REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?
Etykieta opon: jak czytać nową etykietę od maja 2021 roku?

REKLAMA

REKLAMA

Etykieta opon w maju 2021 roku przejdzie... lifting. Co się zmieni, jak będzie wyglądać nowa etykieta opon i jak czytać nową etykietę opon?

Etykiety na oponach: co oznaczają?

Etykieta opon narodziła się 1 listopada 2012 roku. To od tego momentu wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być w nią wyposażone. Co daje? Przede wszystkim gwarantuje kierowcy pakiet podstawowych informacji o produkcie, a tym samym może zdecydowanie pomóc podczas zakupu kompletu ogumienia do samochodu.

REKLAMA

Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie 3 parametrów. - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Etykieta opon: pomaga w zakupie!

REKLAMA

Czemu etykieta opon jest tak ważna? Bo kierowcy nie muszą znać pełnej oferty rynku oponiarskiego czy nawet mieć większej wiedzy w temacie. Otrzymują najważniejsze informacje w postaci graficznych wskaźników - mogą zatem porównać kilka modeli ze sobą w sklepie motoryzacyjnym. Oczywiście w modelu idealistycznym wiedzę powinni poszerzyć przeszukując np. testy oponiarskie renomowanych ośrodków badawczych.

Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in.: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jak odczytać etykietę na oponie od maja 2021 roku?

Na czym będzie polegać zmiana etykiety opon w maju 2021 roku? Modyfikacji tak naprawdę jest kilka. Cel ich wprowadzenia jest jeden - chodzi o uzyskanie jeszcze większej przejrzystości, a co za tym idzie ułatwienie kierowcy dostępu do koniecznych informacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Zredukowana zostanie ilość klas oceny. Teraz etykieta opon będzie się składać z pięciu klas - od A do E. Klasy F i G nie będą już dozwolone.
  2. Pojawią się nowe symbole energii - mają jeszcze lepiej sugerować pojęcia, które wyznaczają, bo były wzorowane na symbolach znanych m.in. ze sprzętu gospodarstwa domowego.
  3. Ikona wskazująca poziom hałasu zewnętrznego w decybelach zmieni szatę graficzną. Teraz poza wskazaniem odczytu będzie określać klasę (A, B, C), a nie wyznaczać głośność graficznie za pomocą ilości kresek w fali dźwiękowej.
  4. Pojawią się informacje dodatkowe. Za ich pomocą producent określi m.in. przyczepności na oblodzonych drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych.
  5. Dodany zostanie kod QR za pomocą którego informacje o modelu ogumienia będzie można sprawdzić też np. w sieci w europejskiej bazie danych o produktach (EPREL).

Etykieta opon 2021: co się nie zmieni?

Co w przypadku etykiety opon się nie zmieni? Nadal podstawę informacji stanowić będą trzy klasy oceny. Na jej podstawie kierowca sprawdzi dane dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Poza tym bez zmian pozostanie ogólny wygląd etykiety opon. Nadal przyjmie ona prostokątnej naklejki z białym tłem, która będzie nalepiana na bieżnika fabrycznie nowych modeli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA