Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?

Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
Audi
Audi to segment premium, a segment premium szczególnie lubi różnej maści automaty. Jaka jest różnica między Audi Multitronic a Tiptronic?

Audi z automatem. Jakie są opcje do wyboru?

Audi jest nie tylko producentem pochodzącym z segmentu premium. To przede wszystkim firma, która posiada w swojej ofercie szerokie spektrum modeli - od segmentu B, aż do segmentu F. Tak duży rozstrzał sprawia, że Niemcy nie mogą sobie pozwolić na stworzenie jednorodnej technologii chociażby w przypadku skrzyń biegów. Marka musi posiadać kilka typów przekładni - które będą dostosowane zarówno do konfiguracji wersji napędowych, jak i mocy poszczególnych silników. Dziś zajmiemy się dwiema konstrukcjami. Czym zatem różni się Audi Multitronic a Tiptronic?

Audi Multitronic - przekładnia typu CVT

Multitronic to nic innego jak przekładnia bezstopniowa. Jak wygląda jej konstrukcja? Skrzynia składa się z dwóch stożkowych kół, które są połączone ze sobą za pomocą łańcucha (w autach innych marek bywa stosowany pasek). Napęd składa się z 1024 ogniw i jest przez cały czas pracy skrzyni napięty - w dużej mierze dzięki hydraulicznemu kompensowaniu luzu. Przekładnia bezstopniowa Audi powstała z myślą o układach napędowych, których moment obrotowy nie przekracza 300 Nm. To oznacza, że szczególnie często jest stosowana w segmencie D i E. Co ważne, Niemcy nie montują przekładni w układach czteronapędowych.

Zobacz również: Olej w automatycznej skrzyni biegów

Skrzynia Multitronic Audi ma zasadniczą zaletę - żaden inny typ przekładni nie jest w stanie tak płynnie zmieniać przełożeń. Poza tym mechanizm ma wysoki wskaźnik sprawności - ten sięga niemalże 90 proc. Wady? Podczas przyspieszania automat utrzymuje stałe obroty. To sprawia, że silnik może pracować dość głośno. W skrzyni Multitronic Audi psują się przede wszystkim dwie rzeczy - rozciąga się łańcuch, ewentualnie dochodzi do uszkodzenia elektronicznego sterownika. W pierwszym przypadku objawem jest szarpanie pojawiające się w czasie jazdy. W drugim problemy z pracą przekładni - np. brak reakcji na wrzucenie biegu D.

Audi Tiptronic - klasyczny automat z trybem sekwencyjnym

Skrzynia Tiptronic identycznie jak przekładnia bezstopniowa nie jest nowym wynalazkiem. Przekładnia została zaprezentowana i opatentowana przez Porsche w roku 1990. Czemu zatem mechanizm trafił do Audi? Na zasadzie licencji z technologii korzystać mogą wszystkie marki Grupy Volkswagena. Podstawą Tiptronica jest fakt iż łączy on klasyczną, automatyczną zmianę przełożeń w oparciu o decyzję podejmowaną przez sterownik z możliwością sekwencyjnego, ale też i warunkowego wyboru biegu przez kierowcę. Manualna zmiana odbywa się w oparciu o dźwignię lub łopatki przy kierownicy. Komputer nie pozwoli na wrzucenie np. zbyt niskiego przełożenia.

Warto w tym punkcie wspomnieć o tym, że automatyczna skrzynia biegów Tiptronic to wynalazek stosowany pierwotnie w autach rajdowych. Chodziło o danie kierowcy możliwości manualnej skrzyni biegów - konkretnie o sekwencyjny wybór poszczególnych przełożeń. Możliwość wyboru przełożenia pozwalała na pełniejsze wykorzystywanie możliwości układu napędowego auta sportowego.

Tiptronic Audi składa się chociażby z przekładni hydrokinetycznej blokująca się na wszystkich biegach. Poza tym w mechanizmie pojawia się wał, przekładnie planetarne i elektroniczny sterownik. Główną zaletą Tiptronica była możliwość częściowo manualnej zmiany przełożeń. To dawało kierowcy poczucie, że to on może decydować o wyborze biegu. Jeżeli chodzi o wady, to na liście znaleźć można przede wszystkim dwie pozycje. Po pierwsze na minus warto zapisać niemieckiemu automatowi wysoką wagę. Po drugie niewątpliwą niedogodnością jest czas opóźnienia podczas zmiany przełożeń - ten wynosi od 0,1 do 0,7 sekundy.

Zobacz również: Jak rozpoznać awarię automatycznej skrzyni biegów?

Skrzynia Tiptronic: opinie pozytywne czy negatywne?

Automatyczne skrzynie biegów Tiptronic Audi choć pojawiają się w ofercie producenta do dnia dzisiejszego, nie są wolne od usterek. Usterki przekładni mają przede wszystkim trzy podłoża. W pierwszym przypadku dochodzi do mechanicznego zużycia elektrozaworów. W drugim psuje się jeden z obwodów elektronicznych. W trzecim usterka pojawia się w obrębie tzw. koszyków sprzęgłowych i może dotyczyć aluminiowego tłoka lub pękania koszyka. Czemu kierowcy potrafią negatywnie oceniać skrzynię Tiptronic? Opinie te na ogół wynikają z zakupu samochodu nieprawidłowo eksploatowanego (np. bez okresowych wymian oleju w przekładni) lub z dużym przebiegiem.

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.