REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach

Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach
Nissan Xtronic - połączenie CVT i automatu o wielu przełożeniach
Materiały prasowe Nissan

REKLAMA

REKLAMA

Kupując Nissana lub Renault kierowcy mogą naciąć się na nazwę Xtronic. Tak, oznacza ona automatyczną przekładnię. Tylko co tak właściwie mówi to określenie z eksploatacyjnego punktu widzenia?

Skrótem kluczowym do opisania skrzyni Xtronic Nissana jest CVT. Co on oznacza? To nic innego jak Continuously Variable Transmission. W teorii CVT powinno pracować bezstopniowo i zapewnia stały - bez przerw - dopływ momentu obrotowego. Powinno, bo w tym przypadku nie do końca tak to właśnie działa. Japończycy dodali bowiem specjalne oprogramowanie i sterownik D-Step Logic Control. A jego zadanie jest dość proste - ma imitować pojawienie się kilku biegów. W ten sposób kierowca jadący Nissanem lub Renault ze skrzynią Xtronic ma wrażenie, jakby prowadził samochód wyposażony w klasyczną przekładnię automatyczną o wielu przełożeniach.

REKLAMA

Nissan Xtronic - CVT z wirtualnymi biegami

Zasada działania skrzyni Xtronic Nissana polega na tym, że biegi są utrzymywane komputerowo - śmiało można powiedzieć, że to daje coś na kształt wirtualnych przełożeń. W zależności od takich czynników jak prędkość, pozycja pedału gazu czy sposób dawkowania prędkości przez prowadzącego sterownik podejmuje decyzję o wahaniach wartości obrotów silnika. Zakres obrotów jest dobrany w taki sposób, aby był całkowicie dostosowany do aktualnych potrzeb kierowcy oraz sytuacji na drodze.

Zobacz również: Jak działa bezstopniowa skrzynia biegów?

W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że np. w czasie wyprzedzania lub szybkiego startu spod świateł przekładnia budzi się dość szybko i stosuje wirtualne przełożenia w taki sposób, aby moc była dostępna w pełni. Dzięki temu reakcja na wciśnięcia gazu okazuje się bardziej bezpośrednia, a samochód staje się bardziej dynamiczny i w stu procentach jest w stanie wykorzystać potencjał jednostki napędowej przy jednoczesnym minimalizowaniu spalania. Gdy jednak zapotrzebowanie na dynamiczną jazdę spada, silnik wchodzi na niskie obroty. Różnicę w stosunku do klasycznego CVT czuć podczas jazdy poza miastem - silnik pracuje ciszej i na niższych obrotach.

Nissan Xtronic - niższa masa i kompaktowe rozmiary

Poza tym skrzynia Xtronic Nissana ma kilka zalet z konstrukcyjnego punktu widzenia. A podstawową jest naprawdę kompaktowa forma. W porównaniu z klasyczną przekładnią CVT długość mechanizmu zmniejszyła się o 10 proc. Masa spadła o dodatkowe 13 proc. A to wartości o nieocenionym znaczeniu szczególnie w przypadku samochodów o kompaktowych rozmiarów, które dysponują ograniczoną przestrzenią w kwestii rozmieszczania elementów układu napędowego. Mniej skomplikowany jest też sam mechanizm. Druga z dużych zalet dotyczy najwyższego na świecie współczynnika przełożenia. A ten zapewnia lepszą zrywność i przyspieszenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Nowy Renault Koleos - lifting dużego SUV-a

W skrzyniach CVT stosowanych przez Nissana do tej pory przełożenia miały współczynnik 6.0:1. Teraz jego wartość wzrosła o 20 proc. i wynosi 7.3:1. Co ciekawe, tak wysokie przełożenie jest większe niż to, które oferuje konwencjonalna siedmiobiegowa skrzynia stosowana w pojazdach wyposażonych w silniki o dużej pojemności skokowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA