REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?
Samochód elektryczny zimą. Jak zwiększyć jego zasięg?
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą? Bateria nie lubi mrozu. W chłodne dni rośnie też zużycie energii. Czy jest sposób, aby zwiększyć zasięg elektryka zimą?

Zasięg samochodu elektrycznego zimą. To nie wygląda dobrze...

Samochody elektryczne nie lubią zimy. I w tym stwierdzeniu nie chodzi właściwie o samą konstrukcję pojazdu, a szczególnie... baterię. O tym doskonale wiedzą np. właściciele starszych iPhone`ów, które swojego czasu miały poważny problem z mrozami. Przy niskich temperaturach momentalnie wyładowywała się w nich bateria. W jak dużym stopniu zjawisko dotyczy też aut elektrycznych? To postanowili sprawdzić inżynierowie ADAC. Wyniki badania? Te nie wyglądają dobrze...

REKLAMA

REKLAMA

-7 i 25 proc. zasięgu mniej. A to najlepszy wynik!

Pracownicy niemieckiego automobilklubu sprawdzili jak bardzo spada zasięg samochodu przy temperaturze na poziomie -7 stopni Celsjusza. Wyniki były porównywane z zasięgiem uzyskiwanym przy 14 stopniach. Najlepiej z całej stawki wypadł Fiat 500e. Na mrozie stracił "jedynie" 25 proc. zasięgu. Powód? Zużycie energii w aucie wzrosło o 34 proc. Niestety to oznacza jednak, że auto zamiast 244 pokona już tylko 183 kilometry...

Zobacz również: Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy

Samochód elektryczny zimą: nawet o 99 proc. wyższe zużycie energii

Elektryki pokroju Renault Zoe, Hyundaia Kony electric, Forda Mustanga Mach-e, Lexusa ux300e czy Nissana Leaf e+ uzyskały wyniki utraty zasięgu oscylujące między 30. a 37. proc. Najgorszy model w stawce? Ten tytuł przypadł Volkswagenowi ID.3. Choć niemiecki elektryk ma sporo uroku i choć w teście spodobał mi się bardzo, przy -7 stopniach Celsjusza jego zasięg spadł o – uwaga! – 50 proc. Auto przy takim temperaturze zużywa według danych ADAC o 99 proc. energii więcej. W efekcie zamiast pokonać 324 km, pokona jedynie 162 km.

REKLAMA

Samochód elektryczny zimą podgrzewa baterie

Niemcy najwyraźniej zdawali sobie sprawę z problemu. Właśnie dlatego przygotowali metodę na zwiększenie zasięgu samochodu elektrycznego zimą. Jaki sposób? Zanim o nim opowiemy, zacznijmy od początku. Gdy jest zimno, akumulator w samochodzie elektrycznym wymaga podgrzania, by ogniwa pracowały optymalnie. To raz. Dwa elektryczne jest również ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Stąd wyższe zużycie energii i niższy zasięg. Dla porównania zima nie odbija się tak na napędach spalinowych – w ich przypadku nagrzewanie napędu i wnętrza jest niejako skutkiem ubocznym procesu spalania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Volkswagen ma dla posiadaczy modelu ID.3 trzy rady. Po pierwsze zasięg można wydłużyć wybierając właściwy tryb jazdy – B w terenie zabudowanym (maksymalna rekuperacja) i D poza miastem (tryb żeglowania i swobodnego toczenia się). Po drugie na ograniczenie spadku zasięgu przy niskich temperaturach pozwoli najnowsze oprogramowanie do samochodów elektrycznych – ID. Software 3.0, zawierające m.in. opcję podgrzewania wstępnego.

Po trzecie istnieje możliwość zainicjowania ogrzewania baterii i wnętrza jeszcze przed ruszeniem. To opcja szczególnie korzystna w sytuacji, w której samochód jest podłączony do ładowarki. Wtedy nie pobiera prądu z baterii, a sieci.

Czemu trzeba podgrzewać baterię samochodu elektrycznego zimą?

Na koniec jeszcze parę słów na temat ogrzewania samego akumulatora. Czemu jest to konieczne? Niemcy tłumaczą to w prosty sposób. Ogrzanie baterii do odpowiedniej temperatury jest konieczne przede wszystkim, aby zapewnić jej właściwą moc wyjściową, skuteczność rekuperacji i szybkość ładowania prądem stałym. Poza tym temperatura i sprzyjające środowisko termiczne ma potężne znaczenie dla wydłużenia trwałości akumulatora. Dlatego twórcy ID.3 zastosowali grzałkę o wysokiej mocy lub pompę ciepła podgrzewającą zimą płyn krążący wokół akumulatora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA