Niski poziom oleju w skrzyni automatycznej: objawy ubytku
REKLAMA
REKLAMA
Niski poziom oleju w skrzyni biegów - objawy to:
- przeciąganie przekładni na biegach - opóźnianie zmiany przełożenia,
- silnik wchodzi na zbyt wysokie obroty,
- szarpanie występujące podczas zmiany przełożeń,
- po wciśnięciu gazu obroty rosną, ale auto nie przyspiesza,
- pojawienie się kontrolki ostrzegawczej lub komunikatu na tablicy zegarów,
- hałasy dochodzące z okolicy skrzyni biegów w czasie pracy silnika,
- zauważalne wycieki oleju na obudowie skrzyni biegów i pod nią.
REKLAMA
Objawy braku oleju w automatycznej skrzyni biegów najszybciej wyłapie stały użytkownik auta. Będzie wiedział bowiem jak auto zachowuje się w normalnej eksploatacji i zauważy każdy problem - w tym występujący chociażby przy zmianie biegów czy będzie wiedział co oznacza głośna praca skrzyni biegów. Co wtedy zrobić? Przede wszystkim pojechać do mechanika na sprawdzenie poziomu oleju. Kierowca nie może pozwalać na długotrwały brak oleju w automatycznej skrzyni biegów. Objawy z czasem przerodzą się w poważną usterkę.
REKLAMA
Co ciekawe, objawy niskiego poziomu oleju w skrzyni manualnej mogą być podobne. Oznaczają wyższy hałas i problem ze zmianą poszczególnych przełożeń. Warto bowiem pamiętać o tym, że manualne skrzynie biegów nie są tak bezobsługowe, jak mówią o tym mechanicy. One też wymagają np. okresowej wymiany oleju, ale po dużo większym interwale - zazwyczaj jest to 150 - 200 tys. km.
Niski poziom oleju w skrzyni - przyczyny:
REKLAMA
Automatyczna skrzynia biegów stanowi układ zamknięty. Jeżeli zatem kierowca zauważy, że jest w niej zbyt niski poziom oleju, może to świadczyć o dwóch scenariuszach. Po pierwsze, że mechanik podczas ostatniej wymiany zalał zbyt mało środka smarnego. W takim jednak przypadku objawy pojawią się zaraz po wizycie w warsztacie. Po drugie przekładnia jest nieszczelna. Nieszczelności mogą powstawać np. w wyniku przegrzania, ewentualnie być wynikiem uszkodzenia mechanicznego np. po najechaniu na przeszkodę.
Poważny ubytek oleju w skrzyni automatycznej oznacza, że auto najlepiej odholować do mechanika. Pojazd nie powinien jeździć o własnych siłach. Złym pomysłem staje się nawet odpalanie silnika! Przed uzupełnieniem ubytku należy usunąć przyczynę nieszczelności, a czasami także warto pomyśleć czy jednocześnie nie przyda się wymiana oleju. Przy małej ilości oleju mechanizm automatu pracuje przy dużo większych obciążeniach - ścierają się jego poszczególne elementy. Uszkodzone koła zębate najpierw, że głośna praca skrzyni biegów stanie się faktem, a później kierowca będzie musiał zdecydować się na drogą wizytę w warsztacie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.