REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?

Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?
Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Bateria nie lubi mrozu. W chłodne dni rośnie też zużycie energii. Czy jest sposób, aby zwiększyć zasięg elektryka zimą?

Zasięg samochodu elektrycznego zimą. To nie wygląda dobrze...

Samochody elektryczne nie lubią zimy. I w tym stwierdzeniu nie chodzi właściwie o samą konstrukcję pojazdu, a szczególnie... baterię. O tym doskonale wiedzą np. właściciele starszych iPhone`ów, które swojego czasu miały poważny problem z mrozami. Przy niskich temperaturach momentalnie wyładowywała się w nich bateria. W jak dużym stopniu zjawisko dotyczy też aut elektrycznych? To postanowili sprawdzić inżynierowie ADAC. Wyniki badania? Te nie wyglądają dobrze...

REKLAMA

-7 i 25 proc. zasięgu mniej. A to najlepszy wynik!

Pracownicy niemieckiego automobilklubu sprawdzili jak bardzo spada zasięg samochodu przy temperaturze na poziomie -7 stopni Celsjusza. Wyniki były porównywane z zasięgiem uzyskiwanym przy 14 stopniach. Najlepiej z całej stawki wypadł Fiat 500e. Na mrozie stracił "jedynie" 25 proc. zasięgu. Powód? Zużycie energii w aucie wzrosło o 34 proc. Niestety to oznacza jednak, że auto zamiast 244 pokona już tylko 183 kilometry...

Zobacz również: Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy

Samochód elektryczny zimą: nawet o 99 proc. wyższe zużycie energii

Elektryki pokroju Renault Zoe, Hyundaia Kony electric, Forda Mustanga Mach-e, Lexusa ux300e czy Nissana Leaf e+ uzyskały wyniki utraty zasięgu oscylujące między 30. a 37. proc. Najgorszy model w stawce? Ten tytuł przypadł Volkswagenowi ID.3. Choć niemiecki elektryk ma sporo uroku i choć w teście spodobał mi się bardzo, przy -7 stopniach Celsjusza jego zasięg spadł o – uwaga! – 50 proc. Auto przy takim temperaturze zużywa według danych ADAC o 99 proc. energii więcej. W efekcie zamiast pokonać 324 km, pokona jedynie 162 km.

Samochód elektryczny zimą podgrzewa baterie

Niemcy najwyraźniej zdawali sobie sprawę z problemu. Właśnie dlatego przygotowali metodę na zwiększenie zasięgu samochodu elektrycznego zimą. Jaki sposób? Zanim o nim opowiemy, zacznijmy od początku. Gdy jest zimno, akumulator w samochodzie elektrycznym wymaga podgrzania, by ogniwa pracowały optymalnie. To raz. Dwa elektryczne jest również ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Stąd wyższe zużycie energii i niższy zasięg. Dla porównania zima nie odbija się tak na napędach spalinowych – w ich przypadku nagrzewanie napędu i wnętrza jest niejako skutkiem ubocznym procesu spalania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

REKLAMA

Volkswagen ma dla posiadaczy modelu ID.3 trzy rady. Po pierwsze zasięg można wydłużyć wybierając właściwy tryb jazdy – B w terenie zabudowanym (maksymalna rekuperacja) i D poza miastem (tryb żeglowania i swobodnego toczenia się). Po drugie na ograniczenie spadku zasięgu przy niskich temperaturach pozwoli najnowsze oprogramowanie do samochodów elektrycznych – ID. Software 3.0, zawierające m.in. opcję podgrzewania wstępnego.

Po trzecie istnieje możliwość zainicjowania ogrzewania baterii i wnętrza jeszcze przed ruszeniem. To opcja szczególnie korzystna w sytuacji, w której samochód jest podłączony do ładowarki. Wtedy nie pobiera prądu z baterii, a sieci.

Czemu trzeba podgrzewać baterię samochodu elektrycznego zimą?

Na koniec jeszcze parę słów na temat ogrzewania samego akumulatora. Czemu jest to konieczne? Niemcy tłumaczą to w prosty sposób. Ogrzanie baterii do odpowiedniej temperatury jest konieczne przede wszystkim, aby zapewnić jej właściwą moc wyjściową, skuteczność rekuperacji i szybkość ładowania prądem stałym. Poza tym temperatura i sprzyjające środowisko termiczne ma potężne znaczenie dla wydłużenia trwałości akumulatora. Dlatego twórcy ID.3 zastosowali grzałkę o wysokiej mocy lub pompę ciepła podgrzewającą zimą płyn krążący wokół akumulatora.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA