REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?
Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Bateria nie lubi mrozu. W chłodne dni rośnie też zużycie energii. Czy jest sposób, aby zwiększyć zasięg elektryka zimą?

Zasięg samochodu elektrycznego zimą. To nie wygląda dobrze...

Samochody elektryczne nie lubią zimy. I w tym stwierdzeniu nie chodzi właściwie o samą konstrukcję pojazdu, a szczególnie... baterię. O tym doskonale wiedzą np. właściciele starszych iPhone`ów, które swojego czasu miały poważny problem z mrozami. Przy niskich temperaturach momentalnie wyładowywała się w nich bateria. W jak dużym stopniu zjawisko dotyczy też aut elektrycznych? To postanowili sprawdzić inżynierowie ADAC. Wyniki badania? Te nie wyglądają dobrze...

REKLAMA

-7 i 25 proc. zasięgu mniej. A to najlepszy wynik!

Pracownicy niemieckiego automobilklubu sprawdzili jak bardzo spada zasięg samochodu przy temperaturze na poziomie -7 stopni Celsjusza. Wyniki były porównywane z zasięgiem uzyskiwanym przy 14 stopniach. Najlepiej z całej stawki wypadł Fiat 500e. Na mrozie stracił "jedynie" 25 proc. zasięgu. Powód? Zużycie energii w aucie wzrosło o 34 proc. Niestety to oznacza jednak, że auto zamiast 244 pokona już tylko 183 kilometry...

Zobacz również: Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy

Samochód elektryczny zimą: nawet o 99 proc. wyższe zużycie energii

Elektryki pokroju Renault Zoe, Hyundaia Kony electric, Forda Mustanga Mach-e, Lexusa ux300e czy Nissana Leaf e+ uzyskały wyniki utraty zasięgu oscylujące między 30. a 37. proc. Najgorszy model w stawce? Ten tytuł przypadł Volkswagenowi ID.3. Choć niemiecki elektryk ma sporo uroku i choć w teście spodobał mi się bardzo, przy -7 stopniach Celsjusza jego zasięg spadł o – uwaga! – 50 proc. Auto przy takim temperaturze zużywa według danych ADAC o 99 proc. energii więcej. W efekcie zamiast pokonać 324 km, pokona jedynie 162 km.

Samochód elektryczny zimą podgrzewa baterie

Niemcy najwyraźniej zdawali sobie sprawę z problemu. Właśnie dlatego przygotowali metodę na zwiększenie zasięgu samochodu elektrycznego zimą. Jaki sposób? Zanim o nim opowiemy, zacznijmy od początku. Gdy jest zimno, akumulator w samochodzie elektrycznym wymaga podgrzania, by ogniwa pracowały optymalnie. To raz. Dwa elektryczne jest również ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Stąd wyższe zużycie energii i niższy zasięg. Dla porównania zima nie odbija się tak na napędach spalinowych – w ich przypadku nagrzewanie napędu i wnętrza jest niejako skutkiem ubocznym procesu spalania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

REKLAMA

Volkswagen ma dla posiadaczy modelu ID.3 trzy rady. Po pierwsze zasięg można wydłużyć wybierając właściwy tryb jazdy – B w terenie zabudowanym (maksymalna rekuperacja) i D poza miastem (tryb żeglowania i swobodnego toczenia się). Po drugie na ograniczenie spadku zasięgu przy niskich temperaturach pozwoli najnowsze oprogramowanie do samochodów elektrycznych – ID. Software 3.0, zawierające m.in. opcję podgrzewania wstępnego.

Po trzecie istnieje możliwość zainicjowania ogrzewania baterii i wnętrza jeszcze przed ruszeniem. To opcja szczególnie korzystna w sytuacji, w której samochód jest podłączony do ładowarki. Wtedy nie pobiera prądu z baterii, a sieci.

Czemu trzeba podgrzewać baterię samochodu elektrycznego zimą?

Na koniec jeszcze parę słów na temat ogrzewania samego akumulatora. Czemu jest to konieczne? Niemcy tłumaczą to w prosty sposób. Ogrzanie baterii do odpowiedniej temperatury jest konieczne przede wszystkim, aby zapewnić jej właściwą moc wyjściową, skuteczność rekuperacji i szybkość ładowania prądem stałym. Poza tym temperatura i sprzyjające środowisko termiczne ma potężne znaczenie dla wydłużenia trwałości akumulatora. Dlatego twórcy ID.3 zastosowali grzałkę o wysokiej mocy lub pompę ciepła podgrzewającą zimą płyn krążący wokół akumulatora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA