REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu jest bardzo ważne, ponieważ wpływa bezpośrednio na jakość prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Jakie skutki może nieść za sobą nieodpowiednie ciśnienie w oponach?

Kontrola ciśnienia powietrza w oponach

Niewłaściwy stan ogumienia w samochodach jest jedną z przyczyn wypadków samochodowych. 6% wypadków śmiertelnych na autostradach jest związanych z pęknięciem opony, spowodowanym zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza bądź powolnym spadkiem ciśnienia w oponie. Zarówno za słabo jak i za mocno napompowana opona zagraża bezpieczeństwu na drodze.

REKLAMA

Specjaliści zalecają, aby ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, jednak ze statystyk wynika, że nie stosuje się do tego zalecania ponad połowa kierowców. Według badań zrealizowanych dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 39% z nich sprawdza ciśnienie sporadycznie przy okazji parkowania, 9% tylko przed długą podróżą, a 5% - nigdy. W 2008 r. Michelin i Statoil przebadały 9158 samochodów, z czego 71 % miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Ciśnienie homologowane przez producenta danego modelu samochodu, można znaleźć na tabliczce znamionowej, która znajduje się na klapce wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Natomiast rzeczywisty poziom ciśnienia w oponach możemy kontrolować za pomocą kompresora na stacji benzynowej.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i korzyści

Przyczyny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższone ciśnienie może wynikać z zaniedbań kierowcy, który po jeździe z większym obciążeniem nie skontroluje poziomu ciśnienia w oponach, które może się zwiększyć. Innym, wydawać by się mogło błahym powodem, jest błąd pomiarowy manometru, którym sprawdzamy nasze opony. Dlatego ważne jest, aby używać sprzętu spełniającego normy oraz posiadającego odpowiednie certyfikaty.

Skutki

Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem spowoduje zmniejszenie się powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje gorszą przyczepnością opon. Taka jazda również odbije się na stanie technicznym naszego pojazdu. Wstrząsy, które przy zbyt wysokim ciśnieniu są bardziej odczuwalne, mogą przyczynić się do przyspieszonego zużycia elementów nadwozia, luzów w zawieszeniu oraz spowodować awarie systemów elektronicznych. Zwiększy się także ryzyko uszkodzenia opony podczas wpadnięcia w dziurę lub najechania na krawężnik.

Zobacz też: Przechowywanie opon - typowe błędy

Mocno napompowana opona narażona jest na nierównomierne zużycie, które jest większe na środku bieżnika niż na jej barkach. Gorszy jest również komfort podróżowania, ponieważ podróżujący bardziej odczują nierówności jezdni. Trzeba liczyć się także z większą hałaśliwością opon przy szybkiej jeździe.

Zalety

Zbyt wysokie ciśnienie posiada także pewne zalety. Opony mają wtedy mniejsze opory toczenia, co sprzyja obniżeniu zużycia paliwa. Zwiększa się również stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i wpływ na bezpieczeństwo

 Przyczyny

Przyczyn zbyt niskiego ciśnienia może być wiele. Najczęściej jednak wynika to z uszkodzenia opony (małe przebicie lub przecięcie opony). Często zdarza się również, że sam wentyl ulegnie uszkodzeniu, co spowoduje spadek ciśnienia. Temperatura także ma wpływ na oponę, ponieważ jej spadek powoduje obniżenie się ciśnienia. Każdy obniżenie temperatury o 10 stopni oznacza spadek ciśnienia w oponie o 0.1 bara. Przykładowo: Kiedy napompujemy oponę do 2 barów w temperaturze 20 stopni, przy temperaturze minus 10 stopni w naszej oponie będzie znajdować się już tylko 1,7 bara.

Skutki

Bezpieczeństwo

Obniżone ciśnienie również ma wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ droga hamowania na mokrej nawierzchni wzrasta nawet o kilkanaście metrów. Jednak nie jest to jedyny nie pożądany efekt, bowiem opony są bardziej narażone na tzw. aquaplaning. Sytuacja ta występuje wtedy, gdy bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność. Zwiększa się również możliwość wystąpienia nadsterowności lub podsterowności samochodu. Dodatkowo samochód reaguje mniej precyzyjnie i z opóźnieniem na ruchy kierownicą. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że elementy układu kierowniczego zużyją się szybciej.   Nasze opony są bardziej narażone na wystrzał, co jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza przy jeździe z dużą prędkością. Także uszkodzenie opon, np. przebicie, jest bardziej prawdopodobne gdy ciśnienie w nich jest zbyt niskie.

Ciśnienie powietrza w oponach: wpływ na trwałość opony i zużycie paliwa

Również i w tym przypadku opona narażona jest na nierównomierne zużycie. Na przykład ciśnienie obniżone o 0,5 bara zmniejsza trwałość bieżnika o 20-30%. W tej sytuacji szybszemu zużyciu ulegają barki opon, co w efekcie daje taki sam skutek jak w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia: konieczność szybszej wymiany opon. Badania, wykonane przez Bridgestone, pokazują, że zbyt niskie ciśnienie może skrócić łączny przebieg opony nawet o 40%! W tym przypadku zużycie paliwa wzrośnie. Przykładowo: obniżenie ciśnienia o 0.5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Także opory toczenia ulegają zwiększeniu. W wyżej wymienionym przypadku może wynosić wzrost o nawet 15%! Niewłaściwy poziom ciśnienia może spowodować wzrost emisji hałasu nawet o 2 dB.

Zalety

Obniżenie poziomu ciśnienia w oponach może mieć wpływ na poprawę komfortu jazdy. Potwierdzone jest to przez profesjonalnych kierowców testowych. Jednak niżej oceniają oni  prowadzenie samochodu. Obniżanie ciśnienia stosowane jest przez pasjonatów jazdy terenowej. Ma to na celu poprawę właściwości trakcyjnych.

Systemy kontrolujące poziom ciśnienia w oponach

Producenci samochodów coraz częściej wyposażają swoje modele w czujniki, które na bieżąco dokonują pomiarów, a w razie potrzeby alarmują o nieprawidłowym ciśnieniu. W zależności od użytych urządzeń wynika dokładność pomiaru. W samochodach z najwyższej półki stosowane są zaawansowane czujniki. W listopadzie 2014 roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące rejestracji aut. Obowiązkowo do każdego nowego samochodu montowany będzie czujnik ciśnienia w oponach. Jednak nie warto bezspornie ufać urządzeniom i dlatego powinno się od czasu do czasu skontrolować osobiście stan ogumienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA