REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?

Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi to segment premium, a segment premium szczególnie lubi różnej maści automaty. Jaka jest różnica między Audi Multitronic a Tiptronic?

Audi z automatem. Jakie są opcje do wyboru?

Audi jest nie tylko producentem pochodzącym z segmentu premium. To przede wszystkim firma, która posiada w swojej ofercie szerokie spektrum modeli - od segmentu B, aż do segmentu F. Tak duży rozstrzał sprawia, że Niemcy nie mogą sobie pozwolić na stworzenie jednorodnej technologii chociażby w przypadku skrzyń biegów. Marka musi posiadać kilka typów przekładni - które będą dostosowane zarówno do konfiguracji wersji napędowych, jak i mocy poszczególnych silników. Dziś zajmiemy się dwiema konstrukcjami. Czym zatem różni się Audi Multitronic a Tiptronic?

REKLAMA

Audi Multitronic - przekładnia typu CVT

Multitronic to nic innego jak przekładnia bezstopniowa. Jak wygląda jej konstrukcja? Skrzynia składa się z dwóch stożkowych kół, które są połączone ze sobą za pomocą łańcucha (w autach innych marek bywa stosowany pasek). Napęd składa się z 1024 ogniw i jest przez cały czas pracy skrzyni napięty - w dużej mierze dzięki hydraulicznemu kompensowaniu luzu. Przekładnia bezstopniowa Audi powstała z myślą o układach napędowych, których moment obrotowy nie przekracza 300 Nm. To oznacza, że szczególnie często jest stosowana w segmencie D i E. Co ważne, Niemcy nie montują przekładni w układach czteronapędowych.

Zobacz również: Olej w automatycznej skrzyni biegów

Skrzynia Multitronic Audi ma zasadniczą zaletę - żaden inny typ przekładni nie jest w stanie tak płynnie zmieniać przełożeń. Poza tym mechanizm ma wysoki wskaźnik sprawności - ten sięga niemalże 90 proc. Wady? Podczas przyspieszania automat utrzymuje stałe obroty. To sprawia, że silnik może pracować dość głośno. W skrzyni Multitronic Audi psują się przede wszystkim dwie rzeczy - rozciąga się łańcuch, ewentualnie dochodzi do uszkodzenia elektronicznego sterownika. W pierwszym przypadku objawem jest szarpanie pojawiające się w czasie jazdy. W drugim problemy z pracą przekładni - np. brak reakcji na wrzucenie biegu D.

Audi Tiptronic - klasyczny automat z trybem sekwencyjnym

REKLAMA

Skrzynia Tiptronic identycznie jak przekładnia bezstopniowa nie jest nowym wynalazkiem. Przekładnia została zaprezentowana i opatentowana przez Porsche w roku 1990. Czemu zatem mechanizm trafił do Audi? Na zasadzie licencji z technologii korzystać mogą wszystkie marki Grupy Volkswagena. Podstawą Tiptronica jest fakt iż łączy on klasyczną, automatyczną zmianę przełożeń w oparciu o decyzję podejmowaną przez sterownik z możliwością sekwencyjnego, ale też i warunkowego wyboru biegu przez kierowcę. Manualna zmiana odbywa się w oparciu o dźwignię lub łopatki przy kierownicy. Komputer nie pozwoli na wrzucenie np. zbyt niskiego przełożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto w tym punkcie wspomnieć o tym, że automatyczna skrzynia biegów Tiptronic to wynalazek stosowany pierwotnie w autach rajdowych. Chodziło o danie kierowcy możliwości manualnej skrzyni biegów - konkretnie o sekwencyjny wybór poszczególnych przełożeń. Możliwość wyboru przełożenia pozwalała na pełniejsze wykorzystywanie możliwości układu napędowego auta sportowego.

Tiptronic Audi składa się chociażby z przekładni hydrokinetycznej blokująca się na wszystkich biegach. Poza tym w mechanizmie pojawia się wał, przekładnie planetarne i elektroniczny sterownik. Główną zaletą Tiptronica była możliwość częściowo manualnej zmiany przełożeń. To dawało kierowcy poczucie, że to on może decydować o wyborze biegu. Jeżeli chodzi o wady, to na liście znaleźć można przede wszystkim dwie pozycje. Po pierwsze na minus warto zapisać niemieckiemu automatowi wysoką wagę. Po drugie niewątpliwą niedogodnością jest czas opóźnienia podczas zmiany przełożeń - ten wynosi od 0,1 do 0,7 sekundy.

Zobacz również: Jak rozpoznać awarię automatycznej skrzyni biegów?

Skrzynia Tiptronic: opinie pozytywne czy negatywne?

Automatyczne skrzynie biegów Tiptronic Audi choć pojawiają się w ofercie producenta do dnia dzisiejszego, nie są wolne od usterek. Usterki przekładni mają przede wszystkim trzy podłoża. W pierwszym przypadku dochodzi do mechanicznego zużycia elektrozaworów. W drugim psuje się jeden z obwodów elektronicznych. W trzecim usterka pojawia się w obrębie tzw. koszyków sprzęgłowych i może dotyczyć aluminiowego tłoka lub pękania koszyka. Czemu kierowcy potrafią negatywnie oceniać skrzynię Tiptronic? Opinie te na ogół wynikają z zakupu samochodu nieprawidłowo eksploatowanego (np. bez okresowych wymian oleju w przekładni) lub z dużym przebiegiem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA