Jak rozwinąć elektromobilność w Polsce?
REKLAMA
REKLAMA
- Jak rozwinąć elektromobilność w Polsce?
- Rozbudowa infrastruktury szybkich stacji ładowania
- Przygotowanie sieci elektroenergetycznych do obsługi zwiększonych mocy
- Narzędzia do zarządzania siecią elektroenergetyczną
- Rozbudowa miejskiej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych
- Uproszczenie zasad instalacji ładowarek
Jak rozwinąć elektromobilność w Polsce?
Do wejścia w życie unijnego rozporządzenia o zakazie rejestracji nowych samochodów z napędem spalinowym zostało 12 lat. Nie jest to dużo czasu mając na uwadze ogromną skalę inwestycji jakich trzeba dokonać, aby móc spełnić założenia regulatora. A jest co robić. Jak wynika z najnowszych danych PSPA, w Polsce na jeden punkt ładowania przypada ok. 13 samochodów z napędem elektrycznym. Powinno być ich zdecydowanie mniej... Co dalej? Pomysłów może być kilka.
REKLAMA
Rozbudowa infrastruktury szybkich stacji ładowania
Zdaniem Grzegorza Węgrzyna, menadżera produktu w Asseco kluczowa będzie inwestycja w szybkie punkty ładowania, powyżej 150 kW, które usprawnią podróże na duże odległości. Stanowi to ogromne wyzwanie dla Polski, która w skali europejskiej uznawana jest za kraj o dużej powierzchni. Obecnie, długi czas ładowania i niewielka dostępność stacji zniechęcają do zakupu pojazdów elektrycznych i stanowią istotną przeszkodę na drodze do e-mobilności.
Przygotowanie sieci elektroenergetycznych do obsługi zwiększonych mocy
Niezbędne są inwestycje w modernizację sieci przesyłowych i dystrybucyjnych, aby móc je obsłużyć. Prowadzone są obecnie prace nad stworzeniem mapy zawierającej informacje, gdzie powinny być rozmieszczone stacje ładowania. Fakt, że drogi często biegną przez tereny niezurbanizowane, sprawia, że ułożenie nowych kabli stanowi ogromne przedsięwzięcie, nie tylko dla Polski, ale również innych krajów Wspólnoty.
Narzędzia do zarządzania siecią elektroenergetyczną
Kluczowym pomysłem są systemy IT, które umożliwiają paszportyzację, ewidencjonowanie oraz utrzymanie wszystkich elementów infrastruktury. Ponadto pozwalają na realizację analiz sieciowych i obliczeń inżynierskich, tak istotnych ze względu na przyłączane stacje ładowania i rozproszone źródła wytwórcze.
Rozbudowa miejskiej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych
Jak wskazuje Grzegorz Węgrzyn, punktami, w których powinny być instalowane ładowarki dla pojazdów elektrycznych, są również centra handlowe i biurowce. Te o słabszej mocy mogą być połączone nawet z latarniami ulicznymi przy miejscach parkingowych. Zmiana oświetlania na LED pozwoli na uzyskanie rezerw mocy, które można wykorzystać do wsparcia e-mobilności.
Uproszczenie zasad instalacji ładowarek
Przykładowo zakład fryzjerski czy restauracja mogłyby zainwestować w ładowarkę elektryczną na miejscu parkingowym przed wejściem, traktując to jako usługę dodatkową. Klienci ładowaliby swój samochód podczas wizyty w salonie lub jedząc kolację. Niestety pewne utrudnienie stanowią przepisy, które nakładają na przedsiębiorców stałe opłaty oraz wymagają złożonej procedury odbioru. Ich uproszczenie zachęciłoby mały biznes do udziału w rozwoju e-mobilności.
REKLAMA
REKLAMA