REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny zimą. Kilka kluczowych zasad

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód elektryczny zimą. Kilka kluczowych zasad
Samochód elektryczny zimą. Kilka kluczowych zasad
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Baterie nie przepadają za mrozami. Są jednak pewne zasady, które mogą ułatwić zimową eksploatację e-auta.

Samochód elektryczny zimą. Zasięg rzeczywiście spadnie...

Elektryk zawsze odpali, ale faktycznie zimą jego zasięgi spadają. Z tym nie należy się spierać, a po prostu wziąć pod uwagę podczas planowania ładowania. Przy niskich temperaturach ogrzewanie może zabrać około 30-40 proc. energii, szczególnie jeśli mówimy o typowo miejskiej jeździe, krótkich trasach i częstych postojach w dużych mrozach. Jeśli posiadamy w domu ładowarkę, to problem praktycznie znika, bo każdej nocy możemy podłączyć auto i rano ruszać z pełnym zasięgiem. Jeśli jej nie posiadamy, to dobrze byłoby mieć takie miejsce w pracy lub opierać się na sprawdzonej już przez siebie infrastrukturze miejskiej.

REKLAMA

Wyjazd elektrykiem zimą. Zaplanuj nieco dłuższą podróż

Jazda w trasie wygląda nieco inaczej. Zawsze przed dłuższą wycieczką poświęcam kilka minut na sprawdzenie na trasie punktów ładowania i na tym większe zaangażowanie się kończy. Choć faktycznie podróż może trwać kilkadziesiąt minut dłużej, ze względu na konieczność doładowania. W trasie elektryk może się pochwalić też mniej intensywnym spadkiem zasięgu. Kabina nagrzeje się bowiem raz. Później klimatyzacja musi jedynie utrzymać temperaturę. W mieście rozgrzewanie odbywa się przy każdym rozruchu.

Schodzisz pod blok, a elektryk zimą jest już rozgrzany

Samochód elektryczny zimą oznacza jednak pewną potężną zaletę. Poranne skrobanie zamarzniętych szyb może odejść w zapomnienie. Jak to możliwe? e-Auta posiadają często funkcję wstępnej klimatyzacji. Dzięki temu, w ciągu 15 minut rozgrzeją się do komfortowej temperatury w środku. Szyby odmarzną, a jeśli odpowiednio wcześniej włączymy ogrzewanie foteli – przyjemny i ciepły start podróży mamy gwarantowany. Korzystając z tej funkcji w chłodne dni należy liczyć się z dodatkowym zużyciem baterii na poziomie 2 proc., przy siarczystych mrozach, może ono wzrosnąć do 3 proc.

Samochód elektryczny zimą nie generuje spalin. Tak na początek

Szczególnie zimą jakość powietrza w miastach pozostawia wiele do życzenia. Tyle elektryki nie przyczyniają się do tego w dużym stopniu. W ich przypadku można mówić o bardzo niskiej emisyjności. Począwszy od zmniejszonej ilości pyłów z działania układu hamulcowego, aż po brak spalin wydobywających się z rury wydechowej. A to cały czas nie koniec. Koszty, nawet mimo wysokich cen prądu, są wciąż zdecydowanie niższe niż tankowanie tradycyjnych paliw. To raz. Dwa cały czas istnieje możliwość jazdy pasami dla autobusów i brak konieczności opłat za parkowanie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA