REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem w oponach - skutki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia
Ciśnienie w oponach warto kontrolować min. raz w miesiącu. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu jest bardzo ważne, ponieważ wpływa bezpośrednio na jakość prowadzenia pojazdu, a tym samym na bezpieczeństwo jazdy. Jakie skutki może nieść za sobą nieodpowiednie ciśnienie w oponach?

Kontrola ciśnienia powietrza w oponach

Niewłaściwy stan ogumienia w samochodach jest jedną z przyczyn wypadków samochodowych. 6% wypadków śmiertelnych na autostradach jest związanych z pęknięciem opony, spowodowanym zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem powietrza bądź powolnym spadkiem ciśnienia w oponie. Zarówno za słabo jak i za mocno napompowana opona zagraża bezpieczeństwu na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści zalecają, aby ciśnienie sprawdzać przynajmniej raz w miesiącu, jednak ze statystyk wynika, że nie stosuje się do tego zalecania ponad połowa kierowców. Według badań zrealizowanych dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego aż 39% z nich sprawdza ciśnienie sporadycznie przy okazji parkowania, 9% tylko przed długą podróżą, a 5% - nigdy. W 2008 r. Michelin i Statoil przebadały 9158 samochodów, z czego 71 % miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach.

Zobacz też: Na którą oś założyć lepsze opony - na przednią czy tylną?

Ciśnienie homologowane przez producenta danego modelu samochodu, można znaleźć na tabliczce znamionowej, która znajduje się na klapce wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy. Natomiast rzeczywisty poziom ciśnienia w oponach możemy kontrolować za pomocą kompresora na stacji benzynowej.

REKLAMA

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i korzyści

Przyczyny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższone ciśnienie może wynikać z zaniedbań kierowcy, który po jeździe z większym obciążeniem nie skontroluje poziomu ciśnienia w oponach, które może się zwiększyć. Innym, wydawać by się mogło błahym powodem, jest błąd pomiarowy manometru, którym sprawdzamy nasze opony. Dlatego ważne jest, aby używać sprzętu spełniającego normy oraz posiadającego odpowiednie certyfikaty.

Skutki

Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem spowoduje zmniejszenie się powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje gorszą przyczepnością opon. Taka jazda również odbije się na stanie technicznym naszego pojazdu. Wstrząsy, które przy zbyt wysokim ciśnieniu są bardziej odczuwalne, mogą przyczynić się do przyspieszonego zużycia elementów nadwozia, luzów w zawieszeniu oraz spowodować awarie systemów elektronicznych. Zwiększy się także ryzyko uszkodzenia opony podczas wpadnięcia w dziurę lub najechania na krawężnik.

Zobacz też: Przechowywanie opon - typowe błędy

Mocno napompowana opona narażona jest na nierównomierne zużycie, które jest większe na środku bieżnika niż na jej barkach. Gorszy jest również komfort podróżowania, ponieważ podróżujący bardziej odczują nierówności jezdni. Trzeba liczyć się także z większą hałaśliwością opon przy szybkiej jeździe.

Zalety

Zbyt wysokie ciśnienie posiada także pewne zalety. Opony mają wtedy mniejsze opory toczenia, co sprzyja obniżeniu zużycia paliwa. Zwiększa się również stabilność samochodu podczas pokonywania zakrętów.

Zbyt niskie ciśnienie w oponach - przyczyny, skutki i wpływ na bezpieczeństwo

 Przyczyny

Przyczyn zbyt niskiego ciśnienia może być wiele. Najczęściej jednak wynika to z uszkodzenia opony (małe przebicie lub przecięcie opony). Często zdarza się również, że sam wentyl ulegnie uszkodzeniu, co spowoduje spadek ciśnienia. Temperatura także ma wpływ na oponę, ponieważ jej spadek powoduje obniżenie się ciśnienia. Każdy obniżenie temperatury o 10 stopni oznacza spadek ciśnienia w oponie o 0.1 bara. Przykładowo: Kiedy napompujemy oponę do 2 barów w temperaturze 20 stopni, przy temperaturze minus 10 stopni w naszej oponie będzie znajdować się już tylko 1,7 bara.

Skutki

Bezpieczeństwo

Obniżone ciśnienie również ma wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ droga hamowania na mokrej nawierzchni wzrasta nawet o kilkanaście metrów. Jednak nie jest to jedyny nie pożądany efekt, bowiem opony są bardziej narażone na tzw. aquaplaning. Sytuacja ta występuje wtedy, gdy bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność. Zwiększa się również możliwość wystąpienia nadsterowności lub podsterowności samochodu. Dodatkowo samochód reaguje mniej precyzyjnie i z opóźnieniem na ruchy kierownicą. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że elementy układu kierowniczego zużyją się szybciej.   Nasze opony są bardziej narażone na wystrzał, co jest bardzo niebezpieczne, zwłaszcza przy jeździe z dużą prędkością. Także uszkodzenie opon, np. przebicie, jest bardziej prawdopodobne gdy ciśnienie w nich jest zbyt niskie.

Ciśnienie powietrza w oponach: wpływ na trwałość opony i zużycie paliwa

Również i w tym przypadku opona narażona jest na nierównomierne zużycie. Na przykład ciśnienie obniżone o 0,5 bara zmniejsza trwałość bieżnika o 20-30%. W tej sytuacji szybszemu zużyciu ulegają barki opon, co w efekcie daje taki sam skutek jak w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia: konieczność szybszej wymiany opon. Badania, wykonane przez Bridgestone, pokazują, że zbyt niskie ciśnienie może skrócić łączny przebieg opony nawet o 40%! W tym przypadku zużycie paliwa wzrośnie. Przykładowo: obniżenie ciśnienia o 0.5 bara powoduje wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Także opory toczenia ulegają zwiększeniu. W wyżej wymienionym przypadku może wynosić wzrost o nawet 15%! Niewłaściwy poziom ciśnienia może spowodować wzrost emisji hałasu nawet o 2 dB.

Zalety

Obniżenie poziomu ciśnienia w oponach może mieć wpływ na poprawę komfortu jazdy. Potwierdzone jest to przez profesjonalnych kierowców testowych. Jednak niżej oceniają oni  prowadzenie samochodu. Obniżanie ciśnienia stosowane jest przez pasjonatów jazdy terenowej. Ma to na celu poprawę właściwości trakcyjnych.

Systemy kontrolujące poziom ciśnienia w oponach

Producenci samochodów coraz częściej wyposażają swoje modele w czujniki, które na bieżąco dokonują pomiarów, a w razie potrzeby alarmują o nieprawidłowym ciśnieniu. W zależności od użytych urządzeń wynika dokładność pomiaru. W samochodach z najwyższej półki stosowane są zaawansowane czujniki. W listopadzie 2014 roku mają zostać wprowadzone nowe wymogi unijne dotyczące rejestracji aut. Obowiązkowo do każdego nowego samochodu montowany będzie czujnik ciśnienia w oponach. Jednak nie warto bezspornie ufać urządzeniom i dlatego powinno się od czasu do czasu skontrolować osobiście stan ogumienia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA