REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielone tablice dla hybryd. Czy to prawda?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zielone tablice dla hybryd. Czy to prawda?
Zielone tablice dla hybryd. Czy to prawda?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Zielone tablice dla hybryd? Dziś sprawdzimy czy klasyczne hybrydy lub hybrydy plug-in mogą uzyskać zielone numery rejestracyjne.

Zielone tablice dla elektryków. Ale hybryda to trochę elektryk...

Zielona tablice rejestracyjne są przeznaczone do samochodów zeroemisyjnych, a w tym elektrycznych i wodorowych. Czy zatem hybryda lub hybryda plug-in, które przez pewien czas pozwalają na jazdę zeroemisyjną łapią się w to pojęcie? No właśnie... nie. A wynika to wprost z ustawy o elektromobilności – ustawy, która w dużej mierze stała się impulsem do stworzenia zielonych tablic rejestracyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zielone tablice i ustawa o elektromobilności

No dobrze, a więc zacznijmy od początku. W czystej teorii nie ma potrzeby wyróżniania za pomocą innych oznaczeń samochodów elektrycznych czy wodorowych. Pełnią bowiem dokładnie taką samą rolę jak hybrydy czy pojazdy spalinowe – transportują. Z punktu widzenia prawa w większości są też samochodami osobowymi do 3,5 tony. Zielone tablice pojawiły się przy okazji ustawy o elektromobilności, która elektrykom i autom wodorowym nadała specjalne uprawnienia.

Polecamy publikację: Samochód w firmie

Zielone tablice rejestracyjne: skąd pomysł?

Uprawnienia przyznane autom elektrycznym i wodorowym polegają na możliwości wjazdu do stref zeroemisyjnych bez opłat, możliwości jazdy bus-pasem bez mandatu czy możliwości darmowego parkowania w strefach płatnego parkowania. Teraz, aby kierowca mógł egzekwować te uprawnienia, a odpowiednie służby wiedziały, że prowadzący robi to słusznie, pojawiły się zielone tablice rejestracyjne. Te są widoczne już na pierwszy rzut oka i nadawane urzędowo na podstawie rodzaju napędu – nie ma tu zatem pola do nadużyć.

REKLAMA

Zielone tablice dla hybryd. Nie i trzeba to powiedzieć raz na zawsze!

Początkowo ustawa o elektromobilności miała wprowadzić specjalne naklejki oznaczające samochody elektryczne i wodorowe. Ustawodawcy słusznie bowiem wyszli z założenia, że strażnik miejski, kontroler strefy parkowania czy policjant nie musi się znać na wszystkich samochodach i na pierwszy rzut oka wiedzieć, jaki napęd ukrywa się pod maską. Ten pomysł jednak upadł i w roku 2020 pojawiły się zielone tablice rejestracyjne. Zielone tablice, które nie są dla hybryd i to nawet tych plug-in!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zielone tablice w hybrydzie

Może się zdarzyć, że kierowca podczas rejestracji pojazdu "skłamie" we wniosku. Może się nawet zdarzyć, że urzędnik w wyniku niewiedzy wyda hybrydzie czy hybrydzie plug-in zielone tablice rejestracyjne. Sytuacja dość szybko zostanie jednak wykryta chociażby przez diagnostę w czasie przeglądu technicznego. I nie będzie mógł on przedłużyć badania pojazdu dopóki kierujący nie zmieni w pojeździe tablic z zielonych na zwykłe. Policjanci w czasie kontroli drogowej z kolei odbiorą dowód rejestracyjny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA