REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Castrol
Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia
Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima to najbardziej niesprzyjająca pora roku dla kierowcy i samochodu. Dobre przygotowanie samochodu do warunków zimowych jest kluczem do bezpiecznej i spokojnej jazdy. Kierowcy najczęściej pamiętają o wymianie opon na zimowe, tymczasem właściwe przygotowanie auta do zimy wymaga więcej czynności. Tym razem bierzemy pod lupę płyny eksploatacyjne.

Przede wszystkim przed nadchodzącą porą zimową powinno się skontrolować jakość i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych. Niskie temperatury oddziałują bardzo negatywnie na płyny chłodnicze, płyny hamulcowe, oleje silnikowe, paliwa i płyny do spryskiwaczy szyb i reflektorów. Dlatego warto sprawdzić stan płynów w tych układach i w porę uzupełnić wszelkiego rodzaju niedobory. Gdy przyjdą mrozy na reakcję może być już za późno.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?

Kontrola układu chłodzenia silnika

Pierwszym układem, od którego należy zacząć wszystkie czynności, jest układ chłodzenia silnika. Płyn chłodniczy ulega starzeniu i podlega okresowej wymianie, średnio, co 2 - 3 lata, a maksymalnie co 5 lat. Natomiast, co 3 miesiące płyn podlega kontroli temperatury zamarzania. Płyn o zbyt wysokiej temperaturze zamarzania – wynikającej z częstych dolewek wody, zamarznie już pierwszej, mroźnej nocy.

A ponieważ zamarznięta woda zwiększa swoją objętość ryzyko awarii jest dużo większe. Jeżeli nie będziemy mieli szczęścia, i oprócz rozsadzenia broku – korka bezpieczeństwa, dojdzie także do zamarznięcia płynu w bloku silnika, wtedy wydatki na naprawę mogą znacznie wzrosnąć.

REKLAMA

Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Firma Castrol posiada dwa rodzaje koncentratów płynów chłodniczych – Radicool NF (płyn wykonany w technologii krzemianowej HOAT na bazie glikolu etylenowego, podlegający wymianie co 3 lata) i Radicool SF (płyn wykonany w technologii bezkrzemianowej OAT na bazie glikolu monoetylenowego, wymagający wymiany co 5 lat). Koncentraty te, przy rozcieńczeniu 50:50 posiadają temperaturę krystalizacji na poziomie -37°C. Należy mieć na uwadze, że rodzaj płynu chłodniczego należy dobierać opierając się na wytycznych producenta samochodu, ponieważ źle dobrany płyn chłodniczy może być przyczyną awarii układu chłodzenia.

Kontrola układu hamulcowego

Układ hamulcowy nie jest aż tak wymagający, pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w układ ESP. Płyn w tym układzie musi być płynem o niskiej lepkości, aby układ mógł pracować bez zakłóceń w niskich temperaturach otoczenia. W ofercie Castrol płyn taki nosi nazwę React DOT 4 Low Temp. Należy pamiętać, że każdy płyn hamulcowy jest płynem higroskopijnym – pochłania wilgoć, poprzez co, jego jakość i odporność na wysoką temperaturę w układzie hamulcowym spada, a to wpływa na obniżenie skuteczności hamowania.

Już 1% zawartości wody, potrafi obniżyć temperaturę wrzenia o ok.40°C. Pamiętajmy o tym, że płyn wymienia się co 2 lata, a zawartość wody w płynie kontroluje się podczas każdego przeglądu. Kontrolę warto przeprowadzać w okolicy zacisków hamulcowych (np. luzując odpowietrznik zacisku), ponieważ wilgoć do płynu przedostaje się, najczęściej, przez gumowe przewody hamulcowe.

Kontrola układu smarowania

Kolejnym układem,  na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, jest układ smarowania. Olej silnikowy jest podatny na zmiany temperatur. O ile wysoka temperatura nie jest zbyt dużym zagrożeniem               (100 °C), o tyle niskie temperatury zimowe mogą być niebezpieczne, szczególnie dla formulacji mineralnych. Oleje te, tracą płynność już w -25°C, dlatego lepiej korzystać  z olejów syntetycznych, które zagwarantują łatwy start silnika w warunkach bardzo niskich temperatur, a także możliwie krótkie czasy dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Firma Castrol przygotowała ofertę olej silnikowych Castrol EDGE FST. Specjalne, nowoczesne, w pełni syntetyczne formulacje cechują się bardzo dobrą odpornością na ciężkie, zimowe warunki pracy, w przypadku Castrol EDGE 0W-40, temperatura płynięcia wynosi aż - 60°C.

Zobacz też: Castrol Magnatec -olej dla krótkodystansowców

Układ spryskiwaczy szyb i reflektorów

Bardzo często pomijanym układem, jeżeli chodzi o warunki zimowe, jest układ spryskiwacza szyb. Aby być pewnym skuteczności działania płynu w niskich temperaturach stosujmy tylko wysokiej jakości płyny zimowe -  najlepiej użyjmy do tego zimowego płynu Castrol Biofix, który występuje w dwóch wersjach: temperatura krzepnięcia -22°C i -25°C.

Układ paliwowy

Jeżeli w zbiorniku paliwa naszego samochodu znajduje się tzw. paliwo letnie, nie ma konieczności wraz z nastaniem mrozów spuszczać go z układu. Wystarczy, że zaopatrzymy się w specjalne dodatki do paliwa – np. Castrol TDA, które dzięki unikalnej formulacji obniża temperaturę blokowania zimnego filtra o ok.10°C, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko wytrącenia się parafiny z oleju napędowego, a przez to unieruchomienia pojazdu.

Autor: Michał Izdebski (Dział Techniczny Castrol)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA