REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
Audi Multitronic a Tiptronic. Jakie są różnice?
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Audi to segment premium, a segment premium szczególnie lubi różnej maści automaty. Jaka jest różnica między Audi Multitronic a Tiptronic?

Audi z automatem. Jakie są opcje do wyboru?

Audi jest nie tylko producentem pochodzącym z segmentu premium. To przede wszystkim firma, która posiada w swojej ofercie szerokie spektrum modeli - od segmentu B, aż do segmentu F. Tak duży rozstrzał sprawia, że Niemcy nie mogą sobie pozwolić na stworzenie jednorodnej technologii chociażby w przypadku skrzyń biegów. Marka musi posiadać kilka typów przekładni - które będą dostosowane zarówno do konfiguracji wersji napędowych, jak i mocy poszczególnych silników. Dziś zajmiemy się dwiema konstrukcjami. Czym zatem różni się Audi Multitronic a Tiptronic?

REKLAMA

REKLAMA

Audi Multitronic - przekładnia typu CVT

Multitronic to nic innego jak przekładnia bezstopniowa. Jak wygląda jej konstrukcja? Skrzynia składa się z dwóch stożkowych kół, które są połączone ze sobą za pomocą łańcucha (w autach innych marek bywa stosowany pasek). Napęd składa się z 1024 ogniw i jest przez cały czas pracy skrzyni napięty - w dużej mierze dzięki hydraulicznemu kompensowaniu luzu. Przekładnia bezstopniowa Audi powstała z myślą o układach napędowych, których moment obrotowy nie przekracza 300 Nm. To oznacza, że szczególnie często jest stosowana w segmencie D i E. Co ważne, Niemcy nie montują przekładni w układach czteronapędowych.

Zobacz również: Olej w automatycznej skrzyni biegów

Skrzynia Multitronic Audi ma zasadniczą zaletę - żaden inny typ przekładni nie jest w stanie tak płynnie zmieniać przełożeń. Poza tym mechanizm ma wysoki wskaźnik sprawności - ten sięga niemalże 90 proc. Wady? Podczas przyspieszania automat utrzymuje stałe obroty. To sprawia, że silnik może pracować dość głośno. W skrzyni Multitronic Audi psują się przede wszystkim dwie rzeczy - rozciąga się łańcuch, ewentualnie dochodzi do uszkodzenia elektronicznego sterownika. W pierwszym przypadku objawem jest szarpanie pojawiające się w czasie jazdy. W drugim problemy z pracą przekładni - np. brak reakcji na wrzucenie biegu D.

REKLAMA

Audi Tiptronic - klasyczny automat z trybem sekwencyjnym

Skrzynia Tiptronic identycznie jak przekładnia bezstopniowa nie jest nowym wynalazkiem. Przekładnia została zaprezentowana i opatentowana przez Porsche w roku 1990. Czemu zatem mechanizm trafił do Audi? Na zasadzie licencji z technologii korzystać mogą wszystkie marki Grupy Volkswagena. Podstawą Tiptronica jest fakt iż łączy on klasyczną, automatyczną zmianę przełożeń w oparciu o decyzję podejmowaną przez sterownik z możliwością sekwencyjnego, ale też i warunkowego wyboru biegu przez kierowcę. Manualna zmiana odbywa się w oparciu o dźwignię lub łopatki przy kierownicy. Komputer nie pozwoli na wrzucenie np. zbyt niskiego przełożenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto w tym punkcie wspomnieć o tym, że automatyczna skrzynia biegów Tiptronic to wynalazek stosowany pierwotnie w autach rajdowych. Chodziło o danie kierowcy możliwości manualnej skrzyni biegów - konkretnie o sekwencyjny wybór poszczególnych przełożeń. Możliwość wyboru przełożenia pozwalała na pełniejsze wykorzystywanie możliwości układu napędowego auta sportowego.

Tiptronic Audi składa się chociażby z przekładni hydrokinetycznej blokująca się na wszystkich biegach. Poza tym w mechanizmie pojawia się wał, przekładnie planetarne i elektroniczny sterownik. Główną zaletą Tiptronica była możliwość częściowo manualnej zmiany przełożeń. To dawało kierowcy poczucie, że to on może decydować o wyborze biegu. Jeżeli chodzi o wady, to na liście znaleźć można przede wszystkim dwie pozycje. Po pierwsze na minus warto zapisać niemieckiemu automatowi wysoką wagę. Po drugie niewątpliwą niedogodnością jest czas opóźnienia podczas zmiany przełożeń - ten wynosi od 0,1 do 0,7 sekundy.

Zobacz również: Jak rozpoznać awarię automatycznej skrzyni biegów?

Skrzynia Tiptronic: opinie pozytywne czy negatywne?

Automatyczne skrzynie biegów Tiptronic Audi choć pojawiają się w ofercie producenta do dnia dzisiejszego, nie są wolne od usterek. Usterki przekładni mają przede wszystkim trzy podłoża. W pierwszym przypadku dochodzi do mechanicznego zużycia elektrozaworów. W drugim psuje się jeden z obwodów elektronicznych. W trzecim usterka pojawia się w obrębie tzw. koszyków sprzęgłowych i może dotyczyć aluminiowego tłoka lub pękania koszyka. Czemu kierowcy potrafią negatywnie oceniać skrzynię Tiptronic? Opinie te na ogół wynikają z zakupu samochodu nieprawidłowo eksploatowanego (np. bez okresowych wymian oleju w przekładni) lub z dużym przebiegiem.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA