REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu jest bardzo ważne, ponieważ wpływa bezpośrednio na jakość prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Jakie skutki może nieść za sobą nieodpowiednie ciśnienie w oponach?

Kontrola ciśnienia powietrza w oponach

Niewłaściwy stan ogumienia w samochodach jest jedną z przyczyn wypadków samochodowych. 6% wypadków śmiertelnych na autostradach jest związanych z pęknięciem opony, spowodowanym zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza bądź powolnym spadkiem ciśnienia w oponie. Zarówno za słabo jak i za mocno napompowana opona zagraża bezpieczeństwu na drodze.

REKLAMA

Specjaliści zalecają, aby ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, jednak ze statystyk wynika, że nie stosuje się do tego zalecania ponad połowa kierowców. Według badań zrealizowanych dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 39% z nich sprawdza ciśnienie sporadycznie przy okazji parkowania, 9% tylko przed długą podróżą, a 5% - nigdy. W 2008 r. Michelin i Statoil przebadały 9158 samochodów, z czego 71 % miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Ciśnienie homologowane przez producenta danego modelu samochodu, można znaleźć na tabliczce znamionowej, która znajduje się na klapce wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Natomiast rzeczywisty poziom ciśnienia w oponach możemy kontrolować za pomocą kompresora na stacji benzynowej.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i korzyści

Przyczyny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższone ciśnienie może wynikać z zaniedbań kierowcy, który po jeździe z większym obciążeniem nie skontroluje poziomu ciśnienia w oponach, które może się zwiększyć. Innym, wydawać by się mogło błahym powodem, jest błąd pomiarowy manometru, którym sprawdzamy nasze opony. Dlatego ważne jest, aby używać sprzętu spełniającego normy oraz posiadającego odpowiednie certyfikaty.

Skutki

Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem spowoduje zmniejszenie się powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje gorszą przyczepnością opon. Taka jazda również odbije się na stanie technicznym naszego pojazdu. Wstrząsy, które przy zbyt wysokim ciśnieniu są bardziej odczuwalne, mogą przyczynić się do przyspieszonego zużycia elementów nadwozia, luzów w zawieszeniu oraz spowodować awarie systemów elektronicznych. Zwiększy się także ryzyko uszkodzenia opony podczas wpadnięcia w dziurę lub najechania na krawężnik.

Zobacz też: Przechowywanie opon - typowe błędy

Mocno napompowana opona narażona jest na nierównomierne zużycie, które jest większe na środku bieżnika niż na jej barkach. Gorszy jest również komfort podróżowania, ponieważ podróżujący bardziej odczują nierówności jezdni. Trzeba liczyć się także z większą hałaśliwością opon przy szybkiej jeździe.

Zalety

Zbyt wysokie ciśnienie posiada także pewne zalety. Opony mają wtedy mniejsze opory toczenia, co sprzyja obniżeniu zużycia paliwa. Zwiększa się również stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i wpływ na bezpieczeństwo

 Przyczyny

Przyczyn zbyt niskiego ciśnienia może być wiele. Najczęściej jednak wynika to z uszkodzenia opony (małe przebicie lub przecięcie opony). Często zdarza się również, że sam wentyl ulegnie uszkodzeniu, co spowoduje spadek ciśnienia. Temperatura także ma wpływ na oponę, ponieważ jej spadek powoduje obniżenie się ciśnienia. Każdy obniżenie temperatury o 10 stopni oznacza spadek ciśnienia w oponie o 0.1 bara. Przykładowo: Kiedy napompujemy oponę do 2 barów w temperaturze 20 stopni, przy temperaturze minus 10 stopni w naszej oponie będzie znajdować się już tylko 1,7 bara.

Skutki

Bezpieczeństwo

Obniżone ciśnienie również ma wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ droga hamowania na mokrej nawierzchni wzrasta nawet o kilkanaście metrów. Jednak nie jest to jedyny nie pożądany efekt, bowiem opony są bardziej narażone na tzw. aquaplaning. Sytuacja ta występuje wtedy, gdy bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność. Zwiększa się również możliwość wystąpienia nadsterowności lub podsterowności samochodu. Dodatkowo samochód reaguje mniej precyzyjnie i z opóźnieniem na ruchy kierownicą. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że elementy układu kierowniczego zużyją się szybciej.   Nasze opony są bardziej narażone na wystrzał, co jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza przy jeździe z dużą prędkością. Także uszkodzenie opon, np. przebicie, jest bardziej prawdopodobne gdy ciśnienie w nich jest zbyt niskie.

Ciśnienie powietrza w oponach: wpływ na trwałość opony i zużycie paliwa

Również i w tym przypadku opona narażona jest na nierównomierne zużycie. Na przykład ciśnienie obniżone o 0,5 bara zmniejsza trwałość bieżnika o 20-30%. W tej sytuacji szybszemu zużyciu ulegają barki opon, co w efekcie daje taki sam skutek jak w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia: konieczność szybszej wymiany opon. Badania, wykonane przez Bridgestone, pokazują, że zbyt niskie ciśnienie może skrócić łączny przebieg opony nawet o 40%! W tym przypadku zużycie paliwa wzrośnie. Przykładowo: obniżenie ciśnienia o 0.5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Także opory toczenia ulegają zwiększeniu. W wyżej wymienionym przypadku może wynosić wzrost o nawet 15%! Niewłaściwy poziom ciśnienia może spowodować wzrost emisji hałasu nawet o 2 dB.

Zalety

Obniżenie poziomu ciśnienia w oponach może mieć wpływ na poprawę komfortu jazdy. Potwierdzone jest to przez profesjonalnych kierowców testowych. Jednak niżej oceniają oni  prowadzenie samochodu. Obniżanie ciśnienia stosowane jest przez pasjonatów jazdy terenowej. Ma to na celu poprawę właściwości trakcyjnych.

Systemy kontrolujące poziom ciśnienia w oponach

Producenci samochodów coraz częściej wyposażają swoje modele w czujniki, które na bieżąco dokonują pomiarów, a w razie potrzeby alarmują o nieprawidłowym ciśnieniu. W zależności od użytych urządzeń wynika dokładność pomiaru. W samochodach z najwyższej półki stosowane są zaawansowane czujniki. W listopadzie 2014 roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące rejestracji aut. Obowiązkowo do każdego nowego samochodu montowany będzie czujnik ciśnienia w oponach. Jednak nie warto bezspornie ufać urządzeniom i dlatego powinno się od czasu do czasu skontrolować osobiście stan ogumienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA