REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?

TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?
TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?
Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze dekadę temu kierowcę o przebiciu opony informowało głównie szarpanie na kierownicy. Teraz komputer samodzielnie wykrywa utratę ciśnienia w kołach, a wszystko dzięki TPMS.

Kierowca przed wyruszeniem w podróż powinien upewnić się, że w jego aucie działają wszystkie światła, a do tego ciśnienie powietrza w kołach jest prawidłowe. Tyle jednak teoria, bo w praktyce niewielu prowadzących pamięta o tym obowiązku. Czy to groźne? W nowoczesnym aucie nie do końca. Producenci pomyśleli bowiem o monitorowaniu parametrów pracy pojazdów za nich. Oznacza to mniej więcej tyle, że po przepaleniu się żarówki w komputerze pokładowym pojawia się stosowny komunikat. To samo dotyczy drastycznego spadku ciśnienia w oponach.

REKLAMA

REKLAMA

Czujnik ciśnienia w kołach - obowiązek od 2014 roku!

System TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) od roku 2014 stanowi w Europie obowiązkowe wyposażenie pojazdów. A zadanie postawione przed nim jest dość proste - w czasie jazdy nieustannie sprawdza czy ciśnienie powietrza w kołach jest takie, jak zaleca producent. Układ jest w stanie bardzo szybko wykryć ewentualnie odchylenia od wartości prawidłowej. Za każdym razem informuje o tym kierowcę za pomocą komunikatu wyświetlanego na ekranie komputera pokładowego, ewentualnie za sprawą specjalnej kontrolki ostrzegawczej pokazującej się na tablicy zegarów.

Zobacz również: Prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach

Podstawą systemu TPMS są czujniki montowane w kołach. Posiadają one niezależne zasilanie oraz obwód umożliwiający bezprzewodową komunikację na częstotliwości 434 MHz z komputerem pokładowym zamontowanym w pojeździe. Wysyłanie danych dotyczących odczytu ciśnienia odbywa się mniej więcej raz na minutę. Choć czujnik ciśnienia w kołach brzmi uniwersalnie, na rynku spotykany jest cały szereg rozwiązań. Przykład? Urządzenie jest mocowane do obręczy lub bezpośrednio za zaworem. To jednak nie koniec, bo TPMS może być też pośredni.

REKLAMA

TPMS pośredni czy bezpośredni? Różnice i zalety

TPMS pośredni oznacza mniej więcej tyle, że w pojeździe nie montuje się specjalnego czujnika ciśnienia w kołach. Inżynierowie wymyślili bowiem, że jego pracę można zastąpić odczytami dokonywanymi przez czujniki prędkości kół pojawiające w aucie w ramach systemu ABS i ESP. Jak to działa? Komputer podczas jazdy kontroluje szybkość wykonywania obrotów przez poszczególne koła. Na tej podstawie wykrywa ewentualne spadki ciśnienia powietrza - w końcu słabo napompowana opona musi wykonać większą ilość obrotów od prawidłowo napompowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

System TPMS pośredni nie jest mocno dokładny. Czasami od momentu obniżenia się ciśnienia w kola do wyświetlenia stosowanego komunikatu na ekranie komputera pokładowego mija 10 minut. To podczas jazdy po autostradzie całe wieki! Z drugiej strony czujniki ciśnienia w kołach choć dużo dokładniejsze, są niezwykle łatwe do uszkodzenia np. podczas najeżdżania na krawężnik czy nawet sezonowej wymiany ogumienia. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku ogólne zalety płynące ze stosowania rozwiązania są oczywiste. Bo po pierwsze rośnie poziom bezpieczeństwa, a po drugie wydłużany jest czas eksploatacji opon.

Czujnik ciśnienia w kołach - po co to komu?

Na koniec zasadnicze pytanie. Czemu czujnik ciśnienia w kołach ma tak potężne znaczenie? To on wyręcza kierowcę podczas kontroli prawidłowego napompowania opon i sprawia, że w razie nagłej utraty ciśnienia np. po przebiciu prowadzący zostanie ostrzeżony stosownym komunikatem. Informacja pojawiająca się na ekranie komputera pokładowego pozwoli właścicielowi auta podjąć wcześniejszą reakcję. Konkretnie, zatrzyma pojazd zanim ten podczas jazdy stanie się niesterowny. To z pewnością pozwoli uniknąć wypadku oraz nie narazi na niebezpieczeństwo użytkowników drogi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA