REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest hybryda plug-in? Wyjaśniamy.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co to jest hybryda plug-in
Co to jest hybryda plug-in
Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest hybryda plug-in, jak działa, jak się ją ładuje i właściwie po co ją ładować? To pytania, na które odpowiemy dziś.

Podstawowe pytanie brzmi: po co tworzyć hybrydę, którą można ładować z gniazdka? Inżynierowie dość szybko są w stanie na nie odpowiedzieć. A po to, aby minimalizować emisję w cyklu miejskim - w cyklu, w którym samochód eksploatuje zdecydowana większość Europejczyków. W jaki sposób się to odbywa? Producenci twierdzą, że przeciętny Europejczyk pokonuje jakieś 50 kilometrów dziennie. A to mniej więcej tyle, ile wynosi zasięg hybrydy plug-in z w pełni naładowaną baterią. Po powrocie do domu wystarczy podłączyć auto do wallboxa lub zwykłego gniazdka, aby o poranku odzyskać pełen zasięg. Skutek? W mieście jazda odbywa się na napędzie elektrycznym. Spalinowy pełni rolę range extendera - włącza się po wyładowaniu baterii, ewentualnie podczas wypadów poza miasto.

REKLAMA

Ile kilometrów przejedzie hybryda na silniku elektrycznym?

Ilość kilometrów przejechanych hybrydą na silniku elektrycznym zależy od wielkości auta i pojemności baterii. Przyjmuje się jednak, że standard na rynku Europejskim to jakieś 45 do 60 kilometrów.

Ile pali hybryda w trasie?

Hybryda plug-in podczas jazdy w trasie w dużej mierze traci elektryczne wsparcie. Motor zaczyna być czymś na kształt elektrycznego boostera. A bazowanie głównie na jednostce spalinowej, musi oznaczać wyższe spalanie. O ile wyższe? Zakładając że kierowca jedzie spokojnie, Mitsubishi Outlander PHEV wyposażony w 2-litrowego benzyniaka powinien być w stanie ograniczyć apetyt do jakiś 7 litrów bezołowiowej na każde 100 kilometrów. A to optymalny wynik - zupełnie jak w klasycznym benzyniaku.

Hybryda plug-in: jak ładować samochód?

Metody są tak naprawdę trzy:

  • ze standardowego gniazdka np. w garażu - producenci dołączają do pojazdów przejściówki, które umożliwiają wpięcie się do gniazda 230V,
  • z wallboxa zamontowanego w garażu - to miniaturowa wersji stacji, skraca czas ładowania,
  • za pomocą szybkiej ładowarki - urządzenia tego typu są lokowane np. przy centrach handlowych, za ich pomocą baterię np. w Outlanderze można naładować w 80-procentach już w 25 minut.

Hybryda plug-in - koszty, czyli jak najtaniej jeździć?

Zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest ładowanie hybrydy plug-in w domu. W takim przypadku kierowca płaci przeciętnie 55 groszy za każdą kWh pobraną z sieci. To oznacza mniej więcej tyle, że akumulator wcześniej wspomnianego Mitsubishi można naładować już za 7,6 złotego. To kwota, która wystarczy na pokonanie 45 kilometrów. Jeszcze taniej może jeździć prowadzący posiadający w domu instalację fotowoltaiczną. W takim przypadku dystans 45 kilometrów oznacza wydatek na poziomie... 0 złotych!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA