REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Napęd wodorowy: wady i zalety
Napęd wodorowy: wady i zalety
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Napęd wodorowy: wady i zalety. Czyli czy wodór może się stać paliwem przyszłości i czy może zrewolucjonizować elektryczną wersję motoryzacji?

Napęd wodorowy, czyli tak właściwie to co?

Samochód wodorowy jest tak naprawdę samochodem elektrycznym. To silniki zasilane prądem napędzają bowiem koła. Do czego potrzebny jest zatem wodór? Do pracy pokładowej elektrowni, która tworzyć będzie prąd na potrzeby układu napędowego. W ogniwie paliwowym odbywa się proces łączenia cząsteczki wodoru z dwiema cząsteczkami tlenu. Skutkiem jest poważnie wody oraz energii zamienianej na elektryczną.

REKLAMA

Napęd wodorowy: zalety

W sytuacji, w której w aucie zastosowane zostanie ogniwo paliwowe, tworzony jest samowystarczalny układ napędowy. Samochód zasilają silniki elektryczne, które z kolei pracują na prądzie wytworzonym przez pokładową elektrownię. I co najważniejsze, jedynym efektem ubocznym tego procesu jest powstanie... wody! Tak, samochody wodorowe nadal pozostawią ślad węglowy – ten będzie jednak wynikał wyłącznie z procesów produkcyjnych. A ten ślad węglowy już dziś można starać się skutecznie redukować.

Napęd wodorowy: wady

Technologia napędu wodorowego brzmi wręcz idealnie. Kierowca jeździ samochodem elektrycznym, ale nie musi go ładować, bo wozi ze sobą mini-elektrownię. Co więcej, skutkiem ubocznym działania procesu jest wyłącznie... czysta woda. Czemu zatem producenci jeszcze nie rzucili się na wodór? Powód jest prosty. Problemem jest sam wodór. Jest niestabilny, wymaga zastosowania specjalnych zbiorników (w standardowych uciekałby przez ścianki) oraz budowy infrastruktury produkcyjnej, transportowej i sprzedażowej. A to inwestycja liczona pewnie w miliardach euro. Poza tym wodór ma właściwości silnie wybuchowe.

Napęd wodorowy: czy ma szansę na przyszłość?

Wodór przynosi cały szereg ograniczeń. Szczęście polega jednak na tym, że tam gdzie pojawiają się problemy, od razu zjawiają się naukowcy chcący je rozwiązań. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Pojawił się pomysł na niestabilność wodoru, a tym jest połączenie go z innymi składnikami i stworzenie specjalnego płynu. Ten byłby tankowany w aucie, po czym jego układ napędowy byłby w stanie go wydestylować. Stosowanie wodoru w formie płynnej eliminuje problem jego niestabilności i trudności w przechowywaniu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

REKLAMA