REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?
TPMS - czujnik ciśnienia w kołach. Na czym polega jego praca?
Oponeo

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze dekadę temu kierowcę o przebiciu opony informowało głównie szarpanie na kierownicy. Teraz komputer samodzielnie wykrywa utratę ciśnienia w kołach, a wszystko dzięki TPMS.

Kierowca przed wyruszeniem w podróż powinien upewnić się, że w jego aucie działają wszystkie światła, a do tego ciśnienie powietrza w kołach jest prawidłowe. Tyle jednak teoria, bo w praktyce niewielu prowadzących pamięta o tym obowiązku. Czy to groźne? W nowoczesnym aucie nie do końca. Producenci pomyśleli bowiem o monitorowaniu parametrów pracy pojazdów za nich. Oznacza to mniej więcej tyle, że po przepaleniu się żarówki w komputerze pokładowym pojawia się stosowny komunikat. To samo dotyczy drastycznego spadku ciśnienia w oponach.

REKLAMA

REKLAMA

Czujnik ciśnienia w kołach - obowiązek od 2014 roku!

System TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) od roku 2014 stanowi w Europie obowiązkowe wyposażenie pojazdów. A zadanie postawione przed nim jest dość proste - w czasie jazdy nieustannie sprawdza czy ciśnienie powietrza w kołach jest takie, jak zaleca producent. Układ jest w stanie bardzo szybko wykryć ewentualnie odchylenia od wartości prawidłowej. Za każdym razem informuje o tym kierowcę za pomocą komunikatu wyświetlanego na ekranie komputera pokładowego, ewentualnie za sprawą specjalnej kontrolki ostrzegawczej pokazującej się na tablicy zegarów.

Zobacz również: Prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach

Podstawą systemu TPMS są czujniki montowane w kołach. Posiadają one niezależne zasilanie oraz obwód umożliwiający bezprzewodową komunikację na częstotliwości 434 MHz z komputerem pokładowym zamontowanym w pojeździe. Wysyłanie danych dotyczących odczytu ciśnienia odbywa się mniej więcej raz na minutę. Choć czujnik ciśnienia w kołach brzmi uniwersalnie, na rynku spotykany jest cały szereg rozwiązań. Przykład? Urządzenie jest mocowane do obręczy lub bezpośrednio za zaworem. To jednak nie koniec, bo TPMS może być też pośredni.

REKLAMA

TPMS pośredni czy bezpośredni? Różnice i zalety

TPMS pośredni oznacza mniej więcej tyle, że w pojeździe nie montuje się specjalnego czujnika ciśnienia w kołach. Inżynierowie wymyślili bowiem, że jego pracę można zastąpić odczytami dokonywanymi przez czujniki prędkości kół pojawiające w aucie w ramach systemu ABS i ESP. Jak to działa? Komputer podczas jazdy kontroluje szybkość wykonywania obrotów przez poszczególne koła. Na tej podstawie wykrywa ewentualne spadki ciśnienia powietrza - w końcu słabo napompowana opona musi wykonać większą ilość obrotów od prawidłowo napompowanej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

System TPMS pośredni nie jest mocno dokładny. Czasami od momentu obniżenia się ciśnienia w kola do wyświetlenia stosowanego komunikatu na ekranie komputera pokładowego mija 10 minut. To podczas jazdy po autostradzie całe wieki! Z drugiej strony czujniki ciśnienia w kołach choć dużo dokładniejsze, są niezwykle łatwe do uszkodzenia np. podczas najeżdżania na krawężnik czy nawet sezonowej wymiany ogumienia. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku ogólne zalety płynące ze stosowania rozwiązania są oczywiste. Bo po pierwsze rośnie poziom bezpieczeństwa, a po drugie wydłużany jest czas eksploatacji opon.

Czujnik ciśnienia w kołach - po co to komu?

Na koniec zasadnicze pytanie. Czemu czujnik ciśnienia w kołach ma tak potężne znaczenie? To on wyręcza kierowcę podczas kontroli prawidłowego napompowania opon i sprawia, że w razie nagłej utraty ciśnienia np. po przebiciu prowadzący zostanie ostrzeżony stosownym komunikatem. Informacja pojawiająca się na ekranie komputera pokładowego pozwoli właścicielowi auta podjąć wcześniejszą reakcję. Konkretnie, zatrzyma pojazd zanim ten podczas jazdy stanie się niesterowny. To z pewnością pozwoli uniknąć wypadku oraz nie narazi na niebezpieczeństwo użytkowników drogi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA