REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach

Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach
Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach
Materiały prasowe Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Kupując Nissana lub Renault kierowcy mogą naciąć się na nazwę Xtronic. Tak, oznacza ona automatyczną przekładnię. Tylko co tak właściwie mówi to określenie z eksploatacyjnego punktu widzenia?

Skrótem kluczowym do opisania skrzyni Xtronic Nissana jest CVT. Co on oznacza? To nic innego jak Continuously Variable Transmission. W teorii CVT powinno pracować bezstopniowo i zapewnia stały - bez przerw - dopływ momentu obrotowego. Powinno, bo w tym przypadku nie do końca tak to właśnie działa. Japończycy dodali bowiem specjalne oprogramowanie i sterownik D-Step Logic Control. A jego zadanie jest dość proste - ma imitować pojawienie się kilku biegów. W ten sposób kierowca jadący Nissanem lub Renault ze skrzynią Xtronic ma wrażenie, jakby prowadził samochód wyposażony w klasyczną przekładnię automatyczną o wielu przełożeniach.

REKLAMA

Nissan Xtronic - CVT z wirtualnymi biegami

Zasada działania skrzyni Xtronic Nissana polega na tym, że biegi są utrzymywane komputerowo - śmiało można powiedzieć, że to daje coś na kształt wirtualnych przełożeń. W zależności od takich czynników jak prędkość, pozycja pedału gazu czy sposób dawkowania prędkości przez prowadzącego sterownik podejmuje decyzję o wahaniach wartości obrotów silnika. Zakres obrotów jest dobrany w taki sposób, aby był całkowicie dostosowany do aktualnych potrzeb kierowcy oraz sytuacji na drodze.

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że np. w czasie wyprzedzania lub szybkiego startu spod świateł przekładnia budzi się dość szybko i stosuje wirtualne przełożenia w taki sposób, aby moc była dostępna w pełni. Dzięki temu reakcja na wciśnięcia gazu okazuje się bardziej bezpośrednia, a samochód staje się bardziej dynamiczny i w stu procentach jest w stanie wykorzystać potencjał jednostki napędowej przy jednoczesnym minimalizowaniu spalania. Gdy jednak zapotrzebowanie na dynamiczną jazdę spada, silnik wchodzi na niskie obroty. Różnicę w stosunku do klasycznego CVT czuć podczas jazdy poza miastem - silnik pracuje ciszej i na niższych obrotach.

Nissan Xtronic - niższa masa i kompaktowe rozmiary

Poza tym skrzynia Xtronic Nissana ma kilka zalet z konstrukcyjnego punktu widzenia. A podstawową jest naprawdę kompaktowa forma. W porównaniu z klasyczną przekładnią CVT długość mechanizmu zmniejszyła się o 10 proc. Masa spadła o dodatkowe 13 proc. A to wartości o nieocenionym znaczeniu szczególnie w przypadku samochodów o kompaktowych rozmiarów, które dysponują ograniczoną przestrzenią w kwestii rozmieszczania elementów układu napędowego. Mniej skomplikowany jest też sam mechanizm. Druga z dużych zalet dotyczy najwyższego na świecie współczynnika przełożenia. A ten zapewnia lepszą zrywność i przyspieszenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nowy Renault Koleos - lifting dużego SUV-a

W skrzyniach CVT stosowanych przez Nissana do tej pory przełożenia miały współczynnik 6.0:1. Teraz jego wartość wzrosła o 20 proc. i wynosi 7.3:1. Co ciekawe, tak wysokie przełożenie jest większe niż to, które oferuje konwencjonalna siedmiobiegowa skrzynia stosowana w pojazdach wyposażonych w silniki o dużej pojemności skokowej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA