REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą

Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to najbardziej niesprzyjająca pora roku dla kierowcy i samochodu. Dobre przygotowanie samochodu do warunków zimowych jest kluczem do bezpiecznej i spokojnej jazdy. Kierowcy najczęściej pamiętają o wymianie opon na zimowe, tymczasem właściwe przygotowanie auta do zimy wymaga więcej czynności. Tym razem bierzemy pod lupę płyny eksploatacyjne.

Przede wszystkim przed nadchodzącą porą zimową powinno się skontrolować jakość i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych. Niskie temperatury oddziałują bardzo negatywnie na płyny chłodnicze, płyny hamulcowe, oleje silnikowe, paliwa i płyny do spryskiwaczy szyb i reflektorów. Dlatego warto sprawdzić stan płynów w tych układach i w porę uzupełnić wszelkiego rodzaju niedobory. Gdy przyjdą mrozy na reakcję może być już za późno.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?

Kontrola układu chłodzenia silnika

Pierwszym układem, od którego należy zacząć wszystkie czynności, jest układ chłodzenia silnika. Płyn chłodniczy ulega starzeniu i podlega okresowej wymianie, średnio, co 2 - 3 lata, a maksymalnie co 5 lat. Natomiast, co 3 miesiące płyn podlega kontroli temperatury zamarzania. Płyn o zbyt wysokiej temperaturze zamarzania – wynikającej z częstych dolewek wody, zamarznie już pierwszej, mroźnej nocy.

A ponieważ zamarznięta woda zwiększa swoją objętość ryzyko awarii jest dużo większe. Jeżeli nie będziemy mieli szczęścia, i oprócz rozsadzenia broku – korka bezpieczeństwa, dojdzie także do zamarznięcia płynu w bloku silnika, wtedy wydatki na naprawę mogą znacznie wzrosnąć.

REKLAMA

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma Castrol posiada dwa rodzaje koncentratów płynów chłodniczych – Radicool NF (płyn wykonany w technologii krzemianowej HOAT na bazie glikolu etylenowego, podlegający wymianie co 3 lata) i Radicool SF (płyn wykonany w technologii bezkrzemianowej OAT na bazie glikolu monoetylenowego, wymagający wymiany co 5 lat). Koncentraty te, przy rozcieńczeniu 50:50 posiadają temperaturę krystalizacji na poziomie -37°C. Należy mieć na uwadze, że rodzaj płynu chłodniczego należy dobierać opierając się na wytycznych producenta samochodu, ponieważ źle dobrany płyn chłodniczy może być przyczyną awarii układu chłodzenia.

Kontrola układu hamulcowego

Układ hamulcowy nie jest aż tak wymagający, pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w układ ESP. Płyn w tym układzie musi być płynem o niskiej lepkości, aby układ mógł pracować bez zakłóceń w niskich temperaturach otoczenia. W ofercie Castrol płyn taki nosi nazwę React DOT 4 Low Temp. Należy pamiętać, że każdy płyn hamulcowy jest płynem higroskopijnym – pochłania wilgoć, poprzez co, jego jakość i odporność na wysoką temperaturę w układzie hamulcowym spada, a to wpływa na obniżenie skuteczności hamowania.

Już 1% zawartości wody, potrafi obniżyć temperaturę wrzenia o ok.40°C. Pamiętajmy o tym, że płyn wymienia się co 2 lata, a zawartość wody w płynie kontroluje się podczas każdego przeglądu. Kontrolę warto przeprowadzać w okolicy zacisków hamulcowych (np. luzując odpowietrznik zacisku), ponieważ wilgoć do płynu przedostaje się, najczęściej, przez gumowe przewody hamulcowe.

Kontrola układu smarowania

Kolejnym układem,  na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, jest układ smarowania. Olej silnikowy jest podatny na zmiany temperatur. O ile wysoka temperatura nie jest zbyt dużym zagrożeniem               (100 °C), o tyle niskie temperatury zimowe mogą być niebezpieczne, szczególnie dla formulacji mineralnych. Oleje te, tracą płynność już w -25°C, dlatego lepiej korzystać  z olejów syntetycznych, które zagwarantują łatwy start silnika w warunkach bardzo niskich temperatur, a także możliwie krótkie czasy dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Firma Castrol przygotowała ofertę olej silnikowych Castrol EDGE FST. Specjalne, nowoczesne, w pełni syntetyczne formulacje cechują się bardzo dobrą odpornością na ciężkie, zimowe warunki pracy, w przypadku Castrol EDGE 0W-40, temperatura płynięcia wynosi aż - 60°C.

Zobacz też: Castrol Magnatec -olej dla krótkodystansowców

Układ spryskiwaczy szyb i reflektorów

Bardzo często pomijanym układem, jeżeli chodzi o warunki zimowe, jest układ spryskiwacza szyb. Aby być pewnym skuteczności działania płynu w niskich temperaturach stosujmy tylko wysokiej jakości płyny zimowe -  najlepiej użyjmy do tego zimowego płynu Castrol Biofix, który występuje w dwóch wersjach: temperatura krzepnięcia -22°C i -25°C.

Układ paliwowy

Jeżeli w zbiorniku paliwa naszego samochodu znajduje się tzw. paliwo letnie, nie ma konieczności wraz z nastaniem mrozów spuszczać go z układu. Wystarczy, że zaopatrzymy się w specjalne dodatki do paliwa – np. Castrol TDA, które dzięki unikalnej formulacji obniża temperaturę blokowania zimnego filtra o ok.10°C, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko wytrącenia się parafiny z oleju napędowego, a przez to unieruchomienia pojazdu.

Autor: Michał Izdebski (Dział Techniczny Castrol)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA