REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co oznaczają symbole na pojemnikach olei silnikowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Heda
Co więc oznaczają cyfry i litery na pojemnikach olejów?
Co więc oznaczają cyfry i litery na pojemnikach olejów?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu z nas kupując olej nie zastanawia się, co kryje się po tajemniczymi literami i cyframi. Najczęściej wybieramy olej odpowiedni do danego pojazdu i silnika. I prawidłowo.

W katalogach producentów środków smarnych do każdej marki samochodu przypisany jest odpowiedni olej dla danego typu silnika, jaki zalecił stosować producent pojazdu. Dlatego na własną rękę, raczej nie powinno się odbiegać od tych zaleceń. Tym bardziej, jeśli nie do końca wiemy czym skutkuje przejście na olej o innych parametrach. Niestety często zdarza się, że nawet mechanicy oraz sprzedawcy nie bardzo umieją wyjaśnić nam różnicę pomiędzy danymi olejami. A przecież wszystko jest napisane na „bańce”. Właściwie to prawie wszystko. Niektórych informacji nie znajdziemy na pojemniku, jedynie w broszurach firm olejarskich. Jednak te znajdujące się na opakowaniu powinny wystarczyć w wyborze odpowiedniego oleju.

REKLAMA

Zobacz też: Jaki olej silnikowy wybrać zimą?

REKLAMA

Bardzo często mylone pojęcia: lepkość i gęstość. To grzech wielu osób, którym wydaje się, że o motoryzacji, silnikach i mechanice pojazdowej wiedzą wszystko. Lepkość jest to miara tarcia wewnętrznego cieczy. I to właśnie lepkość znacząco zmienia się wraz ze spadkiem lub wzrostem temperatury. Wraz ze wzrostem maleje, a ze spadkiem rośnie. Natomiast gęstość, która jest stosunkiem masy substancji do zajmowanej objętości, zmienia się nieznacznie. Stąd stwierdzenie, że olej w niskich temperaturach jest gęściejszy niż w wysokich, jest błędne. Ma różną lepkość, gęstość bardzo podobną, można przyjąć, że taką samą.

Co więc oznaczają cyfry i litery na pojemnikach olejów? W pierwszym przypadku jest to klasyfikacja lepkościowa. Jak się ją oznacza i gdzie jej szukać? Liczbami, od zera do dwudziestu pięciu i od dwudziestu do sześćdziesięciu. Natomiast pomiędzy nimi widnieje litera „W”. I tak, pierwszy szereg wymienionych liczb, do których zawsze należy litera „W” – od słowa Winter, to klasy lepkościowe zimowe. Drugi szereg to klasy letnie. Oczywiście obecnie stosuję się oleje wielosezonowe, stąd oznaczenia na przykład 5W40 czy 0w60.

Zobacz też: Sprawny silnik też zużywa olej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Klas zimowych jest sześć: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W. Najlepszą, zachowującą najkorzystniejsze parametry oleju w warunkach niskich temperatur jest 0W, najsłabszą 25W. Poprzez liczbę przed literą „W” określa się najniższą ujemną temperaturę w jakiej olej uzyskuje lepkość graniczną (3500cPas[centi–Pascalosekund]), a to oznacza, że jeszcze nie ma problemów z uruchomieniem silnika. Przyjmuje się, że dla 0W jest to około -35, -40 stopni Celsjusza, dla 10W około -20, i tak dalej, im wyższa liczba przed „W” tym słabszy mróz potrzebny do osiągnięcia wartości granicznej przez nasz olej.

Jeśli chodzi o druga liczbę po literze „W” oznacza ona lepkość w temperaturze pracy silnika w warunkach eksploatacyjnych. Przyjmuje się, że jest to około 100 stopni Celsjusza. I tu odwrotnie jak wcześniej. Im wyższa liczba tym korzystniejsze zachowanie oleju, czyli najlepszy z oznaczeniem 60 po „W”, najsłabszy 20. Ten symbol pokazuje, który z olei najlepiej utrzyma lepkość przy wysokiej temperaturze.

Pod względem klasyfikacji lepkościowej olej z oznaczeniem 0W60 powinien mieć najlepszą charakterystykę. Zarówno w niskich temperaturach z pod biegunowych okolic, gdzie silny mróz paraliżuje, silnik wypełniony olejem o takich parametrach pozwoli na uruchomienie i odpowiednie smarowanie jego poszczególnych elementów. Także w warunkach ciężkiej pracy w gorącym równikowym klimacie, zostanie utrzymane prawidłowe smarowanie jednostki napędowej. Dzieje się tak dlatego, że oleje o wysokich parametrach lepkościowych mają wysoki wskaźnik lepkości. Tego ostatniego nie znajdziemy na opakowaniach po oleju, ale ta wielkość pokazuje jak zmienia się lepkość danego oleju wraz ze zmianą temperatury. Wskaźnika lepkości należy szukać w broszurach informacyjnych producenta środków smarnych.

Zobacz też: Kiedy należy używać olejów przeznaczonych do zużytych silników?

Kolejnym symbolem na pojemnikach olejów jest klasyfikacja jakościowa. Oznacza się ją na dwa sposoby. Właściwie według dwóch norm. Amerykańskiej – API (American Petroleum Institute, tł. Amerykański Instytut Naftowy) oraz europejskiej – ACEA (Association des Constructeurs European d'Automobiles, tł. Stowarzyszenie Europejskich Konstruktorów Samochodów). Norma API określa poprzez litery „S” i „C” czy dany olej jest przeznaczony do silnika benzynowego, Diesla, lub może zostać zastosowany w obu. Jeśli przykładowo widnieje symbol SL/CF oznacza to, że olej spełnia wymagania jakościowe dla silnika o zapłonie iskrowym oraz samoczynnym. Litera „S” świadczy o przeznaczeniu do jednostek benzynowych, a litera „C” do Diesli. Druga litera po „S” lub „C” oznacza, że olej posiada dodatki uszlachetniające. Więcej dodatków i bardziej uszlachetniony będzie ten, który ma „głębszą literę w alfabecie”. Przy wprowadzeniu nowej klasy najstarsza zanika, tak, że zawsze pozostaje osiem. Na chwilę obecną dla silników benzynowych najwyższa klasa to SM, a dla Diesli CF.

W przypadku normy ACEA stosuje się następujące oznaczenia:

A – do silników benzynowych,

B – do samochodów osobowych z zapłonem samoczynnym,

C – oleje "low SAPS" do samochodów osobowych,

E – do stosowania w wysokoprężnych silnikach samochodów ciężarowych.

Zobacz też: Czy można i czy warto stosować olej silnikowy lepszej klasy niż zaleca producent pojazdu?

Dodatkowo za literą dopisywana jest cyfra 1 – dla olei energooszczędnych, czyli o obniżonej lepkości, która powoduje mniejsze zużycie paliwa. 2 – dla olei uniwersalnych, 3 – dla olei przeznaczonych do ciężkich warunków eksploatacyjnych.

W związku z mocnym naciskiem na ograniczenie emisji spalin w pojazdach i zastosowaniu przez producentów filtrów cząstek stałych (DPF, FAP) opracowano nowe formulacje olejów. Wprowadzono określenie „low SAPS”, które oznacza niski poziom popiołu siarczonego (SA), fosforu (P) i siarki (S). Dzięki tym ograniczeniom zastosowano zupełnie nowe związki chemiczne, które nie tworzą popiołów w procesie spalania, jednocześnie zapewniając skuteczne zabezpieczenie współpracujących części.

Dokładnie wiedząc co oznaczają symbole klasyfikacji lepkościowej i jakościowej, oleje możemy podzielić jeszcze na trzy kategorie. Syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Olej syntetyczny powstaje w wyniku reakcji syntezy i jest biodegradowalny. Bazą dla oleju mineralnego jest ropa naftowa oraz dodatki uszlachetniające. Natomiast w bazie mineralnej oleju półsyntetycznego część syntetyczna nie przekracza 30%. Jak wiadomo najlepszym pod każdym względem jest olej w pełni syntetyczny.

Zobacz też: Olej silnikowy a instalacja gazowa: Czy potrzeba specjalnego oleju do samochodów z LPG?

Mitem jest również krążąca legenda, że nie wolno przechodzić z oleju gorszego na olej lepszy. Kiedyś w czasach, gdy nie było dostępu do dobrych płynów, a w silnikach olej złej jakości zaklejał wszelkie niedoskonałości i rozszczelnienia faktycznie wlewając „coś lepszego” można było się spodziewać wycieków i w efekcie gorszych rezultatów. Jednak w chwili obecnej, nawet najsłabszy olej mineralny jest lepszy niż dawne PRL-owskie produkty, a stosowane silniki wymagają naprawdę dobrych płynów smarnych. Dlatego częstym błędem jest przechodzenie na olej o gorszych parametrach, kiedy przebieg pojazdu zbliża się już do 100 tys. km, 200 tys. km czy 300 lub więcej. Jeśli silnik nie zużywa zbyt dużo oleju pomiędzy okresem wymiany, nie powinno się przechodzić na gorszy. Zarówno jakościowo, a szczególnie lepkościowo.

Również poprzez zastosowanie odpowiedniego oleju możemy zmniejszyć hałas po rozruchu zimnego silnika, czy też zmniejszyć jego zużycie zarówno na zimnym i gorącym silniku. Tylko należy odpowiednio dobrać olej do potrzeb silnika.

Zobacz też: Czy olej ma termin ważności? Jak długo można przechowywać otwarty olej bez utraty jego właściwości?

Gdy stosowany jest 10W40, a pojazd zaczyna pobierać olej na zimnym silniku, nie wolno przechodzić na  15W, gdyż pogorszy się parametry w niskich temperaturach, tylko na wyższy 5W, 0W. Jeśli natomiast pobór oleju występuje na gorącym silniku nie można zejść poniżej 40 (jeśli stosujemy przykładowy 10W40), jedynie 50 lub 60, gdyż inaczej pogorszymy warunki pracy przy rozgrzanej jednostce, a w efekcie nastąpi jeszcze większe zużycie.

W jednostkach napędowych, gdzie występuje niewielkie zużycie oleju dobierając odpowiedni jesteśmy w stanie zmniejszyć je lub wyeliminować. W silniku, który wykazuje się naprawdę dużym zużyciem, nie pomoże nawet najlepszy olej.?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA