównać kilka modeli ze sobą w sklepie motoryzacyjnym. Oczywiście w modelu idealistycznym wiedzę powinni poszerzyć przeszukując np. testy oponiarskie renomowanych ośrodków badawczych.

Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in.: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jak odczytać etykietę na oponie od maja 2021 roku?

Na czym będzie polegać zmiana etykiety opon w maju 2021 roku? Modyfikacji tak naprawdę jest kilka. Cel ich wprowadzenia jest jeden - chodzi o uzyskanie jeszcze większej przejrzystości, a co za tym idzie ułatwienie kierowcy dostępu do koniecznych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Zredukowana zostanie ilość klas oceny. Teraz etykieta opon będzie się składać z pięciu klas - od A do E. Klasy F i G nie będą już dozwolone.
  2. Pojawią się nowe symbole energii - mają jeszcze lepiej sugerować pojęcia, które wyznaczają, bo były wzorowane na symbolach znanych m.in. ze sprzętu gospodarstwa domowego.
  3. Ikona wskazująca poziom hałasu zewnętrznego w decybelach zmieni szatę graficzną. Teraz poza wskazaniem odczytu będzie określać klasę (A, B, C), a nie wyznaczać głośność graficznie za pomocą ilości kresek w fali dźwiękowej.
  4. Pojawią się informacje dodatkowe. Za ich pomocą producent określi m.in. przyczepności na oblodzonych drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych.
  5. Dodany zostanie kod QR za pomocą którego informacje o modelu ogumienia będzie można sprawdzić też np. w sieci w europejskiej bazie danych o produktach (EPREL).

Etykieta opon 2021: co się nie zmieni?

Co w przypadku etykiety opon się nie zmieni? Nadal podstawę informacji stanowić będą trzy klasy oceny. Na jej podstawie kierowca sprawdzi dane dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Poza tym bez zmian pozostanie ogólny wygląd etykiety opon. Nadal przyjmie ona prostokątnej naklejki z białym tłem, która będzie nalepiana na bieżnika fabrycznie nowych modeli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA