Wymiana płynów eksploatacyjnych przed zimą
REKLAMA
REKLAMA
Przede wszystkim przed nadchodzącą porą zimową powinno się skontrolować jakość i stan wszystkich płynów eksploatacyjnych. Niskie temperatury oddziałują bardzo negatywnie na płyny chłodnicze, płyny hamulcowe, oleje silnikowe, paliwa i płyny do spryskiwaczy szyb i reflektorów. Dlatego warto sprawdzić stan płynów w tych układach i w porę uzupełnić wszelkiego rodzaju niedobory. Gdy przyjdą mrozy na reakcję może być już za późno.
REKLAMA
Zobacz też: Pora roku a dobór oleju silnikowego. Czy zimą należy stosować inny olej niż latem?
Kontrola układu chłodzenia silnika
REKLAMA
Pierwszym układem, od którego należy zacząć wszystkie czynności, jest układ chłodzenia silnika. Płyn chłodniczy ulega starzeniu i podlega okresowej wymianie, średnio, co 2 - 3 lata, a maksymalnie co 5 lat. Natomiast, co 3 miesiące płyn podlega kontroli temperatury zamarzania. Płyn o zbyt wysokiej temperaturze zamarzania – wynikającej z częstych dolewek wody, zamarznie już pierwszej, mroźnej nocy.
A ponieważ zamarznięta woda zwiększa swoją objętość ryzyko awarii jest dużo większe. Jeżeli nie będziemy mieli szczęścia, i oprócz rozsadzenia broku – korka bezpieczeństwa, dojdzie także do zamarznięcia płynu w bloku silnika, wtedy wydatki na naprawę mogą znacznie wzrosnąć.
Zobacz też: Wskaźnik temperatury oleju pomoże wydłużyć żywotność Twojego silnika!
Firma Castrol posiada dwa rodzaje koncentratów płynów chłodniczych – Radicool NF (płyn wykonany w technologii krzemianowej HOAT na bazie glikolu etylenowego, podlegający wymianie co 3 lata) i Radicool SF (płyn wykonany w technologii bezkrzemianowej OAT na bazie glikolu monoetylenowego, wymagający wymiany co 5 lat). Koncentraty te, przy rozcieńczeniu 50:50 posiadają temperaturę krystalizacji na poziomie -37°C. Należy mieć na uwadze, że rodzaj płynu chłodniczego należy dobierać opierając się na wytycznych producenta samochodu, ponieważ źle dobrany płyn chłodniczy może być przyczyną awarii układu chłodzenia.
Kontrola układu hamulcowego
REKLAMA
Układ hamulcowy nie jest aż tak wymagający, pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w układ ESP. Płyn w tym układzie musi być płynem o niskiej lepkości, aby układ mógł pracować bez zakłóceń w niskich temperaturach otoczenia. W ofercie Castrol płyn taki nosi nazwę React DOT 4 Low Temp. Należy pamiętać, że każdy płyn hamulcowy jest płynem higroskopijnym – pochłania wilgoć, poprzez co, jego jakość i odporność na wysoką temperaturę w układzie hamulcowym spada, a to wpływa na obniżenie skuteczności hamowania.
Już 1% zawartości wody, potrafi obniżyć temperaturę wrzenia o ok.40°C. Pamiętajmy o tym, że płyn wymienia się co 2 lata, a zawartość wody w płynie kontroluje się podczas każdego przeglądu. Kontrolę warto przeprowadzać w okolicy zacisków hamulcowych (np. luzując odpowietrznik zacisku), ponieważ wilgoć do płynu przedostaje się, najczęściej, przez gumowe przewody hamulcowe.
Kontrola układu smarowania
Kolejnym układem, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę, jest układ smarowania. Olej silnikowy jest podatny na zmiany temperatur. O ile wysoka temperatura nie jest zbyt dużym zagrożeniem (100 °C), o tyle niskie temperatury zimowe mogą być niebezpieczne, szczególnie dla formulacji mineralnych. Oleje te, tracą płynność już w -25°C, dlatego lepiej korzystać z olejów syntetycznych, które zagwarantują łatwy start silnika w warunkach bardzo niskich temperatur, a także możliwie krótkie czasy dotarcia oleju do najdalszych węzłów tarcia. Firma Castrol przygotowała ofertę olej silnikowych Castrol EDGE FST. Specjalne, nowoczesne, w pełni syntetyczne formulacje cechują się bardzo dobrą odpornością na ciężkie, zimowe warunki pracy, w przypadku Castrol EDGE 0W-40, temperatura płynięcia wynosi aż - 60°C.
Zobacz też: Castrol Magnatec -olej dla krótkodystansowców
Układ spryskiwaczy szyb i reflektorów
Bardzo często pomijanym układem, jeżeli chodzi o warunki zimowe, jest układ spryskiwacza szyb. Aby być pewnym skuteczności działania płynu w niskich temperaturach stosujmy tylko wysokiej jakości płyny zimowe - najlepiej użyjmy do tego zimowego płynu Castrol Biofix, który występuje w dwóch wersjach: temperatura krzepnięcia -22°C i -25°C.
Układ paliwowy
Jeżeli w zbiorniku paliwa naszego samochodu znajduje się tzw. paliwo letnie, nie ma konieczności wraz z nastaniem mrozów spuszczać go z układu. Wystarczy, że zaopatrzymy się w specjalne dodatki do paliwa – np. Castrol TDA, które dzięki unikalnej formulacji obniża temperaturę blokowania zimnego filtra o ok.10°C, dzięki czemu zmniejszymy ryzyko wytrącenia się parafiny z oleju napędowego, a przez to unieruchomienia pojazdu.
Autor: Michał Izdebski (Dział Techniczny Castrol)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA