REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?
TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?
Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze dekadę temu kierowcę o przebiciu opony informowało głównie szarpanie na kierownicy. Teraz komputer samodzielnie wykrywa utratę ciśnienia w kołach, a wszystko dzięki TPMS.

Kierowca przed wyruszeniem w podróż powinien upewnić się, że w jego aucie działają wszystkie światła, a do tego ciśnienie powietrza w kołach jest prawidłowe. Tyle jednak teoria, bo w praktyce niewielu prowadzących pamięta o tym obowiązku. Czy to groźne? W nowoczesnym aucie nie do końca. Producenci pomyśleli bowiem o monitorowaniu parametrów pracy pojazdów za nich. Oznacza to mniej więcej tyle, że po przepaleniu się żarówki w komputerze pokładowym pojawia się stosowny komunikat. To samo dotyczy drastycznego spadku ciśnienia w oponach.

REKLAMA

Czujnik ciśnienia w kołach - obowiązek od 2014 roku!

System TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) od roku 2014 stanowi w Europie obowiązkowe wyposażenie pojazdów. A zadanie postawione przed nim jest dość proste - w czasie jazdy nieustannie sprawdza czy ciśnienie powietrza w kołach jest takie, jak zaleca producent. Układ jest w stanie bardzo szybko wykryć ewentualnie odchylenia od wartości prawidłowej. Za każdym razem informuje o tym kierowcę za pomocą komunikatu wyświetlanego na ekranie komputera pokładowego, ewentualnie za sprawą specjalnej kontrolki ostrzegawczej pokazującej się na tablicy zegarów.

Zobacz również: Prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach

Podstawą systemu TPMS są czujniki montowane w kołach. Posiadają one niezależne zasilanie oraz obwód umożliwiający bezprzewodową komunikację na częstotliwości 434 MHz z komputerem pokładowym zamontowanym w pojeździe. Wysyłanie danych dotyczących odczytu ciśnienia odbywa się mniej więcej raz na minutę. Choć czujnik ciśnienia w kołach brzmi uniwersalnie, na rynku spotykany jest cały szereg rozwiązań. Przykład? Urządzenie jest mocowane do obręczy lub bezpośrednio za zaworem. To jednak nie koniec, bo TPMS może być też pośredni.

TPMS pośredni czy bezpośredni? Różnice i zalety

TPMS pośredni oznacza mniej więcej tyle, że w pojeździe nie montuje się specjalnego czujnika ciśnienia w kołach. Inżynierowie wymyślili bowiem, że jego pracę można zastąpić odczytami dokonywanymi przez czujniki prędkości kół pojawiające w aucie w ramach systemu ABS i ESP. Jak to działa? Komputer podczas jazdy kontroluje szybkość wykonywania obrotów przez poszczególne koła. Na tej podstawie wykrywa ewentualne spadki ciśnienia powietrza - w końcu słabo napompowana opona musi wykonać większą ilość obrotów od prawidłowo napompowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

System TPMS pośredni nie jest mocno dokładny. Czasami od momentu obniżenia się ciśnienia w kola do wyświetlenia stosowanego komunikatu na ekranie komputera pokładowego mija 10 minut. To podczas jazdy po autostradzie całe wieki! Z drugiej strony czujniki ciśnienia w kołach choć dużo dokładniejsze, są niezwykle łatwe do uszkodzenia np. podczas najeżdżania na krawężnik czy nawet sezonowej wymiany ogumienia. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku ogólne zalety płynące ze stosowania rozwiązania są oczywiste. Bo po pierwsze rośnie poziom bezpieczeństwa, a po drugie wydłużany jest czas eksploatacji opon.

Czujnik ciśnienia w kołach - po co to komu?

Na koniec zasadnicze pytanie. Czemu czujnik ciśnienia w kołach ma tak potężne znaczenie? To on wyręcza kierowcę podczas kontroli prawidłowego napompowania opon i sprawia, że w razie nagłej utraty ciśnienia np. po przebiciu prowadzący zostanie ostrzeżony stosownym komunikatem. Informacja pojawiająca się na ekranie komputera pokładowego pozwoli właścicielowi auta podjąć wcześniejszą reakcję. Konkretnie, zatrzyma pojazd zanim ten podczas jazdy stanie się niesterowny. To z pewnością pozwoli uniknąć wypadku oraz nie narazi na niebezpieczeństwo użytkowników drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA