Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
REKLAMA
REKLAMA
Audi z automatem. Jakie są opcje do wyboru?
Audi jest nie tylko producentem pochodzącym z segmentu premium. To przede wszystkim firma, która posiada w swojej ofercie szerokie spektrum modeli - od segmentu B, aż do segmentu F. Tak duży rozstrzał sprawia, że Niemcy nie mogą sobie pozwolić na stworzenie jednorodnej technologii chociażby w przypadku skrzyń biegów. Marka musi posiadać kilka typów przekładni - które będą dostosowane zarówno do konfiguracji wersji napędowych, jak i mocy poszczególnych silników. Dziś zajmiemy się dwiema konstrukcjami. Czym zatem różni się Audi Multitronic a Tiptronic?
REKLAMA
Audi Multitronic - przekładnia typu CVT
Multitronic to nic innego jak przekładnia bezstopniowa. Jak wygląda jej konstrukcja? Skrzynia składa się z dwóch stożkowych kół, które są połączone ze sobą za pomocą łańcucha (w autach innych marek bywa stosowany pasek). Napęd składa się z 1024 ogniw i jest przez cały czas pracy skrzyni napięty - w dużej mierze dzięki hydraulicznemu kompensowaniu luzu. Przekładnia bezstopniowa Audi powstała z myślą o układach napędowych, których moment obrotowy nie przekracza 300 Nm. To oznacza, że szczególnie często jest stosowana w segmencie D i E. Co ważne, Niemcy nie montują przekładni w układach czteronapędowych.
Zobacz również: Olej w automatycznej skrzyni biegów
Skrzynia Multitronic Audi ma zasadniczą zaletę - żaden inny typ przekładni nie jest w stanie tak płynnie zmieniać przełożeń. Poza tym mechanizm ma wysoki wskaźnik sprawności - ten sięga niemalże 90 proc. Wady? Podczas przyspieszania automat utrzymuje stałe obroty. To sprawia, że silnik może pracować dość głośno. W skrzyni Multitronic Audi psują się przede wszystkim dwie rzeczy - rozciąga się łańcuch, ewentualnie dochodzi do uszkodzenia elektronicznego sterownika. W pierwszym przypadku objawem jest szarpanie pojawiające się w czasie jazdy. W drugim problemy z pracą przekładni - np. brak reakcji na wrzucenie biegu D.
Audi Tiptronic - klasyczny automat z trybem sekwencyjnym
REKLAMA
Skrzynia Tiptronic identycznie jak przekładnia bezstopniowa nie jest nowym wynalazkiem. Przekładnia została zaprezentowana i opatentowana przez Porsche w roku 1990. Czemu zatem mechanizm trafił do Audi? Na zasadzie licencji z technologii korzystać mogą wszystkie marki Grupy Volkswagena. Podstawą Tiptronica jest fakt iż łączy on klasyczną, automatyczną zmianę przełożeń w oparciu o decyzję podejmowaną przez sterownik z możliwością sekwencyjnego, ale też i warunkowego wyboru biegu przez kierowcę. Manualna zmiana odbywa się w oparciu o dźwignię lub łopatki przy kierownicy. Komputer nie pozwoli na wrzucenie np. zbyt niskiego przełożenia.
Warto w tym punkcie wspomnieć o tym, że automatyczna skrzynia biegów Tiptronic to wynalazek stosowany pierwotnie w autach rajdowych. Chodziło o danie kierowcy możliwości manualnej skrzyni biegów - konkretnie o sekwencyjny wybór poszczególnych przełożeń. Możliwość wyboru przełożenia pozwalała na pełniejsze wykorzystywanie możliwości układu napędowego auta sportowego.
Tiptronic Audi składa się chociażby z przekładni hydrokinetycznej blokująca się na wszystkich biegach. Poza tym w mechanizmie pojawia się wał, przekładnie planetarne i elektroniczny sterownik. Główną zaletą Tiptronica była możliwość częściowo manualnej zmiany przełożeń. To dawało kierowcy poczucie, że to on może decydować o wyborze biegu. Jeżeli chodzi o wady, to na liście znaleźć można przede wszystkim dwie pozycje. Po pierwsze na minus warto zapisać niemieckiemu automatowi wysoką wagę. Po drugie niewątpliwą niedogodnością jest czas opóźnienia podczas zmiany przełożeń - ten wynosi od 0,1 do 0,7 sekundy.
Zobacz również: Jak rozpoznać awarię automatycznej skrzyni biegów?
Skrzynia Tiptronic: opinie pozytywne czy negatywne?
Automatyczne skrzynie biegów Tiptronic Audi choć pojawiają się w ofercie producenta do dnia dzisiejszego, nie są wolne od usterek. Usterki przekładni mają przede wszystkim trzy podłoża. W pierwszym przypadku dochodzi do mechanicznego zużycia elektrozaworów. W drugim psuje się jeden z obwodów elektronicznych. W trzecim usterka pojawia się w obrębie tzw. koszyków sprzęgłowych i może dotyczyć aluminiowego tłoka lub pękania koszyka. Czemu kierowcy potrafią negatywnie oceniać skrzynię Tiptronic? Opinie te na ogół wynikają z zakupu samochodu nieprawidłowo eksploatowanego (np. bez okresowych wymian oleju w przekładni) lub z dużym przebiegiem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.