REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?
Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Etykieta opon w maju 2021 roku przejdzie... lifting. Co się zmieni, jak będzie wyglądać nowa etykieta opon i jak czytać nową etykietę opon?

Etykiety na oponach: co oznaczają?

Etykieta opon narodziła się 1 listopada 2012 roku. To od tego momentu wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być w nią wyposażone. Co daje? Przede wszystkim gwarantuje kierowcy pakiet podstawowych informacji o produkcie, a tym samym może zdecydowanie pomóc podczas zakupu kompletu ogumienia do samochodu.

REKLAMA

Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie 3 parametrów. - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Etykieta opon: pomaga w zakupie!

REKLAMA

Czemu etykieta opon jest tak ważna? Bo kierowcy nie muszą znać pełnej oferty rynku oponiarskiego czy nawet mieć większej wiedzy w temacie. Otrzymują najważniejsze informacje w postaci graficznych wskaźników - mogą zatem porównać kilka modeli ze sobą w sklepie motoryzacyjnym. Oczywiście w modelu idealistycznym wiedzę powinni poszerzyć przeszukując np. testy oponiarskie renomowanych ośrodków badawczych.

Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in.: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jak odczytać etykietę na oponie od maja 2021 roku?

Na czym będzie polegać zmiana etykiety opon w maju 2021 roku? Modyfikacji tak naprawdę jest kilka. Cel ich wprowadzenia jest jeden - chodzi o uzyskanie jeszcze większej przejrzystości, a co za tym idzie ułatwienie kierowcy dostępu do koniecznych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Zredukowana zostanie ilość klas oceny. Teraz etykieta opon będzie się składać z pięciu klas - od A do E. Klasy F i G nie będą już dozwolone.
  2. Pojawią się nowe symbole energii - mają jeszcze lepiej sugerować pojęcia, które wyznaczają, bo były wzorowane na symbolach znanych m.in. ze sprzętu gospodarstwa domowego.
  3. Ikona wskazująca poziom hałasu zewnętrznego w decybelach zmieni szatę graficzną. Teraz poza wskazaniem odczytu będzie określać klasę (A, B, C), a nie wyznaczać głośność graficznie za pomocą ilości kresek w fali dźwiękowej.
  4. Pojawią się informacje dodatkowe. Za ich pomocą producent określi m.in. przyczepności na oblodzonych drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych.
  5. Dodany zostanie kod QR za pomocą którego informacje o modelu ogumienia będzie można sprawdzić też np. w sieci w europejskiej bazie danych o produktach (EPREL).

Etykieta opon 2021: co się nie zmieni?

Co w przypadku etykiety opon się nie zmieni? Nadal podstawę informacji stanowić będą trzy klasy oceny. Na jej podstawie kierowca sprawdzi dane dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Poza tym bez zmian pozostanie ogólny wygląd etykiety opon. Nadal przyjmie ona prostokątnej naklejki z białym tłem, która będzie nalepiana na bieżnika fabrycznie nowych modeli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA